Annons

Vad är en äkta bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi har precis lagt ut vår artikel med Björn Persson https://www.fotosidan.se/cldoc/fotografer/skonhet-med-ett-syfte.htm och den klassiska diskussionen om vad som är äkta vs manipulerat diskuteras bland kommentarerna. Det har diskuterats mängder men gånger här på Fotosidan men det är intressant att ta ett varv till.

När vi startade Fotosidan så var manipulerat eller inte väldigt viktigt. Så viktigt att vi skrev ihop ett dokument med var gränserna gick och att det var nästan på den nivån att alla var tvungna att markera Ja / Nej på fältet "Manipulerad eller ej?:?" på sina bilder. Det dokumentet är 20 år gammalt och håller hyfsat än rent principiellt. Vilket jag tror de flesta håller med om.


Dokumentet skrevs innan digitalkamerorna hade slagit igenom och man kan enkelt säga att en diabild betraktades som en "ej manipulerad" bild. På nåt vis så har manipulerat eller inte tonats ner. Personligen tycker jag inte att det är så viktigt men jag kan ändå känna att jag inte vill bli "lurad". Men inte heller här känns det lite känsligt. Det är klart att ett naturfoto eller dokumentärfoto som tävlar måste ha extremt hög nivå av trovärdighet.

Om man då går vidare till begreppet Äkta så blir det svårare. Vad är äkta? Är det en omanipulerad bild? Är en bild äkta om jag hittat en person på stan med intressant utseende och regisserar fram bilden (flyttar runt personen för få bästa komposition, styr över pose, blick mm). Är det äkta att fotografera vid en åtel? Är det en äkta bild att flytta kameran under exponering?

Jag tror jag kommer fram till att begreppet äkta är riktigt svårt att använda generellt om bilder. Jag vet inte ens om det går att försöka skapa ett liknande policy-dokument som manipulerings-dokumentet. Jag tror äkta mer kan beskrivas utifrån vad varje person upplever som äkta, inte en universiell regel. Jag tycker heller att det är riktigt rätt att nedvärdera andras bilder utifrån vad man själv tycker är äkta. Eller att påstå att man inte kan vara fotograf om man inte tar äkta bilder. Det skulle ju innebära att en reklamfotograf som kraftigt bearbetar bilderna efter fotografering inte skulle vara en fotograf.

Johner har släppt en film där de beskriver vad de menar med äkta och det finns poänger i den, men är det verkligen en äkta bild att samla ihop modeller och sen regissera en fikastund med ett äldre par som på kommando skrattar? Kantar har ett blogginlägg om äkta där filmen finns med och där slår det fast att "Naturbilder är en genväg". Det känns som gjort för en debatt :)

 

Bilagor

  • Skärmavbild 2023-02-03 kl. 13.59.07.png
    Skärmavbild 2023-02-03 kl. 13.59.07.png
    5.2 MB · Visningar: 25
Redigeringstekniken och framförallt AI-tekniken, såväl i kameran som i efterarbetet har utvecklats väldigt snabbt och är idag vardagsmat.
Det märks nog tydligast i mobiltelefonen.
Det man kunde manipulera för hand tidigare görs idag automatiskt och i princip utan att fotografen är medveten om det.
Så vad som är manipulerat eller inte är nog inte något statiskt eller ristat i sten.

"Äkta" som begrepp inom fotografi (och film) vet jag inte vad det är. Är det en ny trend?
 
Vill inte gå in på filosofiska aspekter kring begreppet "äkthet" och krångla till saker mer än nödvändigt. Men, i runda slängar så tycker jag att det handlar om att man håller sig någotsånär inom förväntade ramar. Att man inte utger sina foton för att vara nåt de inte är. Björns beskrivning på Facebook av girafferna rimmar som jag ser det dåligt med hur det verkligen var eftersom minst två av girafferna i bilder är klonade (det kan vara fler). Jag tror att de flesta som uttryckte sin beundran för bilden i kommentarsfältet i Facebook gjorde det utan att förstå att bilden var delvis konstgjord. Generellt sett är det väl bra om man undviker att lura varandra här i världen?

Inom reklamfoto så är det nog vedertaget och förväntat att bilderna är tillfixade. Inom naturfoto så tror jag att de flesta förväntar sig att bilderna visar på hur det i stort sett såg ut (man såg en björn – inte 5 klonade) men också att bilderna kan vara efterarbetade för att se så bra ut som möjligt vad gäller exempelvis kontrast och färg.

