Annons

Pentax *ist D 6mp officiell info

Produkter
(logga in för att koppla)
Officiellt pressmeddelande från Pentax USA (Pentax Scandinavia har inte hunnit med att göra en svensk än).

February 26, 2003
For Release: Immediate
PENTAX ANNOUNCES NEW DIGITAL SLR CAMERA: LONG ANTICIPATED *ist D OFFERS INTER-CHANGEABLE LENSES




ENGLEWOOD, Colorado (February 18, 2003) Patience soon will pay off for digital SLR enthusiasts when PENTAX USA delivers the lens-interchangeable *ist D digital SLR camera. With the clarity of 6.1 effective megapixels, a pentaprism viewfinder, and a 1.8 inch LCD monitor, the *ist D will feature one of the world’s smallest, lightest camera bodies in the digital SLR category.


Along with the *ist D, PENTAX announces an exciting wide angle lens for 35mm AF
SLR cameras, the smc PENTAX-FA J Zoom 18-35mm F4-5.6 AL.

These latest PENTAX digital advancements will be showcased under glass at the 2003 Photo Marketing Association’s (PMA) Show in Booth C140 from March 2-5 in Las Vegas. PMA hosts an annual trade show where manufacturers in the photography industry showcase their newest products.


The *ist D will officially launch in July 2003.


PENTAX U.S.A., Inc. is an innovative leader in the production of digital and film cameras, binoculars, lenses, mobile printers, scanners and internet cameras. For more than 80 years, Pentax technology has developed durable, reliable products that meet the needs of consumers and businesses. With corporate headquarters located in Englewood, Colorado, PENTAX U.S.A., INC. is a wholly owned subsidiary of PENTAX CORPORATION.


# # #


For More Information: Michelle Martin 303.728.0224 [email protected]
PENTAX on the Web: http://www.pentaxdigital.com







*ist D DIGITAL SLR FACT SHEET




6.1 effective megapixels
With a high-performance CCD measuring 23.5mm x 15.7mm and unique image processing technology, the *ist D achieves impressive 6.1 effective megapixel resolution for the recording of precise, superior quality images.

One of the world’s smallest, lightest camera bodies
The design of the *ist D combines compact dimensions with surprisingly light weight. Measuring 5 inches (129mm) x 3.7 inches (95mm) x 2.3 inches (60mm) and weighing just 18 ounces (510g) without batteries, the *ist D will be one of the smallest, lightest lens-interchangeable digital SLR cameras available.

A wide range of compatible PENTAX lenses for flexible shooting
A wide range of compatible PENTAX lenses are available for use with the *ist D, allowing the user to compose satisfying scenes regardless of the type of subject.*
*Compatible lenses: K, KA, KAF, and KAF2 mount lenses; screw mount lenses, 645, and 67 series lenses (adapter required). Some functions may not activate depending on the choice of lens.

New pentaprism viewfinder
An optical pentaprism viewfinder developed especially for the *ist D makes viewing easy with an ample 95% field of view and 0.95X magnification. A superimposed display function assists composition by illuminating the AF points in red.


Other major *ist D features
* New 16-segment metering system achieves more accurate exposure
* New 11-point AF sensor (SAFOX VIII) realizes enhanced focusing
* Fast 1/4000 sec. shutter speed and high-speed flash sync at 1/150 sec.
* Continuous shooting at approx. 2.7 fps
* 2-dial system separates aperture and shutter speed settings
* With individual dials for shutter and aperture selection, Hyper program makes it easy to switch between Shutter-Priority AE and Aperture-Priority AE.
* Hyper manual let you achieve the proper exposure with simple button operation.
* Custom function allows functionality to be tuned to satisfy user preferences
* Noise reduction function activates for long exposures
* Compatible with MicroDrive and CompactFlash Type I/II
* Takes four AA batteries or two CR-V3 lithium-ion batteries
* PC-based camera control and easy data transmission with USB 1.1 compatibility
* 1.8 inch, 118,000-pixel LCD monitor for easy, high-precision viewing
* Convenient playback functions, such as nine image- and 12X magnification-display
* Choice of JPEG, TIFF and RAW recording formats
* Comes complete with software compatible with RAW format data
* Special battery grip (availability to coincide with *ist D)

