Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Damocles

Aktiv medlem
Och se sanningen i vitögat, hur många människor ser man på stan som alltid har standardzoomen på, massor. Det är perfekt med ett objektiv bara för denna som är billigt. Det funkar troligen tillräckligt bra. Och 80 av dom problem som kommer av 15 olika objektiv kanske inte behövs, då det kan hända att en hel del av dom som väljer instegsmodellen kanske inte använder en jättezoom så där ofta. Även om det är en DSLR så får vi inte glömma att canon har tagit fram den för att den ska vara en superlågprisad instegsmodell in i digitala systemkamera världen. Just det som får folk att ta steget, bara av att kolla i detta forum så tycker jag dom verkar ha lyckats.

Vet inte om det är nån mer som såg presskonferanser som canon hade. Den var rätt intressant faktiskt.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Och se sanningen i vitögat, hur många människor ser man på stan som alltid har standardzoomen på, massor. Det är perfekt med ett objektiv bara för denna som är billigt. Det funkar troligen tillräckligt bra. Och 80 av dom problem som kommer av 15 olika objektiv kanske inte behövs, då det kan hända att en hel del av dom som väljer instegsmodellen kanske inte använder en jättezoom så där ofta. Även om det är en DSLR så får vi inte glömma att canon har tagit fram den för att den ska vara en superlågprisad instegsmodell in i digitala systemkamera världen. Just det som får folk att ta steget, bara av att kolla i detta forum så tycker jag dom verkar ha lyckats.

Vet inte om det är nån mer som såg presskonferanser som canon hade. Den var rätt intressant faktiskt.
Jag tror man kommer att sälja massor av denna kamera som nu är tillgänglig för mindre bemedlade.
Jag kan aldrig tänka mig att Nikon vilar på hanen. dom kommer snart med ett mot hugg.
 

RolandM

Aktiv medlem
Canon lanserar även en 55-200 mm zoom.


Samtdigt tycker jag vi kan enas om att normalobjektivets brännvidd för Canons 300D har brännvidden 31 mm.
 

Kristjan

Aktiv medlem
Hur det än är med 18-55-obejektivet så är det helt otroligt billigt. Jag betalar gärna 1100 kr (tror jag att det blev när man köper det samtidigt med kameran) för ett halvtaskigt vidvinkelobjektiv om alternativet är Canons 16-35 2.8L för 20000 kr.
 

KGS

Aktiv medlem
Damocles skrev:
hur många människor ser man på stan som alltid har standardzoomen på, massor.

----

Vet inte om det är nån mer som såg presskonferanser som canon hade. Den var rätt intressant faktiskt.
Precis därför jag klurar på om jag ska stå kvar i min A1-kö istället för att hoppa över till d300 kön...

Var kunde man se presskonferensen?
 

RolandM

Aktiv medlem
Kristjan skrev:
Hur det än är med 18-55-obejektivet så är det helt otroligt billigt. Jag betalar gärna 1100 kr (tror jag att det blev när man köper det samtidigt med kameran) för ett halvtaskigt vidvinkelobjektiv om alternativet är Canons 16-35 2.8L för 20000 kr.
Sannolikt har de tagit befintliga objektiv och byggt om delen närmast fattningen så attd e kan placeras längre in i kameran och därmed få andra brännvidder. Eller är jag ute och cykler nu efter att ha missat någ lexion i optik i nian?
 

hgz

Medlem
Var precis på väg att beställa en 10d när jag såg detta...
*beslutsångest*
Är 8000:- dyrare värt det extra man får?
Fast en gedigen känsla är ju ganska oslagbar...
Å andra sidan så kan man ju få nått extra objektiv för mellanskillnaden.
Hmmm... vad gör man?
 

RolandM

Aktiv medlem
hgz skrev:
Var precis på väg att beställa en 10d när jag såg detta...
*beslutsångest*
Är 8000:- dyrare värt det extra man får?
Fast en gedigen känsla är ju ganska oslagbar...
Å andra sidan så kan man ju få nått extra objektiv för mellanskillnaden.
Hmmm... vad gör man?
Tidigast i oktober är du en lycklig ägare till en EOS 300D, men redan i morgon kan du vara en lycklig ägare till en EOS 10D, med de omtalade fokuseringsproblemen och kompabiltetsproblemen med andra objektivfabrikat. Dessa problem är kända, men om eventualla problem med EOS 300D vet du inget. Vad vi vet är att priserna sjunker ju mer vi väntar. Lycka till ;-)
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Fast jag hade för mig att definitionen på normaloptik var diagonalen av bildytan, vilket i 24x36-fallet skulle vara drygt 43 mm (Pentax har ju bl a ett 43mm objektiv).

