Annons

24-105 återkallas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Zoso skrev:
Någon som vet vilka serienummer som omfattas av problemet ? Kan vara bra att veta vilka man skall undvika om man vill köpa ett begagnad i framtiden.

Ja, det där kommer att vara tema för många diskurser i framtiden. Jag är glad att jag får pengarna tillbaka, orkar inte övertala en eventuell köpare om att mitt objektiv tillhör den reparerade eller nya typen...

Vi får väl hoppas och tro att Canon kommer med klara detaljer gällande detta. Så att frågetecken undgås.

Mvh Niclas,
 

Zoso

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Ja, det där kommer att vara tema för många diskurser i framtiden. Jag är glad att jag får pengarna tillbaka, orkar inte övertala en eventuell köpare om att mitt objektiv tillhör den reparerade eller nya typen...

Vi får väl hoppas och tro att Canon kommer med klara detaljer gällande detta. Så att frågetecken undgås.

Mvh Niclas,
Det får vi verkligen hoppas, det är säkert många som inte ens vet att dom har något fel på objektivet, alla sitter ju inte som vi och lusläser forum på nätet :)

Blir det en 24-70/2,8 L istället nu Niclas ?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Zoso skrev:
Det får vi verkligen hoppas, det är säkert många som inte ens vet att dom har något fel på objektivet, alla sitter ju inte som vi och lusläser forum på nätet :)

Blir det en 24-70/2,8 L istället nu Niclas ?
Nope, inget fel alls på det objektivet. Hade den varit rätt för mig så hade jag nog redan valt den. Det var det stora omfånget som lockade mig.

Jag fortsätter med de fasta objektiv jag har och väntar in mig själv och Canon en tid,, Kanske blir det till och med en uppdatering av mina fasta. Jag tar det som det kommer.

En ny 24-105 4L är ju ett alternativ men det känns absolut inget roligt just nu,, jag vill att det skall kännas roligt. Löjligt kanske men den här historien dräpte en del av ägarglädjen:)

Mvh Niclas,
 

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Jag antar att för oss som inte skaffat 24-105 än så bör det vara riskfritt att köpa ett nytt 24-105 när de släpps på marknaden igen?

Men när kommer de börja säljas igen?

Det är mycket snack om att skicka tillbaka objektiven, men hur är det med oss som fortfarande inte köpt? Är det fortfarande värt att skaffa 24-105 eller är den helt knäckt av 24-70 nu?
 

Damocles

Aktiv medlem
Zoso skrev:
Någon som vet vilka serienummer som omfattas av problemet ? Kan vara bra att veta vilka man skall undvika om man vill köpa ett begagnad i framtiden.
Om man tittar på bakkanten finns tillverkningsnumret där. Allting före produktionskod UT1000 uppvisar problemet. Läs Jarls post ovanför din fråga.



Christoffer Glans skrev:
Jag antar att för oss som inte skaffat 24-105 än så bör det vara riskfritt att köpa ett nytt 24-105 när de släpps på marknaden igen?

Men när kommer de börja säljas igen?

Det är mycket snack om att skicka tillbaka objektiven, men hur är det med oss som fortfarande inte köpt? Är det fortfarande värt att skaffa 24-105 eller är den helt knäckt av 24-70 nu?
Det ska vara riskfritt att köpa det när det börjar säljas. Alla objektiv efter UT1000 ska ju inte uppvisa problemet, och det är tydligen tillräckligt lätt fixat för att de ska reparera och inte byta ut. Bara man som vanligt är medveten om objektivets prestanda och gör ett informerat kö så är det bra. Personligen är jag helt nöjd med mitt ex.

Dessutom så blåses alla såna här fel upp till värsta godzilla-hönorna tack vare internet. Hur många fel fanns på den goda gamla analogtiden, säkert lika många om inte fler. Men idag sitter alla och kollar på allt som händer i hela världen och lusgranskar allting som om det varit printat i A2-storlek.

En icke verifieread förklaring jag sett är att Canon tydligen har en svart-metallbit bit i objektivet någonstans som tydligen ska dämpa reflexen. 24-70 har tydligen någon sådan lösning. Det var någon som hade pratat med någon person hos Canon, men då inte Canon själva har sagt det officiellt så vet man aldrig.
 

MarkE

Aktiv medlem
Håller med om att detta verkligen blivit "upphaussat". Har nu använt mitt 24-105 i drygt två veckor och tagit flera hundra bilder. Har lyckats provocera fram felet under extrema förhållanden (foto av obelyst objekt med sidljus direkt in i kameran), men aldrig sett det på en "riktig" bild. Tror att det skulle ta år att upptäcka felet om det inte spreds så snabbt via Internet.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
MarkE skrev:
Håller med om att detta verkligen blivit "upphaussat". Har nu använt mitt 24-105 i drygt två veckor och tagit flera hundra bilder. Har lyckats provocera fram felet under extrema förhållanden (foto av obelyst objekt med sidljus direkt in i kameran), men aldrig sett det på en "riktig" bild. Tror att det skulle ta år att upptäcka felet om det inte spreds så snabbt via Internet.

Precis, visst är det uppförstorat. Objektivet håller ju en mkt hög klass!

