Annons

Komponera och beskära

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Verkar som vi pratar samma språk. KOMPOSITIONEN är resultatet, du KOMPONERAR i sökaren och BESKÄR sedan i PS för att få fram din från början tänkta komposition.

Jag har skrivit ovan att det är en skillnad på komposition och komponera.

Är vi överens?
 

Arleklint

Aktiv medlem
David,

Om du ser det så - vilket jag tror mig förstå - att vi skapar vår komposition genom att:

- komponera i sökaren
- beskära i mörkrummet eller i dator

så är vi överens.

Min poäng är att beskärningen är en del i arbetet att fullborda kompositionen.
 

Efwa

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Verkar som vi pratar samma språk. KOMPOSITIONEN är resultatet, du KOMPONERAR i sökaren och BESKÄR sedan i PS för att få fram din från början tänkta komposition.

Jag har skrivit ovan att det är en skillnad på komposition och komponera.

Är vi överens?

Ja, men det är inte så stor skillnad enligt Nordstedts.

Komponera: Sätta samman (till en helhet) av enklare delar.

Komposition: Sätt på vilket ett litterärt eller konstnärligt verk är sammansatt.

Det ena är ett verb, det andra är ett substantiv.

Beskärningen kan mycket väl vara en del i en komposition. Du kan mycket väl komponera med hjälp av beskärning.
Att komponera i sökaren ser jag ingen skillnad på än att komponera i PS. Båda de ger ett utsnitt av verkligheten.

Verket blir sedan en komposition.

MEN jag kan alltså både vilja säga att "bra komposition" eller "bra komponerat" om en bild. Det gör sällan fotografen någon skillnad ju. Det betyder så i det lägert bara:

"Bra sammansatt" eller "Bra slutresultat" Det ena ger ju det andra.

Så ser jag det hela.
 

johanlundahl

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:


För mig betyder ordet komponera något man gör i fotoögonblicket, beskär man i efterhand så har man misslyckats lite med sin komponering.
Visst är det så, en fotografs värld är ett filmformat. Jag tycker inte att det är fel att beskära bilder men det är bättre och ärligare att låta bli.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Efwa skrev:

Att komponera i sökaren ser jag ingen skillnad på än att komponera i PS. Båda de ger ett utsnitt av verkligheten.

Du skriver själv att komponera består av flera enkla delar. Förklara för mig vad du komponerar i PS? Som jag förstår det så beskär du i PS (skapar ett utsnitt), så varför då inte använda den exakta ordet för vad du exakt gör?
 

Efwa

Aktiv medlem
Jag kan givetvis med en beskärning (vilken som helst, sökare/PS) se till att jag komponerar en bild. Sätta samman till en helhet, genom att beskära. En bild kan ju vara "ohel" tills jag beskär.

Jag tycker inte det är så konstigt.

Jag brukar dock säga att jag beskär min bild, för att få en bättre komposition. MEN, jag komponerar fortfarande.

Beskärning är/kan vara en del av ett komponerande. Förstår du vad jag menar?

Jag skulle nog inte skriva vid en beskärning: Här har jag komponerat min bild. Utan som sig bör: Här har jag beskurit min bild.
Men det gäller väl alla saker man gör med bilden. Man talar om vad man gjort exakt om man ska göra det.

Att däremot i en kommentar, till någon från mig, skriva komponerat, eller komposition är en nödvändighet då jag inte vet vad fotografen gjort alla gånger.

Annars är jag helt med dig, att man ska använda ord som de en gång var ämnade att användas som.

Jag vet inte om vi förstår varandra, vi verkar snarare valsa runt varandra i ämnet. Eller har jag fel?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi är nog helt överens, jag tycker bara inte att man skall använda ordet komponera när det enda men egentligen gör är att beskära. Det tar udden av ordet komponera.

Jag håller helt med om meningen "bra komposition". För mig personligen tänker jag då att jag ser ett exakt utsnitt av ursprungsbilden. Men om fotografen gjort ett utsnitt/beskurit den så spelar det ingen roll. Det är ju uppenbart en bra bild eftersom jag gillar kompositionen. Men jag kanske inte skulle säga bra komponerat om jag fick reda på beskärningen, då skulle jag säga bra beskuret!

Jag tycker att det är positivt att valsa. Jag blir iallafall klokare och får större förståelse för andra medlemmars sätt att se på begreppen.
 

fargo

Aktiv medlem
Det sägs att det går utmärkt att komponera i PS. Hur bär man sig då åt för att ändra kameravinkel?

Att ändra bildvinkeln går utmärkt, och för det har vi ett ord: Beskära.

Befinner vi oss i skogen så beskär vi inte bilden utan vi byter objektiv. Det finns ett uttryck för det också: Vi arbetar med kompositionen.

Tar vi fyra steg åt höger beskär vi inte heller bilden: Vi arbetar med kompositionen genom att ändra perspektiv.

Ser vi till en bilds upplösning kan det vara intressant att veta vilket objektiv fotografen använde sig av, eller om han beskurit bilden i efterhand och trots det (t.ex.) har kunnat bibehålla en hög kvalitet på upplösningen. Ett av många exempel där orden kommer till sin rätt.