Inom gatufoto, den genre som ligger mig varmast om hjärtat, vill jag att scenen är så opåverkad som möjligt, dvs ingen poserar eller gör något på fotografens uppmaning. Jag vet förstås att en del gatufotografer ibland har frångått detta, exempelvis William Klein som uppmanade ett grabb med pistol att se "ond ut". För mig är det fotot inte gatufoto – även om det är ett jäkligt bra foto.

Det är helt okej av Björn Persson att skapa de bilder han gör förutsatt att han är noggrann med förmedla hur hans bilder ofta kommer till.
 
Senast ändrad:
Har funderat en del själv. Ett foto där man bara har justerat kontrast och skärpa typ... känns långt från verkligheten idag.

Är det mesta idag ens foton? Hur stor andel är mer rätt att kalla bild?

Kraftig beskärning, kloning, ta bort och ersätta pixlar. Snygg himmel från eget skapat bildlager.

Montage och flytta omkring delar. Flera lager bilder till en och samma slutbild. En bild som succesivt växer fram och anpassas utifrån en tänkt bild idé som skapas av flera foton. Arrangerade bilder... osv osv

Inget jag personligen tycker är fel precis. Kul och intressant. Skulle det kanske gå att skilja på foto och bild. Uppger man att det är ett foto ska det kanske ha en viss formell status ram. Uppger man att det är en bild har den friare ram men man gärna kan berätta hur man gjorde. Nog fler än jag som är nyfikna

Fotosidan kontra Bildsidan...
 
Om en äkta bild är en bild som visar hur det såg ut när bilden togs är en bild av en arrangerad uppställning fortfarande äkta. Det var ju så det såg ut, oavsett om vallhunden drivit ihop fåren eller fotografen uppmanat folk att hoppa jämfota.

Då känns det mindre äkta när någon klistrat in ytterligare 500 får eller fixat så jämfotahoppen ser ut att vara tre meter höga.

Men redan på filmtiden kunde man ju fotografera samma motiv med olika film, och särskilt om det var färgfilm kunde bara en, eller rent av ingen, av bilderna återge den färgton som man upplevde på platsen.
 
Bilden skall vara en (1) exponering, därför är hopslagna panoramabilder, dubbelexponeringar eller sammanfogade bilder, bilder som definieras som manipulerade.

Moderna mobiltelefoner slår samman exponeringarna så de hamnar i kategorin manipulerade bilder.
 
Om jag inte har helt fel så är himlen vanligtvis i stort sett molnfri på de platser och tidpunkter där/då Persson sannolikt har fotograferat djuren. Är molnen inkopierade i efterhand? Någon som vet? Jag har svårt för denna typ av "fotokonst" som låtsas vara "äkta vara", men inte är det.
 
Om jag inte har helt fel så är himlen vanligtvis i stort sett molnfri på de platser och tidpunkter där/då Persson sannolikt har fotograferat djuren. Är molnen inkopierade i efterhand? Någon som vet? Jag har svårt för denna typ av "fotokonst" som låtsas vara "äkta vara", men inte är det.
Men vad är "äkta vara" då?
Det är ju det tråden handlar om.
 
Men vad är "äkta vara" då?
Det är ju det tråden handlar om.
Bra fråga. Därför satte jag "äkta vara" inom citattecken. Men så här kanske:

A. Inget som i verkligheten fanns inom objektivets bildfält vid fototillfället har klonats bort eller lagts till.

Sedan kan man ju inom vissa fotogenrer ställa ytterligare krav på äkthet. T.ex. att inom naturfotografi anse att bilder av djur på zoo inte är äkta även om kriterium A ovan är uppfyllt. Eller att inom gatufotografi inte anse att en arrangerad bild är äkta. Ok?
 
Jag tycker att begreppet manipulera är något problematiskt. Konnotationen är ju att man förfar på ett bedrägligt sätt, mixtrar, förleder och liknande. Som ett exempel har jag de senaste åren snöat in på astrofoto och enligt definitionen är ju i princip 100% av digitalt astrofoto manipulerat, eftersom man stackar ganska stora mängder data (en bild kan innehålla hundratals filer, både "lights" och kalibreringsfiler) tagna med exempelvis kamera med monosensor med olika filter. Det är en del av tekniken men blir ju då också manipulerat enligt FS definition. Man förfar ju inte på något bedrägligt sätt dock, eller har som ambition att förleda någon.