Att den skulle vara knäckt av 24-70. Nej varför skulle den vara det? Klar så är det inget som är bra för objektivets framtid men objektivet bör heller inte rakt av jämföras med 24-70. Då jämför jag hellre men andra zoomar med samma omfång och ljusstyrka.

Jag uppmanar alla att söka efter en standardzoom med det omfånget som presterar bättre!!

Det bottnar ju också i behoven man har, som vanligt.

Mvh Niclas,
 

Gadget

Aktiv medlem
Peter Werner skrev:
"Dessutom så blåses alla såna här fel upp till värsta godzilla-hönorna tack vare internet. Hur många fel fanns på den goda gamla analogtiden, säkert lika många om inte fler. Men idag sitter alla och kollar på allt som händer i hela världen och lusgranskar allting som om det varit printat i A2-storlek."

Håller med fullständigt!!!

/Benny
 

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Men när kommer det förbaskade objektivet ut på marknaden igen? Jag börjar hoppa mig på tårna med tanke på vad jag har för objektiv just nu (EF-s 18-55mm 3,5-5,6 standard kit skit)

Jag vill verkligen inte bli tvingad att skaffa mig det 2000 kr dyrare 24-70.
Finns det ingen som har svar på detta?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Vad jag förstår så är det inte länge förän Canon sänder ut nya objektiv. Har inte läst ngn konkret tid.

Jag skulle tippa på en månad max, men det blir ju bara en gissning...

Mvh Niclas,
 

Gadget

Aktiv medlem
De enda som Cyberphoto skrev var ju att "de nya är på väg".. När och hur många det är och om de verkligen skall byta ut våra defekta till dessa tycker jag verkar ganska oklart..
Jag vet att de senast skrev att de skall byta ut objektiven, men det kanske har hunnit ändra sig, vad vet jag!
Skriv ett mejl till Cyberphoto, YFO, m.fl och fråga!

Vad det gäller 24-70 så har det aldrig varit ett alternativ för mig, även om det skulle varit typ 2000kr billigare istället för dyrare.
Zoomomfånget är inte tillräckligt, men dessutom väger den alldeles för mycket och är för stor.
Den kändes ganska bra på Canon 1Ds Mark II, men jag skulle ändå inte vilja gå omkring med den kombinationen som "allround". Då får det vara hur bra som helst, men det blir för tungt för mina klena handleder.. :)
24-105:an är lätt, mindre, kanonbra zoomomfång, bildstabilisering och ger bra bilder.
Det finns alltid något man kan drömma om, tex lägre ljusstyrka, men med samma vikt, storlek och ett par tusen kronor billigare, o.s.v, o.s.v...
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Precis,, 24-105 var tyyp precis vad jag också väntat på. Kanske tycker att den hade fått varit en 24-120/135 men det hade nog varit att önska för mycket och orealistiskt. Omfånget och kvaliteten och det nätta formatet är det nya objektivets styrkor.



Mvh Niclas,
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Gadget skrev:
Med 10D/350D hade den gärna fått vara 14-105.. :)
Ja, precis. Och det poängterar ju att det är mkt svårt att få alla sina behov tillfredställda.

24-105 är hur som helst ett välkommet inslag bland de fina f/4L objketiven.

Hoppas nu bara att ni får era objektiv snart.

MVH Niclas,
 

Per Krook

Avslutat medlemskap
Det kanske blir reparation snarare än utbyte i alla fall. Det visar sig att Canon Sverige fått olika besked från Canon Europe i Amsterdam, och att Canon Sverige därför givit olika besked till de svenska handlarna. Det senaste som jag fått veta är att Canon Europe i Amsterdam skall ha ett möte på måndag för att ta beslut i frågan. Om detta stämmer, är det ju inget vidare gott tecken. Det skulle kunna tyda på att lösningen på strålfenomenet inte är helt självklar och enkel (för Canon kan väl inte ha väntat tills nu med att ta beslut bara pga bristande respekt för kunderna?).

Reparation känns inte alls lika attraktivt, eftersom det torde innebära att man blir utan sitt objektiv en tid.
 

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Borde inte objektiv i L-serien supertestas innan de släpps? Borde inte dessa objektiv vara de mest perfekta, med tanke på pris och kvalité??

Det här börjar kännas fånigt och jag överväger att kanske skaffa 24-70 istället. Jag vet, det är mindre omfång, men där är åtminstone ett utpekat bra objektiv.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ja, det kan man ju absolut tycka.

Den som köper 24-105 (utifrån behovet) blir inte missnöjd.
Den som köper 24-70 (utifrån behovet) blir inte missnöjd.

Den som köper ngn av dessa objektiv och som då blir missnöjd har enlig mig haft orimliga krav eller rent av fått ett exemplar som är felaktigt.

Hoppas Canon lär sig av denna globalt framrullande cirkus!

MVH Niclas,
 

zlice

Aktiv medlem
Christoffer Glans skrev:
Borde inte objektiv i L-serien supertestas innan de släpps? Borde inte dessa objektiv vara de mest perfekta, med tanke på pris och kvalité??

Tror du inte att de är det?
(Alla kan göra missar.. det är mänskligt)
 
ANNONS