Annons

Nybörjare på system

Produkter
(logga in för att koppla)

Mizz

Medlem
Jaha så mer eller mindre braka kompaktkameran ihop.
Intresset för foto har funnits länge och nu känns det som att det är dags att ta nästa steg.
Känner att min lilla kompaktkamera som hängt med länge nu inte riktigt ger de jag vill ha.
Är därför inne på en enklare systemkamera men är nybörjare på de hela.

Det jag vanligtvis fotar är barnen (mest i rörelse men även lite porträtt) Hunden (mest rörelse), bil race (både rörelser och stillbilder) samt natur och byggnader (dock mest på semestrar).

Vart rekommenderad Canons 600D som en bra start kamera som man även kan utvecklas med i framtiden.
Och vart typ kär, den ligger bra i handen och känns som ett vettigt köp.
Men är lite orolig att det ska bli för avancerat så man inte får ett enda hyfsat kort i början, samt att sambon vill använda den men har inte riktigt samma intresse inom foto som jag har.

Vad säger ni som vet? ;-)

// Mizz
 
Tycker en 600D låter som ett bra startval. Skaffa gärna ockå ett 50/1,8 (om du tar ett kitobjektiv) så att du kan ta porträtt m.m med stora bländaröppningar = korta skärpedjup. Läs på om bländare, tid och ISO och lär dig förstå hur dessa samspelar, sedan är det bara att fota och testa sig fram! Var inte rädd för kameran. Vad du ska göra med sambon vet jag inte.
 
Om budgeten tillåter skulle jag rekommendera 650d istället med tanke på att AF är uppgraderat och fler bilder/s pga att dina motiv rör på sig, speciellt race och hunden.

650 finns väl i butik inom ett par veckor.
 
Jaha så mer eller mindre braka kompaktkameran ihop.
Intresset för foto har funnits länge och nu känns det som att det är dags att ta nästa steg.
Känner att min lilla kompaktkamera som hängt med länge nu inte riktigt ger de jag vill ha.
Är därför inne på en enklare systemkamera men är nybörjare på de hela.

Det jag vanligtvis fotar är barnen (mest i rörelse men även lite porträtt) Hunden (mest rörelse), bil race (både rörelser och stillbilder) samt natur och byggnader (dock mest på semestrar).

Vart rekommenderad Canons 600D som en bra start kamera som man även kan utvecklas med i framtiden.
Och vart typ kär, den ligger bra i handen och känns som ett vettigt köp.
Men är lite orolig att det ska bli för avancerat så man inte får ett enda hyfsat kort i början, samt att sambon vill använda den men har inte riktigt samma intresse inom foto som jag har.

Vad säger ni som vet? ;-)

// Mizz

Ja, jag vet inte om jag är den som vet eller inte, men...

Det är läänge sedan jag hade min första systemkamera - över 20 år sedan. Men för mig är en systemkamera alltid en systemkamera. Med det menar jag att jag inte tror att det skiljer så mycket i hur avancerat det blir beroende på vilken modell du köper. (Har jag fel lär väl någon här rätta mig)

Som jag har förstått det så har en del instegsmodeller (som tex Canon EOS 1100D) inbyggda kameraguider som hjälper dig att lära dig mer om kameran och dess funktioner samtidigt som du fotograferar. Hur mycket de är värda har jag ingen aning om. Kameran du pratar om ska också ha någon slags användarguide och verkar vara en mycket bra kamera.

För att bara fota utan att tänka så mycket på vad man gör (för din sambo) kan man alltid använda de färdiga lägena, som porträtt, sport, auto osv. Min fru brukar fota med min Canon 7D och hon kan egentligen inget om förhållande mellan bländare, slutartid, iso och sånt.

Vill du inte ha en systemkamera utan en mer avancerad kompakt kan jag rekommendera Fujifilm x10, som jag använder ibland för nöjes skull.

/Jonas
 
Jo vad jag läst mig till när jag smurfat runt på internet så verkar det vara en bra start kamera som många är nöjda med.

I kitet jag hitta ingår en EF-S 18-55 IS II objektiv som jag tänkte starta med. Medans man lusläser manualen, guide funktionen och de man kan komma över ;-)
Ska fördjupa mig i hur alla delar hänger ihop och hur de fungerar praktiskt (vilket brukar vara lite annorlunda mot teorin) samt att jag så småningom tänkte gå lite fotokurser/cirklar.

Tack för tipset. Ska kolla upp objektiv (eller det kankse är något annat du syftar på ;-)) för porträttfotografering när jag ändå köper kamerahuset + kitet. Men kommer lugna mig lite med det och lära mig de delar jag får först ;-)

Hehehe sambon tackar för piken. Hittade några trådar om just bilfotografering så kanske kanske kan få ett intresse väck hos honom med :-D Skam den som ger sig.

