Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus Studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.

Jag har börjat använda Olympus Studio 1.5 till mina orf-filer.
Tycker att det programmet ger oöverträffad bildkvalitet om man jämför med de program jag använt tidigare - RawShooter Essentials och Capture One Pro.

RSE är i och för sig tveklöst det absolut mest smidigaste programmet att använda - men det har en ganska dålig återgivning av färgerna från min E-300.

C1 Pro funkar för det mesta riktigt bra, men jag har haft en del problem med att programmet kan ge lite lustiga "mönster" i bilder med skarpa enhetliga färger. (lite kass på att plocka fram detaljer, dessutom).

Men nu till min fråga till er som också använder Olympus Studio...

Dom bilder som jag tagit på 400-1600 ISO vill jag lägga lite brusreducering på. Jag har i och för sig Noise Ninja som fungerar riktigt bra. Men när jag framkallar mina orf-filer vill jag ha en OK bild direkt efter framkallningen. Har inte lust att öppna upp den i Adobe PS för ytterligare korrigeringar.

Jag framkallar i Olympus Studio-Image Edit, och där kan jag ju välja brus reducering på 2 (!) ställen. Dels i raw-inställningarna och dels som funktion efter att bilden gått igenom raw-framkallningen. Vilken tycker ni funkar bäst?

Jag har hittills inte använt "False colour surpression" - tror den skall motverka cromatisk ab. men jag har inte sett något sådant ännu. Men kan den fungera till att ta bort eventuellt brus i mina bilder?

Så, vilka erfarenheter har i andra?

/Jacob vP
 
Noise Cancellation vs. Noise Reduction ?

För kameror senare än E-1, så finns i Olympus Studio bara två uppräkningsalternativ av RAW-filerna. I läget RAW Development Engine = High Function så har man möjligheten att justera både False Color Suppression och Noise Cancellation. I läget RAW Development Engine = High Speed så används inbyggda algoritmer för att automatiskt justera dessa parametrar. Även Adobe Photoshop Elements 3 med ACR 3.6 har motsvarande funktioner: Färgbrusreduktion och Luminansutjämning.

Med de nya Zuiko Digital zoomarna, så har jag inte heller sett någon CA, chromatic aberration. CA-korrigering (för optiska defekter, ej för brus) kan jag dessutom tänka mig bäst görs selektivt på ett separat lager. Färgbrusreduktion eller False Color Suppression använder jag därför enbart på bilder tagna på de högre ISO400-ISO1600. Jag använder ofta denna funktion för att konvertera krominans-brus till luminans-brus, som jag samtidigt reducerar här. För svårare fall, låter jag ett externt verktyg sköta hela brusreduceringen via .TIF filer eller direkt via en plugin.

I RAW Development finns som sagt Noise Cancellation medan i Image Processing finns Noise Reduction, varav den senare finns med ett Auto-läge vilket kan vara bra även vid batch processing. Brusreducering kan jag tänka mig sker bäst i början av en bildbehandlingskedja, medan man ännu har kvar den ursprungliga slumpmässigheten i informationen. Bruset från Kodaks sensorer har en spektralt slumpmässigt mycket god karaktär, som gör att brusreducerings-programmen svarar myckelt väl på dess data. Brusreducerings-algoritmerna i de externa specialprogrammen såsom t.ex. Noise Ninja är nog mer rafinerade än de elementära som finns i Photoshop och Studio.

Jag har inte jämfört Noise Cancellation mot Noise Reduction för att kunna rekommendera det ena över det andra. För att förenkla arbetet med bildbehandlingen så kanske RAW Development Engine = High Speed är att rekommendera vid höga ISO-tal. Däremot för de låga ISO-talen, där man önskar max detaljrikedom, så ser jag inte någon orsak att fundera på något annat än RAW Development Engine = High Function.

P.S.
Hämtat ur ett något antikt white paper från TI som populärvetenskapligt beskriver flödet och terminologin i en bildbehandlingskedja:

4.8 Edge Enhancement
The nature of CFA interpolation filters introduces a low-pass filter that smoothes image. To sharpen the images, the image pipeline uses an edge detector magnitude in the Y channel at each pixel. The edge magnitude is then scaled original luminance (Y) image to enhance the sharpness of the image.

4.9 False Color Suppression
Note that the edge enhancement is only performed in the Y channel of the misalignment in the color channels at the edges, resulting in rainbow-like the color components, Cb and Cr, at the edges reduces these artifacts.

