** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar som få av er inte riktigt förstår nyttan av ett stort DR, att man kan använda kortare slutartid, och eller blända ner mer jämfört med Canon och ändå få ett bättre resultat vad det gäller signal/brus.

Någon använder ett slitet säljargument, Toyota säljer mest bilar i världen, jag kör inte Toyota ,
det finns bättre bilar trots att de inte leder säljstatistiken.

Eftersom det är mitt inlägg du besvarat med ovanstående så blir jag lite undrande. Det är nämligen ett argument (nyttan med stort DR och kortare slutartid alternativt nedbländning vid behov) jag påtalat i ett av mina inlägg.

När jag definitivt slutade som pressfotograf sålde jag av Canon och skaffade Nikon/Sony just p g a högre DR samt slippa problemet med bandning.
Och vid den tidpunkten även beroende på högre upplösning eftersom jag numera främst fotograferar motiv där jag prioriterar högsta möjliga DR och detaljering för att göra printar i rejält format.

Icke desto mindre är jag intresserad av att få se rawfiler från 5Ds/5DsR.

Kolla tidigare inlägg

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2070556&postcount=312
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2070592&postcount=316

Mvh//Lennart
 
Är 5Ds/Ds R lika bra som min MarkIII så kommer jag att köpa den direkt.

Det beror ju lite på hur du definierar "lika bra". 5D Mark III och 5Ds är två väldigt olika kameror även om dom rent visuellt är snudd på identiska. Men om du verkligen är Studio Mats :) så lär du inte bli besviken på nykomlingen.
 
Eftersom det är mitt inlägg du besvarat med ovanstående så blir jag lite undrande. Det är nämligen ett argument (nyttan med stort DR och kortare slutartid alternativt nedbländning vid behov) jag påtalat i ett av mina inlägg.

När jag definitivt slutade som pressfotograf sålde jag av Canon och skaffade Nikon/Sony just p g a högre DR samt slippa problemet med bandning.
Och vid den tidpunkten även beroende på högre upplösning eftersom jag numera främst fotograferar motiv där jag prioriterar högsta möjliga DR och detaljering för att göra printar i rejält format.

Icke desto mindre är jag intresserad av att få se rawfiler från 5Ds/5DsR.

Kolla tidigare inlägg

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2070556&postcount=312
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2070592&postcount=316

Mvh//Lennart

kära Lennart, mitt inlägg var inte riktat mot dig, vi båda har erfarenheten av många kameramärken och vet vad ett stort dynamiskt omfång innebär, något som även Canon ägare möjligen får uppleva någon gång i framtiden när Canon får ordning på sina sensorer vad det gäller sitt utläsningsbrus.
 
Jag har fått bild uppförstorad till ca 2x1 m från min gamla 40D på 8 mp utan problem, så därför behåller jag mina gamla kameror så länge de håller. Kommer nog aldrig mera förstora en bild så stor utan det blir 70x100 cm som max och där har jag gjort flera stycken utan problem, dessa hänger på offentliga platser och ingen har klagat på att de ser pixlar i bilden.

testa att ta samma bild med en bra kompakt nästa gång, eller varför inte iPhone 6 som ger oöverträffbart resultat vad det gäller sensor storlek
 
Gamla deviser behöver inte vara helt sanna, men det ligger absolut något i det.

Du kan inte backa hur långt bakåt tekniskt som helst och fortfarande kunna leverera som yrkesfotograf. Gränserna flyttas med tiden. De fräckaste sportbilderna säljer och alla kameror kan inte ta dem. Kunderna vänjer sig vid en viss teknisk kvalitet och så vidare.

Men visst kan en driven fotograf oftast göra visuellt mer intressanta bilder än den mindre drivne fotografen, även om den mer drivne har enklare och äldre utrustning.

Samtidigt fotograferar de flesta här för sitt höga nöjes skull. Och (bild)kvalitet är också en njutning. Precis som att lägga pengar på gott vin eller bra högtalare.

sant och om om vi talar om förutsättningar att ta en bild så blir inga bilder sämre med en bättre kamera och den bästa sensorn
 
Nu är det mycket tomgång i den här tråden och samma saker ältas om och om igen. Håll igen tills det finns mer av substans att säga om kameran.
 
Ser ut att va till Canons fördel i detta test, men undra hur mycket objektiven påverkar?

Canon EF 85mm F1.8 USM
Nikon AF-S Nikkor 85mm F1.4
HD Pentax D FA 645 Macro 90mm F2.8
 
Ser ut att va till Canons fördel i detta test, men undra hur mycket objektiven påverkar?

Canon EF 85mm F1.8 USM varför inte 1.2-?
Nikon AF-S Nikkor 85mm F1.4
HD Pentax D FA 645 Macro 90mm F2.8



Zeiss Otus 85/1,4 finns till både nikon och canon, varför inte detta?
 
Jag tycker Canon ser bra ut, jag har gått igenom rawfilerna och Canonkameran med testade objektiv visar att det finns ytterliggare upplösning att ta ut, 50Mp är inte tillräckligt för att ta bort moire i dpreviews bild
 
Laddade ner bilden med en Skyline. Ser mycket bra ut på min MBR 15" i 1:1.
PÅ min stora Dell med 30" ser man tydlig grynighet på grund av den stora förstoringen.
Provade simulera en en utskrift på A2 med minsta marginal utan någon interpolering. Det blir 359 PX/inch.
Passar alltså en Epson skrivare som Pro3880 som handsken.

Ser intressant ut.
 
Det ser extremt bra ut raw 100iso jämfört med 5dmk3 och tidigare kameror
ingen synlig bandning och ren ner i nivåerna
 
F'n oxå, nu börjar habegäret rinna till. Det brukar betyda att det är kört. Förnuftet säger nej tack, men hur ofta är det förnuftet som bestämmer?
 
Det ser extremt bra ut raw 100iso jämfört med 5dmk3 och tidigare kameror
ingen synlig bandning och ren ner i nivåerna

Håller med att det ser att vara en förbättring från 5D3.

Du som har erfarenhet av DR/lyfta skuggor. Jag hämtade en råfil från I R (som nu verkar fått lov att lägga ut några)

Den här har ganska igensotade träd/lövverk men jag tyckte det gick riktigt fint att lyfta fram teckning utan större defekter (även om det ser lite skumt ut kring löven/halo effekt om man brassar på fullt). Jag sysslar iofs extremt sällan med denna typ av skugglyftning så jag kan inte svara på om det är bra eller dåligt.

Vad tycker du?

http://www.imaging-resource.com/PRODS/canon-5ds-r/E5DSRFAR2I0100-beta.CR2.HTM
 
Här är ett 100% utsnitt med fullt lyfta skuggor. Dessutom Clarity och Vibrance på runt +25, Skärpning 50, 0.7, 70, 20 och all brusreducering nollad. Ser bra ut tycker jag.
.
 

Bilagor

  • utsnitt.jpg
    utsnitt.jpg
    591.6 KB · Visningar: 79
ANNONS