Tusen tack för ditt svar. Du träffa nog rätt i att jag är lite små rädd för kameran men ska ge mig sjutton på att leka mig till bra resultat :-D
 
Ja, jag vet inte om jag är den som vet eller inte, men...

Det är läänge sedan jag hade min första systemkamera - över 20 år sedan. Men för mig är en systemkamera alltid en systemkamera. Med det menar jag att jag inte tror att det skiljer så mycket i hur avancerat det blir beroende på vilken modell du köper. (Har jag fel lär väl någon här rätta mig)

Som jag har förstått det så har en del instegsmodeller (som tex Canon EOS 1100D) inbyggda kameraguider som hjälper dig att lära dig mer om kameran och dess funktioner samtidigt som du fotograferar. Hur mycket de är värda har jag ingen aning om. Kameran du pratar om ska också ha någon slags användarguide och verkar vara en mycket bra kamera.

För att bara fota utan att tänka så mycket på vad man gör (för din sambo) kan man alltid använda de färdiga lägena, som porträtt, sport, auto osv. Min fru brukar fota med min Canon 7D och hon kan egentligen inget om förhållande mellan bländare, slutartid, iso och sånt.

Vill du inte ha en systemkamera utan en mer avancerad kompakt kan jag rekommendera Fujifilm x10, som jag använder ibland för nöjes skull.

/Jonas


Jo denna ska ha både manual och guideläge, vilket känns lite skönt att luta sig mot. Har lekt lite med en polares system men han har mest ställt in den för stunden ljus osv och jag mest tagit kort. Men fått grymma resultat på så vis. Och ska läsa på mer om kopplingarna så jag kan ställa in min själv. Men det blir definitivt en system nu.

Tack alla :-D
 
Om budgeten tillåter skulle jag rekommendera 650d istället med tanke på att AF är uppgraderat och fler bilder/s pga att dina motiv rör på sig, speciellt race och hunden.

650 finns väl i butik inom ett par veckor.


1. AF??
Jo har funderat på de där med bilder/s, men har insett att jag får ta de när jag lärt mig mer. Och kan investera i något dyrare ;-)

2. Vad kan den tänkas ligga på?
Min budget är runt 5-6,000 kr för en kamera. Sambon anser redan där att jag är smått galen.
Men förstod efter en tur i butiker att de är där man får ligga för att få något vettigt till start kamera :-D
 
1. AF??
Jo har funderat på de där med bilder/s, men har insett att jag får ta de när jag lärt mig mer. Och kan investera i något dyrare ;-)

2. Vad kan den tänkas ligga på?
Min budget är runt 5-6,000 kr för en kamera. Sambon anser redan där att jag är smått galen.
Men förstod efter en tur i butiker att de är där man får ligga för att få något vettigt till start kamera :-D

Alla instegsmodeller fårn alla tillverkare idag är bra och prisvärda. Det är mer en fråga om vad du vill med fotandet. Med en systemkamera så har du alla utvecklingsmöjligheter samtidigt som du eller sambon även kan utnyttja auto-lägena om man bara vill knäppa utan att tänka.

Tycker du att det blir för dyrt så kan jag varmt rekommendera att köpa en nyare begagnad. Det finns mängder av bra sådana ute på marknaden nu eftersom många byter upp sig redan efter ett år eller så. Där finns verkligen tusenlappar att tjäna och du kommer ändå att bli glad över skillnaden i bildkvalitet. Kom ihåg att det är på objektiven du ska lägga de stora pengarna. De har du kvar men kameran byter du efter några år.
 
Kan varmt rekommendera Scandinavien Photos begagnad. De tester prylarna och ger 6 mån garanti och priserna kan ligga i nivå med Blockets, så ibland kan du göra klipp men inte alltid så kolla mot Blocket och Fotosidans Köp o Sälj också å du får en prisnivå. Har köpt både kamerahus och objektiv från SP och Fotosidan och det har alltid varit bra grejor, men testa innan köp.
 
jag skulle välja ett objektiv med zoomtyp det du själv nämner.
fasta är ofta bra objektiv, men man känner sig mer flexibel med zoom.

Gör inte din sambo allt för intresserad av foto bara, för då kanske du inte själv får låna den!!
 
jag skulle välja ett objektiv med zoomtyp det du själv nämner.
fasta är ofta bra objektiv, men man känner sig mer flexibel med zoom.

Gör inte din sambo allt för intresserad av foto bara, för då kanske du inte själv får låna den!!

:)), jag och dottern köpte en kamera tillsammans för 3 år sedan. Första året var det en som fotade och en som ibland fick låna den ibland, gissa vem. Jag tröttnade på att vänta och köpte ett hus till, efter hand så köpte jag ytterligare ett hus och sedan ytterligare ett.... Nu har vi två D5000, en D90 och en D300! Problemet löst.
 
