Annons

Kameraskötsel

Produkter
(logga in för att koppla)

WhyRed

Medlem
Ja, hur sköter man egentligen sin systemkamera och tillbehören? Dagligen, årsvis osv. Hur kan man rengöra viewfindern skonsamt och hur ofta rengörs sensorn m.m.
 
Grundregel - if it's not broken, don't fix it.

Dvs

Jag torkar av sökarfönstret när det är kladdigt
Blåser bort damm från objektiven när de är dammiga
Torkar av linselementen när de blivit smutsiga
Blåser bort damm från spegeln när det stör i sökaren
Rengör sensorn när smutsen syns på bilderna (vilket i regel kräver en del skit)

Annars låter jag det vara! Rätt ofta jag kommer hem och upptäcker att objektiven är smutsiga, men inget av det syns på bilderna jag har tagit.
 
Instämmer med föregående.

Vill dock slå ett slag för CyberClean. En halvklibbig sak man "trycker" mot smutsiga områden man inte kommer åt, tex i små skrymslen och vrår. Geggan släpper från prylarna men tar med sig smuts och dammkorn. Lämnar inga rester eller märken.

Dock verkar CyberClean i dagsläget sakna generalagent i Sverige, men amazon har till salu.
 
Instämmer med föregående.

Vill dock slå ett slag för CyberClean. En halvklibbig sak man "trycker" mot smutsiga områden man inte kommer åt, tex i små skrymslen och vrår. Geggan släpper från prylarna men tar med sig smuts och dammkorn. Lämnar inga rester eller märken.

Dock verkar CyberClean i dagsläget sakna generalagent i Sverige, men amazon har till salu.
den finns på ett par ställen i Sverige http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398673#rparams=ss=CyberClean
Sven Åke
 
ANNONS