Annons

Canon EOS 7D

nivas

Aktiv medlem
Borde inte den här tråden handla om vad 7D är och inte om vad den inte är, eller vad den kanske skulle kunna blivit? Den här tråden borde inte heller handla om vem som eventuellt är marknadsledare (hur man nu mäter det?) eller om Canon går plus eller minus. Den borde inte heller handla om hur en framtida "etta" kanske ska se ut. Tråden borde inte heller handla om att någon är besviken över att det som presenterades inte verkar vara det som man ville köpa, till det priset man tänkte betala (enkel lösning; köp inte den då). Med tanke på att väldigt få fortfarande ens har sett den och ännu mindre provat den så är det också svårt att säga hur bra den egentligen är. Och alla bildexempel på nätet kommer väl från pre-production kameror.
Jag kan även garantera att kameran kommer att ha brister och buggar, det har alla produkter, så slipper ni tänka på det.

Så: när kan jag köpa den?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
schysst inställning. :)

Jag har inte rekommenderat 50D till en enda som frågat mig om kameror, men det känns som om 7D kan ligga bra till om man vill ha något i denna prisklass. För människor som är mer inne på mörkerfotografering så är det dock nog ändå ganska omotiverat att INTE lägga upp ett par enstaka tusingar till och få en 36x24-sensor.

Kombinationen finesser/pris/prestanda är för första gången på länge både nyskapande och ett stort steg framåt (iaf vad det gäller Canons crop-kameror).

http://www.canon-europe.com/cpn_eos7d/

CPS E har lagt upp en mikro-site om 7D nu. Vet om länken funnits här tidigare.
 

hailstorm

Aktiv medlem
Borde inte den här tråden handla om vad 7D är och inte om vad den inte är, eller vad den kanske skulle kunna blivit? Den här tråden borde inte heller handla om vem som eventuellt är marknadsledare (hur man nu mäter det?) eller om Canon går plus eller minus. Den borde inte heller handla om hur en framtida "etta" kanske ska se ut. Tråden borde inte heller handla om att någon är besviken över att det som presenterades inte verkar vara det som man ville köpa, till det priset man tänkte betala (enkel lösning; köp inte den då). Med tanke på att väldigt få fortfarande ens har sett den och ännu mindre provat den så är det också svårt att säga hur bra den egentligen är. Och alla bildexempel på nätet kommer väl från pre-production kameror.
Jag kan även garantera att kameran kommer att ha brister och buggar, det har alla produkter, så slipper ni tänka på det.

Så: när kan jag köpa den?
Jaha, så om jag säger att jag körde över mitt 70-200/4L IS, mitt 100/2, en metz 58 och allt annat som min fotoväska innehöll idag + fotoväskan med en baklastare... så är det offtopic? :)

PS: No joke...
 

bushmaster

Aktiv medlem
Jag tror många här är för konservativa i synen på utvecklingen.

Inom några år och allt eftersom datorerna utvecklas så kommer alla dagens kompaktkameror att vara bestyckade med sensorer i APS-C-storlek och instegskameran för dslr kommer att vara en minst 21 Mpix FF-kamera från 5000:- (i dagens penningvärde kanske) och uppåt.
Eller tvärtom!
pixelracet kommer att upphöra och det fokuseras mer på bättre ljusegenskaper. och bättre kvalitet på sensorer, vem behöver 21 mp kanske 1 promille av alla fotografer om ens det!!
nej du är helt fel ute tror jag!
Mvh
Mats
 

Pzyber

Aktiv medlem
Eller tvärtom!
pixelracet kommer att upphöra och det fokuseras mer på bättre ljusegenskaper. och bättre kvalitet på sensorer, vem behöver 21 mp kanske 1 promille av alla fotografer om ens det!!
nej du är helt fel ute tror jag!
Mvh
Mats
Jag tror att det kommer ännu mer högupplösta skärmar, projektorer, tvs mm. Någonstanns går dock gränsen. När vi gick till full hd ökade upplösningen med en faktor på 2,67. Ökar vi full HD med den faktorn en gång till så är vi inte ens uppe i 15mpix. Många av dagens kameror klarar det redan så förhoppningsvis har du rätt och mer kvalité läggs på ljusegenskaper osv. Dock kan det ju vara bra att ha lite marginal att beskära med och samtidigt vara så framtidssäker som möjligt.

Sen är ju frågan nu när oled osv kommer hur vanliga digitala fotoramar blir. Kan tänka mig att de kommer ta över mer och mer från pappersutskrifter framöver. Hur högupplösta de kommer att vara och vilken upplösning de kommer att kräva några årtionden framöver blir intressant att se.
 

oXo

Aktiv medlem
Ok här kommer mina tankar om 7D.
Sensorn, 18MP ett par tre MP mer än jag trodde, dock helt ok.
Crop-faktor 1.6 här blev jag positivt överraskad

Sekvenstagning, 8 b/s 126 JPEG eller 15 RAW överförväntan

Dubbla Digic4 processorer, Digic4 är inte så pass gammal att jag förväntat mig en ny ännu, och inte att den skulle ha premiär i denna klassen, så detta är helt ok

ISO 100-6400 med ex till 12800, detta ligger inom förväntan.

3" LCD skärm på 920000 pixel, var enligt min förväntan

Ny 19 funkters AF (samtliga korslagda), WOW, detta hoppades jag på, men trodde inte riktigt på att det skulle komma

100 % sökarbild, Över förväntan, jag hade väntan mig 95-97%

Virtuellt vattenpass, en trevlig överrasknig, inte nödvändig men helt klart praktiskt.

Väderskyddadad, över förväntad, här trodde jag på ett light väderskydd

Filmfunktion, förväntad med upp till 30b/s

Live view förväntad

Blixtstyrning, en trevlig överraskning.

Förbrättrad brushantering var förväntad

Om man tittar på vilken kamera som denna skall konkurera med (nikon D300s) så ser det åtminstonde ut på pappret som om man har en värdig utmanare. Den kritik som verkar vara vanligast är:

1: det är ingen FF
Denna kritik känns konstigt eftersom den inte är tänkt att konkurera med FF kameror utan att fylla ut det tomrum som finns i Canons produktportfölj. Möjligtvis kan man diskutera visheten i att kalla den 7D i stället för 70D trots att det är en 1.6x sensor, själv tror jag att man vill assosiera till högre prestanda genom att kalla den för 7D

2:priset är för högt
Om man ser på vilken kamera som man konkurerar med (Nikon D300s) så ligger man i samma prisklass, en snabb titt på Cyberphoto visar på en skillnad på 100 kr, idag är det svårt att hitta en kamera med samma prestanda som är mycket billigare,

Alla funderingar bygger på att man kan leverera den utlovade prestandan.

Sammantaget verkar det bli en riktigt bra kamera.

Mvh Mattias
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Eller tvärtom!
pixelracet kommer att upphöra och det fokuseras mer på bättre ljusegenskaper. och bättre kvalitet på sensorer, vem behöver 21 mp kanske 1 promille av alla fotografer om ens det!!
nej du är helt fel ute tror jag!
Mvh
Mats
Vem behövde en snabbare dator än 100mhz klockfrekvens? Gå tillbaka 10år.

Vem behöver mer än 21 mpixel, jag önskar mig 50mpixel eller mer i morgon, eller så många att tillverkaren kan ta bort AA-filtret och jag kan använda mina bästa objektiv utan någon negativ inverkan på upplösning.

Bättre ljusegenskaper, vill jag använda min framtida 200mpixelkamera i lågljussituationer så kan jag dels hårdvarubinda 4 eller 8 pixlar och därmed få de lågljusegenskaper eller skala ner bilden till 4 (8ggr) gångers läge upplösning med ett bra nerskalningsprogram.
Möjligheterna är många och blir fler med högre upplösning = mer Mpixel.