New Interchangeable lenses
A new wide angle lens for 35mm AF SLR cameras, the smc PENTAX-FA J Zoom 18-35mm F4-5.6 AL, also will be displayed at PMA 2003 together with the *ist D. The lens is comprised of 12 elements in 10 groups and it has a focal length equivalent to 28-54mm in 35mm format when used with the *ist D.*


* Specifications and capabilities subject to change.



# # #


For More Information: Michelle Martin 303.728.0224 [email protected]


PENTAX on the Web: http://www.PENTAXUSA.com
 
Ingen bild på kameran (än)

Pentax har inte släppt någon bild på den nya *ist D. Den baseras på *ist modellen (bild finns på http://www.pentax.se) men sökarhuset är troligen något större (mer avancerad konstruktion) och handgreppet är troligen större det med (kameran har slutar- och bländarrattar för Hyper-lägena, den filmbaserade *ist saknar Hyper-lägen för exponeringsautomatiken).

Med vänlig hälsning
Roland
 
Hej

Pentax är sent ute. Först fiaskot med fullframes Pentaxen och sedan MZ-s som är för dyr och hänger inte med i konkurrensen.

Jag var tidigare en hängiven Pentax ägare (6 st blev det, S3,LX,MX,K1000,Z1,SF7 och ett helt gäng med gluggar)

De tidiga kamerorna var fina pjäser, särskilt Lx som var i princip outslitlig. Den manuella optiken höll också hög klass. Sedan kom AF och en nedåtgående trend startade med såväl hus som optiken. SF7 var en direkt chock-vilket skräp.

Z1 huset höll hög klass men optiken var inte i samma klass. Rackliga och proffsversioner fanns inte att tillgå, åtminstone inte i samma omfattning som ex. Nikon.

Varför köpa en Pentax digital slr? Kanske om man sitter på massor av manuella gluggar annars vet jag inte vad det finns för skäl. Nikon o Canon har bättre hus, bättre optik och fler 3:e part tillverkare.

Vad är *ist för namn sen... får man ersätta asterisken med valfri bokstav eller.., kan bli kul efter en stund?

Med vänlig hälsning
Johan
 
...och hur är det med priset? Ett riktigt bra pris skulle göra den grymt intressant och ta ner Canon/Nikon på jorden.
 
julgus skrev:
Pentax är sent ute. Först fiaskot med fullframes Pentaxen och sedan MZ-s som är för dyr och hänger inte med i konkurrensen.

Jag förstår inte ditt gnäll. Pentax drog tillbaka 6mp "full frame" versionen därför att Philips sensor var för dyr och hade problem med brus. Contax använder samma chip och deras digitala systemkamera har definitivt inte gjort en succé på marknaden. Jag tycker det var klokt av Pentax att tänka om och göra något mer konsumentvänligt. Philips chip var en återvändsgränd.

MZ-S är inte alls för dyr. Det är en fantastisk kamera med högsta byggkvalitet (magnesiumchassi), lika snabb autofocus som EOS 3 (och dessutom betydligt bättre i svagt ljus). Exponeringsmätningen fantastiskt fin (vilket flertal tester visat). Det är världens minsta professionella AF systemkamera. Den är tänkt annorolunda än konkurrerande F100 och EOS 3, men varför ska detta innebära att den "inte hänger med"? EOS 3's byggkvalitet är ju under all kritik. En vän till mig har en och plastskalet har redan lossnat på sina ställen så att den nakna aluminiumprofilen under syns.

