Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bra funkar antiskak tycker ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fogel70 skrev:
På objektiv med fast brännvidd under 100mm så kommer förmodligen storleken på objektivet påverkas ganska mycket av att sätta in stabilisering. Frågan är om alla fotografer tycker att stabilisering är viktigare än storleken?

Dessutom tror jag att ju ljusstarkare ett objektiv är desto svårare är det att konstruera bildstabiliseringen i objektivet så att bildkvaliten inte påverkas av det rörliga linselementet.
Så mycket bättre att stabilisera sensorn då =).
 
Bofoto2 skrev:
Och Canon/Nikon har inte gjort gluggarna så små att det inte får plats antiskak...det man förlorar på karusellen ....
Skämt åsido, Olympus 420 är ersättaren till 410 och en instegskamera. Vill man ha skakreducering med Olympus får man köpa 510an...

Enda fördelen med skakreducering i optiken är att det är perfekt i kikare.

Ett av de stora problemen med dagens minsta DSLR:er är väl att (även om husen går att bygga mindre) det bara verkar vara Pentax som med sina pannkaksobjektiv gör objektiv som gör dessa kameror rättvisa. Sen tror jag inte heller att de minsta husen skulle omöjliggöra användning av AS/SR i dessa, däremot kanske man inte kan använda den standardlösning man har i sina större kameror utan skulle kanske tvingas till att ta fram en ny mindre och smidigare lösning och det kanske inte riktigt lönar sig i denna instegsmodell.

Om man däremot verkligen tar tag i att göra semipro och proffskameror med alla finesser och funktioner som krävs som inte nödvändigtvis måste vara osmidiga och klossiga och väga över ett kilo, så löser man man nog det också. Jag har svårt att detta skulle vara ett fysiskt problem. Att miniatyriseringen rullar på kan vi nog utgå från. Vill proffsen även ha smidiga proffsmodeller med inbyggd bildstabilisering i husen så kommer de att få det.
 
StefanN skrev:
Och jag skulle vilja påstå att jag har haft stor nytta av det vid flertalet tillfällen på mitt EF-S 17-55. Men det är ju baserat på empiri, och inte lika trovärdigt som teoretiska diskussioner.

Håhåjaja, ironin gick alltså inte fram trots :)
 
Re: Re: Re: Objektiv/hus

StefanN skrev:
Och jag skulle, tyvärr, bli väldigt förvånad om Canon skulle komma IS till alla sina objektiv. Jag tror ärligt att den dagen aldrig kommer att komma. Vilket är lite tråkigt för jag skulle gärna ha IS på mina fasta objektiv. Även om jag vet att någon snart kommer försöka övertyga mig om att det inte behövs på ljustarka vidvinklar.

Du kan ha rätt i att det är mer umbärligt i visa objektiv än andra. De kommer man att åtgärda sist eller inte alls. Däremot verkar det ju dyrt att hålla sig med en parallell linjer, en utan och en med stabilisering. Det låter dyrt tycker jag. Kommer inte utvecklingen även i Canon- och Nikon-världarna gå mot att bildstabilisering i praktiskt taget alltid blir normen. Bjuder man inte på det kommer konkurrenterna som säljer hus med inbyggd stabilisering alltid att ha sin selling point. Det tycker Canon och Nikon att de kanske kan ignorera idag. Kan de det i morgon om DSLR-kriget hårdnar ytterligare?
 
Re: Re: Re: Re: Objektiv/hus

Sten-Åke Sändh skrev:
Du kan ha rätt i att det är mer umbärligt i visa objektiv än andra. De kommer man att åtgärda sist eller inte alls. Däremot verkar det ju dyrt att hålla sig med en parallell linjer, en utan och en med stabilisering.
Det är väl antingen eller? Ingen av dem har samma objektiv i två versioner, med eller utan anti-darr förmodar jag.

Vad gäller hårdnande DSLR-krig, det är knappast de stora drakarna som är hotade, det är ju snarast alla andra, med eller utan inbyggd bildstabilisering i huset.
 
AS i DSLR:er har varit ifrågasatt sedan det kom

Så är det faktiskt och den här debatten upprepas om och om igen. AS i DSLR:er har funnits i DSLT:er sedan hösten 2004 då Konica Minolta 7D lanserades. Denna teknik har drygt 3år på nacken. Under denna korta tid har den förbättrats starkt. Med KM 7D kunde man vinna 2-2,5 steg. Idag ligger de bästa systemen på 4 stegs förbättring. Det är faktiskt ingen dålig förbättring. Dessutom är de nya systemen betydligt mer robusta än pionjärmodellen 7D. Idag har jag ännu inte sett några rapporter om kraschade AS-system på de nyare modellerna.

