Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många exponeringar är för mycket?

Produkter
(logga in för att koppla)

KinaO

Aktiv medlem
Ska man utgå från att det finns någon maxgräns för antal exponeringar när man köper begagnade fullformatshus?
 
Ja

Ska man utgå från att det finns någon maxgräns för antal exponeringar när man köper begagnade fullformatshus?

Men det beror på vilken modell det är. Inga kameror har evigt liv men det varierar med modellen. Det finns som regel uppgivna antal exponeringar för de flesta modellerna som varierar från 20 000 till 100 000 +. De är inga absoluta tal utan en indikation på hur många exponeringar kameran normal klarar.
 
Men det beror på vilken modell det är. Inga kameror har evigt liv men det varierar med modellen. Det finns som regel uppgivna antal exponeringar för de flesta modellerna som varierar från 20 000 till 100 000 +. De är inga absoluta tal utan en indikation på hur många exponeringar kameran normal klarar.

70 000 exponeringar... Vad ska man tro om det?
Ska enligt tillverkaren klara 150 000. Men jag vet att det inte är någon garanti..
 
Inget exakt

70 000 exponeringar... Vad ska man tro om det?
Ska enligt tillverkaren klara 150 000. Men jag vet att det inte är någon garanti..


Det borde inte vara något akut problem och vad jag vet kostar det inte skjortan att byta slutare så det är ingen katastrof om den lägger av efter 100-120 000 exponeringar.
 
Ok...ja en ny kamera kan ju gå sönder när som. Men känns ändå nervöst att köpa begagnat.
Gäller en Nikon D700.
 
Det beror så helt på hur exponeringarna gjorts ... Tänk en kamera som står på ett stativ i en studio och klickar iväg: inga stötar, inga smällar, torr ren luft utan temperaturvariationer (= inget damm, ingen kondens) och kanske ganska få objektivbyten (mindre tid öppen mot omvärlden). Eller en som används av en stressad pressfotograf där kameror åker på smällar mer eller mindre varje dag och används i regn, i dammiga miljöer, utsätts för saltstänk ...

För en normalt hobbyanvänd (= ganska stillsam användning) kamera är inte 70 000 exponeringar så mycket att bekymra sig om.

Min poäng: det är oftast viktigare att få veta under vilka förhållanden exponeringarna uppkommit än hur många de är. Försök få en bild av hur kameran använts.
 
Vad mer kan gå sönder?

Det är ju inte så mycket mekanik i en kamera nuförtiden. Spegel och slutare samt lite knappar och rattar. Men vad mer kan slitas? Batterier blir sämre med tiden. Men hur är det med sensorer, processorer och ic-kretsar?
Ytterhöljet tappar gummi, färgen blir avskavd,. Men egentligen blir väl en digitalkamera omodern innan den blir sliten?

Petter...
 
Det är ju inte så mycket mekanik i en kamera nuförtiden. Spegel och slutare samt lite knappar och rattar. Men vad mer kan slitas? Batterier blir sämre med tiden. Men hur är det med sensorer, processorer och ic-kretsar?
Ytterhöljet tappar gummi, färgen blir avskavd,. Men egentligen blir väl en digitalkamera omodern innan den blir sliten?

Petter...

Jag har sålt ett par hundra digitalkameror i mitt företag och nästan ingen som jag vet om har gått sönder utan att ägaren är involverad.
Med andra ord är kameror idag mycket funktionsdugliga.
 
Det är ju inte så mycket mekanik i en kamera nuförtiden. Spegel och slutare samt lite knappar och rattar. Men vad mer kan slitas? Batterier blir sämre med tiden. Men hur är det med sensorer, processorer och ic-kretsar?
Ytterhöljet tappar gummi, färgen blir avskavd,. Men egentligen blir väl en digitalkamera omodern innan den blir sliten?

Petter...
Det finns även fel kopplade till varje modell. Jag har en lista för Canon. Borde också finnas för övriga märken. Har själv drabbats av att spegeln hoppat ur på min 5D och att programväljarbrickan på min 6D hoppat av. Även gummit på min 5D släppte, men det limmade man på bra igen.
 
Ok...ja en ny kamera kan ju gå sönder när som. Men känns ändå nervöst att köpa begagnat.
Gäller en Nikon D700.

Jag sålde en d700 till en medlem på FS som gått runt 140000 bilder o köparen menade på att han tog Max 5000 bilder per år o räknade med att den skulle hålla för honom. Han fick den för 6000 kr tror jag dom begagnade som gått normalt expo gick för 10-12000 då. Idag har jag en d800 som sist jag kollade typ 4 månader sedan hade gått 330000 bilder idag är den nog uppe i 400000 bilder ska kolla i helgen.

