Annons

APS-C eller FF, hur stor är skillnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller helt med dig Ove.
Fast skall man ha en kamera som är så allround som möjligt så skulle jag behålla min tjockis. Den klarar sport, blixtfotografering, ja egentligen nästan allt man kan fota. Det gör ännu inte spegellösa kameror. Väljer jag en tjockis så kan jag lika väl välja en FF som en APS-C.. De är ungefär lika klumpiga allihop.

När det gäller bildkvalité måst vi först bestämma vad en bild skall användas till innan vi kan säga om en utrustning duger eller inte.
Då är utskrifter ofta en bra jämförelsebas.
Så länge vi pratar A4 & A3 så presterar nästan vilken kamera som helst idag att ge ett hyfsat resultat.

Vi måste upp i A0 eller åtminstone A1 för att skillnaderna skall börja bli uppenbara.

Hasselblads kontor och fabrik är fylld med jätteprinter givetvis tagna med Hasselbladare. Inte så konstigt eftersom det är där Hasselblad briljerar mot småformat.
Jag har ännu inte gjort en test med 5Ds R mot H5D 50 C men skall försöka göra det snart.

Många teknkiknördar diskuterar som de behöver en Königsegg i prestanda för att åka till svärmor på kaffe. För att nu jämföra med bilar.

Fast nu handlar ju tråden om SKILLNADEN mellan FF och aps-c, inte vilka behov du har. Man kan inte säga att det inte är en skillnad mellan en Königsegg och en Fiat, bara för att DU bara åker till farmor....... Om du BEHÖVER en Königsegg är en annan fråga, Man måste hålla isär frågeställningarna, eftersom frågan var vad skillnaden är mellan de olika sensorerna, INTE vilka behov någon har.

Precis lika lite som att man kan säga att det inte är en skillnad mellan sensorerna om man bara skriver ut i A6.... Skillnaden mellan sensorn är exakt densamma oavsett, det finns ett matematiskt korrekt svar på TS fråga.

Man får helt enkelt klarlägga skillnaderna först, de är objektiva. Sedan får man bilda sig en uppfattning om sitt behov, dvs det subjektiva, .... två helt olika saker.

Annars blir det lätt väldigt rörigt om någon ska försöka sig på att bilda sig en uppfattning.
 
Senast ändrad:
Håller helt med dig Ove.
Fast skall man ha en kamera som är så allround som möjligt så skulle jag behålla min tjockis. Den klarar sport, blixtfotografering, ja egentligen nästan allt man kan fota. Det gör ännu inte spegellösa kameror. Väljer jag en tjockis så kan jag lika väl välja en FF som en APS-C.. De är ungefär lika klumpiga allihop.

När det gäller bildkvalité måst vi först bestämma vad en bild skall användas till innan vi kan säga om en utrustning duger eller inte.
Då är utskrifter ofta en bra jämförelsebas.
Så länge vi pratar A4 & A3 så presterar nästan vilken kamera som helst idag att ge ett hyfsat resultat.

Vi måste upp i A0 eller åtminstone A1 för att skillnaderna skall börja bli uppenbara.

Hasselblads kontor och fabrik är fylld med jätteprinter givetvis tagna med Hasselbladare. Inte så konstigt eftersom det är där Hasselblad briljerar mot småformat.
Jag har ännu inte gjort en test med 5Ds R mot H5D 50 C men skall försöka göra det snart.

Många teknkiknördar diskuterar som de behöver en Königsegg i prestanda för att åka till svärmor på kaffe. För att nu jämföra med bilar.

Fast i en teoretisk diskussion om formaten i sig måste vi räkna bort pixelantalsskillnader. Om det går att sätta 40mp I en mobiltelefon kan man sätta 36, 42 eller 80mp i en APS-C kamera också. Skulle man se en skillnad mellan samma utsnitt vid samma mp antal mellan MF, FF och APS-C om MF hade f/2,8, FF f/2,0 och APS-C f/1,4? Det borde man inte med ett undantag - troligen större DR ju större formatet med en sensor i samma generation men skärpedjup, brus vore samma (om vi nu glömmer att många MF sensorer faktiskt inte är 2x större än FF/135/småbild.
 
Nej den lilla dialogen startade med inlägg 80. Alltså om skillnader i bokeh.
Även om vi använder samma brännvidder och bländare på APS-C respektive FF eller MF kan bilderna upplevs olika harmoniska.
En av de egenskaper som gör skillnad är bokeh om vi talar kort skärpedjup.
En del objektiv har det och andra inte. Tycker jämförelsen i inlägg 80 är ett bra exempel på detta.

