Annons

Hornborgasjön 2014

Produkter
(logga in för att koppla)

niclasforsberg

Aktiv medlem
Hej
Som nyligt nerflyttad norrlänning till Västra Götaland så måste ju Hornborgasjön besökas.

- Vilka av er skall dit?
- Har vi någonsin kört en träff i fotosidans regi vid Hornborgasjön.
- Välkommen med ditt bästa tips vad gäller Horborgasjön!
MVH Niclas
 
Jag har en konkret fråga till att börja med.
Jag känner ju till att det finns fasta gömslen som kan/bör bokas lång tid i förväg.
Men hur är det med närhet till fåglar (tänker främst på tranorna) i övrigt, kommer man nånsin nära utan att gå där man inte får lov gå, (vilket man såklart inte gör!)?
/Niclas
 
Eftersom igen annan ännu svarat bidrar jag med min enda erfarenhet av H-sjön. Det finns säkert många här som har betydligt bättre kunskap. Jag besökte sjön en regnig aprildag i fjor tillsammans med maken, som inte är vare sig foto- eller fågelintresserad, så jag fick ingen möjlighet att utforska sjön som jag velat.
Vi landade på P-platsen (Trandansen) varifrån man har god överblick över matplatsen. Här står man högt uppe med uppenbara begränsningar som följd. Men kan man kan också välja att fotografera upp mot en liten kulle.

Tillräckligt nära?

Beror på vilka bilder man vill ha....

Begränsningen låg för min del mest i det taskiga positionen (uppifrån) samt att det var fåglar nästan överallt, vilket gjorde det svårt att frigöra en eller två fåglar utan att få med en del av en annnan. En annan begränsning låg i bakgrunden. Om man är ute efter fina miljöbilder bör man kanske välja en annan plats. Platsen ser ut som en utfodringsplats kan förväntas göra.
Men det finns flera andra platser runt sjön, som jag själv alltså missade. Jag hoppas kunna utforska dem i år.


Eftersom det stod tranor på fälten i närheten utgår jag också från att man kan hitta betydligt bättre vinklar, miljöer och ljus än vad utsiktsplatsen bjöd på.

Gissar, att det kommer fler kommentarer och ser fram mot mer konkreta tips vad gäller bra fotoplatser.


Länsstyrelsen har en informativ sida om sjön med bl.a. bra karta och länk till Svalans obsar men den har du kanske själv hittat:
http://projektwebbar.lansstyrelsen.se/hornborga/Sv/Pages/default.aspx


Har uppdaterat mitt eget album med tranbilder. Inga höjdarbilder men de kanske kan ge en hint om vad man kan förvänta sig. (Bilderna är beskurna, kanske mer än vad som är hälsosamt.) http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=346668
 
Jag kanske skrev en ointressant inledning :lol:

Tack för ett matnyttigt inlägg!
Ja miljön är just det som jag gillar i bilder som inte bara blir porträtt i en eller annan form. Som tex din bild med tranorna i lågt perspektiv under trädgrenen.. mkt fint.

Ja min tanke är ju att besöka turistparkeringen med omnejd, då det är mitt eget första besök.
Sedan så spekulerar jag på om inte det är en bra ide att hitta ett eget smultronställe.

Nära vatten är alltid trevligt.. en miljö jag själv gillar bättre än mycket annat.

Jag kommer själv att fota både med tele och vid vinkel.

/N
 
Ngn som har koll på om det blivit mer transmak i det aktuella området under senaste veckan?
Jag hoppas på fina gryningsbilder och skymningsbilder, i slutet av Mars då jag har möjlighet att besöka platsen.
Just vad gäller det här området så är det väl fågel i luften i vackert ljus som erbjuder den där största bildmässiga kvalitetspotentialen gissar jag.
/N
 
Jag besökte Hornborgasjön igår och måste säga att det var en upplevelse.
Vad gäller fotomöjligheterna så bjöd dagen på växlande molnighet som tillsammans med olika ljusscenarios under dagen gav perfekta förutsättningar. Jag är enormt nöjd med min heldag vid sjön.

