Annons

Vad har ni för erfarenheter av ZUIKO DIGITAL 11-22mm?

Hej
Jag funderar på att skaffa mig ett ZUIKO DIGITAL 11-22mm, vad har den samlade expertisen för åsikter om det här objektivet?
Gärna synpunkter från er som använder det, är det värt pengarna, kommer det någon efterföljare, osv.

Hälsningar
/Anders E
 
Highly recommended!

Det finns bara två vidvinkel-zoomar och ett fisköga att välja på, om du ska ha en rejäl vidvinkel till 4/3, samtliga alternativ är förstklassiga. Innan jag skaffade denna zoom, så fotade jag mer panoramabilder som jag senare satte ihop.

Objektivet är ju en vidvinklig F2.8, så med mycket glas blir det en ljusstark och miljötätad konstruktion, som även väger en hel del. I klassen Super High Grade finns det också en ultravidvinkel zoom på 7-14mm, av många ansedd som det absolut bästa på marknaden.

Efterföljare? Det skrev jag en blänkare om i E-510 tråden. Förmodligen blir det nya biligare, eftersom det inte kommer att vara miljötätat.

Ibland har jag bara tagit med 11-22mm som enda glugg, men kompletterat med telekonvertern EC-14. Genom att objektiven är konstruerade m.a.p. near telecentric design, så går det utmärkt att använda den längre brännvidden, här som mest (22mmx1.4=)31mm F4.9.

Om du ska ha ett filter på objektivet, välj ett med bra kvalitet. Jag har ett supertunnt Hoya, men behövde till detta köpa till ett nytt objektivlock, för att fästa i de få gängvarven. Idag skulle jag köpa ett B+W MRC filter i normalstorlek, vilket inte ger upphov till vinjettering heller. Polfilter, knappast med ett objektiv som tecknar ut 89º. Jag provade med ett gammalt LPOL, men fick slöjor och färgstick.

Objektivet har mycket hög kontrast har jag märkt, vilket förmodigen är det som återspeglas i de höga MTF-kurvorna i nedanstående citerade tyska test.

Så här tycker de på photozone.de:
The Olympus 11-22mm f/2.8-3.5 offers an very good build quality, handling and AF speed combined with a generally excellent optical performance. The resolution figures are exceptional for an ultra-wide lens. On the down-side the lens exhibits visible chromatic aberrations at the borders (can be corrected). The level of distortions is very low for a lens of this class and vignetting is no real issue to worry about. At about 750EUR/700US$ the lens isn't cheap but worth every penny. Highly recommended!

Den här bilden och flera vid detta tillfälle, hade jag glömt att ställa tillbaka kameran i läge RAW+SQ(1024x768). Det blev bara lågupplösta jpeg's den här gången, inga .ORF. Jag kan dock rekommendera kvälls- och natt-foto, resultaten kan ju bli riktigt bra, om man håller lite bättre koll på inställningarna. ;o)

Det funkade dock bra med både exponering och vitbalans, då bilderna var tagna med ESP-mätning och AWB. Så E-300 duger gott ett tag till för mig, även om det är svårt att stå still med så långa exponeringstider. Jag skulle ha behövt en E-510 med IS till dessa nattbilder. (E-300 med ZD11-22mm F2.8-3.5, focal=11mm, ISO100, 1/6s, F2.8).

Ref:
 

Bilagor

  • p5249258r400.jpg
    p5249258r400.jpg
    55 KB · Visningar: 203
ZD ED 12-60mm F2.8-4.0 SWD

Det kommer en ny 5x vidvinkel/normal/zoom i höst, dock inte lika vidvinklig som den efterfrågade 2x zoomen 11-22mm. Den nya tillhör också High Grade segmentet, så den kommer att vara ljusstark, miljötätad och tung, samt kosta en slant. Förmodligen lanseras den tillsammans med E-1'ans efterträdare i höst.

Ref:
 
ANNONS