Ref:
 

Bilagor

  • olympus_studio.jpg
    olympus_studio.jpg
    53.1 KB · Visningar: 1,103
Engelskan blev lite konstig med tappade ord, när jag i all hast klippte in från .pdf dokumentet. Här är de kompletta meningarna.

4.7 Color Space Conversion
Typical image-compression algorithms such as JPEG operate on the YCbCr color space. Therefore, a color space conversion is performed to transform the image from an RGB color space to a YCbCr color space. This conversion is a linear transformation of each Y, Cb, and Cr value as a weighted sum of the R, G, B values at that pixel location.

4.8 Edge Enhancement
The nature of CFA interpolation filters introduces a low-pass filter that smoothes the edges in the image. To sharpen the images, the image pipeline uses an edge detector to compute the edge magnitude in the Y channel at each pixel. The edge magnitude is then scaled and added to the original luminance (Y) image to enhance the sharpness of the image.

4.9 False Color Suppression
Note that the edge enhancement is only performed in the Y channel of the image. This leads to misalignment in the color channels at the edges, resulting in rainbow-like artifacts. Suppressing the color components, Cb and Cr, at the edges reduces these artifacts.
 
Olympus Studio ver 2.01 uppgradering

Jag har just uppgraderat Olympus Studio till version 2.01 från ver 1.51 (ver 1.52 på MAC). Jag har väntat med att uppgradera tills nu, eftersom 1.51 och 2.01 inte kan existera på samma PC. Först när jag hade fått en uppgraderings-nyckel, så genomförde jag uppgraderingen. För E-300 så behövde jag egentligen inte hasta på, men med E-400 så blev uppgraderingen nödvändig. Stöd för nya E-410 och E-510 har även tillkommit.

Ref:
 
Olympus Studio v2.1

Med en ny kamera lanserad, så behövs även en uppdatering av Studio, denna gång till version 2.1.

Mycket trevligt att se så många Added och Improved. Studio 2.0 var ju totalt omskriven och harmoniserad med Master 2.0, om man jämför med versionerna för 1.x. En första version av någonting, x.0, brukar ju vara förenligt med buggar och funktionsbegränsningar. Denna verson v2.1 ser därför mer lovande ut.

Har man en gammal version av Studio v1.x, så är uppgraderingen gratis till v2.x. Kontakta Olympus och uppge ditt existerande serienummer för utbyte.

---------------------------------------------------------------
OLYMPUS Studio ver 2.1 Update for Windows
---------------------------------------------------------------
  • Support for "E-3"
  • Added "Add IPTC Information" function under Transfer Images, RAW Development and Batch Processing.
  • Added New skin (Professional) which is the most suitable for viewing and sorting photos.
  • Improved the display speed in Thumbnail Area.
  • Added the function to show Pop-up Information for a file.
  • Improved the function to narrow down by Color Mark.
  • Improved the operability of the function to sort images.
  • Added the function to display the background processing status in the status bar.
  • Added the function to select the next operation after saving files.
Ref:
 
Olympus Studio v2.11 (december 2007)

---------------------------------------------------------------
OLYMPUS Studio ver 2.11 Update for Windows 2000 / XP / Vista
---------------------------------------------------------------
OLYMPUS Studio ver 2.11 Update for MacOS OS X 10.3 or later
---------------------------------------------------------------
  • Improved some functions for Print.
  • Add the function to save and load "My Settings" (RAW Development / Camera Control) as a file.
  • Added the function to load Batch Processing File.
  • Support for the image processing files saved in OLYMPUS Studio 1.
  • Support for the functions to display Ruler and add Grid in the preview area of Camera Control.
  • Improved the speed to develop RAW data. (MacOS)
  • Fixed the issue where "Update Software", "Update Camera", "Camera Version Information" and "Download Camera Template" functions do not work on Mac OS X v10.5(Leopard).
Ref:
 
Ändra EXIF fältet "OLYMPUS DIGITAL CAMERA"

Varje Olympus kamera skriver in den generiska texten "OLYMPUS DIGITAL CAMERA" i EXIF-data. För att ändra denna till något mer personligt, t.ex. © 2008 Sundvisson, så behövs Olympus programvara Studio. Den fria Master som levereras med kamerorna har inte denna funktion.
 

