Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Har beställt ett paket av våran grossist på jobbet.
Mer för at fåp en plats bland dem som får den första leveransen i Oktober.

MEn jag har hittat 3 stora minus för min del.

* Ingen sync kontakt
* Ingen möjlighet att väljja fokusering metod mellan Servo AF eller one shoot Af annat än via sport programmet.
* Strl... Den är för liten... Har plåtat med en EOS 5 (dock lagt undan den just nu då den inte är digital) som passar mina händer bra...

Sedan om dessa är värda de stora pengar som de kostar.. Det vet i sjutton.

Gillar dock det vertikala handgrepper med plats för 2 batterier.... Samt en del annat
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Ett "normalobjektiv" har en brännvidd som motsvara diagonalen på det ljuskänsliga mediat, ungefär.
För 35mm film så är det väl igentligen 43mm men Leica lyckades sälja in 50mm-tab´nken i tidernas begynnelse.
Så räkna ut diagonalen på sensorn så löser sig frågan.

OOOOOooops, såg att det redan var noterat, ska nog vakna innan jag skriver något, sorry!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
RolandM skrev:
Om de har lyckats hemlighålla 300D så bra som de gjort är det sannolikt att om 6 månader så kommer 1Ds i en budgetvariant runt 20 000:-, för att locka till sig den som iddag köper 10D istäkllet för 1Ds.
Jag vet inte om det var tänkt att vara ironiskt eller roligt, troligt är det i alla fall inte. 300D kostar 10 papp och bygger på 300V som kostar 3 papp. Eos 1D och Ds bygger på 1v som kostar 20 papp.
Att Canon skulle kunna göra en 1Ds för mindre än vad den analoga varianten kostar kan ingen tro på och att Canon skulle vilja få folk att köpa 10D eller motsvarande istället för 1Ds vore ju knasigt.

300D är ingen budgetvariant av 10D. Det är en helt ny kamera i ett helt nytt segment. Skillnaden mellan 10D och 300D är faktiskt rätt stor även om många amatörer inte har nytta av så mycket av de skillnaderna.

Men visst kommer frabrikanterna att anstränga sig att pressa priserna för att sälja mer och ta marknadsandelar. Canon tjänar bara på digitalhyseri, de minsta kanske inte klarar av utvecklingshastiheten. Lite kapprustninga a la kalla kriget... :)
 

KGS

Aktiv medlem
Nä men det där lilla töntiga märket i rött "Rebell" ser barnsligt ut... *s* men nu har Canon tagit greppet om digitalmarknaden, men jag tror inte killarna o tjejerna på Nikon sover! Jag vill ha en svart kamera. Stannar i A1-kön!
 

masur

Aktiv medlem
Hur många bilder klarar EOS 300D innan den säckar ihop? Den är ju trots allt en instegskamera avsedd för amatörer och säkerligen dimensionerad därefter. En banbrytare är det under alla omständigheter och det ska bli intressant att se vad konkurrenterna gör.
 

Linmajon

Aktiv medlem
KGS skrev:
Specialbatterier är dyra, onödigt dyra o tar de slut mitt på Karlsbron i Prag så är de slut.
I praktiken är det ett icke-problem om man har två batterier. Dels är de otroligt bra, håller för många hundratals bilder, går snabbt att ladda, är 'rimligt' dyra (SEK500, teknikmagasinet), håller laddningen LÄNGE även om de ligger oladdade, är smidiga/snabba att byta.
Jag föredrar helt klart Canons lösning framför AA-batterier.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Hur mycket är BP511 på, jag har sett 1100mAh och att det är litium jon... men hur kan det då verka räcka så mycket längre än säg 4st GP 1800mAh.

Eller drar canons saker otroligt lite ström.
4xAA: 1.8Ax4.8 volt=8.64 VA (watt)
Li-ion: 1.1Ax9.6 volt=10.56 VA

Mer energi alltså...
 

KGS

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
I praktiken är det ett icke-problem om man har två batterier.
Moooaaahahahaha... ickeproblem... jodu... jag hade med mej laddade AA-batterier men av någon anledning glömde jag dem i bilen, men sånt händer väl aldrig dej. Jag gillar Minoltas lösning, bådeoch! Jag tror också att specialbatteriet är starkare o om det håller för längre lagring så är det jättebra. Jag kommer att ha ett specialbatteri och sex (!) AA-batterier i min nästa kamera. Samtidigt. Det bör klara Karlsbron både fram och tillbaka o hem igen!
 

Linmajon

Aktiv medlem
hgz skrev:
Var precis på väg att beställa en 10d när jag såg detta...
*beslutsångest*
Är 8000:- dyrare värt det extra man får?
Fast en gedigen känsla är ju ganska oslagbar...
Å andra sidan så kan man ju få nått extra objektiv för mellanskillnaden.
Hmmm... vad gör man?
Glad att jag slipper det dilemmat nu (har en 10D) eftersom 10D är den kamera jag EGENTLIGEN vill ha. Skulle annars kanske slängt ut 10000:- (inget försumbart belopp trots allt) på en kompromiss.
 

