Annons

Fotografera Formel 1

Produkter
(logga in för att koppla)

åkesson

Medlem
Tack för tipsen Kantona, det är helt grymt med formel 1, jag får gås hud av tre saker, En live Helen Sjöholm, en live Tommy Körberg o Starten i Formel 1, då är det lätt o glömma o fota ha ha
Hoppas på o få komma åt igen men vet inte när, får väl fota lite stcc så länge
 

Arto

Avslutat medlemskap
Hej Katona, du var där jag var förra året, samma läktare t o m :)

Det var säkert en fin-fin upplevelse. Hoppas du gör om det bästa år ;)

Enligt din mini-recension så har det hänt nyheter, nämnligen det där med stativ. Det var strikt förbjudet förra året.

När jag fotade från läktaren satt jag vid "trappstegen" mellan bänkraderna. Kunde på det sättet variera bildvinkeln lite. Har du några bilder från början av kurvan vid läktaren, där barriären som skiljer pit-ingången från banan börjar? Där är bilden på min sida tagen.

Nästa helg bär det av mot Monsa för mig :)
 

Maverick

Aktiv medlem
Varför får man inte fotografera genom stängslet? Eller var det att man inte fick pressa ut gluggen genom stängslet?

Mvh
Maverick
 

Michael Katona

Aktiv medlem
Jag har två gissnings svar på din fråga.

1. Av säkerhetsskäl skulle kunna vara ett av dem. Dock känns det lite löjligt då det är dubbelstängsel och avståndet mellan stängslena är ca 1 meter. (vid den läktaren jag satt) Så hur man än gör vid denna läktare så kommer det komma ett stängsel ivägen.

2. Reglerna säger att man får fota för privat bruk men bilderna får inte användas kommersiellt. Så någonstans här drar de gränsen och vill inte att man skall komma för nära och få för bra bilder. Men detta kan man lösa med teleobjektiv :) Arrangörerna har insett att ett totalförbud mot kameror och videokamerar är lönlöst. Det skulle ta enorm tid att gå igenom väskor men även förstöra nöjet för alla fans att för privat bruk dokumentera denna upplevelse.



-------------


Arto, jag får önska dig lycka till på Monza. Jag tror att du satt i andra änden av Silver 5. Själv satt jag på den vänstra sidan (sett ur åskådarperspektiv) vilket gör att jag inte kunde fota pit-ingången.
 

Bilagor

Michael Katona

Aktiv medlem
Det beror väldigt på vilken bana du skall till, men om vi tar Ungerns GP så finns det paketresor från ca 5500:- och uppåt.

Självklart kan du boka allt själv med billigt flyg från t ex Malmö från 600 kr osv. Det handlar mest om var du vill sitta, hur många dagar du är där m.m.

Sök gärna på internet efter arrangörer.

www.eurorider.se hade resa ner dit. De har även lagt upp lite bilder tagna från bl a pitlane.
 

Arto

Avslutat medlemskap
Summering: Monza

Som jag tidigare skrivit så var meningen för min del att se F1 i Monza i år.

Planerna fullföljdes och det hela kan sammanfattas kort: Bästa F1 tävlingen hittils för mig.

Det som bidrog till detta förutom landet och dess inställning till motorsport var det friska tävlingsarrangemanget. Ordningsvakter fanns där, men dom var inte där för att göra det surt för dig, utan för att reagera ifall någonting verkligen skulle hända. De var inte på folk och klagade så som det har varit bl a i Ungern och Frankrike.

Det var motorsporten F1 som upplevdes och inte det underliggande i tävlingen. Så som jag tycker det ska kännas för åskådaren.

Någonting som är svårbeskrivligt är att tävlingen hade karaktär, någonting som jag tidigare bara upplevt i Hockenheim.

Det var helt enkelt toppentävling.

Har laddat upp en bild som du kan se i Semester-katalogen här på min Fotosida. Suktar över en 600-mm objektiv :(
 

supermax_fred

Aktiv medlem
Resfeber, San Marino GP

Jag åker från jobbet om 30 minuter...till Imola banan för att uppleva och fota Formel 1.

Jag tackar och bugar för era tips, jag skall prova dem alla. Jag kommer att sitta på läktaren H, rad 23, så jag borde ha fri sikt över stängsel.

Jag tänker prova förfocuserad/manuell focus och en bestämd focuspunkt, panorering och allt annant jag kan tänka mig.

Favoriten vore en finfin panorering av hjälten, Kimi Raikonnen, susandes förbi!

Det finns ju risk för att alla 1000 tals bilder kommer se lika dana ut, efetersom jag har en "fix" plats på läktaren.

Hoppas på både sol, sen regn, så man får lite variation i bilderna!

Återkommer med en summering och bilder!
 

supermax_fred

Aktiv medlem
glömde säga det, det ända jag har med mig är ett 80-200/2.8...och ett 18-70 zoom, men 18-70 tar jag "turist"bilder med!

Utrustning väger tungt annars!!!

Hur övertygar man sin tjej att packa ner stativet i hennes väska?
 

StaffanH

Avslutat medlemskap
Ha det så trevligt!

Glöm inte att få lite bilder på åskådarna. Brukar vara en härlig stämning.
 

supermax_fred

Aktiv medlem
ja åskådarna kanske kan bli coolt.

Det coolaste vore ju ett snyggt porträtt på förarna efteråt.
Hur lockar man till sig Kimi....en flaska vodka kanske?
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Jag plåtade Ronnie Petterson i en Formel 1 tävling 1973. Min system kamera var helt manuell som alla var på den tiden. Inget autofocus ingen motordrive men jag hade lånat ett 400mm objektiv. Det var lika svårt som att skjuta lerduvor minns jag...he he. Jag fick trots allt en del bra bilder fast tekniken låg långt efter det vi använder idag inom foto. Jag tror alldeles säkert man kan få bra bilder med vilken kamera som helst men ett långt tele är ett måste. Tag med en ihopvikbar pall, det gjorde jag. Utan den hade det varit svårt.
 

Michael Katona

Aktiv medlem
Är nyfiken på hur det gick för dig Fredrik. Blev det några bra bilder?
Själv sitter jag och väntar på att klockan skall bli 13:30 så man kan se F1 loppet från Hockenheim på TV. Är så sugen på att ta en restresa ner till Budapest nästa vecka och avsluta semestern där :)
 

Arto

Avslutat medlemskap
USGB 2006

Var i staterna i år. Trevligt folk, allting var stort, rent och en del förvånande. Inte alls så som man skulle kunna ha trott sig. Helt enkelt en lyckad semester i ett land med fina motorsportstraditioner.

Ovalen är enorm. Organisationen på topp. Och åskådartrafiken flyter suveränt. Stadion-öl och -snask är lika dyrt som i Europa. Varmt och åter varmt.

Har för närvarande en bild på hemsidan, kan ses här: http://www.pfoto.se/viewer.php?photo=74

Kanske kommer något hit till Fotosidan med. Någonting mer normalt beskärt för er som gillar det ;)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
StaffanH skrev:
Det är nog inte ens lönt att försöka få ackreditering till ett F1 lopp som amatör.
Det är lika hopplöst för nästan alla proffs.

Det finns ett begränsat antal fototillstånd och det krävs att man jobbar för rätt tidning eller byrå för att få ett.
 

Michael Katona

Aktiv medlem
Den klassiska frågan från mig till dig Arto: Hur, var satt du för att få dessa vinklar på dina kort. Upplever inte att du verkar ha ett skyddsstängsel framför kameran. Kunde du gå ner mer mot marknivå och sticka ut kameran eller?
 

Arto

Avslutat medlemskap
Hej Michael, det var länge sedan sist.

Båda bilderna är tagna från Corner Six Terrace (http://www.indianaracing.net/147/sid_8/corner-6-terrace.htm) från, som ses, nära marknivå.

Den här gången var det så att det fanns två rejäla öppningar i stängslet, så man kunde lätt panorera med bilarna. Här var det inte samma stil som i Ungern att man blev bortkörd p ådirekten av ordningsvakter. Lätt som en plätt :D Dock kan det vara så att det inte fanns möjligheter till foto. vid alla läktare.

Men står man där nära marken så får man en dålig överblick av själva loppet. Det blev bara fotograferande ett tag och sen var rejset slut. Lite tråkigt men sant :(
 

hazze76

Ny medlem
Ungern....

Håller med, var inte lätt att få bra bilder i Ungern med alla dessa övernitiska vakter.....

Nån som vet hur tyskarna är? De är väl ännu värre......

Fick en eller annan helt ok ifrån Silver 4 (rakt ovan Silver 5) dock.
 

Bilagor

Arto

Avslutat medlemskap
Tyskar är snälla :) Men där i Hockenheim jag var så var fotomöjligheterna dåliga pga stängsel och dåliga vinklar osv.
 
ANNONS