Annons

Koppling Forumtråd - Produkt

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Idag släpper vi en ny funktion där man kan koppla ihop forumtrådar med produkter i recensionsbanken. Det blir ett smart sätt att ytterligare samla information om olika produkter.

Sen tidigare har vi att man kan se bilder som är tagna med en viss produkt, men släpper vi alltså denna funktionen.

Hur gör man?
Inne på en forumtrådar så finns det ett fält ovanför forumtråden där man kan söka fram produkter ur Recensionsbanken.

Du skriver in produktnamnet som det är i skrivet i Recensionsbanken, tex Canon Eos 7D. Sen klickar du på rätt produkt och då blir det automatiskt en koppling. På produkten kommer det då finnas en ny flik Forumtrådar, där alla trådar som är kopplade listas. Ganska enkelt, men effektivt.

Alla inloggade medlemmar kan göra en koppling. Administratörer kan radera felaktiga kopplingar.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Enkelt och snyggt implementerat! Detta att kopplingen inte är automatisk gör funktionen avsevärt bättre än den skulle varit annars.

Bra jobbat!

Per.
 

Miffox

Aktiv medlem
Strålande måste jag säga! Men skulle även vilja se att ni kunde göra så att man kunde redigera namn på produkter man lagt in för att ex. rätta till diverse felstavningar :)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag kom just på en utökning! Det vill ni inte höra förstås, nu när ni ska hösta in allt beröm. Men mitt har ni redan fått, så here goes:

Kan man bland "produkter" lägga in några vanliga frågor, som man kan koppla tråden till? Jag tänker på två mycket vanliga som jag såg nyss:

1. Vilken nybörjar-DSLR ska jag köpa?
2. Vilket ska vara mitt första objektiv?

Det kanske inte passar så bra med "Produkt" då, men man vet aldrig...

I alla fall skulle nybörjaren automatiskt få ett ställe dit man går innan man postar sin fråga. Ser man att frågan besvarats 25 ånger så kan man ju läsa där, först. Visserligen har varje frågare en egen vinkling, men man får ju upp farten på frågandet kvickare, liksom.

Per.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Strålande funktion! (Vi får se hur det faller ut men upplägget låter bra!)

Att lägga upp en lista med FAQ som man sedan kan koppla trådar till skulle nog vara till stor hjälp för många nybörjare och det skulle göra forumen mindre nerlusade med upprepningar i stil med "Vilken kamera ska jag köpa?" Vi får nog inse att många inte använder sökfunktionen nog mycket vid sådanna frågor så detta kanske kan vara ett sätt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag kom just på en utökning! Det vill ni inte höra förstås, nu när ni ska hösta in allt beröm. Men mitt har ni redan fått, så here goes:

Kan man bland "produkter" lägga in några vanliga frågor, som man kan koppla tråden till? Jag tänker på två mycket vanliga som jag såg nyss:

1. Vilken nybörjar-DSLR ska jag köpa?
2. Vilket ska vara mitt första objektiv?

Det kanske inte passar så bra med "Produkt" då, men man vet aldrig...

I alla fall skulle nybörjaren automatiskt få ett ställe dit man går innan man postar sin fråga. Ser man att frågan besvarats 25 ånger så kan man ju läsa där, först. Visserligen har varje frågare en egen vinkling, men man får ju upp farten på frågandet kvickare, liksom.

Per.
Hm. Men bara så jag greppar. Är det alltså ett antal "Innehållstagar" med rubrikerna "1. Vilken nybörjar-DSLR ska jag köpa?", "2. Vilket ska vara mitt första objektiv?" etc, som är ett "innehålls-" fält där man kan välja att koppla en forumtråd mot!?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Hm. Men bara så jag greppar. Är det alltså ett antal "Innehållstagar" med rubrikerna "1. Vilken nybörjar-DSLR ska jag köpa?", "2. Vilket ska vara mitt första objektiv?" etc, som är ett "innehålls-" fält där man kan välja att koppla en forumtråd mot!?
Jo, nå't sånt. Det finns två huvudsakliga användningsfall:

1. Någon som läser en tråd ser att den innehåller svaren på en väldigt vanlig fråga. Vederbörande kan då tagga, eller på annat sätt markera, att den är en specifik VAF / FAQ.

2. Någon som är nybörjare leds förbi en lista med FAQ-taggar, satta enligt ovan, hittar sin fråga och får en lista över trådar.

Det slog mig att ovanstående användningsfall är precis vad ni fixat för produkterna. Problemet med min idé är att FAQ:erna inte är färdiga, på samma sätt som produktnamnen.

Den FAQ som redan finns här på FS behandlar ju bara själva forumet, inte det vi diskuterar, vilket jag tycker är synd Dessutom undrar man hur "F" frågorna är, eftersom FAQ-listan skrevs 2003...

Per.

PS. Om ni kollar hur ofta någon svarar med en referens till Fotoskolan eller Erros artikel om bildstorlek, ser ni att det nog finns ett behov av standardtexter. DS
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu ska jag "gnälla" lite...

En sak som irriterar mig, men som inte har med själva funktionaliteten att göra är att pgup/pgdown inte fungerar längre utan att klicka en gång på sidan. Detta gäller både i Opera och Firefox. Hur det är i IE har jag inte testat.

Jag har nämligen pgup/pgdown liggande på knapparna på sidan av musen så jag använder dem rätt ofta för att snabbt bläddra ner på sidan.
 

namon

Aktiv medlem
Funktionen är klockren tycker jag, dock fungerar den sådär när jag försökte lägga till Canon 1000D i en tråd så flippade funktionen runt och när jag försökte klicka på inmatningsfältet för att markera texten så hamnade snabbsökresultatet över och helt fel produkt blev kopplad till tråden.

Det vore bra om man hade en liten stund på sig att ångra ett tillägg, eller om man åtminstone fick upp en bekräftningsruta. (aktuella tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=112322 )

Jag använder Opera 10.
 

j777

Aktiv medlem
Ooops, jag råkade visst koppla en bok till denna tråden. Är det bara admin som kan ta bort den eller kan jag det själv också?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Idag släpper vi en ny funktion där man kan koppla ihop forumtrådar med produkter i recensionsbanken. Det blir ett smart sätt att ytterligare samla information om olika produkter.
Bra idé! Det största problemet är väl att recensionsbanken är ett sådant kaos att det ibland är svårt att hitta rätt pryl. Många produkter är med flera gånger, eftersom beteckningarna är komplicerade och kan skrivas på flera olika sätt. T ex kan samma obejktiv vara med som Canon 16-35mm F2.8L USM och Canon EF 16-35/2,8 L USM.

Kanske borde någon rensa lite och hitta ett enhetligt sätt att skriva in produkterna?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi har en recensionsbanksansvarig som försöker hålla det hela stringent. Och det exempel som du ger skall vara sånt som justeras så det alltid anges på ett visst sätt.
 
ANNONS