Nog tycker jag att diskussionen handla om sensorstorlekar och att exempelbilden som Staffan la upp visar just det kortare skärpedjupet man får med den större sensorn.
 
Vad jag har framhävt är att bytet till FF ger inte i sig garanterad skillnad i vare sig skärpedjup eller brus om inte hänsyn är tagen till objektivets bländartal. Detta blir i synnerhet relevant om man byter system för att få FF. Låt oss säga att man idag kör crop med f/2,8 zoomar på Canon och en 50/1,2. Man vill absolut ha FF för alla påpekar att det är så mycket bättre. Men man väljer att gå över till Sony och vill använda deras egen optik för bäst prestanda. Då blir bytet till f/4 zoomar och 85/1,8 ziess och man fär ingen nytta av formatsbytet i sig.

Jag upprepar det jag sagt: sensorstorleken har bara betydelse om hänsyn är tagen till bländaröppningen: så att vid ett fast bländartal ger FF en EV (ca) kortare skörpedjup och 1EV lägre.brus. om bländaröppningen är 1EV större på crop än FF negeras fördelen.

Det du skriver är förstås korrekt och skall man fundera på byte/val så måste man väga in alla faktorer.

Men faktum kvarstår, om du idag har en APS-C med en normalzoom 17-55 2.8 och byter till fullformat och normalzoom 24-70 2.8 så kommer du att få ett kortare skärpedjup med den större sensorn.

Om man byter till objektiv med mindre bländare försvinner förstås den möjligheten, men då haltar som sagt jämförelsen.
 
Fast nu handlar ju tråden om SKILLNADEN mellan FF och aps-c, inte vilka behov du har.
.
.
.

Man får helt enkelt klarlägga skillnaderna först, de är objektiva. Sedan får man bilda sig en uppfattning om sitt behov, dvs det subjektiva, .... två helt olika saker.

Annars blir det lätt väldigt rörigt om någon ska försöka sig på att bilda sig en uppfattning.

Instämmer!
 
Så vi funderar på om vi skall välja en APS-C eller en FF kamera.
Så jag tog och jämförde lite.
Vi kör helt på att vi skall ha samma egenskaper helt enligt teorin.
Int sheller är vi knussliga utan vi går på Canons bästa kamera i båda kategorierna.

Kronor Gram
Canon 7DMKII 14889 910
16-35/2,8 13970 640
24-70/2,8 17975 805
70-200/2,8 IS 19290 1490
Summa 66124 3845

Canon 5Ds R 35900 930
16-35/4 IS 9580 615
24-70/4 IS 8500 600
70-200/4 IS 10975 760
Summa 64995 2905

Då visar det sig att vi sparar 1 kilo att kånka på och tusen kronor med FF alternativet.

Utmärkt holistiskt sätt att se på lösning i förhållande till kravbild.

Gjorde inte ett lika detaljerat, men samma överslagstänk (med ekvivalent bländare) när jag kikade på motsvarande system ifrån Nikon (och delvis inne på Canon ett tag iofs) när jag skulle skaffa mig ett DSLR-system i början av året.

Även för mig så talade både den ekonomiska och viktmässiga favören till FF framför APS-C även på Nikon-sidan.

Nu när jag kikar på ett litet lätt och kompakt system att ha på resa/gatufoto så ser dock mina berkäkningar ut att tala för att välja APS-C framför FF på spegellösa system.

Så här ser det objektiva utfallet för mitt behov denna gång ut att gå i APS-C:s favör över de andra sensorstorkelarna (FF; M4/3, etc).

Men... tycker det är bra att man försöker göra ett sådant här hyfsat objektivt och totalt synsätt på beräkningarna innan man väljer att investera i ett nytt ekosystem.

Kul att du kunde redovisa så konkret! :)
 
... vi går på Canons bästa kamera i båda kategorierna.

Kronor Gram
Canon 7DMKII 14889 910
16-35/2,8 13970 640
24-70/2,8 17975 805
70-200/2,8 IS 19290 1490
Summa 66124 3845

Canon 5Ds R 35900 930
16-35/4 IS 9580 615
24-70/4 IS 8500 600
70-200/4 IS 10975 760
Summa 64995 2905
...

