** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Har ni prylar som lidit av felfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Har ni haft kameraprylar som behövt justeras på verkstad för felfokus?

  • Ja

    Röster: 85 64.9%
  • Nej

    Röster: 46 35.1%

  • Totala väljare
    131
Ett objektiv har jag som varit på justering. Fast det var i samband med att en lins lossnade inuti. Annars hade det kanske inte blivit av.
Sen har jag en som lider än, men den är ovanlig så tillvida att det går framgångsrikt att bota med mikrojustering, så jag har nöjt mig med den åtgärden.
 
450D kamerahus som blev gruvligt närsynt helt oförhappandes.
Samtidigt uppstod ett "floff" från spegeln när man fotade.
Avhjälptes med "justering av autofokus mot Canon referensoptik".
Undrar fortfarande vad de Egentligen gjorde?
 
Ja, detta är en bedrövlig siffra. Isynnerhet om man tar i beaktande det mörkertal som dels inte svarar på den här tåden och dels inte vet om att de faktiskt har fokusfel.

Sistnämnda grupp innehåller faktiskt en del vana fotografer har jag upptäckt. Bilderna blir "så där". Sedan har några kommit till mig och vi har mätt upp kamerahus eller objektiv. Och eftersom de har en eller två gluggar som fungerar hyfsat med kamerahuset (ofast zoomar med lägre ljusstyrka på APS-C hus, typ 15/3.5-85/5.6 is usm) har de inte riktigt uppmärksammat felen eftersom det blir just "okej" men utan den lilla spetsen.

Vartenda jäkla kamerahus från Canon (undantaget en numera såld 1D och en gammal 20D) har jag fått skicka iväg för kalibrering.

Det rör sig om 1DMkII, 1DsMkII, 5DMKII och 7D.

Gluggar: 24-70/2.8 L usm (3 ggr), 70-200/2.8 L is usm, 50/1.4 usm plus ytterligare gluggar som varit så extremt grava fokusfel på att jag upptäckt det genast jag monterat dem på kalibrerat kamerahus och returnerat dem omgående och fått pengarna i retur.

Nikon har jag haft tur med, men de är vad jag förstår inte bättre kålsupare än Canon.

Jag kör numera Sonys FF-modeller vid sidan av Canon och deras AF har legat spot on tillsammans med deras Zeissgluggar. Sannolikt tur det också. Men Sony har ett lite annorlunda AF-system med 2 AF-processorer i sina prohus där processor 1 grovinställer och nr 2 finjusterar. Dessutom har AF-systemet återkoppling. Kanske det beror på det.

Ska det vara så för^ba^^nat svårt att kalibrera gluggarna/kamerahusen innan leverans så skulle jag personligen föredra att prylarna fick kosta lite mer och var okej från början. Känns mycket bättre än att använde kunden som provbänk. Sedan ska kunden skicka iväg prylarna och i många fall vänta på dem i flera veckor.
 
Men borde man inte kunna göra en löjligt enkel egen kalibrering i kameran för kameror som har live view?
 
Man tummar väl på toleranserna i produktion helt enkelt.
Nog borde man kunna kräva att åtminstånde proffshusen och L-optiken har väldigt snäva toleranser?

(Att kalibrera dem, dvs testa i efterhand, tror jag tar för lång tid i en produktionslina.)
 
Har fått justera samtliga mina objektiv. Alla utom ett är "L". Det är så jävla dåligt att ett objektiv för över 20 lapp inte fokuserar ordentligt från köp. Jag undrar också hur många det är som inte vet om att objektiven kan bli mycket bättre, utan går och är små-missnöjda för att nästa gång testa ett annat märke.

Om någon från Canon läser detta så hoppas jag de tar kritiken till sig.


/ K
 
Två fel, ett ej åtgärdat eftersom jag tycker det är så pass litet så det inte spelar någon större roll.

Det ena var på mitt tamron, problem vid omställning mellan AF och MF, det handlade om en lös fjäder eller liknande..

Felfokus på mitt nikon 35 1.8, men objektivet felfokuserar så pass lite så jag inte bryr mig.
 
Kan Uv filtret vara en "bov" i sammanhanget?

Köpte en 16-85 Dx Nikon optik till min D2x.
Den felfokuserade grovt, när jag tog av UV filtret så blev det så bra att jag inte tyckte det var värt att lämna in (bor långt från Lasses kameraservice).
Har fler märkt samma fenomen?
/ Mats G
 
Köpte en 16-85 Dx Nikon optik till min D2x.
Den felfokuserade grovt, när jag tog av UV filtret så blev det så bra att jag inte tyckte det var värt att lämna in (bor långt från Lasses kameraservice).
Har fler märkt samma fenomen?
/ Mats G

Har nyss upplevt det med ett skylightfilter däremot. På ett 100/2.8 usm macro. Satt där bara som skydd.
Letar efter ett annat UV med 58 mm filtergänga för att kolla. Så visst kan det ske.
 
Hur ser urvalet ut då? Antagligen är folk som har haft problem mer benägna att svara.

Statistik är svåra grejer. Nästan lika svårt som att kalibrera autofokus.

Självfallet är mörkertalet rätt stort men ändå anser jag svaren vara intressanta

Själv så har jag fått lämna in 6 st Nikon DSLR av 6 möjliga samt 13 av 14 AF-S gluggar för justering. Ett enda objektiv, 16-85VR, fokuserade korrekt vid leverans. Rekordet var nog min 12-24 som fokuserade 2 meter fel på 4 meters avstånd. Intressant är alla gluggar jag testade av före köp innan jag "upptäckte" felfokus. två tre 17-55, lika många 80-400:eek:r gick jag igenom innan jag hittade ett ex som var bra. Efter "upptäckten" så har jag varit nöjd med den första varje gång, efter justering på verkstad givetvis :-( Undrar hur många citroner som egentligen berott på feljustering. Man hör ju då och då om variationer i prestanda på olika objektiv av samma sort.