Ett annat exempel är när man fotar i smalbandsvåglängder som man sedan tilldelar varsin färgkanal (ex. den så kallade "Hubble-paletten"). Det är ju onaturliga färger, så färgerna i den meningen är ju manipulerade och inte äkta, men det är ett förfaringssätt som används av astronomer för att kunna visualisera gaser med våglängder vi inte kan se och inget som görs för att föra någon bakom ljuset.

Jag tycker mycket handlar om ambitionen och om man agerar bedrägligt. Att kopiera in och klona vintergatan på bilder uråldriga träd (minns inte namnet på fotografen som var publicerad i National Geographic) och hävda att man inte gjort det, är ju på riktigt en manipulation där man agerar bedrägligt.
 
Jag tycker att begreppet manipulera är något problematiskt. Konnotationen är ju att man förfar på ett bedrägligt sätt, mixtrar, förleder och liknande. Som ett exempel har jag de senaste åren snöat in på astrofoto och enligt definitionen är ju i princip 100% av digitalt astrofoto manipulerat, eftersom man stackar ganska stora mängder data (en bild kan innehålla hundratals filer, både "lights" och kalibreringsfiler) tagna med exempelvis kamera med monosensor med olika filter. Det är en del av tekniken men blir ju då också manipulerat enligt FS definition. Man förfar ju inte på något bedrägligt sätt dock, eller har som ambition att förleda någon.

Ett annat exempel är när man fotar i smalbandsvåglängder som man sedan tilldelar varsin färgkanal (ex. den så kallade "Hubble-paletten"). Det är ju onaturliga färger, så färgerna i den meningen är ju manipulerade och inte äkta, men det är ett förfaringssätt som används av astronomer för att kunna visualisera gaser med våglängder vi inte kan se och inget som görs för att föra någon bakom ljuset.

Jag tycker mycket handlar om ambitionen och om man agerar bedrägligt. Att kopiera in och klona vintergatan på bilder uråldriga träd (minns inte namnet på fotografen som var publicerad i National Geographic) och hävda att man inte gjort det, är ju på riktigt en manipulation där man agerar bedrägligt.
Kanske begreppet manipulation istället bör användas när fotografen manipulerar (lurar) betraktaren ...
 
Jag tycker att begreppet manipulera är något problematiskt. Konnotationen är ju att man förfar på ett bedrägligt sätt, mixtrar, förleder och liknande. Som ett exempel har jag de senaste åren snöat in på astrofoto och enligt definitionen är ju i princip 100% av digitalt astrofoto manipulerat, eftersom man stackar ganska stora mängder data (en bild kan innehålla hundratals filer, både "lights" och kalibreringsfiler) tagna med exempelvis kamera med monosensor med olika filter. Det är en del av tekniken men blir ju då också manipulerat enligt FS definition. Man förfar ju inte på något bedrägligt sätt dock, eller har som ambition att förleda någon.

Ett annat exempel är när man fotar i smalbandsvåglängder som man sedan tilldelar varsin färgkanal (ex. den så kallade "Hubble-paletten"). Det är ju onaturliga färger, så färgerna i den meningen är ju manipulerade och inte äkta, men det är ett förfaringssätt som används av astronomer för att kunna visualisera gaser med våglängder vi inte kan se och inget som görs för att föra någon bakom ljuset.

Jag tycker mycket handlar om ambitionen och om man agerar bedrägligt. Att kopiera in och klona vintergatan på bilder uråldriga träd (minns inte namnet på fotografen som var publicerad i National Geographic) och hävda att man inte gjort det, är ju på riktigt en manipulation där man agerar bedrägligt.

Ja det är en "klassisk" invändning. Jag håller med om att i normal mening så är manipulera något negativt. Men inom foto så är det mindre starkt utan handlar mer om vad man gjort med bilden.

Vi har i gamla trådar diskuterat ordet men det är i princip omöjligt att hitta ett bättre, tydligare och mer avgränsande begrepp.
 
Bilden skall vara en (1) exponering, därför är hopslagna panoramabilder, dubbelexponeringar eller sammanfogade bilder, bilder som definieras som manipulerade.

Moderna mobiltelefoner slår samman exponeringarna så de hamnar i kategorin manipulerade bilder.

