Annons

Hur uppnår man denna färgstil? (bildexempel)

Produkter
(logga in för att koppla)

tackle

Medlem
x:tra

Lite extra cyan och låg kontrast!

PS tror inte det är medvetet men att det beror på dålig skärm. (Vissa kanske gillar den dåliga färgåtergivningen så det kanske kan vara medvetet ändå ;)
 
Jag tycker "bilen bakifrån" ser ut som att man ville efterlikna en "analog" pappersbild från ett inte så nogräknat labb: man har öst på med magenta samt avmättat hela färgsättningen. Svärtan & kontrasten är låg här också.

"Bilen framifrån" ser ut att ha höjd clarity/mellantonskontrast, horisontlinjen sotar på rätt friskt i den. Men schysst look tyckte jag.
 
Det där ser ut som presets/filter som ska efterlikna analoga bilder.

Finns mängder av alternativ därute men VSCO är nog det snabbaste och enklaste sättet.
 
Som oftast när frågan är "Hur får man denna stil?" så ligger förmodligen mer än vad du tror i motivet och exponeringen, särskilt eftersom redigeringen är väldigt olika på de bägge bilderna. Den första redigeringen på två foton tagna i ett mulet Sverige skulle förmodligen ge en rätt kylig och trist känsla, utan den blå himlen och palmerna i bakgrunden.

Den andra bilden behöver nödvändigtvis inte ha redigerats mer än med en vanlig s-kurva, kanske aningens blå-ton eller kalljusterad vitbalans. Ser ut att vara fotograferat med ett relativt vidvinklat ljusstarkt objektiv, exempelvis 35mm 1.4. Jämför vinkel, avstånd och bakgrundsoskärpa med typ denna:

http://1.bp.blogspot.com/-eF2KEA1yiJ0/VRYbnAxTKvI/AAAAAAAAO4M/8vtq6og491o/s1600/LINA+OLE_061.jpg

Nu förstår jag att det inte är den stilen du vill åt, men som du ser beter sig skärpedjupet ungefär likadant.

Så fundera om det är det är ljuset/platserna/motiven/exponeringen som imponerar innan du fokuserar allt för mycket på diverse redigeringsmetoder. I annat fall har du fått bra tips här i tråden. Sänk mättnad/saturation en aning, öka kontrasterna, lägg i lite extra blått och lek runt med svart/vitpunkter i levels/nivåer (om du använder photoshop)

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
Eller, ja, alltså. Det är ju inget speciellt alls med de bilderna. Det ser bokstavligen ut som ett analogeffektfilter utan någon tanke bakom. Den första liknar vad man får i VSCO.

Det enklaste är att skaffa några filmplugins till det program man använder och sedan finjustera resultatet lite.

Jag skulle då inte lägga en timme i Photoshop för att apa efter de bilderna.
 
ANNONS