:)), jag och dottern köpte en kamera tillsammans för 3 år sedan. Första året var det en som fotade och en som ibland fick låna den ibland, gissa vem. Jag tröttnade på att vänta och köpte ett hus till, efter hand så köpte jag ytterligare ett hus och sedan ytterligare ett.... Nu har vi två D5000, en D90 och en D300! Problemet löst.

Bra där! Då har ni ett fint intresse ihop!
 
Oj tusen tack för alla bra tips. Vilken tur att jag ramla in på den här sidan =)

Ska kolla runt lite på begagnade, kan vara en bra ide. Men hur ofta säljs produkter som är totalt sönder använda?
Är lite så där för att köpa begagnat, har råkat köpa saker som sen varit totalt skit.

Hehehe misstänker att det inom snar framtid kommer finnas iaf två system i huset, sambon verkar redan väldigt intresserad. Vilket inte gör mig något. Blir så mycket enklare att uppgradera om han är med på det ;-)

Hur/vad är skillnaden mellan fast och zoom?? Trodde dom flesta hade zoom :-S
Min tanke är nog som sagt att börja med ett start kit och sen uppdatera med lite olika objektiv vart efter jag märker vad jag trivs med och hur jag använder kameran mest. För att ev senare byta upp kamerahuset. Om jag hade råd skulle jag nog köpa allt på en gång men får försöka tänka liiiite ekonomisk och lägga upp en plan ist :-D
 
Alla systemkameror har ett P- eller auto-läge där allting sköts automatiskt, så en systemkamera behöver inte vara ett dugg krångligare att använda än en kompaktkamera.
 
Är men lite osäker på begagnat, som man ska vara, så tycker jag ScandinavienPhoto är en utmärkt lösning. Testade grejor samt 6 mån garanti. Priset brukar vara betydligt billigare, men man ska också kolla rea på nytt, cyberphoto har en del canon nu. Händer en hel del på hus så man kan kanske hitta nya hus och begagnade objektiv, jag har nog ett objektiv som jag köpte begagnat som är en 15 år gammalt och fortfarande "modernt"
 
Om du har ett 50mm och tycker att du är för nära objektet måste du ta ett steg tillbaka. Har du ett 18-55mm kan du vrida på objektivet till en vidare vinkel, typ 18mm,så kommer kanske allt med på bilden. Istället för att backa rent fysiskt. Fördelen med fasta är att de ofta har större bländaröppning, släpper in mer ljus. Ofta skarpare bilder till ett bra pris.
Om eller när nästa kamerahus kommer in, köp av samma märke så kan du låna objektiv av honom.

...snart fotboll på tv 😃



Oj tusen tack för alla bra tips. Vilken tur att jag ramla in på den här sidan =)

Ska kolla runt lite på begagnade, kan vara en bra ide. Men hur ofta säljs produkter som är totalt sönder använda?
Är lite så där för att köpa begagnat, har råkat köpa saker som sen varit totalt skit.

Hehehe misstänker att det inom snar framtid kommer finnas iaf två system i huset, sambon verkar redan väldigt intresserad. Vilket inte gör mig något. Blir så mycket enklare att uppgradera om han är med på det ;-)

Hur/vad är skillnaden mellan fast och zoom?? Trodde dom flesta hade zoom :-S
Min tanke är nog som sagt att börja med ett start kit och sen uppdatera med lite olika objektiv vart efter jag märker vad jag trivs med och hur jag använder kameran mest. För att ev senare byta upp kamerahuset. Om jag hade råd skulle jag nog köpa allt på en gång men får försöka tänka liiiite ekonomisk och lägga upp en plan ist :-D
 
http://www.dustinhome.se/product/50...ska-fotboll/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

Bara ett tips om du är ute efter 600D en riktigt bra deal där både kit objektivet 18-55 samt ett schysst 50mm 1,8 ingår! 50mm 1,8 kommer du ha mycket kul med och ta bra bilder när du lärt dig kameran. Samt du får en väska till kameran på köpet och en fotboll ;)!
EDIT: Fick se att Photoshop Elements 10 ingår ocks kostar annars runt 800-1000:-.

Det låter som ett bra kit....Köp uv filter till objektiven , det skyddar linsen. Betydligt billigare att byta uv-filter än objektiv om man får en repa....
 
Det låter som ett bra kit....Köp uv filter till objektiven , det skyddar linsen. Betydligt billigare att byta uv-filter än objektiv om man får en repa....

Skippa uv filtren på 50/1.8 och kit-objektiv. Köp motljusskydd istället, de både skyddar och gör nytta. Finns många trådar att läsa om uv filtrets vara eller inte vara.
 
Skippa uv filtren på 50/1.8 och kit-objektiv. Köp motljusskydd istället, de både skyddar och gör nytta. Finns många trådar att läsa om uv filtrets vara eller inte vara.

Javisst kan hon göra det, det var bara en rekommendation och ett sätt att skydda linsen.
Motljusskydd brukar väl iof följa med objektiv. .Men kanske inte till alla .Och funkar säkert lika bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.