** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av 11-22mm

lamotte

Aktiv medlem
I tidningen DigitalFoto, nr 9, så testar de en mängd olika ultravidvinkel-objektiv. Bla så är Olympus 11-22mm med. Här är deras slutsats:

"Dyrt och inte så vidvinkligt som man kan tro, ger inte ultravida bilder. Hantering och optik fungerar bra med fin bildkvalitet som resultat. Men köper man ett 11-22mm vill man också ha ut bilder motsvarande den brännvidden, inte hälften så vitt"

I texten skriver de även:
"Ett bra objektiv, men lider stort av att förvandlas till en 22-44mm-glugg"

Alltså, de verkar inte ha fattat att Olympus kör med 4/3-systemet, för hade de fattat det så hade de inte kommit med en så dålig slutsats. Hur kan de ens testa 11-22mm som ett ultravidvinkel, när det inte är det, de skulle naturligvis ha testat 7-14mm för att få ett bildutsnitt motsvarande vad de andra objektiven ger. De nämner detta obejktiv men inte varför de inte testade det istället.

För de andra objektiven var mellan ca 10-20mm och ger alltså ca 15mm vidvinkel med en "brännviddsförlängning" på 1,5. Alltså hade 7-14mm passat in väldigt bra där.

Ju mer jag läser deras slutsats desto mer förundrad blir jag på hur de kan skriva en så ologisk slutsats. Dels klagar de ju inte på att någon av de andra objektiven "förvandlas" till andra brännvidder.

"Men köper man ett 11-22mm vill man också ha ut bilder motsvarande den brännvidden, inte hälften så vitt"

Hur kan de skriva så? De skriver ju inte om något om tex pentax o sonys objektiv som inte heller har det bildutsnittet som de "luras" att tro av objektivets antal mm.

Jaja, det var dagens raljering över inte så viktiga grejer ;) men jag kände ändå att jag var tvungen att ta upp det någonstans.

För övrigt är jag hur nöjd som helst med mitt nya 11-22mm "ultravidvinkelobjektiv", som jag lurades att tro att det var. Det står ju faktiskt 11-22mm på objektivet.. buuuhuuu...
Falsk marknadsföring av Olympus, vad är 4/3?
 
Varken tidningarnas kamera eller optik-recensioner ger jag mycket för. Oftast så räknar de bara upp en massa fakta som ändå går att hitta hos tillverkaren. Att bildkvalitetsjämförelser inte funkar i tidningstryck har de inte riktigt förstått än, ser säkert bra ut innan tryck...
Nej, tidningarna är bra på mycket annat och borde hålla sig till det, men utvecklingen går så snabbt nu så även en ganska låg profil på testandet ger ändå en strid ström av recensioner.
 
Tycker att tidningen FOTO's objektivrecensioner är väl utförda, med tekniska mätningar. Försöker man recensera ett objektiv och skriva för "amatörer" så blir det oftast fel, eller ger fel signaler, när den som läser det har högre kunskap än recensenten.

Citatet:
"Men köper man ett 11-22mm vill man också ha ut bilder motsvarande den brännvidden, inte hälften så vitt" Säger väl det mesta om kunskapsnivån tycker jag ;)
 
Jag bläddrade genom den testen för några dagar sedan. Canon's objektiv fick 5 av 5 för bildkvalitet. Alla andra objektiv fick fick högst 3 av 5.
Den aktuella tidningen har tidigare haft väldigt dåliga recensioner.
Jag förstår inte att någon lånar ut utrustning för tester till en så oseriös tidning.

Tyska Foto Magazine har en liten test av Olympus 14-54 och Leica 14-50. Olympus gluggen fick "Super" vilket är högsta betyg. Nu vet vi väl alla att det finns bättre optik än så, men faktum kvarstår att en av de mer etablerade fototidningarna som varit med länge anser optiken är utmärkt.
 
Just tidningen DigitalFoto, som det aktuella testet var i har jag inte läst så mycket i innan, och det kommer inte bli så mycket mer i framtiden heller om de håller samma dåliga kvalité rakt igenom.

Tidningen FOTO har jag läst endel och de har mycket bättre tester, iaf de jag har läst.

Ang testet, så fick faktist olympus-gluggen 4/5 i just bildkvalitet och det är faktiskt den ljusstarkaste gluggen av de testade, 2,8-3,5.

Att 14-54mm fick bra betyg i en tysk tidning förvånar mig inte då det är ett riktigt bra objektiv, oerhört allrund. Men jag måste säga att 11-22mm är lite bättre på just bildkvalitet.
 
DigitalFoto skrev:

"Men köper man ett 11-22mm vill man också ha ut bilder motsvarande den brännvidden, inte hälften så vitt"
Anlitar dom vilka muppar som helst?
Det där är ju så dumt att man blir alldeles matt i knäna. Jag vet inte om jag skall skratta eller bli förbannad ...

Men det är roligare att skratta. :D

-- MW
 
Det finns två riktiga fototidningar i Sverige: FOTO samt Kamera&Bild. Övriga "svenska" fototidningar är översatt skåpmat eller svammel. Det är ingen större mening att läsa någon annan fototidning på svenska än de ovan nämnda.

(Det finns även någon eller några (antalet brukar variera över tiden) fototidskrifter på svenska som vänder sig till yrkesfotografer, men har lite annan inriktning än de traditionella fototidningarna.)
 
seb80 skrev:

"Men köper man ett 11-22mm vill man också ha ut bilder motsvarande den brännvidden, inte hälften så vitt"

Hahahah, jagbörjade asgarva när jag läste detta i min vanliga butik, stod där o kollade efter lite tidningar så såg ja nått med test så bläddrade jag genom tidningen tills ja kom till "testet" läste och började asgarva.
Aja, för min det är det kamera och bild, om det inte är något intressant i FOTO.
Men just ja, va där 4/3?
Sudvisson vart är du, behöver hjälp;D
 
bildvinkeln är 89º-53º för ZD 11-22mm/F2.8-3.5

Kanske lider redaktörerna på fototidningarna av koolaid-symptom? Visst vore det på tiden att bryta den mentala inavel som råder och inse att det finns fler alternativ till Canons och Nikons duopol. För oss konsumenter är det nödvändigt med alternativ i olika prestandaklasser, sett både ur behov samt plånbok. Varför inte först kolla in vad t.ex. Fujifilm, Leica, Olympus, Panasonic, Pentax, Samsung, Sigma och Sony har att erbjuda?

Artikeln kommer väl så småningom här: DigitalFoto - vPulp.com

Beträffande 11-22mm, så visst är det ett vidvinkelobjektiv. Olympus själva anger bildvinkeln till 89º-53º för detta objektiv. Bifogar ett exempel där objektivets miljötålighet ej testats (E-300 är ej miljötålig), men däremot både max ljusstyrka (f/2.8) och min brännvidd (11mm) kommit till användning.


Ref:
 

Bilagor

  • p9029469sq400.jpg
    p9029469sq400.jpg
    92.7 KB · Visningar: 161
ANNONS