Utmärkt holistiskt sätt att se på lösning i förhållande till kravbild...

..Kul att du kunde redovisa så konkret! :)

Enda felet i jämförelsen är att i FF fallet går man från riktig mycket vidvinkel till medeltele
(16-200mm) och med APS-C från lätt vidvinkel till ordentlig tele (motsvarande 26-320mm).

Men i spannet 26-200mm stämmer det bra, och det ÄR lite roligt att slutsumman i pris blir nästan identiskt.
 
Ja, större är alltid bättre om man betraktar teknisk bildkvalitet. Mellanformat är bättre än småbild och storformat är bättre än mellanformat.

Jag tvekar dock inte att välja en liten kompaktkamera med en pyttesensor om situationen är sådan att det är mer praktiskt. Det går dåligt att skruva i skruvar med en hammare.

Nu har jag precis som Martin A. kommenterat, fuskat någon gång och faktiskt bankat i några småskruver i trä med en hammare, men jag borde kanske skämmas lite mer för det... :D

Annars så håller jag helt med dig om vad du skriver ovan.
 
Enda felet i jämförelsen är att i FF fallet går man från riktig mycket vidvinkel till medeltele
(16-200mm) och med APS-C från lätt vidvinkel till ordentlig tele (motsvarande 26-320mm).

Men i spannet 26-200mm stämmer det bra, och det ÄR lite roligt att slutsumman i pris blir nästan identiskt.

En god poäng och iakttagelse.

Däremot så ser jag ändå en favör till FF (i just detta fallet).

Vill du hålla samma pris/vikt så går det jämt upp, men med ytterligare den fördelen för FF-systemet att du har möjlighet att i framtiden köpa de dyrare 2,8-gluggarna om det behovet skulle uppstå (och du är beredd att släpa på vikten vid de tillfällen som du har behov att ta med de).

Så även vid en första lika kalkyl här, så är ju flexibiliteten och större framtida möjligheter ett klart plus som du i det fallet får med FF, men som du tappar med APS-C. Utan att det kostar något mer i inköp eller vikt. Även då hade det varit ett lätt val (för mig iaf).

Det viktiga är dock att man ser på varenda fall och behov som unikt, och försöker hitta bästa lösning i förhållande till pris & vikt på det.

Nyckeln här är att jag tycker att både Mats och Fredrik tänker helrätt här när de kikar på totallösningen inklusive bländarekvivalens - även om de kanske skulle komma till lite olika slutsatser givet just deras behov.
 
Tack för alla informativa svar, denna tråd fick verkligen liv fort :).

Det här är ett mycket populärt ämne som har diskuterats ofta och flitigt och nog kommer att fprtsätta diskuteras ofta och flitigt länge än ... :)

Men inte utan orsak - det är en intressant diskussion.

En sak jag funderat lite på dock är att många som fotar aps-c ofta pratar om att de ska sälja hela sin aps-c utrustning för att uppgradera till FF. Det är förståeligt då större sensor ger högre kvalitet, men om jag skulle sälja alla mina crop objektiv och ersätta dom med FF kompatibla gluggar så skulle det kosta så pass mycket att jag kan köpa en mellanformats kamera + ett objektiv för ungefär samma pengar (Pentax 645Z+ 55mm). Där kan vi iaf snacka skillnad på prestanda/pris. Jag personligen är nybörjare och är mycket nöjd med mitt nya aps-c system och sneglar inte på FF idag. Men i framtiden kanske man lyxar till det med en 645:a. Inte för att jag kommer "behöva" en, men mest för att det är skoj.

Det finns några skäl att MF inte blir en så stor del i sådana här diskussioner.

Jag skulle säga att det största skälet handlar om att både aps-c och småbild (de två format vi i första hand diskuterar här) hamnar i någon slags "good enough"-nivå. Och då menar jag inte bara att den tekniska kvaliteten blir tillräckligt bra utan också att priset blir 'bra nog' (inte för dyrt), att vikt och hantering blir 'bra nog' (inte för stort och klumpigt eller för tungt). Saken är ju att ju större sensorformat, ju större kameror och objektiv får du (för att uppnå samma resultat sett till bildvinkel osv). Tänk på att marknaden fram till ungefär nu dominerats av spegelreflexkonstruktioner och att den större spegeln du får med större sensoryta skapar sina egna problem: En större spegel tar mer tid att flytta, skapar mer skakningar och kräver ett större registreringsavstånd (avstånd mellan film-/sensorplan och objektivfattning).

