Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufotografering i Frankrike, Nice

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövholm

Medlem
Jag planerar en resa till Nice och tänkte lägga lite tid på gatufotografering när jag är där.

När jag har sökt på vad som gäller i Frankrike, så verkar deras lagar vara mer restriktiva än våra.'

Någon som har erfarenhet av gatufotografering i Frankrike?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Min erfarenhet av Frankrike är att det är lugnt att gå runt och fotografera, särskilt på turistiga ställen. De har en ganska liberal syn på lagar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Någon enstaka gång träffar man på en ilsk rackare som tycker att "mitt hus får du inte fotografera". Men det är inte ofta.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag har gatufotat i Paris ett antal gånger och min uppfattning är att det är svårare att undvika konfrontationer där än i andra länder (Tyskland kanske är jämförbart?). Mycket har dock att göra med hur snabb du är med din kamera och hur erfaren du är när du gatufotar. Numera blir jag nästa aldrig konfronterad oavsett var jag fotograferar och det är en färdighet som jag tränat upp under många år nu.

Jag tror i ärlighetens namn att jag inte skulle ha några direkta problem i Paris idag men förr om åren så blev några Parisbor lite upprörda på mig. Nu hör det ju till saken också att många fransmän tolkar lagen i Frankrike som att man måste fråga om lov innan man fotograferar personer som går att känna igen. Särskilt om man skall lita på vad som står på den här sidan: https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Country_specific_consent_requirements

Men, läser man lite noggrannare under Frankrike så framgår det att inte är så enkelt utan det finns några fall där jurister/domare menar att det visst
är tillåtet med gatufotografi eftersom det handlar om utbyte av "idéer och åsikter". Detta trumfar rätten till sin bild i vissa sammanhang. En balansgång helt enkelt.

Lycka till med gatufotandet!

Mvh
Fredrik
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
För några år sedan så tog jag tåget från Charleroi i Belgien till Erquelinnes och promenerade över gränsen till Frankrike. Byn Jeumont.

Tog upp min kamera och skulle fotografera ett övergivet hotell, men direkt kom folk och skakade på huvudet och talade om för mig att jag inte fick fotografera.

Då stod jag ändå bra långt från hotellet.
 

Lövholm

Medlem
Jag har gatufotat i Paris ett antal gånger och min uppfattning är att det är svårare att undvika konfrontationer där än i andra länder (Tyskland kanske är jämförbart?). Mycket har dock att göra med hur snabb du är med din kamera och hur erfaren du är när du gatufotar. Numera blir jag nästa aldrig konfronterad oavsett var jag fotograferar och det är en färdighet som jag tränat upp under många år nu.

Jag tror i ärlighetens namn att jag inte skulle ha några direkta problem i Paris idag men förr om åren så blev några Parisbor lite upprörda på mig. Nu hör det ju till saken också att många fransmän tolkar lagen i Frankrike som att man måste fråga om lov innan man fotograferar personer som går att känna igen. Särskilt om man skall lita på vad som står på den här sidan: https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Country_specific_consent_requirements

Men, läser man lite noggrannare under Frankrike så framgår det att inte är så enkelt utan det finns några fall där jurister/domare menar att det visst
är tillåtet med gatufotografi eftersom det handlar om utbyte av "idéer och åsikter". Detta trumfar rätten till sin bild i vissa sammanhang. En balansgång helt enkelt.

Lycka till med gatufotandet!

Mvh
Fredrik
Tack för ditt utförliga svar!

Är nog bäst att jag tar det lite försiktigt då min erfarenhet är väldigt liten. Får väl spela ”dum turist” och vara extra vänlig om någon skulle reagera.

Hoppas jag ska få något att visa upp.

/Mikael
 

PMD

Aktiv medlem
För många många år sen stod jag på en tunnelbanestation i Paris och väntade på att det skulle bli glesare med folk i anslutning till rulltrappan ner till perrongen. Miljön var full av blankpolerad metall och glas som jag ville ha en bild av utan människor.

