Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komponera och beskära

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kim, och när du säljer pangbilden till en kund som vill ha den som gigantiska förstoringar i sitt kontor, som helsidor i glansigt månadsmagasin, som annonskampanj etc. Tror du inte då att du skulle velat komponerat bilden klart när du tog den? Allt är ju inte webb.
 

sagan

Avslutat medlemskap
elmfeldt skrev:
Kim, och när du säljer pangbilden till en kund som vill ha den som gigantiska förstoringar i sitt kontor, som helsidor i glansigt månadsmagasin, som annonskampanj etc. Tror du inte då att du skulle velat komponerat bilden klart när du tog den? Allt är ju inte webb.
Jag komponerar ju klart bilden när jag tar den?
beskär högst 10-15 %
eller gör om den till kvadrat eller panorama..så vad är problemet?
menar att jag måste skaffa en kamera som har panoramafuktion och en som tar kvadratiska bilder..och alltid ha 3 kameror med mig?
 

Arleklint

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Kim och Arleklint, läs Fargos mycket välformulerade och välmotiverade förklaring till varför man skall undvika att beskära. Sen kan ni väl argumentera emot det. Det blir roligare debatt än att bara säga emot.
Jag delar Fargos tankesätt. Vi skall ju göra bra bilder. Bilder med bra komposition och bra kvalite.

Som jag tolkar Fargo tycker han det är tillåtet att beskära om syftet är att frångå filmformatet. Jag har ingen invändning mot detta resonemang. Min undran är varför andra inte tillåter annat format än filmens.

Om en bild är bra eller inte kan inte avgöras enbart utifrån om den är beskuren eller inte. Det måste avgöras efter en sammanvägning av många olika faktorer. Motiv, komposition, kvalitet o.s.v o.s.v
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kim7i skrev:


menar att jag måste skaffa en kamera som har panoramafuktion och en som tar kvadratiska bilder..och alltid ha 3 kameror med mig?
Om du vill få tillräcklig kvalitet så är det att rekommendera. Annars skulle det knappast funnits olika format. Det är ju givet att om du använder rätt utrustning för formatet så blir resultatet bäst, allt annat är ju en kompromiss. Men det tror jag att du är med på.
 

sagan

Avslutat medlemskap
elmfeldt skrev:


Om du vill få tillräcklig kvalitet så är det att rekommendera. Annars skulle det knappast funnits olika format. Det är ju givet att om du använder rätt utrustning för formatet så blir resultatet bäst, allt annat är ju en kompromiss. Men det tror jag att du är med på.
Javisst är det en kompromiss, hade jag haft obegränsat med pengar så hade jag köpt en D60..och 10 proffsobjektiv..
tycker inte det är relevant för frågan om det är en bra bild eller inte dock. (att beskära)
 

johanlundahl

Aktiv medlem
Man bör vara ytterst försiktig när man beskär bilder, man ska likväl vara försiktig till sitt förhållningsätt till bilden efter exponering. Att beskära en bild är den grövsta av manipulationer man kan göra. Tjusningen med fotografi är väl att lösa kompositionen med den brännvid och det format man arbetar med. Nybörjare brukar som råd att bara använda 50mm objektiv, för att därigenom lära sig formatet och att en fotograf måste röra på sig. Men det är klart att man kan komponera i PS och mörkrum, eller är det att manipulera?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kim7i skrev:


Javisst är det en kompromiss, hade jag haft obgränsat med pengar så hade jag köpt en D60..och 10 proffs objektiv..
tycker inte det är relevant för frågan om det är en bra bild eller inte dock. (att beskära)
Ok, men då är vi överens. Då gör vi samma sak. Du beskär antingen lika mycket som en diaram beskär ett dia (ca 10-15% av totala bilden) eller så beskär du pga att du önskar kvadratiskt eller panorama (precis som man kan göra med en diabild och gör detta av ekonomiska skäl, fair enough). På ditt första inlägg lät som du hej-vilt satt och klippte i dina negativ, men jag missförstod dig.
 

sagan

Avslutat medlemskap
johanlundahl skrev:
Man bör vara ytterst försiktig när man beskär bilder, man ska likväl vara försiktig till sitt förhållningsätt till bilden efter exponering. Att beskära en bild är den grövsta av manipulationer man kan göra.
vi har helt olika åsikter där..beskärning har INGET, absolut inget med manipulation att göra!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
elmfeldt skrev:


Ok, men då är vi överens. Då gör vi samma sak. Du beskär antingen lika mycket som en diaram beskär ett dia (ca 10-15% av totala bilden) eller så beskär du pga att du önskar kvadratiskt eller panorama (precis som man kan göra med en diabild och gör detta av ekonomiska skäl, fair enough).
Johan, vad är dina åsikter om detta? Diaramen tar ju alltid lite plats. Men kanske detta kompenseras av att sökaren inte visar 100%. Vad tycker du om att maska av en diabild?
 