Har jag bestämt mig för att ta en kvadratisk bild i formatet 24x24, så komponerar jag likväl med hjälp av objektiv och fötter (vad som finns utanför kvadraten bryr jag mig inte alls om). När jag sedan kommer hem tar jag fram saxen och beskär bilden för att få den i önskat format. Naturligtvis är inte beskärningen en del av kompositionen - den gjorde jag ju ute i fält.

Här dyker 1000 "om" upp. Om jag hade haft en mellanformatare. Om jag hade haft ett längre objektiv. Om jag hade...

Jo, utrustningen sätter gränser men då får man rätta sig efter dem också. Eller köpa nya prylar och efter en tid märka att även den utrustningen sätter gränser. Det är därför jag menar att det inte finns några "om".

Fotar man med en småbildare kan det vara en god idé att ägna kompositionen en del tid när man väl är ute och fotograferar. Ju mindre man beskär, desto bättre har man lyckats med kompositionen (om man önskar avlångt format). Håller man inte med om det får man också finna sig i att stå ut med kritik av bildens tekniska kvalitet.

MEN. Det som ligger under ytan i den här diskussionen, tror jag, är frågeställningen: Har jag medvetet komponerat min bild med intentionen att gå hem och beskära den si och så?

Är svaret "ja" tycks allt vara frid och fröjd (man vill t.ex. ta en kvadratisk bild). Men hur är det om svaret är "nej"? Då kanske man vill hävda att "jag fortsätter med kompositionen när jag kommer hem". Min fråga är då: Varför vänta om den tekniska kvaliteten blir sämre? Varför inte avsluta kompositionen med detsamma?
 

dig

Aktiv medlem
Ser inte problemet...
Om jag kritiserar en bild här på fotosidan och tycker att den har en bra komposition måste jag ju skriva det även om den är beskuren. Problemet ligger hos fotografen, om han beskurit för mycket så bilden inte håller... och det kan man inte se här.

Men dom som kritiserar och säger; om du kapar lite här och lite där så blir det bättre komposition, dom säger fel.
 

johanlundahl

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Det finns inget problem, vi diskuterar fritt vad vi lägger i de olika begreppen.
Det beror på hur man ser det!
Mina bilder blir alldrig omskurna. Jag tycker att beskärelse är ett hot mot fotografiets vara och en skymf mot alla oss som slösar film i sökandet efter den perfekta bilden. Vad det är som jag försöker säga är att: SÄLJ SAXEN OCH KÖP FILM FÖR PENGARNA!!! Tillochmed en dålig bild är bra så länge den inte är beskuren.:0(
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Johan, det där är en annan diskussion. Men jag håller med dig i principfrågan, men kanske inte i lika starka ord.
 

sagan

Avslutat medlemskap
johanlundahl skrev:


Det beror på hur man ser det!
Mina bilder blir alldrig omskurna. Jag tycker att beskärelse är ett hot mot fotografiets vara och en skymf mot alla oss som slösar film i sökandet efter den perfekta bilden. Vad det är som jag försöker säga är att: SÄLJ SAXEN OCH KÖP FILM FÖR PENGARNA!!! Tillochmed en dålig bild är bra så länge den inte är beskuren.:0(
Vi kan inte vara mer oeniga om saken :)
 

johanlundahl

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
En principfråga:

kan man säga att man komponerat en bild bra om man beskurit den i efterhand?
Just va det é! En principfråga hurvida en bild är bra eller dålig om man saxar till den.
Terminoligin skiter jag i.
Och till Kim vill jag bara säga: BBB! Fotografins grundregel nr1, BRA BILD BESKÄRS(inte)!
 

sagan

Avslutat medlemskap
Re: Re: Komponera och beskära

johanlundahl skrev:

Och till Kim vill jag bara säga: BBB! Fotografins grundregel nr1, BRA BILD BESKÄRS(inte)!
Det har du fått helt om bakfoten..bilden blir inte det allra minsta bättre för att du inte beskär..bland det mest fåniga jag läst!
 

Arleklint

Aktiv medlem
johanlundahl skrev:


Det beror på hur man ser det!
Mina bilder blir alldrig omskurna. Jag tycker att beskärelse är ett hot mot fotografiets vara och en skymf mot alla oss som slösar film i sökandet efter den perfekta bilden. Vad det är som jag försöker säga är att: SÄLJ SAXEN OCH KÖP FILM FÖR PENGARNA!!! Tillochmed en dålig bild är bra så länge den inte är beskuren.:0(
För mig handlar det om att göra bra bilder. Varför begränsa möjligheten till detta genom att inte "tillåta" att bilder beskärs?
- Vari ligger det "fula" eller det dåliga i att beskära.
- Varför kan inte en bild frångå filmformatet?
- Vad är det för fel på en kvadratisk eller varför inte rund bild?

Förklara gärna för mig som inte fattar.
 
Senast ändrad:

sagan

Avslutat medlemskap
Det kan bara vara en konservativ, förlegad snobberi åsikt att säga att folk som beskär sina bilder inte tar bra bilder..störtlöjligt!
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kim och Arleklint, läs Fargos mycket välformulerade och välmotiverade förklaring till varför man skall undvika att beskära. Sen kan ni väl argumentera emot det. Det blir roligare debatt än att bara säga emot.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Argumentet är mycket enkelt!
är slutresultatet en bra bild..så är bilden bra!
mycket enkelt :)

mvh
/Kim
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS