Annons

andrakamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa mig en kompakt digitalkamera som andrakamera som kan få följa med allt som oftast. Mitt problem är att jag inte vet särskilt mycket om de kameror som finns. Och, ja, jag har sökt på diverse olika sökord men inte funnit riktigt vad jag söker.

Jag tänkte mig en billig, gärna begagnad, kamera som naturligtvis ska ge bra resultat. Vidare vill jag att den ska ha tids- och bländarautomatik. Den ska också ha manuell möjlighet att ställa in ASA. Det vore bra om AF var så snabb som möjligt. Någon typ av zoom (givetvis optisk) vill jag ha, 3x eller så. Kameran behöver inte alls vara pytteliten men ska kunna följa med utan alltför mycket krångel.

Finns denna kamera?
 
Jag funderar också på att skaffa mig en digital kompakt och har ungefär samma kravspec som du.

En modell som jag har fastnat för är Canon A95 som fyller samtliga av dessa krav och som dessutom tar Compactflash och vanliga AA-batterier.

Jag har själv ingen erfarenhet av A95 men har testat A80 lite grann och det är i alla fall en mycket bra kompaktkamera.

Det jag upplever som jobbigast med denna typ av kameror är sökaren och zoomningen.

Nu finns det ju för all del kompaktare kameror än A95. Men just denna verkar vara en bra kompromiss mellan kompakthet och användarvänlighet.
 
Jag hade tidigare en Canon Powershot S40 som jag gillade mycket. Låter ungefär som det du vill ha, möjligen störde jag mig ibland på att autofokusen var i långsammare laget.

Det finns säkert en hel djungel av kameror som kan passa bra...
 
Andrakamera

Själv har jag en Olympus 3020 med 3xZoom, Den har hängt med ganska länge nu och presterar riktigt bra bilder. Sökaren är dock usel, men formatet och bildkvaliten gör att den får hänga med ett bra tag till.
 
Jag tittade på era förslag på Cyber. De verkar förtjusta i både Olympus 3020 och Canon A80. Canon S40 verkar inte dålig heller. A95 är troligen mycket bra men jag hade hoppats på att hitta en kamera något billigare. Vet ni vad de tre första skulle kunna kosta begagnade? Förresten, när kom de?
 
Några förslag...

Hej!
Dessa borde duga:

Minolta Dimage F300, går nog att få tag på för kring 2000 kr. Ger fantastisk bildkvalite men är lite seg i starten, men i övrigt en superbra kamera. Lagomt liten.

Canon Powershot S45/S50 och efterföljare. Mycket robusta, men ändå rätt små. Har "allt".

Olympus C-50: Mindre än de 2 tidigare nämnda men i övrigt helt i klass med dessa. Säljes ny i dagsläget för kring 2500kr, kolla t ex cyberphoto.se. Har dock ingen ljudinspelning om man vill ta korta filmsnuttar.

Tre "fullvärdiga" kameror med det mesta i funktionsväg, inklusive manuella möjligheter. Duger absolut till andrakamera!

Själv kör jag med Minolta G600 som är liten och mycket snabb med nog bra bildkvalla för det jag använder den till (inte riktigt som exempelvis Minolta F300 men nästan...). Tyvärr har den inget bländarförvalsläge av mer traditionell typ utan antingen är det maximal eller minimal bländare som gäller... Men den är såpass liten att den nästan alltif följer med mig och såpass snabb att man oftast hinner ta spontanbilder.
 
Senast ändrad:
Så länge du inte har tänkt att skriva ut större än 10*15 (fotolabben använder ändå inte mer än 300dpi) så räcker 2,1 megapixel. Vilket borde göra A75 för dryga 2100 intressant.
 
Powershot S40 kom sommaren 2002. Den avr då ganska dyr men priset rasade i en rasande fart, så som brukligt är med digitalkameror.
 
Jag har slagit några tusen kort med Canon S45 och det är en perfekt andrakamera. DIGIC datorn i den ser till att bilderna blir bra och man behöver nästan bara trycka av.

Man kan slappna av och behöver inte fundra över inställningar det gör datorn för en. Du får en begagnad för en 2500-3000 kr idag. Min kostade 6900 kr ny för 1 3/4 år sedan. Zoombrowsern är suverän och snabb att hämta hem bilderna med och du kan uppgradera den, se min kameraväska. Men man bör använda PSE2 för editeringen.

Go for it.
 
ANNONS