Annons

Analogt på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen när skulle Kodak ha slutat producera svart-vit film?

OT:
Personligen kommer jag antagligen sluta fotografera när det inte går att få tag i film till mina kameror om de inte har lyckats producera en digitalkamera med likvärdig sökare.
 
Oinsatt journalist...

Jag kommer att fotografera med svartvit film så länge det finns att få tag i. Förhoppningsvis resten av livet.

Kameratillverkarna har tyvärr aldrig tjänat pengar av mig, eftersom de kameror jag köper är femtio år gamla och mer.
 
Retlig... Det är B/W papper som kodak slutat med....

Är man förvånad att länken leder till aftonbladet?
 
Jeppe skrev:
Retlig... Det är B/W papper som kodak slutat med....
Det var för väl. Det lät bara alltför olustigt. Att Tri-x, T-Max etc.redan skulle sluta tillverkas verkar helt overkligt, men försäljningen har säkert redan minskat med 90%....minst.
 
Linmajon skrev:
Det var för väl. Det lät bara alltför olustigt. Att Tri-x, T-Max etc.redan skulle sluta tillverkas verkar helt overkligt, men försäljningen har säkert redan minskat med 90%....minst.

Försäljningen har nog minskat en hel del, men med 90% är nog en för hög siffra. Man måste tänka på att svartvitt sedan länge varit en "nischhobby" speciellt för dem som framkallar själva.

Fick förresten svar från journalisten på AB som kommenterade sin miss:

"Du har naturligtvis helt rätt. Jag uppmärksammades tidigt på att det skulle vara fotopapper - inte film - och så skrev jag film ändå. Det var slarvigt av mig helt enkelt."

Hon har nu korrigerat artikeln.
 
Det blir säkert liknande scenario som med CDn som kom i början på 80-talet.

Där förutspådde man att LPn skulle vara helt borta efter 10 år.

Och nu mer än 20 år efter, nyproduceras det fortfarande LP (tror tom det produceras fler nu än för 10 år sedan).
 
Flertalet utav fotokvällar och kurser som arrangeras är väl fortfarande inriktade på analog foto och framkallning?
 
Äh! Va löjligt! Klart som korvspad att marknaden kommer att bli mindre, ja för att inte säga otroligt mycket mindre... Men att den skulle dö ut helt är ju bara nonsens! Det kommer med all säkerhet att finnas en efterfrågan på analoga kameror och tekniker väldigt(!) långt framöver... Men att efterfrågan blir liten är ingen tvekan, och att den minskade efterfrågan får konsekvenser är heller ingen överraskning.

//Eric
(som inte är särskillt orolig)
 
J. Patric skrev:
...
Fick förresten svar från journalisten på AB som kommenterade sin miss:

"... Jag uppmärksammades tidigt på att det skulle vara fotopapper - inte film - och så skrev jag film ändå...."

...

Återigen ett exempel på utomordentlig journalistik från kvällspressen. Det lät som en ursäkt från någon flamsig mellanstadieelev.
 
Har förstått från ett annat forum (RFF) att den "ledande" kedjan dessutom är allt annat än ledande och mera nåt i stil med Siba/OnOff.

/Klas
 
StaffanW skrev:
Det blir säkert liknande scenario som med CDn som kom i början på 80-talet.

Där förutspådde man att LPn skulle vara helt borta efter 10 år.

Och nu mer än 20 år efter, nyproduceras det fortfarande LP (tror tom det produceras fler nu än för 10 år sedan).

Lp är ju hetare än någonsin. när en artist vill släpp någon special edition.
då tar LP allt.
 
ANNONS