Kort sagt du får en nivå där du å ena sidan har tillräckligt stor infångningsyta (film, sensor) för att få en teknisk bildkvalitet som täcker de flesta behov och å andra sidan inte så stor yta att det skapar andra problem (för stort kamerahus, för stora objektiv, för stor spegel).

Lägg till detta att priset för att tillverka en sensor stiger exponentiellt med priset. Redan en småbildssensor är så stor att den av praktiska skäl kan sägas tillverkas i två halvor som sedan fogas ihop. Att göra ännu större sensorer skapar allt större tekniska problem vilket gör att kostnaden ökar mycket kraftigt och inte i proportion till ökningen av bildkvalitet.

Det jag nämnt hittills är så att säga grundförklaringen till att mellanformat idag för en ganska marginell tillvaro jämfört med småbild och aps-c. På filmtiden var det delvis annorlunda, i synnerhet längre tillbaka när filmerna inte hade utvecklats så mycket och innan spegelreflexkamerorna började dominera så hade större filmformat en större andel än de fick senare. Dels för att man innan spegelreflexerna inte behövde brottas med problemen som stora speglar skapade, dels för att filmerna presterade sämre och man helt enkelt var tvungen att ha stor yta för att fånga upp tillräckligt av ljuset. I fotografins barndom då filmtekniken inte nått så långt dominerade ju storformatet.

Nu i digitaleran kan småbild och rent av aps-c ofta ge hela eller i alla fall en mycket stor del av den tekniska kvalitet vi på filmtiden behövde mellanformat till. Man brukar säga att den digitalkamera som innebar slutet för filmens dominans inom yrkesfotografin var Canon Eos 1Ds Mark II (kom 2004). Det är en kamera som med dagens mått har rätt beskedliga prestanda, men som gav tydligt bättre teknisk kvalitet än småbildsfilm och till och med utmanade mellanformatsfilm. Sedan den kameran dök upp har mellanformatet varit på defensiven.

Ett annat fenomen som är typiskt för digitaleran men som vi bara nämnt i förbigående hittills är att tillverkningskostnaden ökar så enormt kraftigt med ytan på komponenten. Dessutom blir, på vissa sätt, prestanda bättre ju mindre man kan göra en komponent - kortare interna avstånd gör att saker kan drivas snabbare utan att det skapar mer värme. Som en väldigt grov tumregel blir alltså sensorer inte bara enormt mycket dyrare att bygga ju större de är, det blir dessutom tekniskt allt svårare att bibehålla prestanda per ytenhet. Man kan - fortfarande som en mycket grov generalisering - säga att ju mindre en sensor är, ju mer avancerad teknik kan vi bygga den med (utan att få ett för högt styckepris och utan att få för mycket tekniska problem). Och faktum är att sensorerna i bättre mobilkameror, per kvadratmillimeter, på flera sätt presterar bättre än sensorerna vi har i våra aps-c och småbildskameror.

En mycket kort sammanfattning är att aps-c och småbild råkar vara en väldigt bra kompromiss mellan tillräckligt stor insamlingsyta som ändå inte är så stor att det skapar problem eller blir för dyrt. Mellanformat blir för de flesta fotografiska behov helt enkelt lite för stort, klumpigt och dyrt för att motivera de extra prestanda det ger.
 
Fast nu handlar ju tråden om SKILLNADEN mellan FF och aps-c, inte vilka behov du har. Man kan inte säga att det inte är en skillnad mellan en Königsegg och en Fiat, bara för att DU bara åker till farmor....... Om du BEHÖVER en Königsegg är en annan fråga, Man måste hålla isär frågeställningarna, eftersom frågan var vad skillnaden är mellan de olika sensorerna, INTE vilka behov någon har.

Precis lika lite som att man kan säga att det inte är en skillnad mellan sensorerna om man bara skriver ut i A6.... Skillnaden mellan sensorn är exakt densamma oavsett, det finns ett matematiskt korrekt svar på TS fråga.

Man får helt enkelt klarlägga skillnaderna först, de är objektiva. Sedan får man bilda sig en uppfattning om sitt behov, dvs det subjektiva, .... två helt olika saker.

Annars blir det lätt väldigt rörigt om någon ska försöka sig på att bilda sig en uppfattning.