Fler som var där den 22/3?
/N
 
Ett instagram/iPhone-foto från den 22/3.
Många fotografer på plats men bara ett fåtal av de dyrare prylarna som utnyttjades.. många stod bara där och till synes bara tittade genom sina stora glas :)

Vacker plats hur som.
Jag kommer att återkomma.
/N
 

Bilagor

  • 1899908_10154136649690001_1613320582_n.jpg
    1899908_10154136649690001_1613320582_n.jpg
    54.2 KB · Visningar: 91
Ett instagram/iPhone-foto från den 22/3.
Många fotografer på plats men bara ett fåtal av de dyrare prylarna som utnyttjades.. många stod bara där och till synes bara tittade genom sina stora glas :)

Vacker plats hur som.
Jag kommer att återkomma.
/N

Det låter ju jättebra och bilden på naturrummet ger mersmak. Dit kom jag inte vid vårt besök förra året! Förstår att du är tacksam över vädret. Fin molnhimmel och jag kan tänka mig ljuset! Nu ser jag fram mot fler bilder och du får förstås gärna berätta om du hittade något bra fotoställe förutom vid naturrummet. Jag har planerat in ett besök där i slutet av veckan, även om det i skrivande stund inte är helt klart. Däremot har jag besökt Pulken vid Åhus, där tranorna mellanlandar innan de fortsätter norrut. (Några bilder finns på min fotoblogg http://www.minvagmotljuset.blogspot.se/2014/03/tarnorna-vid-pulken.html.
Eva
 
Har besökt hornborgasjön flera gånger.

Mina tips är

Klä dig varmt
Termos med varm dryck
Soluppgång är bäst vid trandansen
Solnedgång bäst naturum

På min profil finns bilder ifrån trangömslet :)
 
Beror mkt på om du fotar från utplacerat gömsle el längs gångstigarna.. jo det är reglerat vart man får lov att röra sig större delen av den aktiva fågelsäsongen - som tur är.

400mm är en fin brännvidd men jag föredrar 600mm om man befinner sig längs gångstigarna. Har du ljusstarkt tele så kan en converter hjälpa dig till tightare utsnitt.

I gömsle så är 300mm en fin brännvidd. (Jag har dock EJ själv fotar från gömsle vid trandansen).

Jag tycker att solens läge på eftermiddagen är hundra gånger bättre vid trandansen.. solens position vid Naturum upplever jag som mindre känslig då man kan angripa mijön/fåglarna från lite fler perspektiv. Så tänker jag iaf :)
/N
 
Tack för svar.
Står i valet o kvalet om jag ska slå till på ett Tamron 150 - 600 nämligen.

Som sagt tack för svar och tips.

Mvh Johan
 
Ja det objektivet torde vara alldeles utmärkt där.
Inte minst för att kunna smygas ut mellan axlarna på allt folket:))

Flera av de offentliga gömslena som finns vid Naturum klarar inte ett fullstort 600mm f/4 eller 400mm f/2,8 tyvärr. Det saknas ca 25mm i öppningarna, om man nu vill sticka ut gluggen i gluggen so 2 speak.

LÄngtar dit igen, redan. Även om jag kom hem med drygt 600bilder.. (ogillar datasittandet!)
/N
 
Objektivet är beställt och hinner förhoppningsvis komma innan helgen då resan dit är planerad.

Hoppas nu att man inte får ett "måndags exemplar"
 
Är det någon som vet vilken tid tranorna anländer på morgonen? Solen går upp i morgon 05:43, kommer tranorna efter eller före detta? Vill inte missa detta, men samtidigt inte stå flera timmar och vänta :)
 
Besökte Trandansen igår för första gången. Där är mycket tranor (19 800) och svårt att fotografera. Hade med mig 300/2,8 och konvertrar samt 70-200/2,8.
Saknade faktiskt mitt 24-70 för översiktsbilder. Kom som närmast c:a 20-25 meter.
Tycker att det var svårt med skärpedjupet på teleobjektiven. Man har fält med tranor från 25 - nästan 1000 meter bort. Var skall skärpan vara? Tranorna står så tätt att det nästan är omöjligt att foto någon/några enskilda tranor. Men en otrolig upplevelse i alla fall.
Tänkte åka dit på måndag igen (undviker helgen p g a allt folk) och ta ett panorama över fältet, om vädret tillåter.

Skall nu ut och leta efter mina tranor här där jag bor. Dom är mer lättfotograferade (men oerhört skygga) om man kan smyga på dom.
 

Bilagor

  • 27032014-_LGH5322.jpg
    27032014-_LGH5322.jpg
    173.1 KB · Visningar: 42
Senast ändrad:
Är det någon som vet vilken tid tranorna anländer på morgonen? Solen går upp i morgon 05:43, kommer tranorna efter eller före detta? Vill inte missa detta, men samtidigt inte stå flera timmar och vänta :)

Hej, jag och min fru har varit där ett par tre olika år. Tranorna kommer både före, under och efter soluppgången, så du behöver inte vänta flera timmar :)
Lycka till!
 
ANNONS