DU är helt fel ute vad morgondagen kommer att innebära.
 

Candersson

Aktiv medlem
Äntligen en Canon-kamera som jag eventuellt kan tänka mig att uppgradera till från min 10D!
Just precis!
Här tror jag att Canon räknar med att 7D ska slå till ordentligt. Om vi kikar tillbaka lite så kan vi konstatera att stegen mellan 20D -> 30D -> 40D -> 50D inte har varit så stora. I alla fall inte så stora att många kunnat motiveras att byta upp sig... Lite nyheter, lite förbättringar varje gång, men inget rejält.
Det tycker jag däremot Canon har lyckats med den här gången.
Priset kan naturligtvis alltid diskuteras ;-)
Det ska bli spännande att se hur snabbt den kommer till butikerna och framförallt vad kunderna sen tycker och tänker om huset.
 
Senast ändrad:

bushmaster

Aktiv medlem
Vem behövde en snabbare dator än 100mhz klockfrekvens? Gå tillbaka 10år.

Vem behöver mer än 21 mpixel, jag önskar mig 50mpixel eller mer i morgon, eller så många att tillverkaren kan ta bort AA-filtret och jag kan använda mina bästa objektiv utan någon negativ inverkan på upplösning.

Bättre ljusegenskaper, vill jag använda min framtida 200mpixelkamera i lågljussituationer så kan jag i framtiden dels hårdvaubinda 4 eller 8 pixlar och därmed få de lågljusegenskaper jag önskar mig med lägre upplösning.

DU är helt fel ute vad morgondagen kommer att innebära.
jag pratar självklart inte om 20år, men du är ju så smart att du säkert förstår det!
Canon har ju redan visat att man inte gör allt för att öka pixelmängden, se G11, att en moderat pixelhöjning kommer är ju självklart när processorerna utvecklas är det möjligt att få in mer pixlar med bibehållen prestanda. men att att utvecklingen skulle gå mot 200mp inom en nära framtid tror inte jag på, då det inte behövs , då utveckling av dataprogram kan skapa större bilder med bibehållen kvalitet.

Att jämföra med 100mhz datorprocessor är ju barnsligt. En snabb dator är ju inte att jämföra med massor med mp i en kamera, hur många kommer att skriva ut 300cm-500cm stora utskrifter.
håll dig till överskådlig tid och ta inte till superdåliga jämförelser.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Canon har ju redan visat att man inte gör allt för att öka pixelmängden, se G11...
Om jag inte helt har missförstått det, så beror den lägre pixeltätheten på G11 bara på att man ville prioritera videoegenskaperna och då valde att byta till en annan sensorteknologi som inte klarar så hög pixeltäthet som man egentligen hade önskat. Det var alltså inget självändamål att minska pixeltätheten.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
jag pratar självklart inte om 20år, men du är ju så smart att du säkert förstår det!
Canon har ju redan visat att man inte gör allt för att öka pixelmängden, se G11, att en moderat pixelhöjning kommer är ju självklart när processorerna utvecklas är det möjligt att få in mer pixlar med bibehållen prestanda. men att att utvecklingen skulle gå mot 200mp inom en nära framtid tror inte jag på, då det inte behövs , då utveckling av dataprogram kan skapa större bilder med bibehållen kvalitet.

Att jämföra med 100mhz datorprocessor är ju barnsligt. En snabb dator är ju inte att jämföra med massor med mp i en kamera, hur många kommer att skriva ut 300cm-500cm stora utskrifter.
håll dig till överskådlig tid och ta inte till superdåliga jämförelser.

att Canon köper en ny interline ccd sensor av Sony och att den "bara" innehåller 10miljoner pixlar är bara första steget, nästa gång har kameran betydligt fler pixlar.

Sedan, framtiden är inte 20år, canon har redan 50miljoner pixlar sensor klar till 24x36mm.
När denna kommer beror nog mer på strategi än något annat.Precis som stavhopparen som får 1 miljon för varje världsrekord, hopparen ifråga väljer att höja rekordet med någon cm och inte decimeter för att tjäna så mycket pengar som det är möjligt.

sedan, dina övriga kommentarer är inte ens värda en kommentar.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Om jag inte helt har missförstått det, så beror den lägre pixeltätheten på G11 bara på att man ville prioritera videoegenskaperna och då valde att byta till en annan sensorteknologi som inte klarar så hög pixeltäthet som man egentligen hade önskat. Det var alltså inget självändamål att minska pixeltätheten.
Kolla din post
 

Anders74

Aktiv medlem
Bugg i DPP 3.7?

Långt ned på denna sida (under Print Quality) finns en länk till en bild från 7D som är konverterad i Canon DPP 3.7.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E7D/E7DIMAGING.HTM
Direktlänk
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E7D/FULLRES/E7DhSLI00100_NR_OFFdpp_ps_usm.jpg

Enligt uppgift är bilden konverterad med skärpan inställd på 0 och sedan skärpt med oskarp mask (0,3 pixlar 80%) i Photoshop. Bilden har en bra upplösning och skärpa, men ser ganska hård och lite pixlig ut, samtidigt som färgbruset är förhållandevis högt (vid ISO 100).

Konverterar jag motsvarande bilder från t ex 50D så likt det går (sRAW, brusreduktion 0,0 etc) i DPP 3.5.1 får jag en fil med betydligt mindre färgbrus i skuggorna, men också en bild som (trots samma oskarpa mask) måste ges skärpa 2-3 i DPP för att ge en liknande mikrokontrast (istället för 0 som 7D-bilden). Jag får också (även med skära 2 i DPP) en avsevärt mindre filstorlek än 7D bilden.

Kan det finnas en bugg eller förändring i DPP 3.7 som innebär att brusreduktion inställd på 0 verkligen inte ger någon brusreduktion, medan den i tidigare versioner alltid ger en viss brusreduktion? Det kan ju vara så att denna basreduktion av bruset är kameraspecifik och att man ännu inte har implementerat denna för 7D. (När G-serien fick RAW gissade jag att man aldrig ville visa en bild helt utan brusreduktion...)

Anledningen till min fundering är antalet trådar på dpreview där man tycker sig se mycket mer brus från 7D än 50D i blider konverterade från RAW, samtidigt som jag vill minnas att bl a Mikael såg mycket högre brus från 5D MkII vid konvertering i andra programvaror än DPP.

Att 50D (15 MP) brusar mer än 450D (12 MP) som brusar mer än 40D (10 MP) gör det ju rimligt att 7D brusar mer oavsett vad man skriver, men det verkar som att de som studerat JPG-exempel närmare upplever att 7D levererar fler detaljer utan att bruset ökar, vilket inte låter som bara ökad brusreduktion).

Är det 7D som brusar mer än 50D på ISO 100 eller är det DPP 3.7 som skiljer?
 

wfrank

Aktiv medlem
Ser förresten att den är någon mm mindre på alla ledder än 50D och 5DMkII. Mycket glädjande, även om det knappast är en enhandskamera.

Hade nöjet att fota med en Nikon D300 på ett bröllop igår. Den väger ca 1 hg mer än Canon 7D. Mäktig kamera och fantastisk känsla på många sätt, men sjukt stor. Ni som provat "båda", alltså 50D/5DMkII och Nikon D300, är det skillnad? Menar bara storleksmässigt här, inte prestanda.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Äntligen en Canon-kamera som jag eventuellt kan tänka mig att uppgradera till från min 10D!
Håller med helt. Nu hann jag köpa en 5DM2 istället, men jag vet hur du tänker. 50D hade inga riktigt relevanta förbättringar jämfört med 10D som skulle kunna göra mina bilder synbart markant bättre. Det enda jobbiga var lite trög uppstart men den hade underbart slutarljud och suverän byggkvalitet. Jag behåller den tills den självdör. Kanske jag tom. kostar på den nån liten reparation.
 
ANNONS