Annons

Modell lön

Produkter
(logga in för att koppla)

pogu

Aktiv medlem
Jag har fotograferat lite produkter åt ett mindre företag (typ 2 anställda). En kompis till mig har ställt upp som modell och hon jobbar även på företaget.
Nu undrar både hon och jag hur mycket skall hon ta betalt ?
Bilderna kommer antagligen användas av säljarna för att visa upp produkterna på kundbesök. ev. kommer någon bild användas på företaget också.
Är det någon som har någon aning ?
/P-O
 
Jag har gjort en "riktlista" för modell-lön som du finner på www.modellguiden.com den ligger under TIPS.
Det är många fotografer som faktiskt använder den.Men det är inget krav att göra det.

Men den finns där i alla fall.

Du kan även annonsera efter modeller till nya projekt på sidan. Det är gratis.

Lycka till och god jul !

Niklas
www.niklaswibom.com
 

Bilagor

  • mini_victor_portratt.jpg
    mini_victor_portratt.jpg
    23.8 KB · Visningar: 3,229
en tanke:

kan vara lite lurigt med tank på att hon är anställd på det företaget. jag antar att fotandet har gjorts utanför den ordinarie arbetstiden, men det kan vara så att företaget tycket att det skall betalas "övertid" på den vanliga lönen istället för modell arvode.

kan kanske vara bra att vara beredd på det alternativet så mankan förbereda sig för detta.

lite sent kanske men sådant här bör man göra upp innan man gör jobbet då det inte sällan blir diskussion om hur det skall betalas.. har vart med om det ett par ggr.
 
"Skåningen" skrev:
Jag har gjort en "riktlista" för modell-lön som du finner på www.modellguiden.com den ligger under TIPS.
Det är många fotografer som faktiskt använder den.Men det är inget krav att göra det.

Men den finns där i alla fall.

Du kan även annonsera efter modeller till nya projekt på sidan. Det är gratis.

Lycka till och god jul !

Niklas
www.niklaswibom.com

Tycker du skall justera milersättningen, skatteverkets gräns för beskattningsbar ersättning är 17kr/mil och där med en bra riktlinje. Att köra bil billigare än så är inte rimligt.
 
Per: Skall ändra det till 17 kr i kväll.

Bengt: Listan är beräknad vad modellen "får ut efter skatt". Den är som sagt bara en riktlinje, men många använder den som sagt , då många anser den vara "rimlig" i förhållande till arbetsinsatsen.

Jag hoppas den var till hjälp?

/ NIKLAS

Ps. Glöm inte läsa den nya artiklen om hur man rakar sig :) Finns under "artiklar" på samma sida
 
Niklas: kollade lite på din "modellguiden" sida och blev lite nyfiken på "svarta listan" .. vem är det administrerar den och vad är orsakerna till man har hamnat där??
 
Det blir alltså i runda slängar 500 i timmen för enklaste uppdraget och ca 2500 för det dyraste uppdraget...............
+ omkostnader m.m
 
pogu skrev:
Jag har fotograferat lite produkter åt ett mindre företag (typ 2 anställda). En kompis till mig har ställt upp som modell och hon jobbar även på företaget.
Nu undrar både hon och jag hur mycket skall hon ta betalt ?
Bilderna kommer antagligen användas av säljarna för att visa upp produkterna på kundbesök. ev. kommer någon bild användas på företaget också.
Är det någon som har någon aning ?
/P-O

Svårt.
Att gå efter nån "prislista på webben" funkar inte. Arvodet är oftast en förhandlingsfråga. Och det är alltid bäst att göra upp i förväg - innan bilderna tas eller i varje fall innan bilderna används för tänkt syfte.

I just det här fallet tror jag att det bara handlar om en "vanlig, rimlig lön". Modellen arbetar ju på företaget och på så vis gagnar det väl henne oxå om resultatet bidrar till företagets nytta. Sen verkar ju spridningen av bilderna bli tämligen liten. Men om det är en mindre summa som betalas ut är det ju oxå rimligt om en klausul som begränsar användandet skrivs in i bildavtalet.

Är det en känd toppmodell som anlitas, ja då är det ju helt andra pengar...

Ja, detta var mina funderingar kring din fråga.
 
defiant skrev:
Niklas: kollade lite på din "modellguiden" sida och blev lite nyfiken på "svarta listan" .. vem är det administrerar den och vad är orsakerna till man har hamnat där??

För att få bäst svar på din fråga bör du kontakta utgivaren själv. Kontaktuppgifter finns i botten av den listan. De kan förhoppningsvis besvarar din fråga.

God Jul och sköt om dig min vän !

/ NIKLAS
 
Niklas: är listan före eller efter skatt ?

Ersättningen kommer inte att räknas in i modellens lön, utan kommer att vara helt fristående.



Ps. Håll er gärna till trådens ämne.
 
Jobbade som assistent åt en fotograf som gjorde ett jobb för en lite större firma en den du talar om, ca 20personer. Han använde personalen själva som modeller (vissa medgörliga, vissa lite mindre roliga över situationen framför kamera)
Här var det inget snack om att dem företagets anstälda skulle ha betalt av fotografen för att dom själva medverkade i företagets reklam. Om hon nu ska det så tycker jag att du fakturerar företaget på den summan också.

EDIT: Hon fakturerar inte! Du fakturerar företaget sen betalar du henne. Smartast så, eller?
 
ja det är en tanke som jag också har haft. Men då får jag en anställd i företaget och det blir en massa pappers strul. Men det kanske man kan leva med men fortfarande är problemet:
Vad skall man betala modellen ?
Niklas "riktlista" är den som verkar finnas hittills.
Vad brukar Ni andra betala era modeller ? Eller vad brukar Ni modeller ta betalt ?
Det kan väl inte vara Niklas som dikterar marknadspriset ? :)
 
ANNONS