KGS

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
4xAA: 1.8Ax4.8 volt=8.64 VA (watt)
Li-ion: 1.1Ax9.6 volt=10.56 VA

Mer energi alltså...
4xAA ca 100 spänn för 2K mAh (=10 spänn per VA)
1xLi-ion ca 500 spänn (räcker det? = 45 spänn per VA)

mycket mer energi per krona i AA-batterierna och fortfarande hävdar jag att MÖJLIGHETEN att köpa batterier i pressbyrån kan vara värdefull.
 

Linmajon

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Technikdirekt.de säljer kameran för 1099e (10 076,40 SEK).

Inte mycket billigare än Cyber, men ska man handla optik så köper man allting från .de, givetvis.

Jag är fortfarande helt förvånad att Canon lyckades hålla den här kameran så hemlig. Helt amazing.

En DSLR för 10.000kr. Jag är: paff.

Men sen deras 17-55... Skulle man inte kunna använda den på sin 10D om man hade någon form av mellanring?
Mellanring? Jag tror du kan använda den rakt av. Samma bajonett och samma sensor. Har jag missat nåt?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
18-55 skall bara passa på 300D som tydligen har glidande spegel som ger större frigång. Objektivet kommer inte heller att säljas separat, bara i paket med kameran.

Mellanring till såna korta brännvidder funkar inte på grund av att de tunnaste är så tjocka att man hamnar i makroområdet direkt.
 

Linmajon

Aktiv medlem
jimh skrev:
18-55 skall bara passa på 300D som tydligen har glidande spegel som ger större frigång.
Hmmm...10D har inte det alltså??...bådar väl inte helt gott för ev. framtida specialoptik till 10D väl? men det låter lite märkligt. Kamerorna har ju utvecklats samtidigt, i princip.
 

Maxell

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
4xAA: 1.8Ax4.8 volt=8.64 VA (watt)
Li-ion: 1.1Ax9.6 volt=10.56 VA

Mer energi alltså...
Nä, nu har du blandat ihop begreppen. Voltampere [VA] eller Watt [W] anger effekt. Storheten för elektrisk energi är Wattsekund [Ws]
Hur stor effekt man har i ett batteri säger ju ingenting. Och att räkna ut hur mycket effekt man får per krona som någon försökte göra säger inte heller något. Däremot så kan energiinnehållet, alltså antalet Ws vara av intresse.
 
Senast ändrad:

Linmajon

Aktiv medlem
Maxell skrev:
Nä, nu har du blandat ihop begreppen. Voltampere [VA] eller Watt [W] anger effekt...
...Däremot så kan energiinnehållet, alltså antalet Ws vara av intresse.
...vänta här nu..är inte effekt UxI och storheten Watt? Hursomhelst är jämförelsen korrekt...väl..?

Att snacka pengar när det 'bara' rör sig om hundralappar för batterier som håller flera år är helt poänglöst, såvida man inte är extremt fattig, men då har man knappast råd med en DSLR heller..
Att kunna köpa AA-batterier (som oftast räcker några minuter i digitalkameror) i kiosken är absolut en värdefull egenskap i vissa lägen. (har på 20 år aldrig behövt göra det dock..) men det uppvägs, för mig, inte alls av nackdelarna med många celler, (mycket) högre vikt, sämre kapacitet, problem med att hålla isär celler (vilka är tomma/fulla?) etc.etc. men smaken är ju delad, som bekant.
 
Senast ändrad:

Damocles

Aktiv medlem
Om de har lyckats hemlighålla 300D så bra som de gjort är det sannolikt att om 6 månader så kommer 1Ds i en budgetvariant runt 20 000:-,
Nope, kolla vad en fullframe sensor kostar att tillverka, det är inte antalet MP i första hand(sonys 8mp) utan storleken på sensorn i första hand, lägg sedan på husets pris, etc.

10D är trots allt mest like en eos33, förutom att det är mer metall i 10Dn. 300V och 300D. Det blir en klar trend i hur mycket elektroniken kostar. Skulle tippa på ca 8K för sensorn med tillhörande elektronik för motsvarande 10D, 300D. Sen blir 10D dyrare för att det är bättre hus, fler funktioner, blix sync, osv, osv.

Kollar du 1D och 1Ds ser du skillnaderna där kontra 1Hs, etc.

4xAA: 1.8Ax4.8 volt=8.64 VA (watt)
Li-ion: 1.1Ax9.6 volt=10.56 VA

Mer energi alltså...
Precis, men du glömde tidsaxeln. Spelar roll om jag får ut 8 watt eller 10 watt. Under hur lång tid kan man dra det.
Därav måttet på mAh.

Dock kan jag mycket väl tänka mig att dom flesta kameror kräver en viss voltstyrka för att kunna vara aktiva. Och där lär väl LiIon batterier ha klart övertag kontra NiMh.

Altså att du kanske inte kan hinna utnyttja mer än x% av vanliga NiMh innan voltstyrkan har sjunkigt så lågt att dom inte orkar längre medans LiIon verkar klara sig till kanske 1.3x% eller nåt innan dom sjunker på volten. Alla mina AA till min gamla digicam kunde jag köra bra länge på minidiscen efter kameran hade gått slut.

Får leta upp formlerna på det igen, var ett tag sen jag sysslade med matten runt elektronik.
 
ANNONS