Canon har hållit på över 10 år med att förfina IS. Jag tycker det är fantastiskt att AS-tekniken utvecklats så att den är praktiskt taget lika bra på att stabilisera som IS (sökarbilden undantagen) och det efter 1/3-1/4 av utvecklingstiden IS haft på sig att mogna. Om Canon-folket vill leva i illusionen att de lever i den bästa av alla världar, så tycker jag vi ska låta dem göra det men för de flesta användare idag så tror jag skillnaderna är försumbara bortsett från att många Canon-ägare idag sitter med gamal objektiv de aldrig kan få stabiliserade och det är självfallet surt. Surt är säkert också att det finns en så bra teknik som så många trots allt inte har råd med.

I övrigt är detta en religiösa fråga och sådana vilar sällan på fast materia och jag tror aldrig att den här frågan får vila förrän varenda Canon-objektiv har IS till samma priser som de utan. Först då har ju alla tillgång till samma funktioner i alla sammanhang. Eller så kommer ett tekniksprång som gör kamerorna så ljusstarka att objektivens ljusstyrka blir näst intill irrelevant och AS-tekniken fulständigt onödig. Den dan står Canon där med sina onödigt komplicerade IS-objektiv. Alla andra kör på som vanligt!
 
Haraldus skrev:
Jag kan hålla med om att jämförelsen med en motor eller generator inte är bra. Å andra sidan ser jag inte att en jämförelse med en hårddisk är så mycket bättre. Den massa som förflyttas i en hårddisk är ju minimal.

För övrigt, i vad mån tycker du att du för diskussionen framåt genom att, på ett förstucket sätt, antyda att jag skulle ljuga?
/Harald
Så hur mycket väger pentax sensor och hur mycket väger HDA enheten i en vanlig HD?

Hur för du själv diskussionen framåt genom antagenden och en massa tro, istället för att presentera fakta?

Men det kanske är ett troll?
 
Personligen lyckas jag dock sällan med mer än 2stegs förbättring (jämfört med mig själv och SR avslagen) på min k10a. En del lyckas bättre, en del sämre.
 
Hur skulle det fungera om man satte ett objektiv med stabilisering (t ex Panasonics 14-150) på ett kamerahus med stabilisering (t ex Olympus E3)? Nån som testat?
 
Jag har presenterat mina erfarenheter av SR i kamerahuset och SR i objektivet för att få ut maximal upplösning och det var det trådställaren bad om.
Konstaterar att du inte tillfört några fakta i ärendet utan ställ några frågor som du tydligen inte vet svaret på. Dessutom har du antytt att jag ljuger och så förmodar du att ”det kanske är ett troll”.
/Harald




Nemesis skrev:
Så hur mycket väger pentax sensor och hur mycket väger HDA enheten i en vanlig HD?

Hur för du själv diskussionen framåt genom antagenden och en massa tro, istället för att presentera fakta?

Men det kanske är ett troll?
 
ErlandH skrev:
Hur skulle det fungera om man satte ett objektiv med stabilisering (t ex Panasonics 14-150) på ett kamerahus med stabilisering (t ex Olympus E3)? Nån som testat?
Används båda typer av stabilisering samtidigt tar de ut varandra, Viket inte är så konstigt eftersom båda kompenserar för samma skakning. Så man bör bara använda den ena åt gången.
http://www.youtube.com/watch?v=KPdy52mR6Io

Däremot fungerar stabiliseringen på Leicas 14-150 bara på Panasonics kameror.
 
Senast ändrad:
Fogel70 skrev:
Används båda typer av stabilisering samtidigt tar de ut varandra, ...
http://www.youtube.com/watch?v=KPdy52mR6Io
Tack! Jag visste ju att nån måste ha tänkt på och provat detta -- och hade jag varit lite smartare hade jag förstås själv insett att det finns på Youtube... ;-)

För övrigt gjorde den extremt pedagogiska demonstrationen mig övertygad om att jag gjort rätt som valt ett system med stabilisering i objektiven. Det vore ganska bedrövligt om sökarbilden var ostabiliserad, speciellt vid de tillfällen då man vill justera skärpan manuellt.
 
Konica Minolta hade antiskak även i den tidigare modellen Dynax 5D. Ska vi säga att den kom kanske ett år innan, vilket leder till att tekniken iaf funnits i 4 år?
 
ErlandH skrev:
För övrigt gjorde den extremt pedagogiska demonstrationen mig övertygad om att jag gjort rätt som valt ett system med stabilisering i objektiven. Det vore ganska bedrövligt om sökarbilden var ostabiliserad, speciellt vid de tillfällen då man vill justera skärpan manuellt.

Men då finns det ju live view där sökarbilden blir stabiliserad även med husstabilisering.Gissningnsvis kommer denna funktion även i sökaren i nästa generation kameror.
 
Jag tror tekniken kan tillåta både teknikerna efter eget val. Man kan idag svärta en glasruta hel med elektrisk spänning.Men stabiliserad sökarbild finns redan idag med husstabilisering.
 
ANNONS