Annons

Okänd mellanformat...

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke _ndersson

Aktiv medlem
Fick kika på en gammal kamera som tillhörde min morfar då jag var på besök hos föräldrarna igår. Dess historia är helt okänd, och ägaren gick bort för 10 år sen.

Är nyfiken på den men har inte hittat någon information någonstans, så jag provar om någon här känner till den.
 

Bilagor

  • 08.jpg
    08.jpg
    92.6 KB · Visningar: 439
Hej!

Länken som du fick av Johan ger bra svar på din fråga, jag tänkte komma med lite ytterligare information. Kameran heter på ryska "ljubitel" vilket betyder "amatör". Kameran är en kopia på Voigtländer Brilliant. För att få reda på vilket år just din kamera är tillverkad kollar du på serienumret som står graverat runt objektivet. De två första siffrorna står för året, ex. 51xxxxxx för 1951.

Jag hoppas att du får tillfälle att prova kameran, dock är risken stor att smörjfettet i kameran stelnat genom åren så tiderna inte stämmer och fokusering går trögt.

Lycka till!
 
Det är en äkta sovjetisk Lubitel I, den första Lubitel-modellen i bakelit. Jag har en likadan och den fungerar alldeles utmärkt trots åldern (dock lite trög kuggång mellan objektiven). Optiken är inte alls oäven, dock kan kuggningen mellan tagningsobjektivet och sökarobjektivet komma i osynkroniserat läge men det går att justera ganska lätt om det behövs. Finns instruktioner för detta om man letar lite på nätet. Filmen är vanlig 120-film för mellanformat. Det är ingen direkt kopia av Brillianten, den har också en del gemensamt med den tillika sovjetiska Komsomolets (Ung Kommunist). Kameran är relativt liten och lätt och har ett smart filterfack på sidan där det finns ett gult och ett orange filter av påstickstyp som är mycket snabbarbetat. Sökaren är en tydlig, stor förstoringslins som är lätt att se i även i solsken. Har några softkopierade bilder tagna med denna här:

***

***

***
 
Stort tack till er för all information! :)

Cristopher: Ja, man blir ju sugen på att testa den, men måste nog lära mig mer om handhavandet då.. har aldrig fotat med denna typ av kamera. Värre är att det verkar vara något stul med slutaren, som jag bara fick att funka normalt i ett speciellt läge- ändrade man inställningen så hakade den upp sig halvvägs och fick stängas manuellt. Kanske var det jag som gjorde fel..?

Nils: Riktigt kul att få se bilder tagna av samma kameramodell! Skön känsla i dom du lade upp här. På tal om film; det finns faktiskt en helt oanvänd filmrulle till kameran som antagligen är lika gammal som kameran (haha, snacka om långtidslagrad film!)- inget att använda men en rätt rolig grej ändå. Sällsynt med en 50-årig förbrukningsvara i nyskick...

En till bild:
 

Bilagor

  • 11.jpg
    11.jpg
    85.5 KB · Visningar: 231
ANNONS