Slutarbyte är inte billigt kostar en slant så om det är bra att köpa en kamera som gått mycket tycker jag hänger på om man själv kommer fota många expo eller ej. Kör du inte så mycket så borde en kamera med 70000 expo hålla den tid du ska ha den men det finns inga garantier på det. Mina nikon kameror har hållit grymt bra med tanke på antal expo jag tagit med dom däremot när jag körde Canon rasade deras slutare redan efter 45000 expo på deras PRO hus 1 ds mark 2 o trots deras skryt om att,slutaren ska hålla för 250000 bilder (kommer inte ihåg säkert antal) så gick dom bara på garantitiden o ville inte stå för bytet av slutaren så jag fick pynta själv då kostade det 3500 kr. Då,bytte jag märke till nikon o köpte bla D3x.

Med tanke på att jag köper 2-3 prohus vid uppgradering så har Canon missat att sälja 7 kameror till mig pga deras dåliga goodwill.
 
Ska man utgå från att det finns någon maxgräns för antal exponeringar när man köper begagnade fullformatshus?

Det har nog gått lite troll i den frågan om exponeringar. Min D700 hade gått 160 000 exponeringar när den gick till nästa ägare och den klickar på för fullt än idag med över 200 000 exponeringar. Många av mina bekanta som kört D700 yrkesmässigt har legat en bra bit över 300 000, jag har inte hört någon som sagt att slutaren gett upp än så länge.
 
Det är väl som med gamla bilar, skicket och hur milen har tillryggalagts räknas mycket mer än vad det egentligen står på mätaren. Om kameran är välbevarad och slutarbyte krävs är ju kameran "som ny igen". Min gamla D50 började hosta redan vid 10' exponeringar och höll på så till ca 25' exponeringar och nu vi 40' hörs inga hostningar alls. Konstigt men så är det.
 
Det har nog gått lite troll i den frågan om exponeringar. Min D700 hade gått 160 000 exponeringar när den gick till nästa ägare och den klickar på för fullt än idag med över 200 000 exponeringar. Många av mina bekanta som kört D700 yrkesmässigt har legat en bra bit över 300 000, jag har inte hört någon som sagt att slutaren gett upp än så länge.

Desto mer exponeringar tagna desto närmare ett slutarbyte o det är inte billigt men har man betalt lägre pris för kameran tack vare många exponeringar så är det ok.
 
Det är ju inte så mycket mekanik i en kamera nuförtiden. Spegel och slutare samt lite knappar och rattar. Men vad mer kan slitas? Batterier blir sämre med tiden. Men hur är det med sensorer, processorer och ic-kretsar?
Ytterhöljet tappar gummi, färgen blir avskavd,. Men egentligen blir väl en digitalkamera omodern innan den blir sliten?

Med undantag för hårdkörda presskameror (dvs någon bråkdels procent av alla sålda kameror totalt :) ) tror jag du sammanfattar det rätt bra. Kameror blir generellt omoderna innan de slits ut.

Nu kan det kanske gradvis komma att ändras lite, idag lever så att säga digitalkameror längre än de gjorde för fem och i synnerhet tio år sedan. Helt enkelt eftersom prestanda i en fem till tio år gammal kamera numera ofta är rätt ok även jämfört med en ny.

Så varför håller kameror längre idag? Det beror dels som du är inne på att det helt enkelt är mindre mekanik, dels på att mekaniken (tvärtemot vad många tycks tro) faktiskt är mycket bättre idag. Och sist men inte minst är en digitalkamera ett mer slutet system som kan vara mycket mer tätat än en filmkamera där du både öppnar objektivfattningen och hela baksidan plus att du hade fler mekaniska genomföringar lite varstans (frammatningsvev, mekaniskt avtryck osv).

Jag har senaste tio åren pratat med många olika servicetekniker, en del som arbetar 30-40 år med att laga kameror. De säger alla samma sak som tillverkarna själva hävdar: Dagens kameror håller mycket längre och bättre (dvs presterar stabilare över tid) än äldre mer helmekaniska kameror gjorde. Jag vet att en del kommer vilja protestera och dra fram sin gamla analoga Leica/Canon/Nikon/Pentax/Minolta/Olympus och säga att den minsann fortfarande funkar - jag vet. Men jag talar om hur ofta kameror åker in på service, och hur bra de presterar även när de börjar bli gamla och slitna. Ta och mät upp slutaren på en 30 år gammal helmekanisk kamera, ofta avviker de en hel del från sina nominella tider och dessutom blir de med tiden ofta ganska inkonsekventa.

Alla i branschen, även oberoende tredjeparts-verkstäder och pensionerade gamla reparatörer jag pratar med säger samma sak: a) moderna kameror håller både längre tid och fler exponeringar innan de går sönder, b) de kräver mindre av justeringar och service innan de till slut dör och c) allt från bländarmekanismer till slutare är mer konsekventa och stabila trots att de idag ofta körs mycket, mycket längre.