De som påstår att MZ-S är överprisad har aldrig använt den. En EOS 3 är i jämförelse en stor och skramlig aluminiumburk. Usch säger jag bara, jag tycker faktiskt att min MZ-5n känns bättre än min väns EOS 3.

Z1 huset höll hög klass men optiken var inte i samma klass. Rackliga och proffsversioner fanns inte att tillgå, åtminstone inte i samma omfattning som ex. Nikon.

Jag håller inte med dig alls. Men visst, Nikon har ju en fantastisk fin kvalitetskänsla i sin G optik utan bländarring, utan avståndskala och med objektivfattning av plats. Och Nikons fina tradition av kameror utan mekanisk bländarkoppling är ju helt underbar (märker du min ironi? :) ). Jämför med Pentax som fortfarande har kvar sin mekaniska bländarkoppling (dubbla bländarsystem) i alla kameror utom instegsmodellen MZ-60. Pentax har mycket fin proffsoptik. Har du någonsin känt på en FA 43, 77 eller 31 Limited? Vilken känsla, vilken kvalite och framförallt - den optiska prestandan är superb. När Popular Photography listade världens 3 bästa objektiv, så var Pentax FA 31 Limited ett av dem. Även FA* serien är riktigt fin med väldigt fina optiska prestanda. FOTO har genom åren givit mycket beröm åt Pentax optik. Exempelvis FA* 28-70 ansågs ju som den bästa, och billigaste (av de stora märkena) i sin klass. FA optiken är också mycket bra, och inte alls "racklig". Mina FA 28 f/2.8 AL, 50 f/1.7 och FA 135 f/2.8 känns fina och solida, särskilt 135:an (men skillanden är liten, alla är bra).

[/QUOTE]
Varför köpa en Pentax digital slr? Kanske om man sitter på massor av manuella gluggar annars vet jag inte vad det finns för skäl. Nikon o Canon har bättre hus, bättre optik och fler 3:e part tillverkare.
[/QUOTE]

1. Överlägsen exponeringsmätning (vilket flertal tester visat, det finns en djurfototograf som skriver mycket i Outdoor Photography, och han har gått över från EOS 1 till Pentax 645 därför att EOS:en exponerade så himla dåligt. Med Pentax är flersegmentsmätningen "spot on". *ist har samma fina mätning, skälet till att segmenten har ökat är inte för att få bättre mätning (kan det bli bättre än "spot on"?) utan för att kunna spotmäta där AF sensorerna ligger (de är 11 stycken).

2. Mindre hus utan att tumma på kvalitet eller prestanda. Detta minskar risken för belastningsskador, nog så viktigt för "nerlastade" fotografer.

3. Användarvänlighet. Med *ist D rör du bländaren och slutaren, kameran kopplar om mellan olika automatiklägen automatiskt. Och att använda manuella läget är busenkelt, dessutom med direkt övergång till automatiskt. Det är krångligare med Canon, Nikon är bättre men HyperMode är en fantastisk Pentax idé.

4. Bra optik. Pentax fasta gluggar har ett erkänt gott rykte och många, inklusive mig, kan inte tänka sig något annat. Nikon har ofta något högre kontrast vilket hämmar detaljupplösningen och ger en fiktiv känsla av skärpa. Pentax är mer naturlig och välbalanserad. Det finns även ett flertal mycket fina zoomar och specialoptik. Shift, soft focus, Limited serien i rostfritt stål m.m.

Men vi måste komma ihåg att *ist D inte riktar sig mot samma användare som EOS 1D, utan målgruppen är samma som för Canon EOS 10D och Sigma SD9. Enligt Pentax Japan så är *ist D "entry level". Det kommer att komma mer avancerade modeller längre fram, men jag tycker det är klokt av Pentax att börja med att försöka prisa in sig genom att vända sig till avancerade amatörer och entusiaster.

Vad är *ist för namn sen... får man ersätta asterisken med valfri bokstav eller.., kan bli kul efter en stund?