Här tycker jag du tar upp en mycket bra poäng som är universiell för nästan alla sådana här trådar, nämligen att vi har två lite olika diskussioner som löper parallellt:

a) hur stor den tekniska skillnaden faktiskt är mellan större/mindre sensor, ett bättre/sämre objektiv, en snabbare/långsammare autofokus, ett stadigare/lättare stativ eller vad det nu är vi diskuterar och

b) hur stor praktisk nytta en viss fotograf har av skillnaden i a) ovan eller hur mycket skillnaden syns i en viss bild.

Hur stor en teknisk skillnad är och hur viktig den är är alltså två lite olika diskussioner, men som ofta blandas ihop. När människor blir oense i sådana här trådar handlar det ganska sällan om att man är oense om hur stora de tekniska skillnaderna är, utan just om att personer egentligen är oense om det är skillnaden eller nyttan som vi diskuterar :)
 
Här tycker jag du tar upp en mycket bra poäng som är universiell för nästan alla sådana här trådar, nämligen att vi har två lite olika diskussioner som löper parallellt:

a) hur stor den tekniska skillnaden faktiskt är mellan större/mindre sensor, ett bättre/sämre objektiv, en snabbare/långsammare autofokus, ett stadigare/lättare stativ eller vad det nu är vi diskuterar och

b) hur stor praktisk nytta en viss fotograf har av skillnaden i a) ovan eller hur mycket skillnaden syns i en viss bild.

Hur stor en teknisk skillnad är och hur viktig den är är alltså två lite olika diskussioner, men som ofta blandas ihop. När människor blir oense i sådana här trådar handlar det ganska sällan om att man är oense om hur stora de tekniska skillnaderna är, utan just om att personer egentligen är oense om det är skillnaden eller nyttan som vi diskuterar :)

Tycker du på ett klokt sätt formulerar det hela.

Vi har ständigt en teknisk diskussion där vi debatterar tekniska skillnader mellan märken och kameratyper. En ofta lärorik debatt men där skillnaderna nästan alltid åskådliggörs med 1:1 jämförelser. För annars syns de inte. Skillnaderna är med andra ord små och vi måste ta till den kraftiga mikroskopet för att se dem.
När vi använder våra bilder är vi aldrig i närheten av den förstoringen.

Så min käpphäst är att vi måste beakta vad vi skall använda våra prylar till.
Om jag är landskapsfotograf och tänker ställa ut mina alster i printar med A0-format så är många Mpix bra.
Om jag som Ove fotar hotell, restauranger och semesterorter så är en smidig utrustning viktig. Ingen vill släpa på fler kilo utrustning hela dagarna än nödvändigt. Då duger en Fuji med 16 Mp väldigt långt. Det går faktiskt att interpolera upp även en sådan bild till 70x100 cm med ett bra resultat.
Själv kör jag både Fuji och en Canon 5D.
Jag valde en gång 5D när den kom för den gav bättre resultat och den passade bättre med Canons objektivutbud.

Dat jag idag tycker mest talar emot APS-C från Nikon och Canon är att de nu släpper många nya och förbättrade objektiv för FF men det händer lite vad gäller objektiv för crop-kameror. De vill pusha oss mot FF.
Att välja utrustning är en kompromiss där väldigt många faktorer skall vägas ihop. Bildkvalité är bara en av dem. Samtidigt en egenskap där skillnaderna är små. Det går som Ove skriver inte i en blindtest avgöra om en bild är tagen med en APS-C, en fullformatskamera eller en mellanformatskamera så länge vi inte skriver ut större än A3. Vilket få av oss gör.

Dat finns gamla historien om när Hemingway mötte Ansel Adams och beundrade en av hans bilder.
Hemingway frågade Ansel om vilken kamera han tagit bilden med. Ansel Adams kontrade med en motfråga.
Din bok den gamle och havet tyckte jag var grymt bra. Vilken penna skrev du den med?
 
Problemet blir när man skall transformera brännvidderf från FF till APS. Jag har fotat mycket med Canon 10-22, okay vid goda ljusförhållanden, men skärpan och ljusinsläppet har inte en chans mot ett kvalleobjektiv. Så problemet kvarstår om man vill han en kvalitetszoom för APS. Canon har det i alla fall inte, vad jag vet?
 
Problemet blir när man skall transformera brännvider från FF till APS. Jag har fotat mycket med Canon 10-22, okay vid goda ljusförhållanden, men skärpan och ljusinsläppet har inte en chans mot ett kvalleobjektiv. Så problemet kvarstår om man vill han en kvalitetszoom för APS. Canon har det i alla fall inte, vad jag vet?

