Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som har lyckats koppla ihop en Canon systemkamera med en N8? Får det inte att fungera, antar att det kanske kan bero på att canons kameror inte visas som "masslagringsenheter" när man kopplar dem till datorn??
 
Efter drygt 1 månads användning av N8:an, kan jag bara konstatera att Jörgen Wedmarks (x-country) skämtsamma inlägg om körglädje nog måste ändras till ett ja även för N8.
/Nonno

Körglädje var ordet - jag är i Australien just nu och kör en hel del bil - OVI Maps 3.06 med förladdade kartor är guld för röststyrd navigering när man har fullt upp med att hålla reda på vilken sida växelspaken och blinkersen sitter på, och vilken sida av vägen man ska köra på! :) Jag är rätt impad av att varenda adress, butik, P-plats, turistatraktion, hotell osv osv ligger förladdat, kategoriserat och sökbart. Det var rätt tacksamt att ha inne i Bangkok också, när man vandrat vilse i gränderna.. Helt gratis förstås, men jag har kört A-gps för att snabba på positioneringen emellanåt och det drar väl några kb datatrafik i vanlig ordning.
 
Har fått två modeller som omstartar sig själv och nu har jag tredje N8 i handen och hoppas på turen att få körglädje :)
 
Var inte rädd för mörkret!

En rätt läsvärd artikel om fotande i svagt ljus med N8an:

http://blogs.nokia.com/nseries/2010...ng-on-the-nokia-n8-who-is-afraid-of-the-dark/

Autofokusen och ansiktsigenkänningen är ju rätt uppenbara egenskaper hos N8ans kamera, men spotmätningen, exponeringslåset och vitbalanslåset kopplat till dessa är sånt som åtminstone för mig blivit uppenbart och uppskattat allt eftersom. Inte bara vid fotande i svagt ljus - bl.a. i landskapsfoto i knepigt ljus är det ju tacksamt att på klassiskt manér kunna först sätta exponeringen och därefter komponera bilden (i kombination med exponeringskompensation om det behövs). Och ansiktsigenkänningen blir mer värdefull när den inte bara används för att sätta fokuseringen rätt, utan dessutom för att exponera och vitbalansera rätt, t.ex. i knepiga snöiga porträtt.
 

Bilagor

  • alma.jpg
    alma.jpg
    67.3 KB · Visningar: 405
  • kohchang_2.jpg
    kohchang_2.jpg
    90.8 KB · Visningar: 404
Efter inköpet av N8 har jag inget behov av någon kompaktkamera längre.
Dock har jag haft lite svårt med att få tag på ett snabbt minneskort på 16 GB. I affärerna står personalen som frågetecken när jag vill veta vilket av deras micro sdhc-kort som är snabbast. Jag har fått massor med korkade svar, det mest korkade var väl när en kille undrade om jag inte skulle köpa en Iphone4 istället för då behöver jag inget extra minneskort. :))))
På nätet har jag hittat ställen med t ex SanDisk micro SDHC-kort Class 4 på 16 GB, när kortet sedan levererats, visar det sig vara Class 2. Just 16 GB verkar inte vara en storlek som det dräller av, däremot 4 eller 8 GB som har Class 4. Jakten fortsätter.

Har ni sett att Nokia Sverige finns på Facebook och ibland kan man hitta lite bra tips och information där?
/Nonno
 
Har fått två modeller som omstartar sig själv och nu har jag tredje N8 i handen och hoppas på turen att få körglädje :)

Hur har det gått? Blev det körglädje 3:e gången gillt?
Himla otur för dig i alla fall, eller så är det jag som alltid haft en stor portion tur med alla de Nokia-modeller som jag hittintills ägt. ;-)
/Nonno
 
Modifiering til n8.

Trodde man hade skaffat bästa mobilkameran som fanns, så upptäcker man att den går att göra ännu bättre!! :D
På dailymobile.se`s forum finns en sektion för folk som gör egna moddar och firmwares. Hittade en mod som ställer om kamerakompressionen så att bästa kvaliten går från 85% till 100%.
Det betyder också mycket større filer, men vad gør det?

Nu återstår å testa å se om det ens går att upptæcka nån skillnad.
Dum som jag var tog jag inga planerade "føre"-bilder men ska se om jag få ihop några exempel att posta hær.

Någon annan som testat och sett nån mærkbar førbættring?
 
Trodde man hade skaffat bästa mobilkameran som fanns, så upptäcker man att den går att göra ännu bättre!! :D
På dailymobile.se`s forum finns en sektion för folk som gör egna moddar och firmwares. Hittade en mod som ställer om kamerakompressionen så att bästa kvaliten går från 85% till 100%.
Det betyder också mycket større filer, men vad gør det?

Nu återstår å testa å se om det ens går att upptæcka nån skillnad.
Dum som jag var tog jag inga planerade "føre"-bilder men ska se om jag få ihop några exempel att posta hær.

Någon annan som testat och sett nån mærkbar førbættring?

Länk till tråden på forumet tack :)
 
Efter inköpet av N8 har jag inget behov av någon kompaktkamera längre.
Dock har jag haft lite svårt med att få tag på ett snabbt minneskort på 16 GB. I affärerna står personalen som frågetecken när jag vill veta vilket av deras micro sdhc-kort som är snabbast. Jag har fått massor med korkade svar, det mest korkade var väl när en kille undrade om jag inte skulle köpa en Iphone4 istället för då behöver jag inget extra minneskort. :))))
På nätet har jag hittat ställen med t ex SanDisk micro SDHC-kort Class 4 på 16 GB, när kortet sedan levererats, visar det sig vara Class 2. Just 16 GB verkar inte vara en storlek som det dräller av, däremot 4 eller 8 GB som har Class 4. Jakten fortsätter.

Har ni sett att Nokia Sverige finns på Facebook och ibland kan man hitta lite bra tips och information där?
/Nonno

Hej, måste bara fråga om det där med hastigheten. Är N8 så snabb att hastigheten på minneskortet har nån större praktisk betydelse? Jag uppgraderade nyss från ett 8GB class 2 till ett 8GB class 10 i min D90, och tycker inte att skillnaden var så stor. Den märks av lite efter ca 10 bilder i serie (när bufferten blivit full) men skillnaden är inte ens då så stor som jag trodde den skulle vara, utan ganska marginell. Känns som lite bortkastade pengar faktiskt då class 10-kortet var fyrdubbelt dyrare.
 
Länk till tråden på forumet tack :)

http://forum.dailymobile.se/index.php?topic=37955.0


La upp exempel på min sida: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=298865
Svårt å se nån märkbar förbättring.
Den moddade bilden är tagen i något sämre ljus kan tiläggas.. men kanske något bättre vinkel för cropen..
Jaja, nån som kan nånting om sånt här som har nån kommentar?

Kameramodden inkluderar för övrigt också förbättring av video från 25fps till 30 fps. Borde göra en del skillnad i "actionfilmning".
 
Senast ändrad:
Jag sitter med en canon ixus 8515 kompaktkamera som allt för ofta glöms att ta med. Är alltså ute efter en ny mobil som tar lika "bra"/eller bättre bilder än min kompaktkamera.
Något att ta semesterbilder med som man ofta max skriver ut i 10x15 format. Är Nokia N8 något för mig?
Har också spanat på SonyEricsson Satio men vet inte ännu vad jag skall välja.
 
Jag har framkallat 10x15 kort från min gamla N95 och folk tror att dom är tagna med en riktig kamera så det går nog att printa stora bilder från N8!
 
Kan man ställa in iso och fota manuellt med kameran?
Det kan man nämligen inte med min ixus... dessutom är min ixus värdelös med blixten. Dessutom går det inte att sänka blixtinställningarna manuellt.
 
Hej, måste bara fråga om det där med hastigheten. Är N8 så snabb att hastigheten på minneskortet har nån större praktisk betydelse? Jag uppgraderade nyss från ett 8GB class 2 till ett 8GB class 10 i min D90, och tycker inte att skillnaden var så stor. Den märks av lite efter ca 10 bilder i serie (när bufferten blivit full) men skillnaden är inte ens då så stor som jag trodde den skulle vara, utan ganska marginell. Känns som lite bortkastade pengar faktiskt då class 10-kortet var fyrdubbelt dyrare.

Ursäkta, jag har har missat denna fråga. Utifrån min ringa kunskap ska jag väl försöka svara om MicroSDHC-kort så som jag har uppfattat det. Förmodligen kommer det att finnas felkällor i det jag skriver här nedanför. I så fall är det säkert någon som kan rätta till de fel som kanske förekommer.

Jag kan väl bara säga generellt att det förstås är N8/D90 med sina egna begränsade hastigheter som sätter taket för hur snabbt det går under vanlig användning. Skulle minneskortets hastighet klart understiga telefonens/kamerans möjligheter till hastighet, då blir det ju avgörande vilken class det är på kortet.

Sedan är det väl så att begreppet "class" inte är en fungerande prestandaspecifikation, för det finns inga bransch-gemensamma värden. I tester har t ex SanDisk class 4 och Kingston class 10 nästan samma hastighet, inga direkt avgörande skillnader mellan dem har jag för mig.

Att jag vill ha ett snabbt MicroSDHC-kort, handlar framförallt om hastighet vid filöverföring från och till kortet när du tömmer eller fyller det via datorn. Det är i det sammanhanget som skillnader mellan olika minneskort förmodligen blir tydligt. Det är skälet till att jag sökt efter ett snabbt MicroSDHC-kort. Till slut så hittade jag ett SanDisk Class 4 16GB hos en nyöppnad affär här i staden som heter Mobilizera. De hade ett riktigt bra pris som öppningserbjudande och framförallt - de hade ett 16GB class 4.
/Nonno
 
Jag sitter med en canon ixus 8515 kompaktkamera som allt för ofta glöms att ta med. Är alltså ute efter en ny mobil som tar lika "bra"/eller bättre bilder än min kompaktkamera.
Något att ta semesterbilder med som man ofta max skriver ut i 10x15 format. Är Nokia N8 något för mig?
Har också spanat på SonyEricsson Satio men vet inte ännu vad jag skall välja.

Din fråga är jättesvår att svara på.
Jag fotograferar med olika systemkameror av märket Nikon och blev lite trött på att i alla lägen släpa på skrymmande och tung utrustning. Tanken på att köpa en kompaktkamera uppstod lite då och då. Samtidigt började information om N8 komma och Nokias satsning på kameradelen i telefonen. Jag har haft N95, N97 och nu N8. När jag mycket subjektivt jämför med andra mobiltillverkare, har Nokias kameradel tilltalat mig mest. I olika tester mellan de kameramobiler som nu finns på marknaden, har N8 presterat riktigt bra, om inte bäst. Det gäller nog både foto och film.
Så N8 är inget dåligt alternativ. Men om den kommer att uppfylla allt det du önskar dig av en kompaktkamera, är hemskt svårt att säga. Jag har ju tillgång till andra kameror när så behövs, men N8 täcker in i dag ett inte helt obetydligt område av fotografering för min del.
Jag har för mig att trådskaparen Per har lagt upp ett album på sin profilsida med bilder tagna med N8, titta där. På Facebook finns Nokia och där finns flera videor med tips om fotografering med N8.
Du kanske också kan kika på http://conversations.nokia.com/2010/10/18/introducing-the-nokia-n8-camera-school/?mobile där Nokia Camera School kan ge dig lite mer kunskap om vad du kan göra med mobilen. Med den kunskapen i ryggsäcken, kanske du kan avgöra om den räcker till för dina behov.
Lycka till i valet och kvalet.
/Nonno
 
Senast ändrad:
Jag har för mig att trådskaparen Per har lagt upp ett album på sin profilsida med bilder tagna med N8, titta där.

Japp, jag har ju inte laddat upp jätteflitigt; men det finns några i alla fall. På Flickr finns det desto mer..

Är Nokia N8 något för mig?.. Kan man ställa in iso och fota manuellt med kameran? Det kan man nämligen inte med min ixus... dessutom är min ixus värdelös med blixten. Dessutom går det inte att sänka blixtinställningarna manuellt.

Jag tycker som Nonno att N8an nog kan vara ett gott alternativ till kompaktkameran. Den fina sensorn och mjukvaran gör att bildkvaliten är väl så bra som den många kompaktkameror levererar, och i kombinationen med en riktig blixt och bra inställningsmöjligheter har man faktiskt ungefär samma möjligheter som med en kompaktkamera. Man kan ställa in ISO på låg, mellan, hög eller automatisk. Utöver ungefär samma programlägen som på en kompakt (Närbild, Porträtt, Landskap, Sport, Nattporträtt osv) kan man definiera ett eget program och välja de inställningarna som standard. Exponeringskompensationen är på +/- 2 ev i halva steg. Dessutom finns inställningar för ansiktsigenkänning, färgton, vitbalans, kontrast, skärpa och självutlösare. Blixten har lägen för auto, red av röda ögon, forcerad på och forcerad av.

En annan styrka är handhavandet; eftersom N8an har en dedikerad knapp för kameran så behöver du inte böka runt i menyer för att starta kameran - ett enda klick startar alltid kameran direkt, medans övriga program jobbar vidare i bakgrunden. Du fokuserar också som med en 'riktig' kamera, dvs tryck knappen halvvägs för att först låsa fokusering och exponering innan du kompnerar färdigt (om du inte låter ansiktsigenkänningen hitta och fokusera på ansikten i bilden). Dessutom zoomar du in och ut med volymknapparna under vänster pekfinger, så det funkar också ungefär som på en kompaktkamera.

När bilden väl är tagen (eller när du vill jobba med en bild från någon annan kamera som du öppnat/kopierat över direkt till mobilen utan dator) så har du en rätt avancerad bildbehandlare att finputsa bilderna med.

Det finns förstås ett och annat man kan sakna jämfört med en kompaktkamera också, beroende på vilken kompakt man jämför med och vad man vill ha; optisk zoom, raw-format, vatten/väderskydd, linsskydd, utbytbart batteri etc. Å andra sidan har ju vilken mobil som helst fördelar jämtemot kameror, ffa i direktkontakten mot internet.

Det finns ingen inställning för blixtkompensation som du frågade efter. Däremot tycker jag att just exponeringen i blixtljus är en av N8ans riktigt starka sidor, så det är möjligt att du inte ens skulle sakna det. Till och med närbilder i blixtljus brukar exponeras bra, här är en jämförelse med min Lumix DFC-FT1, båda tagna i full-auto och helt oredigerade:
 

Bilagor

  • lumix.jpg
    lumix.jpg
    97.8 KB · Visningar: 545
  • N8.jpg
    N8.jpg
    97.8 KB · Visningar: 545
Pekskärmsmobiler och kyla.

Jag och min sötnos har mobiler av olika fabrikat. Jag har en N8 och han har en Iphone4. När vi varit ute länge i kylan har jag ofta tänkt att hans mobil verkar känsligare än min N8. Framförallt laddar hans batteri ur rekordsnabbt i kylan. Då har han sin mobil förvarad i bröstfickan på insidan av jackan och har hjälp av kroppsvärmen, medan min ligger i ett ytterfack på min väska.

Iofs har jag märkt att min blir lite seg när jag är kall och riktigt frusen om händerna, men gnuggar jag bara "lite fart" på fingertopparna, så är det "skarpt läge" igen.

Igår (15/1) var det en artikel i Expressen, där man redogör för resultat om känslighet för kyla och där framgår att N8 är konstruerad för att klarar av mycket mer kyla än Iphone, som helst inte ska användas i minusgrader. Här pratar vi om körglädje igen! ;-)

Jag klipper direkt ur artikeln:
"- Samtliga Nokias telefoner klarar temperaturer från -15 till +55 grader med bibehållen funktionalitet.
- Sony Ericssons smarta telefoner Xperia X 8 och X 10 kan användas när det är ned till -10 och upp till +45 grader.
- För Samsungs mobiler, till exempel Samsung Galaxy S, bör batteriet förvaras i temperaturer mellan 0 grader och +45 grader. Telefonen kan dock användas i mellan -20 grader och +50 grader.
- Apples Iphone kan användas i mellan 0 och 35 plusgrader och förvaras i temperaturer mellan -20 och +45 grader.
Källa: Nokia, Sony Ericsson, Apple, Samsung, The Phone House (TT)."

/Nonno
 
Senast ändrad:
ANNONS