Efter en stund kom en man i kostym med nån slags ID-bricka på bröstet och började tala om för mig att jag inte fick fotografera. Det var åtminstone vad jag tror att han sa. Mina kunskaper i franska är måttligt goda.

Jag förklarade på svenska vad jag ville ta för slags bild och ha sa nåt mer, men när jag fortsatte att svara på svenska gav han upp.

Jag minns tyvärr inte säkert om jag hann ta någon bild. Jag har för mig att jag lyckades ta en, men inte med folktom miljö.
 

PMD

Aktiv medlem
F.ö. tror jag att folk är betydligt mer toleranta mot fotografer som använder en mobiltelefon att fotografera med än mot fotografer med stora systemkameror.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För många många år sen stod jag på en tunnelbanestation i Paris och väntade på att det skulle bli glesare med folk i anslutning till rulltrappan ner till perrongen. Miljön var full av blankpolerad metall och glas som jag ville ha en bild av utan människor.

Efter en stund kom en man i kostym med nån slags ID-bricka på bröstet och började tala om för mig att jag inte fick fotografera. Det var åtminstone vad jag tror att han sa. Mina kunskaper i franska är måttligt goda.

Jag förklarade på svenska vad jag ville ta för slags bild och ha sa nåt mer, men när jag fortsatte att svara på svenska gav han upp.

Jag minns tyvärr inte säkert om jag hann ta någon bild. Jag har för mig att jag lyckades ta en, men inte med folktom miljö.
Det behöver man inte åka till Paris för. Det hände mig när jag skulle ta några bilder av målningar som några elever gjort i Gröndals skolor och som satt i taket på Liljeholmens tunnelbanestations biljetthall.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Min erfarenhet av Frankrike är att det är lugnt att gå runt och fotografera, särskilt på turistiga ställen. De har en ganska liberal syn på lagar.
... men enligt en av Stadsmuseets fotografer (Göran H Fredriksson) som fortfarande då jobbade där när jag jobbade där, så finns tydligen någon lag som gör att fastighetsägare kan hävda att deras husmiljöer är skyddade av något som liknar "copyright" - ungefär som statyer kan vara i Sverige om de publiceras. Någon kanske vet mer för jag tyckte det lät rätt konstigt. Annars håller jag med för jag har aldrig känt mig begränsad i Frankrike.
 

PMD

Aktiv medlem
Det behöver man inte åka till Paris för. Det hände mig när jag skulle ta några bilder av målningar som några elever gjort i Gröndals skolor och som satt i taket på Liljeholmens tunnelbanestations biljetthall.
Kom det nån slags vakt och försökte hindra dig från att fotografera?

För privat fotografering i Stockholms tunnelbana behövs inget tillstånd .
 
Senast ändrad:

LGS

Aktiv medlem
... men enligt en av Stadsmuseets fotografer (Göran H Fredriksson) som fortfarande då jobbade där när jag jobbade där, så finns tydligen någon lag som gör att fastighetsägare kan hävda att deras husmiljöer är skyddade av något som liknar "copyright" - ungefär som statyer kan vara i Sverige om de publiceras. Någon kanske vet mer för jag tyckte det lät rätt konstigt. Annars håller jag med för jag har aldrig känt mig begränsad i Frankrike.

Copyrighten gäller väl bilder för kommersiellt bruk? I alla fall enligt bildbyrån jag var med i.

/LG
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad sa han om ditt fotograferande?

SL (och MTR) är ganska tydliga med att det inte krävs tillstånd för att fotografera i tunnelbanan om det är för privata ändamål.
Likväl har det förekommit från tid till annan att egenpåhittade villkor, som har varit i strid med SL:s egna, torgförts av olika aktörer verksamma i kollektivtrafiken. Det har varit fel, men hjälpt den som har försökt filma eller fotografera mycket lite i den akuta situationen. Jag har inte sett så mycket på ett tag, men om det är en slump eller om det har blivit bättre vet jag inte.
 