Med den utgångspunkten borde normaloptiken för Canons D60/10D/300D (även D30?) vara drygt 27 mm. Eller?
 

RolandM

Aktiv medlem
alcedo skrev:
Fast jag hade för mig att definitionen på normaloptik var diagonalen av bildytan, vilket i 24x36-fallet skulle vara drygt 43 mm (Pentax har ju bl a ett 43mm objektiv).

Med den utgångspunkten borde normaloptiken för Canons D60/10D/300D (även D30?) vara drygt 27 mm. Eller?
Med det ressonemanget blir normaloptiken för Canons D10, D30, D60 coh D300; 43 mm x 0,625 vilket blir 27 mm som du beräknat det. Fast det finns väldigt få 43 mm objektiv till småbild, så istället används 50 mm och kalas för normaloptik, vilket då ger 31 mm som normal för digisarna. Jag håller med dig om ditt din definition på vad som är normalbrännvidden är korrekt.
 

EdwardH

Aktiv medlem
KGS skrev:
Den fixar inte inspelning av rörliga sekvenser. Klarar den ljud?
Om det är en leksak du vill ha så råder jag dig att köpa en A1:a.

I nästa version av A1:an så kommer de säkert ha mp3spelare, radio, mobiltelefon, tv och PDA, så det kanske är värt att vänta på den istället.

Personligen gillar jag kameror som är BARA kameror och mobiltelefoner som BARA är mobiltelefoner.

Och min Palm kan varken spela mp3or eller agera fjärrkontroll till TVn.

edit: Jag skrev "Palm" med stora bokstäver, av någon anledning.
 

KGS

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Om det är en leksak du vill ha så råder jag dig att köpa en A1:a.
Ljudinspelning till bild är rätt bra att ha ibland... man kan t ex tala in var man tar bilden, namnen på dem som syns på bilden, vilken klass de just vunnit i en tävling osv osv. Med leksaken Dimage 7 kan man spela in en rörlig sekvens med ultra-high-speed, det ger alltså 8-9 stillbilder på ett par sekunder... väldigt bra att ha när nån dyker eller när en fågel lyfter osv...
Dessutom kan man spela in "video" men det var alltså inte det jag syftade på här, men även det är väl vettigt att ha, det kostar inget extra i en digitalkamera, e ju bara en fråga om programmering, förstör knappast stillbildernas kvalitet heller.

Har inte heller kamera i mobilen, tror jag...
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Jag åtminstone var jag lite skeptisk i början när man släppte 10D som var mycket billigare än D60, men det har visat sig att det var grundlöst. Nu har man släppt en 300D som är ännu billigare som kanske är lika bra och räcker mer än väl för amatörfotografering.
 

EdwardH

Aktiv medlem
Technikdirekt.de säljer kameran för 1099e (10 076,40 SEK).

Inte mycket billigare än Cyber, men ska man handla optik så köper man allting från .de, givetvis.

Jag är fortfarande helt förvånad att Canon lyckades hålla den här kameran så hemlig. Helt amazing.

En DSLR för 10.000kr. Jag är: paff.

Men sen deras 17-55... Skulle man inte kunna använda den på sin 10D om man hade någon form av mellanring?
 

RolandM

Aktiv medlem
Då kom 300D en 6,5 Mpix kamera som en budgetvariant av 10D.

Canon har en kamera som heter 1Ds, som har 11 Mpix och sensor i storleken 24x36 mm. Om de har lyckats hemlighålla 300D så bra som de gjort är det sannolikt att om 6 månader så kommer 1Ds i en budgetvariant runt 20 000:-, för att locka till sig den som iddag köper 10D istäkllet för 1Ds.

Igår satte Canon ribban för pris och presstanda och limbotävlingen fortsätter, med allt vackrare modeller som sänker sig under allt lägre priser.
 
ANNONS