Arleklint

Aktiv medlem
johanlundahl skrev:
Man bör vara ytterst försiktig när man beskär bilder, man ska likväl vara försiktig till sitt förhållningsätt till bilden efter exponering. Att beskära en bild är den grövsta av manipulationer man kan göra. Tjusningen med fotografi är väl att lösa kompositionen med den brännvid och det format man arbetar med. Nybörjare brukar som råd att bara använda 50mm objektiv, för att därigenom lära sig formatet och att en fotograf måste röra på sig. Men det är klart att man kan komponera i PS och mörkrum, eller är det att manipulera?
Tycker du Johan att det är ok att skapa kvadratiska eller runda bilder om man anser att det är passande för aktuellt motiv? Eller måste jag då investera i en kamera med dessa filmformat?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
För att ha en åsikt om det vill jag veta hur du beskär. Klipper du fysiskt bara en kant eller klipper du fler för att få din kvadratiska bild?

En rund bild tycker jag inte låter så lockande så det skulle jag helt stå över.
 

Arleklint

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
För att ha en åsikt om det vill jag veta hur du beskär. Klipper du fysiskt bara en kant eller klipper du fler för att få din kvadratiska bild?

En rund bild tycker jag inte låter så lockande så det skulle jag helt stå över.
Har ingen principfast linje om detta. Målet är att "klippa" så lite som möjligt för att "spara pixlar" (upplösning) i bilden.

Rund bild har jag ännu inte gjort
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Annars skulle man ju vara helt hänvisad till sökarens bild och de flesta kameror visar ju inte exakt utsnitt, de flesta visar som jag vill minnas 90 - 95% av den faktiska bilden.
Jag tror att det är ännu värre, typ 80-85% på konsumentkameror såsom EOS 300 men jag har bara tagit de luddiga siffrorna ut ett dammigt hörn av mitt minne.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
arleklint skrev:


Har ingen principfast linje om detta. Målet är att "klippa" så lite som möjligt för att "spara pixlar" (upplösning) i bilden.

Rund bild har jag ännu inte gjort
Klipper du mer än 1 kant så tycker jag att du kunde komponerat bättre. För om du klipper mer än en kant så är inte din beskärning avsiktlig och tänkt i fotoögonblicket (för det tänkte men inte möjliga formatet).
 

Loj

Aktiv medlem
Delförstorning?

Läser med intresse debatten och undrar lite. Finns den någon principiell skillnad mellan att beskära och att göra en delförstoring av ett negativ? Är båda lika godkända/förkastliga? Eller får man göra det ena men inte det andra?

Vad tycker ni?

mvh Janne
 

Arleklint

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:


Klipper du mer än 1 kant så tycker jag att du kunde komponerat bättre. För om du klipper mer än en kant så är inte din beskärning avsiktlig och tänkt i fotoögonblicket (för det tänkte men inte möjliga formatet).
Jag erkänner då mitt dåliga komponerade genom att min "Ryttlande mås" klippts på 3!! kanter

Med detta "erkännande" vill jag påtala hur teoretisk denna diskussion är
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hallå, jag höll precis på att skriva följande när det damp ner ett nytt bevakningsmail:

Men, det är ju inte alltid som man kan eller har tid att komponera om. Men jag är säker på att man alltid önskat att man gjort det.

Med detta menar jag att slutresultatet för en betraktare kan vara lysande, men jag är säker på att fotografen hellre sluppit beskära.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
elmfeldt skrev:
Klipper du mer än 1 kant så tycker jag att du kunde komponerat bättre.
Men hallå David. Menar du då att man skall använda bildkanten istället för centrum när man vill göra en kvadrat med småbild? Det är väl ändå slöseri på skärpa.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ah, lysande kontring. Det finns inget bättre än att få ett välmotiverat svar! Med utgångspunkten på det så viker jag mig direkt.

Du menar, om man tar ett dia som exempel, att du maskar exempelvis de två kortsidorna. Så att när du komponerade så hade du detta i åtanke?

Fråga, hur ofta står ni och komponerar i ett format men tänker, det här kommer bli mycket bättre i ett annat? Det gör aldrig jag (mest för att jag inte behärskar annat än 24*36).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS