Annons

Canon EOS 7D

elbe

Avslutat medlemskap
Jag funderar på om jag ska ha 5D Mk II eller 7D, har ni sett några ISO-jämförelser mellan dom? Jag har googlat lite i morse och nu utan resultat.
Det är nog väldigt svårt för vilken ny APS-C-kamera som helst att nå samma bildkvalitet som vilken FF-kamera som helst av senare årgång p.g.a. den stora skillnaden i sensorstorlek. Möjligtvis att 7D kan mäta sej med 5D MkI på höga iso, men det återstår att se...
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag funderar på om jag ska ha 5D Mk II eller 7D, har ni sett några ISO-jämförelser mellan dom? Jag har googlat lite i morse och nu utan resultat.
Canon själva säger att den ska vara i klass men 5D första versionen. Stämmer det så är 5D mkII minst ett steg bättre på den punkten.
 

PMD

Aktiv medlem
Gör det. Så har jag gjort med en del prylar. Risken man tar, förutom att garantin blir obrukbar i Sverige, är att kameran inte finns i lager. Då kostar kameran 19K plus resan. Det kan bli en ganska dyr kamera, men en resa till NYC är aldrig fel.
För cirka 15 år sen kunde man förbeställa hos B&H, och försäkra sig om att kameran fanns reserverad i lager, innan man reste från Sverige. Jag vet inte om man kan göra så numera.

En annan risk man tar om man smugglar in en kamera i Sverige är att man blir åtalad för varusmuggling och att kameran då tas i beslag.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Här är ett test mellan 50D och 7D

http://img168.imageshack.us/img168/5231/50dvs7d.jpg

Jag tycker båda är ungefär lika dåliga.
Usch, det får mig titta på 5D MK II

Jobbigt med Canons pixelrace.
Vad är det där för ett "test"?
Ser ut som 100% crop då bilderna är olika i skala mellan kamerorna. 7D har klart bättre detaljåtergivning dock på den där konstiga kartan. Tittar man på bilder i 100% och ISO 6400 från 5D mkII ser dom inte roliga ut dom heller.

Som alltid måste men skala om bilderna till samma storlek för att kunna göra en meningsfull jämförelse.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Jag funderar på om jag ska ha 5D Mk II eller 7D, har ni sett några ISO-jämförelser mellan dom? Jag har googlat lite i morse och nu utan resultat.
Läs testen om de tre största FF kamerorna i tidningen Digital Foto så vet du vilken kamera du ska välja.
FF ger så mycket mer i bild kvalité och ljuskänslighet.

Jag vet att när 5D mk3 kommer så dreglar jag.
 

pet

Aktiv medlem
Vad är det där för ett "test"?
Ser ut som 100% crop då bilderna är olika i skala mellan kamerorna. 7D har klart bättre detaljåtergivning dock på den där konstiga kartan. Tittar man på bilder i 100% och ISO 6400 från 5D mkII ser dom inte roliga ut dom heller.

Som alltid måste men skala om bilderna till samma storlek för att kunna göra en meningsfull jämförelse.

Det är väl 100% corps från image resource..."still life bilden" från image resource i alla ison från bägge kamerorna.
 

oee

Aktiv medlem
Låter mycket intressant. Kan du bifoga mer av inbjudnings-texten?
"Under hösten gör Canon en av sina största och viktigaste lanseringar i
företagets historia och vi hoppas att du kan vara med. Under en lunchträff
är du välkommen att lyssna på VD Jouko Tuominen, Marknadsdirektör Monica
Forsberg och trendanalytikern Magnus Lindkvist, när de pratar om
morgondagens trender och framgångsfaktorer i en allt mer digitaliserad
vardag.
Datum: 29 september
Tid: Kl. 11-13

En inbjudan med mer information kommer snart. Välkommen!"

En bild på en, som jag tolkar det, skapligt stor kartong med ett rött skynke över. Ena sidan av kartongen skymtar, kartongfärgad utan tryck. Borde innebära någonting åt proffshållet. Förhoppningsvis inte en ny färglaser...

Jag skulle tycka det vore oerhört kul om Canon släppte en videokamera med EF-bajonett och 35-millimetersfullformtssensor för proffsbruk. Deras tidigare kartonger till proffsvideokameror har inte haft något flashigt tryck på sig utan bara svart text på kartongbotten:)
 

matnyttige

Aktiv medlem
Canon själva säger att den ska vara i klass men 5D första versionen. Stämmer det så är 5D mkII minst ett steg bättre på den punkten.
...och de sa ju att 50D skulle vara bra mycket bättre än 40D. :)
Man måste promota nya produkter.
Jag är tveksam till att den skulle vara bättre än gamla 5D på högre ISO, men skillnaden är nog inte så stor.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Här är ett test mellan 50D och 7D

http://img168.imageshack.us/img168/5231/50dvs7d.jpg

Jag tycker båda är ungefär lika dåliga.
Usch, det får mig titta på 5D MK II

Jobbigt med Canons pixelrace.
Lägg gärna märke till att dom visar utsnitten för 7D i större förstoring än för 50D och trots detta så visar 7D upp en högre upplösning och mindre brus än 50D.

Skall man tyda detta "test", liksom DPRs med flera, så måste man ge akt på testutsnittens olika förstorning. De som inte gör de blir förda bakom ljuset av okunniga testare.

Tillägg: Ser att Björn Sorkin redan påpekat gelenskaperna.
 
Senast ändrad:

johann1983

Aktiv medlem
För cirka 15 år sen kunde man förbeställa hos B&H, och försäkra sig om att kameran fanns reserverad i lager, innan man reste från Sverige. Jag vet inte om man kan göra så numera.

En annan risk man tar om man smugglar in en kamera i Sverige är att man blir åtalad för varusmuggling och att kameran då tas i beslag.
Jag har startat en tråd om just sånt:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=111960
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att det kommer ännu mer högupplösta skärmar, projektorer, tvs mm. Någonstanns går dock gränsen. När vi gick till full hd ökade upplösningen med en faktor på 2,67. Ökar vi full HD med den faktorn en gång till så är vi inte ens uppe i 15mpix.
Den praktiska gränsen går vid ögats upplösningsförmåga. Att ha mer detaljer i en bild än vad ögat kan urskilja är fullständigt meningslöst.
 
ANNONS