Visst. Den skrevs innan mobiler fanns men å andra sidan är väl bilden manipulerad? Den är ju ihopslagen av två bilder (dvs åt HDR-hållet)
 
Om en äkta bild är en bild som visar hur det såg ut när bilden togs är en bild av en arrangerad uppställning fortfarande äkta. Det var ju så det såg ut, oavsett om vallhunden drivit ihop fåren eller fotografen uppmanat folk att hoppa jämfota.

Då känns det mindre äkta när någon klistrat in ytterligare 500 får eller fixat så jämfotahoppen ser ut att vara tre meter höga.

Men redan på filmtiden kunde man ju fotografera samma motiv med olika film, och särskilt om det var färgfilm kunde bara en, eller rent av ingen, av bilderna återge den färgton som man upplevde på platsen.

Är det verkligen en äkta bild om man hyr modeller, tar dem till en snygg location och ber dem skratta? Det är väl snarare en bild som "upplevs äkta" men att det är inte en "äkta" bild?
 
Enkla svaret är att det beror på sammanhanget.

Nyheter - i princip SOOC. Här är gränserna rätt tydliga.
Samtidigt som man kan vända kameran åt det mer dramatiska i scenen o utesluta det vardagliga.

Konst - Finns inga gränser alls.

Sen har vi allt däremellan.
 
Ett foto visar aldrig verkligheten, det visar ett utsnitt ur verkligheten, fruset i tid och rum. En fotograf kan, utan att manipulera bilden efter exponeringen, få en festival att se ut som ett upplopp, eller en krigszon. Ett foto är aldrig hela sanningen.

Ett foto kan i ena änden av skalan vara dokumentärt, då ska fotografen försöka återge en händelse så nära sanningen som möjligt. Men vilken sanning? Får man försöka förmedla känslan på platsen, eller ska det vara helt kliniskt?

Ett foto kan också vara konst, i det fallet är den enda sanningen i betraktarens ögon. Det finns såklart en nästan oändligt skala mellan de två ytterligheterna.
 
Är det verkligen en äkta bild om man hyr modeller, tar dem till en snygg location och ber dem skratta? Det är väl snarare en bild som "upplevs äkta" men att det är inte en "äkta" bild?
Jo, den är naturligtvis äkta så länge fotografen håller sig till min definition i inlägg #9.
 
Om man håller sig till begreppet "äkta fotografisk bild" så blir det enklare. Det som finns i bilden vid själva fotograferingsögonblicket, exponeringen är det äkta. Det är den egenskapen som finns hos fotografin som jag tycker om. Att klippa och klistra i efterhand blir något annat.
 
Jag tycker att begreppet manipulera är något problematiskt. Konnotationen är ju att man förfar på ett bedrägligt sätt, mixtrar, förleder och liknande. Som ett exempel har jag de senaste åren snöat in på astrofoto och enligt definitionen är ju i princip 100% av digitalt astrofoto manipulerat, eftersom man stackar ganska stora mängder data (en bild kan innehålla hundratals filer, både "lights" och kalibreringsfiler) tagna med exempelvis kamera med monosensor med olika filter. Det är en del av tekniken men blir ju då också manipulerat enligt FS definition. Man förfar ju inte på något bedrägligt sätt dock, eller har som ambition att förleda någon.

Ett annat exempel är när man fotar i smalbandsvåglängder som man sedan tilldelar varsin färgkanal (ex. den så kallade "Hubble-paletten"). Det är ju onaturliga färger, så färgerna i den meningen är ju manipulerade och inte äkta, men det är ett förfaringssätt som används av astronomer för att kunna visualisera gaser med våglängder vi inte kan se och inget som görs för att föra någon bakom ljuset.

Jag tycker mycket handlar om ambitionen och om man agerar bedrägligt. Att kopiera in och klona vintergatan på bilder uråldriga träd (minns inte namnet på fotografen som var publicerad i National Geographic) och hävda att man inte gjort det, är ju på riktigt en manipulation där man agerar bedrägligt.
Har tidigare hållit mig ifrån ”manipulering”, förutom ljus, kontrast, mm, men när jag började med astrobilder så var det nästan omöjligt att inte hamna där. Även svårt med astroscape om man använder tracker så får man en släpande förgrund som inte går att använda utan måste täckas med ny förgrund. Jag försöker iaf använda samma förgrund. Men visst det blir en hel del klipp och klistra även om man har som målsättning att komma så rätt som möjligt.
 
  • Gilla
Reaktioner: dJb
ANNONS