Jo du har en riktig kvalitetszoom i EF 11-24/4. Den lär vara helt grym enligt alla recensioner.
Tyvärr är prislappen inte lika kul. Drygt 30 000 kr.
För de pengarna kan lika väl köpa en 6D plus en 16-35/2.8 så är problemet löst-
 
Jo du har en riktig kvalitetszoom i EF 11-24/4. Den lär vara helt grym enligt alla recensioner.
Tyvärr är prislappen inte lika kul. Drygt 30 000 kr.
För de pengarna kan lika väl köpa en 6D plus en 16-35/2.8 så är problemet löst-


Tycker jämförelsen haltar, 11-24 verkar vara optimerad för Canon FF. Det blir lite pärlor för svinen?
 
Tycker jämförelsen haltar, 11-24 verkar vara optimerad för Canon FF. Det blir lite pärlor för svinen?

Den släpptes ihop med 5Ds. Så den är också lite rop of the art av vad Canon kan göra till rimliga pengar.

För APS-C får man ju som vanligt filén. Alltså slipper hörnen vilket gör att den är ändå skarpare på en APS-C.

Sedan håller jag med det är väldigt mycket pengar.

Det är också ett av skälen jag kör FF. Canons objektivsortiment är mycket mer anpassat för FF än för APS-C och det märks mest på vidvinkel sidan där det är tunt.
 
Den släpptes ihop med 5Ds. Så den är också lite rop of the art av vad Canon kan göra till rimliga pengar.

För APS-C får man ju som vanligt filén. Alltså slipper hörnen vilket gör att den är ändå skarpare på en APS-C.

Sedan håller jag med det är väldigt mycket pengar.

Det är också ett av skälen jag kör FF. Canons objektivsortiment är mycket mer anpassat för FF än för APS-C och det märks mest på vidvinkel sidan där det är tunt.


Man kan väl säga, det är ingen större prioritet från Canon's sida att bygga högpresterande objektiv för APS. Det tycker jag är en stor faktor vid val av system. Använda 16-35 2.8 som normalzoom på APS? Visst. Men inte en chans mot en vettig 24-70 2.8 på FF. 16-35 upplever jag som en kompromiss, pga av extrema brännvidder, medan 24-70 är lättare att få till bra?
 
Man kan väl säga, det är ingen större prioritet från Canon's sida att bygga högpresterande objektiv för APS. Det tycker jag är en stor faktor vid val av system. Använda 16-35 2.8 som normalzoom på APS? Visst. Men inte en chans mot en vettig 24-70 2.8 på FF. 16-35 upplever jag som en kompromiss, pga av extrema brännvidder, medan 24-70 är lättare att få till bra?

Visst är det så. Det är mycket svårare att bygga ett riktigt bra 16-35/2,8 än ett 24-70/2,8. I båda f
allen byggda för fullformat.
Skall man göra det enklare så måste det byggas för en mindre bildcirkel. Det gör också objektivet mindre, lättare och något billigare.
 
Dat finns gamla historien om när Hemingway mötte Ansel Adams och beundrade en av hans bilder.
Hemingway frågade Ansel om vilken kamera han tagit bilden med. Ansel Adams kontrade med en motfråga.
Din bok den gamle och havet tyckte jag var grymt bra. Vilken penna skrev du den med?

Off topic: Vilket får mig att undra om detta är orginalversionen?
Som jag har hört den var det Robert Capa och Hemingway. Och det var "vilken skrivmaskin?" inte penna. Robert Capa klingar bättre därför i hans fall spelade inte kameran nån roll. Och skrivmaskin klingar bättre därför skrivmaskin spelar ingen roll. Just därför undrar jag om historien blev ändrad? Därför att nån tyckte poängen skulle bli klarare?

(Därför att kameran spelade roll för Ansel Adams fotografi, och skall man skriva en hel bok med en penna så spelar faktiskt pennan också lite roll.)

On topic: Visst spelar FF eller APS-C roll. Jag kommer alltid att ha FF. Och alltid välja FF om det är drägligt. Grejen är ju bara den att med APS-C kameran, en vidvinkelzoom, en normalzoom, en telezoom, extra batteri, allt i en liten behändig slingväska - allt väger bara ca 2,5 kg. Så jag kommer alltid ha APS-C också.
 
ANNONS