Bilagor

  • exif2.gif
    exif2.gif
    13.2 KB · Visningar: 799
Litet förtdligande

Man måste sätta kameran i "Control Mode" och gå in i Studios "Camera Control". Där finns "Other Settings" i Camera-menyn.

Tack för tipset!
 
Camera ID

Det stämmer, samt är väl anledningen till att funktionen bara finns hos Studio.

Bifogad bild visar EXIF data, före och efter byte av innehållet i nämnda fältet.
 

Bilagor

  • cameraid.gif
    cameraid.gif
    10.9 KB · Visningar: 711
Synd bara att Camera ID inte syns på så många ställen.

Jag hade gärna bytt ut den urdumma bild-titeln t ex.
 
Är Olympus Studio prisvärt?

Jag fortsätter tråden med en ny vinkel.

Hur bra är Olympus Studio jämfört med andra program som kan hantera ORF-filer? Jag har numera en E-3, och åtminstone på skärm ser bilder "framkallade" med olika program väldigt olika ut när det gäller till exempel färgmättnaden.

Olympus Studio kostar en bra slant, och jag inte vill ha ett program för varje moment i bildbehandlingen (överdrivet, förstås, men ibland känns det så).

ORF-filer som jag kört genom till exempel Rawshooter, Picture Window Pro, Raw Therapee och Olympus Master ser tämligen olika ut. Det känns ungefär som på analogtiden, när kopior från samma negativ såg helt olika ut beroende på vilket fotolabb som man skickat dem till.

Hittills har det bästa resultaten varit de som har framkallats av Olympus Master. Jag antar att det kan beror på att de har olika grundinställningar, eller på att de tolkar rådata olika, eller på att, o hemska tanke!, bara Olympus Master vet vilka kompenseringar för optik med mera knep och tjuvtrick som kameran bäddat in i ORF-filerna.

Olympus Master är dock ett ganska osmidigt program, och jag är nte säker på att jag gillar Olympus Studio bättre.

/Per

PS. Rawshooter klara inte E-3s råfiler, så jag har först konverterat dem till DNG-filer med hjälp av Adobes DNG-konverterare.
 
Senast ändrad:
Vad Olympus Studio har som Olympus Master saknar

Studio har en unik Camera Control, men främst använder jag Studio till RAW konverteringarna, till 16-bit/ch TIF alt JPEG 8-bit/ch i högsta kvalitet.

Med Zuiko Digital gluggarna, så lagras korrektionsfaktorer för objektivens vinjettering, distorsion, CA, färgton, etc, vilka skrivs in i EXIF-data.

Det är därför högst sannolikt att endast fabrikanten kan läsa ut och dra nytta av dessa fördelar. Man kan även se ett exempel på detta med GRADATION=AUTO hos E-3, som endast Master och Studio kan tolka. Det är en funktion, som bidrar till bättre återgivning av tonomfånget i bilderna och en funktion som jag inte vill vara utan.

Studio har även de blinkande varningarna för Highlight och Shadow, vilka har inställbara tröskelvärden, som är till bra hjälp vid konverteringen.

Studio har IPTC-information, vilka skrivs in i bildfilerna.

Det går att jobba med Studio tillsammans med flera monitorer, samt det går att konfigurera programmet med prioritet på snabbhet alt. hög kvalitet på förhands-visningen av RAW. Lite smidigare att jobba med än i Master.

Mycket användbara är de extra verktygen i Studio vid RAW-konverteringen:
• False Color Suppression (Mycket användbart vid höga ISO 1600-3200)
• Chromatic Aberration Compensation R/C & B/Y
• Distortion Correction (Mycket användbart för Fisheye och UWA)
• Shading Compensation
• Unsharp Mask (eg. Batch Mode)
• Curve Tool (RGB/R/G/B/ Channel)

Studio har ett arbetsflöde med batchmode, som är smidigare än det rudimentära som finns i Master. Det går att spara olika "framkallnings"-profiler.

Det går att spara undan hur många av kamerans CUSTOM SET1 & SET2 som man önskar på disk, t.ex. E-400 SET1.ocs & E-400 SET2.ocs. Det görs via Camera Control.

Enligt FourThirdsPhoto kommer nästa uppdateringen av Studio att innehålla en Live View Mode för Camera Control. I dagsläget endast via komposit video och utanför Studio.

