Annons

Dörr Daf34, tillsammans med andra blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

KinaO

Aktiv medlem
Jag kan verkligen inte mycket om blixtar.
Men vill lära mig!

Har en Nikon sb700. Men skulle vilja leka och testa mig fram med flera blixtar och träna lite på studiofotografering i mycket liten skala...

Kan man använda en Dörr DAF34 lika som Nikonblixten?
Alltså att man inte behöver ha den på kameran?
Kan man styra bägge de blixtarna samtidigt så att ingen av dem behöver sitta på kameran?
 
Enligt Cyberphoto så anger de:

"OBS! Blixten har ingen manuell kontroll, endast TTL.",

vilket jag tolkar som att blixten måste sitta på kameran :(

Men om man har den blixten på kameran, kan man styra en Nikon sb700 då?
Tänkte så man kan vinkla en externblixt på kameran, så att man slipper kameran inbyggda blixt?
 
Men om man har den blixten på kameran, kan man styra en Nikon sb700 då?
Tänkte så man kan vinkla en externblixt på kameran, så att man slipper kameran inbyggda blixt?

Osäker, då den endast arbetar i TTL, dvs alltid med förblixtar. Någon som testar kombon får svara på den.

SB-700 kan du styra externt, med hjälp av kamerans inbyggda blixt.

Alternativ Remote

Nu vet vi ju inte vilken kamera du har, men om det är en av Nikons DSLR med stöd för CLS (nikons blixtstyrning) så kan du t.o.m. styra SB-700 från din kamera, dvs ändra styrka och blixtkompensation.

Alternativ Remote + SU-4

Om du använder en annan kamera, t.ex. en kompaktkamera eller annat fabrikat så måste du först välja ett läge som heter SU-4 i menyn och sedan remote. SU har jag för mig står för Slave Unit. Ställ sedan blixtstyrkan i manuellt läge på blixten och justera styrkan på blixten.
 
Jag har en Nikon d7000.
Har testat lite att ha sb700 vid sidan av. Men jag stör mig på att inbyggda blixten måste användas...Tänkte att man kunde köpa till en annan extern blixt som man har på kameran och kan rikta upp i taket eller så...

Eller hur gör man?
 
Jag har en Nikon d7000.
Har testat lite att ha sb700 vid sidan av. Men jag stör mig på att inbyggda blixten måste användas...Tänkte att man kunde köpa till en annan extern blixt som man har på kameran och kan rikta upp i taket eller så...

Eller hur gör man?
När du styr din sb700 med kamerans inbyggda blixt (kommandoläge) kan du styra styrkan på den inbyggda blixten hur du vill. Du kan t ex ställa den så att den endast utlöser din lösa sb700 utan att den själv lyser upp motivet. Välj i menyn: (Anpassningsmeny > e Gaffling/Blixt > e3 Blixtstyrning inb. blixt > CMD Kommandoläge > Inbyggd blixt Läge -- )
(Om det nu var det du sökte efter:)
Anders W

PS Ett tillägg: I användarhandboken finns en bra beskrivning på sidan 225 - 228
/AWd
 
Jag har en Nikon d7000.
Har testat lite att ha sb700 vid sidan av. Men jag stör mig på att inbyggda blixten måste användas...Tänkte att man kunde köpa till en annan extern blixt som man har på kameran och kan rikta upp i taket eller så...

Eller hur gör man?

Precis som Anders skriver så använder du kamerans inbyggda blixt i läge "--", dvs avstängd. Kamerans blixt kommer ändå att blixtra till, men det är enbart ljussignaler för att styra den externa blixten.

Vid vissa tillfälle så kan man ibland få ett oönskat ljus från kameran, men det kan man åtgärda genom att sätta en SG-3 framför blixten. Men du kan även prova att bara hålla ett papper framför för att vinkla ljuset upp i taket eller åt sidan. Det viktiga är att kamerans ljussignaler når din externa SB-700.
 
ANNONS