Annons

funkar inte! autofocusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikita

Aktiv medlem
Jag har frågat om detta innan och det gäller sportfotografering av hästar - hur man ska ställa in sin D70 för bästa resultat.

Jag har följt råden som jag fick då och det var att ställa in kameran på AF-C och specifikt autofocusområde. Problemet jag får då när jag fotograferar hästhoppning är att jag ej kan kontrollera var skärpan lägger sig och ofta hamnar den på helt fel ställe, trots att hästen är mitt i bild. Jag har provat att följa hästen några galoppsprång innan ögonblicket som bilden ska tas men det funkar inte heller alltid, dock lite bättre.

Objektivet jag använder är nikons 70-200/2.8 VR ett objektiv som är både snabbt och med superskärpa om den bara hamnar på rätt ställe. Och jag försöker alltid fota på tider snabbare än 1/500 s

Är det någon som har provat att fotografera med autofocusområde på närmaste motiv?
Känns visserligen inte helt rätt heller får då är ju risken att focusen hamnar på ett hinderstöd istället som står närmre i bild.

Om det är någon som har några nya tips är de varmt välkomna!!!
 
Jag har fotograferat mycket hästhoppning och då alltid med min gamla kamera som saknar autofocus. Jag använder mest ett 135mm objektiv och om möjligt bländare 2,8, alltså kort skärpedjup. Jag ställer in skärpan på den översta hinderbommen i mitten i förväg och får faktiskt skärpan på rätt ställe nästan alltid. Både om man står vid sidan eller framför. För det mesta hoppar ekipaget mitt över hindret.

Mitt inlägg kanske inte hör riktigt till din fråga om autofocus men kanske du kan ha någon nytta av det ändå...
 
Jag satt och tänkte på det precis att det kanske helt enkelt är mycket enklare att ställa in fokus manuellt så slipper jag alla problem.
Men det känns som om man borde kunna få bra resultat med autofocus om man har en D70, eller det kanske man inte kan??
Läste precis i ett annant forum att D70 inte är speciellt snabb jämfört med D1 D2 etc.
 
Nu har jag inte samma kamera men men...
Något jag har gjort för att få fockus och skärpa på jag vill ha fokus och skärpa på är att välja fokuserings metod "spot" samt stängt av antiskak funktionen.
Nu så kanske det inte heter samma på din model men jag hoppas att det ändå kan vara en viss vägledning.
 
Jag skulle valt ett hinder, ställt in skärpan där du förväntar dig att hästen kommer manuellt, bländat ner något för bättre skärpa och något större skärpedjup och panorerat med pållen under språnget med lite längre slutartid för rörelseoskärpa och lite mera fartkänsla. Tryck av precis innan han når högsta punkten, så blir det ingen rörelseoskärpa i höjdled eftersom han liksom "hänger" still i luften precis då. Med digitalare och en lång tävling får du ju hur många chanser som helst.

/Pontus
 
Kör på AF-C, välj en specifik AF-sensor så att du vet var kameran fokuserar och när du följer hästen innan hoppet, kom ihåg att halvtrycka på avtryckaren hela tiden så att kameran kan beräkna hur motivet rör sig. Bestäm vad du vill ha skärpa på (eller välj bländare så att du har skärpa på hela ekipaget) och se till att AF-sensorn ligger på den delen hela tiden. Alternativt fokusera på hindret (eller vadsomhelst på rätt avstånd) och slå om till manuell fokusering. Lycka till!
 
Jag plåtar visserligen inte hästar men jag har inga större problem att få autofocusen att hänga med när jag plåtar bilar som kör betydligt fortare än en häst.

Som sägs skall du använda AF-C. Men du måste också välja inställningen Dynamic AF. Du kan fortfarande välja en primär AF-sensor/punkt (1 av 5) som du börjar att focusera på men om motivet flyttar sig kommer Dynamic AF automatiskt att att växla till nästa sensor och sedan växla mellan sensorerna vartefter motivet flyttar sig.. Dynamic AF har alltså förmågan att följa och hålla kvar focus om motivet rör sig.

Glöm bara inte att du måste hålla ner avtryckaren till hälften hela tiden. Om du släpper den innan du har tagit kortet måste kameran börja om focuseringen och då kanske den primära sensorn du valt inte är på rätt ställe.

Hoppas det är till nå'n hjälp.

/Håkan
 
ANNONS