Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Jag har förhandsbokat
Priset var något högre än vad jag hoppats på
Kommer ändå att fullfölja min beställning och tror trots allt att den kommer att vara värd de pengarna för min del, iaf för en viss typ av bilder
 
Kul att den äntligen är på gång. Spännande att se vad som exakt kommer med denna version.

Ola; Stort Grattis! :) Kommer säkert att bli en väldigt bra uppgradering.

Rapportera gärna direkt här på Fs när du fått och hunnit att börja testa den.
 
Vad menas med:

De båda antennerna för wifi och GPS tar en del av utrymmet ovanpå prismat. Istället för att göra kameran större har Canon prioriterat bort upplysta fokuspunkter.



Är inte detta en försämring jämfört med mk3?
 
Slow motion video?

Jag försöker läsa mig till om kameran har någon form av slow-motion funktoin för video men hittar inget. Någon som vet?
 
Priset var något högre än vad jag hoppats på

Ja, det är väldigt väl tilltaget men nog lockar det ändå, tycker att förbättringarna verkar tillräckliga för att motivera en uppgradering. Det känns ju som det bli den ultimata kameran för allroundfoto. Lagom, stor, lagom snabb, lagom med pixlar, ja allt som gällde mk3 men ytterligare lite bättre.
 
Vad menas med:

De båda antennerna för wifi och GPS tar en del av utrymmet ovanpå prismat. Istället för att göra kameran större har Canon prioriterat bort upplysta fokuspunkter.



Är inte detta en försämring jämfört med mk3?

varken 1D X eller 5D Mark III har upplysa AF-punkter, men det har 5Ds/R och 1D X Mark II.

Ingbyggd Wifi och Gps i sig är ingen försämring. Den kombon har nog bara 6D tidigare.
 
Det undrar jag med. Att kunna se var fokuspunkterna finns i dåligt ljus är ett absolut måste.

Det är tillbaka till hur 1D X och 5D Mark III fungerar. Men i live view ser du var skärpan hamnar lättare om det är mörkt. Dessutom fungerar autofokusen bättre i Live view när ljuset är så svagt att AF med den optiska sökaren börjar ge upp.
 
Vad menas med:

De båda antennerna för wifi och GPS tar en del av utrymmet ovanpå prismat. Istället för att göra kameran större har Canon prioriterat bort upplysta fokuspunkter.



Är inte detta en försämring jämfört med mk3?
Jo det tycker jag.
Fast det var ju bara upplyst sökar info i 5Dmk3 i 7Dmk2 är focuspunkterna upplysta
 
Det är tillbaka till hur 1D X och 5D Mark III fungerar. Men i live view ser du var skärpan hamnar lättare om det är mörkt. Dessutom fungerar autofokusen bättre i Live view när ljuset är så svagt att AF med den optiska sökaren börjar ge upp.

Betyder detta att fokuspunkterna inte lyser när och där skärpan är ställd då man använder sökaren?
 
Tack för svar, jag fick för mig att aktiv fokuspunkt lyser upp på min mk3 - åtminstone när det är mörkt, men jag kanske blandar ihop det med 7D?

Nåväl, om funktionaliteten är densamma som mk3 så överlever jag nog.

Video låter bra, bör funka till att filma golfsving med!
 
ANNONS