PMD

Aktiv medlem
Likväl har det förekommit från tid till annan att egenpåhittade villkor, som har varit i strid med SL:s egna, torgförts av olika aktörer verksamma i kollektivtrafiken. Det har varit fel, men hjälpt den som har försökt filma eller fotografera mycket lite i den akuta situationen. Jag har inte sett så mycket på ett tag, men om det är en slump eller om det har blivit bättre vet jag inte.
Vad man kan göra om en övernitisk vakt med egenpåhittade regler stör fotograferandet är att be om en hänvisning till reglerna, och sen kan man tillsammans slå upp dem på nätet med sin telefon.

Om vakten tycker att det är en dålig idé att slå up reglerna och insisterar på att man slutar fotografera så kan man be att få tala med vaktens chef. Om inte det går så kan man be vakten att tillkalla polis som får reda ut saken.

En förutsättning är förstås att man har kollat upp reglerna i förväg.
 
Senast ändrad:

mombasa

Aktiv medlem
Jag har fotograferat en hel del i Frankrike, både i Paris, andra större städer och mindre. Matmarknader, saluhallar, kaféer, gator med mera. Tycks man vara en tydligt turist är det sällan problem. Kommunicera gärna på engelska. Om din engelska inte är på topp har du plötsligt något gemensamt med många fransmän över det femtio. Ett leende, en vänlig och intresserad attityd är till stor hjälp i de flesta situationer. Och man bör komma ihåg att det inte finns någon rättighet att fotografer vad och hur man vill. Men med lite mänsklighet och lirkande kommer man långt. Lycka till.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad sa han om ditt fotograferande?

SL (och MTR) är ganska tydliga med att det inte krävs tillstånd för att fotografera i tunnelbanan om det är för privata ändamål.
Han sa att jag inte fick fotografera och att jag skulle sluta med det. Det finns väl alltid småpåvar där man minst anar det som har sin egen uppfattning om vad som gäller i den frågan. Teori och praktik är ju inte alltid i synk IRL.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad man kan göra om en övernitisk vakt med egenpåhittade regler stör fotograferandet är att be om en hänvisning till reglerna, och sen kan man tillsammans slå upp dem på nätet med sin telefon.

Om vakten tycker att det är en dålig idé att slå up reglerna och insisterar på att man slutar fotografera så kan man be att få tala med vaktens chef. Om inte det går så kan man be vakten att tillkalla polis som får reda ut saken.

En förutsättning är förstås att man har kollat upp reglerna i förväg.
Visst men jag väljer mina strider numera och jag har ingen lust längre att göra mig arg för skitsaker och småpåvar och det händer att även undersysselsatta SL-arbetare dagdrömer om att de är något annat än en SL-politruk. Uniformer gör faktiskt konstiga saker med folk ibland.

Jag tog mina bilder, log lite för mig själv och gick vidare. Vad skulle han egentligen kunnat göra åt saken?

.... är man riktigt trött kan man väl säga som gamle rallystjärnan Carlsson på taket":

"Andas in nu vännen lilla, annars kan du få hjärnskador", .... men frågan är väl om många ur SL-personalen ens har språket för att förstå när de bör lägga ner, så det skulle nog heller inte vara någon bra ide'. Det är nog bäst att bara gå och lämna SL-personalens fortutbildning till deras HR istället. De har ju åtminstone betalt för den insatsen, men det har faktiskt inte jag.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag tog mina bilder, log lite för mig själv och gick vidare. Vad skulle han egentligen kunnat göra åt saken?
Såvida han inte var ordningsvakt kunde han inte göra något inom lagens ramar, men man kan inte alltid räkna med att den där typen av människor förstår vilka befogenheter de har eller inte har.
 
ANNONS