Andra verktyg som du inte redan har nämnt, och som kan vara värda att kika närmare på är LightZone även för Linux från Light Crafts, samt SilkyPix Developer Studio.

Ref:
 
Re: Vad Olympus Studio har som Olympus Master saknar

Sundvisson skrev:

Med Zuiko Digital gluggarna, så lagras korrektionsfaktorer för objektivens vinjettering, distorsion, CA, färgton, etc, vilka skrivs in i EXIF-data.

Jag antar att det finns fog för misstanken att just de här funktionerna inte har stöd i andra program än i dem från Olympus. Det mesta kan man ju justera manuellt, efter tycke och smak, när man i alla fall redigerar bilderna.

Den geometriska distorsionen är det väl annars bara PTLens som klarar av, nota bene om det objektiv som man använder finns i programmets databas. Och då fungerar det bara för jpg-bilder, såvida man inte har använder ett redigeringsprogram som kan utnyttja insticksmoduler till Photoshop. DxO saknar ju tyvärr allt stöd för Olympus-hus och -objektiv!

Möjligheten att fjärrstyra kameran är trevlig, särskilt när man vill fotografera stjärnhimlen. Fast det finns andra program som kan fjärrstyra ett Olympus-hus. Jag jag har för mig att jag hittade ett sån't program för några månader sen, man kan tyvärr inte hitta bokmärket.

Fast det var kanske bara en vacker dröm.... ;-)

/Per
 
Vad Olympus Studio har som Olympus Master saknar

Som synes är även editeringsmöjligheterna väsentligt fler hos Studio än hos Master. En användbar funktion är att i Studio kan man rotera bilden i steg om tiondels grader. Denna kallas för Tilt Adjustment och kan användas för att t.ex. räta upp lutande horisonter. Master är tyvärr begränsad till enbart rotation +90 eller -90 grader. Några av specialfunktionerna vid RAW-konverteringen hos Studio, återfinnes även här i editerings-moden.
 

Bilagor

  • olympusstudiomaster400.gif
    olympusstudiomaster400.gif
    68.5 KB · Visningar: 563
Re: Vad Olympus Studio har som Olympus Master saknar

Sundvisson skrev:
Som synes är även editeringsmöjligheterna väsentligt fler hos Studio än hos Master.


Förvisso, men för mig skulle Olympus Studio vara mest intressant som en råkonverterare som tar hänsyn till de korrektioner för objektivfel och -egenheter som finns i råfilerna. Jag överger inte det förträffliga Picture Window Pro som mitt favoritredigeringsprogram....

/Per
 
Re: Vad Olympus Studio har som Olympus Master saknar

Sundvisson skrev:
Studio har en unik Camera Control, men främst använder jag Studio till RAW konverteringarna, till 16-bit/ch TIF alt JPEG 8-bit/ch i högsta kvalitet.

Med Zuiko Digital gluggarna, så lagras korrektionsfaktorer för objektivens vinjettering, distorsion, CA, färgton, etc, vilka skrivs in i EXIF-data.

Bra argument, så jag kröp till korset och köpte en licens till Studio 2.

Finns det någon pdf-manual eller annan manual till programmet? Hjälpfunktionen i all ära, men det är också bra med en manual som man kan bläddra i. En rejäl dokumentation är halva programmet ;-)

/Per
 
Olympus Studio v2.12 update (mars 2008)

---------------------------------------------------------------
OLYMPUS Studio ver 2.12 Update for Windows 2000 / XP / Vista
---------------------------------------------------------------
OLYMPUS Studio ver 2.12 Update for MacOS OS X 10.3 or later
---------------------------------------------------------------

  • Fixed the problem that the added display language for E-3/E-510 could not be updated correctly in "Update Camera/Add Display Language".
Ref:
 
Olympus Studio v2.2 update (juli 2008)

---------------------------------------------------------------
OLYMPUS Studio ver 2.2 Update for Windows 2000 / XP / Vista
---------------------------------------------------------------
OLYMPUS Studio ver 2.2 Update for MacOS OS X 10.3 or later
---------------------------------------------------------------
  • Support for Portuguese (Brazilian).
  • Improved the display speed in Preview Area in "RAW Development" and "Image Edit" windows.
  • Added the functions to narrow down, sort, and delete files in Thumbnail Area of all windows.
  • Added the function to clear Cache.
Ref:
 
ANNONS