Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur har Canon tänkt med 17-40 med motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
är den till för användas eller har dom skickat med den för att skicka med nåt?
man får ju bara skuggor av den om man kör med inbyggda blixten

eller?
 
skit samma har du ff eller crop. när man utvecklar en L serie lins ligger nog inte inbyggda blixtar med i processen. Det är alltså min teori. Kanske har jag helt fullständigt fel. Har du råd med och behov av en L serie glugg tror jag du inte vill använda någon inbyggd blixt. en 430a löser ditt problem... och antagligen flera andra ljussättningsproblem du kanske inte ännu är medveten om att du har med inbyggd blixt.

red. fasingen du har ju en 580a. då är det ju bara att köra med den istället. problemet löst :D
 
Tanken är nog att man tar av motljusskyddet när man använder den inbyggda blixten, gäller ju mängder med objektiv, inget underligt med just 17-40
 
Inbyggd blixt och vidvinkel och nära till objektet har aldrig varir en bra kombo.

/Stefan
 
Jag kan, för att krångla till det för dig, tips dig om att skaffa ett EW-83H istället. Det är till för 24-105, men passar bättre till ett 17-40 än originalet om man använder sitt 17-40 på en kamera med mindre sensor.

Om du gör det kan jag köpa ditt gamla motljusskydd för det du betalar för ditt nya. Jag har länge tänkt skaffa ett, men aldrig fått tummen ur. Om du kan få ur min tumme är jag bara tacksam.
 
Jag kan, för att krångla till det för dig, tips dig om att skaffa ett EW-83H istället. Det är till för 24-105, men passar bättre till ett 17-40 än originalet om man använder sitt 17-40 på en kamera med mindre sensor.

Om du gör det kan jag köpa ditt gamla motljusskydd för det du betalar för ditt nya. Jag har länge tänkt skaffa ett, men aldrig fått tummen ur. Om du kan få ur min tumme är jag bara tacksam.

ledsen säljer inte delar som medföljer
man vill ju sälja komplett om man säljer vidare

har redan EW-83H men kan säga att den är inte bättre
den är mindre men längre jämfört med EW-83E "standard" som är ganska platt om man säger så
 
ledsen säljer inte delar som medföljer
man vill ju sälja komplett om man säljer vidare

har redan EW-83H men kan säga att den är inte bättre
den är mindre men längre jämfört med EW-83E "standard" som är ganska platt om man säger så

Även om du behåller skyddet så tycker jag du ska använda det längre istället. Det skymmer också blixten, men som skydd mot motljus är den klart bättre än det platta som knappt gör någon nytta alla.
 
Jag kan, för att krångla till det för dig, tips dig om att skaffa ett EW-83H istället. Det är till för 24-105, men passar bättre till ett 17-40 än originalet om man använder sitt 17-40 på en kamera med mindre sensor.

Om du gör det kan jag köpa ditt gamla motljusskydd för det du betalar för ditt nya. Jag har länge tänkt skaffa ett, men aldrig fått tummen ur. Om du kan få ur min tumme är jag bara tacksam.

Det motljusskyddet gör ju bara blixtsituationen än värre än tidigare iofs.
 
Beroende på avstånd så stör en inbyggda blixten bilden även om man inte alls använder motljusskydd vid 17mm.

/Stefan
 
är den till för användas eller har dom skickat med den för att skicka med nåt?
man får ju bara skuggor av den om man kör med inbyggda blixten

eller?

Nyfiken fråga - hur tänker du dig att konstruktionen av motljusskyddet bör se ut för att det /inte/ ska skugga den inbyggda blixten och samtidigt fungera som ett motljusskydd?

Lösningen är ju (precis som för andra vidvinklar) att plocka av tratten när man till äventyrs vill använda den inbyggda blixten, och det borde väl tom framgå av endera kamerans eller gluggens bruksanvisning.
 
ANNONS