Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 och trådlösblixt SB600

Produkter
(logga in för att koppla)

popnow

Avslutat medlemskap
Jaghar en D300 och en SB600, jag använder den som trådlös ganska så ofta. De jag har lite frågor om är, måste blixten på kameran vara uppe och slåav för att den trådlösa ska lysaupp? Ibland tycker jag att blixten i D300:an förstör bilden och skulle inte vilja att den blixtrade till.

Finns det någon möjlighet att lösa detta, att inte D300:ans blix blixtrar till när jag använder SB600 trådlöst?

/d
 
Prova att skärma av den så att den inte är riktad rakt fram (har samma problem med min sony a700).
 
Hej

Om du använder den trådlöst, så kan du väl under commmander läget ( e3 , sidan 294 i manualen ) välja att den inbyggda blixten bara fungerar som endast "commander". Då tillför den inget ljus i bilden utan triggar bara SB-600:an.

/ Rhobban
 
Rhobban skrev:
Hej

Om du använder den trådlöst, så kan du väl under commmander läget ( e3 , sidan 294 i manualen ) välja att den inbyggda blixten bara fungerar som endast "commander". Då tillför den inget ljus i bilden utan triggar bara SB-600:an.

/ Rhobban

Om jag går in i e3 på Commander och ställer inbyggda på -- så slår den ändå, jag fotade på en avstängd tv där jag riktade båda blixtarna, och tyvärr reflekterar 2blixt källor i TVn. Kanske ska vara så eller är det så att -- helt stänger av den inbyggda blixten?

/Darijo
 
Jag kan vara helt fel ute här, men då får väl någon rätta mig.

Den blixten du ser i TV:en från den inbyggda blixt är den som säger åt SB-600:an att den ska "avfyras". Men den är så svag att den inte bidrar med något ljus.

/ Rhobban
 
du kan ju ställa in att den inbyggda ska vara jääääääääättesvag, SB600:an löser ut ändå.
 
Rhobban skrev:
Jag kan vara helt fel ute här, men då får väl någon rätta mig.

Den blixten du ser i TV:en från den inbyggda blixt är den som säger åt SB-600:an att den ska "avfyras". Men den är så svag att den inte bidrar med något ljus.

/ Rhobban
Stämmer exakt. Men titta på den lilla pryl någon ovanför länkade till, kostar knappt hundralappen har jag för mig, och den skärmar av allt synligt ljus! Sedan finns det andra trick, som att tejpa en bit framkallad med oexponerad diafilmsruta framför blixten, eller en framkallad totalexponerad negativ filmbit, eller som nån annan skrev att ha en bit alufolie som man håller framför blixten och reflektera bort blixtljuset.
 
Jag har samma problem med D70s och SB-800. Den inbyggda blixten syns ibland och fuckar upp bilden med sitt vita sken. Det hela blir ännu mysigare när motljusskyddet från 12-24DX lämnar skuggor större än en parabolantenn.
 
ANNONS