Som en tysk servicetekniker (chef på en oberoende verkstad) uttryckte det: på filmtiden var det extremt sällsynt att en konsumentkamera ens tog i närheten av 100 000 bilder under sin livstid. Idag är det vardagsmat att se även billiga instegskameror som gått både 200 000 och 300 000 exponeringar. Och enstaka exemplar som gått mycket mer än så.

Så allt är frid och fröjd då?

Nu har ju jag målat upp en bild av att allt är bra (eller i alla fall bättre) och alla kameraköpare borde vara nöjda ... Så är det ju inte riktigt. Alla som läst ett kameraforum ens flyktigt de senaste tio åren vet ju att vi då och då har fabrikationsfel som upptäcks och hanteras mer eller mindre bra av tillverkare, och att det finns vissa modeller som drabbas av lite mer problem än andra.

Men här säger alla tillverkare samma sak, och jag är benägen att tro dem: Det var faktiskt både fler och värre sådana problem förr, på den analoga tiden. Skillnaden var att dels upptäckte konsumenter inte felen i närheten så ofta, dels fanns det inga mejlinglistor, forum eller Facebook-grupper där man lika enkelt kunde sprida information om problem och jämföra resultat lika enkelt som idag - nu gör vid det globalt dessutom, inte bara i lokala fotoklubben. Dessutom fanns det faktiskt färre saker som kunde krångla. Felaktig vitbalansmätning var ingen stor grej på den tiden, felaktig exponeringsmätare var inte ett problem tills vi fick sådana och felfokus var, fram till autofokus dök upp, ett användarfel.

Dagens högupplösta kameror är helt enkelt utmärkta mätinstrument för att upptäcka fel och problem vi generellt var rätt omedvetna om förr. Som skeva objektivfattningar, inkonsekventa slutare, dålig kantskärpa i objektiven, ojämn färgteckning mellan olika objektiv osv. Ett objektiv som var helt grymt på filmtiden kanske framstår rätt bra, men inte så fantastiskt på en 6 megapixels aps-c-kamera men kan visa sig ha en hel del rätt rejäla optiska fenomen när du sätter det på en 50 megapixels småbildskamera ...
 
Det är ju inte så mycket mekanik i en kamera nuförtiden. Spegel och slutare samt lite knappar och rattar. Men vad mer kan slitas? Batterier blir sämre med tiden. Men hur är det med sensorer, processorer och ic-kretsar?
Ytterhöljet tappar gummi, färgen blir avskavd,. Men egentligen blir väl en digitalkamera omodern innan den blir sliten?

Petter...

Elektronik är känsligt och dagens kameror är fullspäckade med sådant. En kamera av idag är en dator med större kapacitet än Apolloprogrammet som tog oss till månen.
Mekanik är enkelt i jämförelse om vi skall tex felsöka på en digital kamera.
TS fråga är relevant.
 
Elektronik är känsligt och dagens kameror är fullspäckade med sådant. En kamera av idag är en dator med större kapacitet än Apolloprogrammet som tog oss till månen.
Mekanik är enkelt i jämförelse om vi skall tex felsöka på en digital kamera.
TS fråga är relevant.

Bra svar på TS fråga finns i inlägget ovan av Grevture ...
 
Det beror så helt på hur exponeringarna gjorts ... Tänk en kamera som står på ett stativ i en studio och klickar iväg: inga stötar, inga smällar, torr ren luft utan temperaturvariationer (= inget damm, ingen kondens) och kanske ganska få objektivbyten (mindre tid öppen mot omvärlden). Eller en som används av en stressad pressfotograf där kameror åker på smällar mer eller mindre varje dag och används i regn, i dammiga miljöer, utsätts för saltstänk ...

För en normalt hobbyanvänd (= ganska stillsam användning) kamera är inte 70 000 exponeringar så mycket att bekymra sig om.

Min poäng: det är oftast viktigare att få veta under vilka förhållanden exponeringarna uppkommit än hur många de är. Försök få en bild av hur kameran använts.

Hur frågar man för att få ut sån info?
Jag menar "Vad är det för skick på kameran?" Svaret blir väl troligen "bra". Eller? Ingen köper ju en sliten, dålig kamera.
 
Hur frågar man för att få ut sån info?
Jag menar "Vad är det för skick på kameran?" Svaret blir väl troligen "bra". Eller? Ingen köper ju en sliten, dålig kamera.

Standardfrågan är någon variant av "Hur har kameran använts?" Jag har köpt mycket begagnat genom åren och upplever att de flesta brukar svara hyfsat rakt på sådana frågor.
 
Elektronik är känsligt och dagens kameror är fullspäckade med sådant. En kamera av idag är en dator med större kapacitet än Apolloprogrammet som tog oss till månen.
Mekanik är enkelt i jämförelse om vi skall tex felsöka på en digital kamera.

Hm, som gammal maskiningenjör är jag böjd att tycka ungefär tvärtom :)

Det faktum att kamerorna är fullspäckade med elektronik istället för mekaniska delar är just det som gör moderna kameror så mycket mer pålitliga och hållbara.
 
ANNONS