Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dynax 800si kontra Dynax 7

Produkter
(logga in för att koppla)

a_mattsson

Aktiv medlem
Jag planerar att ersätta min manuella Minoltautrustning med en AF utrustning.
Dynax 800si och Dynax 7 är de kameror som ligger rätt i pris och standard.
Prisskillnaden är relativt stor mellan systemen. Men Dynax 800si har fått några år på nacken.
Det vore intressant att höra lite åsikter om känslan i hus, autofokus m.m. från några som använt båda husen.
 
Jag har en 700si och D7:a om det duger som jämförelse.

När det gäller känslan så är 700:an större och känns mer som ett verktyg, medans D7:an är mindre och ibland kan kännas på gränsen till för trång. Tilläggas ska väl att jag har vertikalgrep på båda kamerorna. Vilket är mycket bekvämt om man ska fotografera mycket. Balansen blir bättre och det finns mer greppyta.

Funktionsmässigt så är naturligtvis D7:an bättre, men än så länga så har jag inte utnyttjat särskilt många av dessa. Det är dessutom svårt att säga om det är värt de extra pengarna, det beror ju på hur man ska använda kameran. Jag tyckte det var värt pengarna. Framförallt gillar jag möjligheten att spara bilddata för ett antal rullar. Det underlättar möjligheterna till att dra lärdomar och erfarenheter av sitt fotograferande. Jag läste nånstan att detta finns på 800si också men jag är inte säker.

Autofokusen borde vara bättre på D7:an men det har jag ingen belägg för.

Båda är bra kameror och jag skulle tro att 800si är mer prisvärd än D7:an om man ser till kostnad/funktioner. Prestandan är någorlunda lika, det som skiljer är antagligen exponeringsmätningen och autofokusen.

På D7:an är det mer rattar för att ställa in saker vilket gör det lite lättare och snabbare än med menyer som det är på 700si.

Mvh
Maverick
 
Hej! Vill tillägga att även 800:an har minne för exponeringsdata. 9 rullar kan lagras. Jag valde själv mellan Dynax7 och 800Si å valet föll på 800:an pga priset. Ville ha vertikalgrepp så prisskillnaden var ju nästan 5000:- och det är inte funktionerna som 7:an har värda. Trivs mycket bra med kameran. Passa på att köpa den nu när den håller på att säljas ut pga ersättning 7:an.

Lycka till!
 
En fråga om functioner..

Jag vet att på en pentax som en kompis har kan man låta kameran ta bild automatiskt när ett föremål hamnar i focus(antar ir avst mätning).

Finns denna finess på tex canon eos 30 eller är den unik??

Kan vara kul att experimentera med vid naturfoto av skygga djur.
 
Dynax 7'an har en grymt bra funktion som inte 800'an har. Man kan se exakt vilken exponering alla 14-bikakerutor har. Sen kan man väldigt enkelt se vilken skillnad men får i varje del av bilden när man ändrar exponeringen. Väldigt bra redakap :)
 
Bobo_m skrev:
Dynax 7'an har en grymt bra funktion som inte 800'an har. Man kan se exakt vilken exponering alla 14-bikakerutor har. Sen kan man väldigt enkelt se vilken skillnad men får i varje del av bilden när man ändrar exponeringen. Väldigt bra redakap :)
Det låter ju alldeles enormt bra, snacka om tidsbesparande. Konstigt att det inte fått mer uppmärksamhet. Det är en finess som skulle väga över många vågskålar om jag jagade kamera.
 
Jepp det var just det som fick mig att tänka om lite. Köpte 800si för ca en månad sen men ska lämna tillbaka den och köpa Dynax 7'an med en 24-105 glugg imorgon...weeee :)
 
Tack gunte...jo det hoppas jag med. Är ledig imorgon så jag ska försöka knata ut på halkiga berg och skogar och fota allt som ser kul ut :)

För mig känns det lite inspereande att köpa en ny kamera, man bli väldigt sugen på att verkligen fota på allvar nu. Tidigare har jag aldrig kunnat göra det känns det som. Men nu ska det bli ändring på det :)
 
ANNONS