Annons

Fotografera natur avstånd 200m

Produkter
(logga in för att koppla)

jjk127

Aktiv medlem
Har en Canon 70d och fotograferar en del utomhus i naturen och är ofta ca 200 m från objektet. har nu en 55-250 och motivet blir suddigt även om färger och annat är bra.
Vilket objektiv bör jag välja? Utomhus i dagsljus är det som gäller.
 
Vad får det kosta?
För nu frågar du efter ngt som en del använder utrustning som är värd som att jag säljer MIN bil ett antal ggr för att få råd.
Alltså över strecket hundra tusen.
 
Givetvis inte så jag behöver sälja nån bil eller så.... MEN om jag omformulerar;
Vilket objektiv /egenskaper krävs för att få hygglig skärpa när objektet är 150-200 m bort?
 
Givetvis inte så jag behöver sälja nån bil eller så.... MEN om jag omformulerar;
Vilket objektiv /egenskaper krävs för att få hygglig skärpa när objektet är 150-200 m bort?

Problemet är att det e för mkt luft emellan dej o motivet, speciellt soliga dagar e det bara att glömma. Har själv 920mm som jag använder att fotografera småfågel (4-5meter) och har provat fotografera rådjur. På 50meter och uppåt blev det mest skit :)
 
Givetvis inte så jag behöver sälja nån bil eller så.... MEN om jag omformulerar;
Vilket objektiv /egenskaper krävs för att få hygglig skärpa när objektet är 150-200 m bort?

Vad är det du ska fota? Småfåglar? I så fall EF 800mm f/5.6L IS USM.
För lite större djur går det bra med lite kortare brännvidd.

Det låter som om ditt 55-250 är trasigt. Om det är garanti kvar så lämna in det på reparation i stället. För vad jag har förstått så ska 55-250 vara ett bra objektiv.
 
Säg så här istället
1 vad är objektet, tex en människa, hus, rådjur, hund?
2 hur stor yta av sensorn vill du detta objekt skall täcka?
 
Tex så har jag fotat mina barn i en bår ca 150 m bort. Fotot blev bra men ansiktena sudduga och jag kunde inte "komma så nära" i bilden som jag ville. De såg just ut att vara väldigt långt borta.

På ca 60 m avstånd blev ansiktena oskarpa.
Bilden nedan är på ca 60 m.
 

Bilagor

  • gädda.PNG
    gädda.PNG
    552.1 KB · Visningar: 291
Säg så här istället
1 vad är objektet, tex en människa, hus, rådjur, hund?
2 hur stor yta av sensorn vill du detta objekt skall täcka?

Jag skulle vilja kunna urskilja anletsdrag på bilden nedan och om båten hade varit 200m bort så skulle jag vilja kunna se vem det var som satt i båten - tydligt (inte bara gissningsvis).
 
Om skärpan sitter som den ska, så är nog resten av problemet mest kameraskakningar.

Hur har du verifierat att skärpan är rätt inställd?
Vilka åtgärder har du vidtagit mot kameraskakningar?
 
Om skärpan sitter som den ska, så är nog resten av problemet mest kameraskakningar.

Hur har du verifierat att skärpan är rätt inställd?
Vilka åtgärder har du vidtagit mot kameraskakningar?

Ja du... Är ingen mästare bevisligen men jag har AF och IS... :)
 
Grundregeln är förstås att försöka komma så nära som möjligt, dels av skälet mycket luft med partiklar och eventuellt värmedaller mellan kamera och motiv som redan nämnts. Många av telezoomarna presterar som sämst vid längst brännvidd och stora avstånd. Till och med de svindyra teleobjektiven presterar ofta sämre vid långa avstånd, de är ofta bäst på kortare avstånd, kan verka underligt men så är det.

Vad gäller utrustning så är det väl ändå bra teleobjektiv som gäller och de fasta är nästan alltid bättre än zoomar vid en given brännvidd. Nu har det kommit en intressant telezoom från Tamron, http://www.scandinavianphoto.se/pro...af-150-600-5-0-6-3-sp-di-vc-usd-till-canon-ef som skall vara riktigt bra men det är ändå en hel del pengar och den är relativt tung så stativ kan vara nödvändigt. Canon har en bra 100-400 http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1556567/canon-ef-100-400-4-5-5-6l-is-usm som säkert går att hitta begagnad. Jag har ingen egen erfarenhet av någon av dessa objektiv men ganska stor erfarenhet av fotografering med tele.

/Frode
 
Ställ skärpan med autofokus. Gå över till manuell fokusering och LiveView med största förstoring. Kan du få bättre skärpa genom att justera avståndet så är autofokus inte perfekt.

Använd ett bra stativ. Kameran skakar till när du trycker av och när spegeln slamrar till: använd självutlösare och spegeluppfällning. Stäng av IS, så att den inte försöker stabilisera bort vibrationer som inte finns.
 
Grundregeln är förstås att försöka komma så nära som möjligt, dels av skälet mycket luft med partiklar och eventuellt värmedaller mellan kamera och motiv som redan nämnts. Många av telezoomarna presterar som sämst vid längst brännvidd och stora avstånd. Till och med de svindyra teleobjektiven presterar ofta sämre vid långa avstånd, de är ofta bäst på kortare avstånd, kan verka underligt men så är det.

Vad gäller utrustning så är det väl ändå bra teleobjektiv som gäller och de fasta är nästan alltid bättre än zoomar vid en given brännvidd. Nu har det kommit en intressant telezoom från Tamron, http://www.scandinavianphoto.se/pro...af-150-600-5-0-6-3-sp-di-vc-usd-till-canon-ef som skall vara riktigt bra men det är ändå en hel del pengar och den är relativt tung så stativ kan vara nödvändigt. Canon har en bra 100-400 http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1556567/canon-ef-100-400-4-5-5-6l-is-usm som säkert går att hitta begagnad. Jag har ingen egen erfarenhet av någon av dessa objektiv men ganska stor erfarenhet av fotografering med tele.

/Frode

Tack! Vilket tele använder du själv till lite längre avstånd?
 
Ställ skärpan med autofokus. Gå över till manuell fokusering och LiveView med största förstoring. Kan du få bättre skärpa genom att justera avståndet så är autofokus inte perfekt.

Använd ett bra stativ. Kameran skakar till när du trycker av och när spegeln slamrar till: använd självutlösare och spegeluppfällning. Stäng av IS, så att den inte försöker stabilisera bort vibrationer som inte finns.

Tackar! Ska absolut prova!
 
Ett test om det går få in en dropboxlänk.

Click here to view 2014-05-18-fotboll-Hovslaett

Nej det lyckades inte hur får man in en klickbar dropboxlänk?

Bilderna är tagna från en liten höjd. i princip mitt på planens långsida med 70-200/2,8 & 1,4 telekonverter.
Skickar dig ett mail.
 
Ett test om det går få in en dropboxlänk.

Click here to view 2014-05-18-fotboll-Hovslaett

Nej det lyckades inte hur får man in en klickbar dropboxlänk?

Bilderna är tagna från en liten höjd. i princip mitt på planens långsida med 70-200/2,8 & 1,4 telekonverter.
Skickar dig ett mail.

Tack! Vad är konvertern till för? Har du IS eller utan?
 
Tack! Vilket tele använder du själv till lite längre avstånd?

Jag använder nu ett 300/2,8 med olika telekonvertrar, bäst resultat blir det på litet kortare avstånd men fullt acceptabelt på längre också förstås men detta är objektiv i 50'-kronorsklassen. Ändå försöker jag alltid att komma så nära som möjligt för att få bäst resultat. Tyvärr är det ju inget som passar så bra för spontan fotografering vilket jag antar att du mest är intresserad av. Om det finns tid så gör jag ofta finjustering med manuellt fokus efter att ha använt autofokus. De avstånden du pratar om fotar jag väldigt sällan på, du har ett litet problem där att bita i. Ett bra trick om du inte vill använda stativ är att försöka hitta något att luta/stödja kameran mot.

/Frode
 
ANNONS