Utöver detta så har VR gått sönder i ett 18-200. Gummi som släppt på D700 och D2X. Allt fixat på garantin.

Några andra saker har hänt men det har varit mitt fel såsom grus innanför fokusringen på 70-200 och en lossliten bajonett på 17-55. Förmodligen trampade min son på väskan där kameran/gluggen låg. Två skruvar hade slitits ur gängorna.

Jag måste säga att jag nog anser kvaliteten i övrigt är enastående. Till min moderna historia med DSLR så kan jag lägga till tiden under jura: AE1, F1N, Dynax 7000i, FE, FE2, FM, FM3, F4, F601, F80, blixtar, motorer och annat för att inte tala om alla objektiv som jag har haft. Inte ett fel..... Samma sak med den utrustning som jag haft från olika arbetsgivare. D60, 10D, 20D, 1DS mfl.
 
Senast ändrad:
Statistik är svåra grejer. Nästan lika svårt som att kalibrera autofokus.


Absolut.

En sådan här "undersökningen" säger väldigt lite om hur utbrett problemet är.

Men att AF problem är alltför vanliga tror jag alla är överens om, säkert också tillverkarna. Det måste ju vara en tämligen dyrbar affär för Nikon och Canon med alla som lämnar in sin utrustning för justering.
 
Absolut.


Men att AF problem är alltför vanliga tror jag alla är överens om, säkert också tillverkarna. Det måste ju vara en tämligen dyrbar affär för Nikon och Canon med alla som lämnar in sin utrustning för justering.

Jag är rätt säker på att det är kalkylerat. Jag har aldrig betalt en krona för någon av alla mina justeringar. Detta oavsett ålder eller inköpsland. När jag frågat dem hur det kan vara så har jag bara bemöts med ett leende. Det är helt enkelt billigare att ta hand om eländet i efterhand än att göra rätt i fabriken.
 
Senast ändrad:
Jag har haft tur med mina Nikon-grejor, D70, D2x, F5, D3, D3x, Sigma 70-200/2.8, Sigma 24-70/2.8, Nikon 70-200/2.8 VR, 24-70, 18-70, 50/1.8, 50/1.4, 85/1.8, 85/1.4, 105/2.0 DC, Sigma 24/2.8 som alla fungerat bra utan justering.

Men Nikon 17-55/2.8 har jag provat 3 exemplar där jag behöll det bästa men som efter ett tag visade sig fokusera fel på avstånd över ca 4-5 meter. Bytte ut det också på garantin och sen funkade det bra. Ganska trist med så dyra proffsobjektiv som är så ojämna i kvalitet från fabriken :(

Har lite strul med Nikon 105/2 DC som frontfokuserar ca 5 mm, vilket gör att skärpan blir dålig på f/2.0-3.5 med AF. Vid manuell fokusering blir det superskarpt vid full öppning - om man klarar att sätta fokus rätt...

Moderna kameror med hög upplösning och ljusstarka objektiv ställer mycket höga krav på AF-systemets precision, man ser tydligt på datorskärmen (i 100%) om fokus hamnat fel, svårt I-landsproblem :)
 
Har lite strul med Nikon 105/2 DC som frontfokuserar ca 5 mm, vilket gör att skärpan blir dålig på f/2.0-3.5 med AF. Vid manuell fokusering blir det superskarpt vid full öppning - om man klarar att sätta fokus rätt... :)

Det är väl inget AF-S objektiv eller hur? I så fall så är det inget fel på objektivet utan på att huset är feljusterat. Det går inte att justera ett AF-D objketiv för felfokus. Givetvis finns det en risk att det är något mekaniskt fel på objektivet men det har jag förstått vara extremt ovanligt.

När jag byter hus vilket jag precis nyligen gjort så börjar jag alltid börja med att testa med 85/1,4 som är av samma typ som ditt 105. Nu har inget av mina hus klarat av 85:an fullt öppen utan en resa till Lasses men efter justering så har det alltid blivit 100%. Lika 100% har mina övriga skruvAF objektiv blivit efter att Lasses fått leka med 85:an och huset.
 
300D, 20D, 5D, 5D MkII 1D mkIII. 16-35 2,8 II 24-70 2,8 70-200 2,8 L IS USM 85 1,2 har blivit justerade. Objektiven måste in varje gång man köper en kamera. Det enda som funkat rakt ur kartong var 50 1,4. 16-35 2,8 II var löjligt felställt, allt bortom 2 meter var omöjligt. Och det på ett kalibrerat hus. En sommar fick jag åka i expressfart till Göteborg från Dalarna två gånger för att de skruvat allt åt h.....e. Jag drar mig för att köpa nya grejer eftersom hela klabbet måste in på justering då. Och det tar två veckor när man bor i busken fastän jag är CPS-medlem. Dock har det inte alltid varit fokusfel. Länge var det IS-enheten i 70-200 som spökade, sabbade en hel säsong för mig. Sedan var det USM-enheten i 24-70. Båda kostade 3,500:- att fixa. Problemet var att jag inte förstod det, och verkstaden justerade bara fokusen utan att kolla att den funkade. Jag var grinfärdig ett tag där. Nästa gång jag handlar nytt får de skicka prylarna direkt från försäljaren till service.
 
ANNONS