*ist är ett typiskt japanskt fenomen som innebär något kompakt, snyggt och fullt med finesser. Toyota har exempelvis en bil som heter *ist. Det finns många *ist produkter i Japan. Ja, man kan ersätta asterixen med valfritt innehåll. Enligt Pentax så indikerar det att kameran passar alla. Human-ist, Philosoph-ist, Natural-ist är några exempel som Pentax själva nämner.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Linmajon skrev:
...och hur är det med priset? Ett riktigt bra pris skulle göra den grymt intressant och ta ner Canon/Nikon på jorden.

Det lär bli lägre än nya D10 och Sigma SD9. Pentax själva talar om "agressive pricing" och jag tror dem. Även filmbaserade *ist kommer att ha ett "grymt" lågt pris. Speccad som (faktiskt lite bättre om jag ska vara ärlig) F80 och EOS 30, men till Dynax 5 pris, typ. Jag tror att *ist D blir den första digitala systemkameran i en prisklass som är någorlunda inom räckhåll för "vanliga" människor - och det borgar för säljsuccé.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Easy Roland, you got me checking for grey hairs after reading that:)
I'm sure that Pentax just came out with a fully competent DSLR, but I would question the wiseness of a new "beginner" buying into this system.
I know I'd put my money into the Nikon/Canon system.
Why? Too many reasons to digress in this post but if you push me...:)

(OBS: The above note was written in the absolutley best Swedish/British houmour without one micro-cell of sarcasm of sour rhetoric)

All the best, Duncan
 
Hej

oj,oj en hel uppsats...

Mitt svar kort;

o Pentax visade en ofärdig produkt för marknaden. Man lanserade den men sköt upp detta i omgångar. Man kunde tom förbeställa den. Man borde veta bättre än att visa upp en icke-fungerande prototyp.
o MZ-s är för dyr jmf med konkurrenterna i mina ögon.
o Exp mätningen säkerligen bra men "överlägsen "Nikons Matrix... knappast.
o Nikon har många billiga gluggar. Nikon har många extremt fina gluggar. Pentax har många billiga gluggar och några fina.
o Mindre hus är inget argument som jag förstår. Jag vill ha rejäla kameror.
o Användarvänlighet. Enklare kamera än min F100 finns inte. Pentax Z1 var definitivt inte enkel.
o Tycker att Pentax skall bygga ett par hus som top of the line så de märkestrogna kan stanna och nya kunder kan lockas till märket. Detta före någon budget digital slr.
o Slutligen namnet. Att använda något så lokalt betingat är dumt. Detta ger bara upphov till spekulationer. Det spekuleras på Dpreview (med miljontals besökare) vad det skall betyda - olyckligt tycker jag. Var det fö inte Honda som ville lansera en bil med namnet F...a också.

Med vänlig hälsning
Johan


FotoZ skrev:
Jag förstår inte ditt gnäll. Pentax drog tillbaka 6mp "full frame" versionen därför att Philips sensor var för dyr och hade problem med brus. Contax använder samma chip och deras digitala systemkamera har definitivt inte gjort en succé på marknaden. Jag tycker det var klokt av Pentax att tänka om och göra något mer konsumentvänligt. Philips chip var en återvändsgränd.

MZ-S är inte alls för dyr. Det är en fantastisk kamera med högsta byggkvalitet (magnesiumchassi), lika snabb autofocus som EOS 3 (och dessutom betydligt bättre i svagt ljus). Exponeringsmätningen fantastiskt fin (vilket flertal tester visat). Det är världens minsta professionella AF systemkamera. Den är tänkt annorolunda än konkurrerande F100 och EOS 3, men varför ska detta innebära att den "inte hänger med"? EOS 3's byggkvalitet är ju under all kritik. En vän till mig har en och plastskalet har redan lossnat på sina ställen så att den nakna aluminiumprofilen under syns.

De som påstår att MZ-S är överprisad har aldrig använt den. En EOS 3 är i jämförelse en stor och skramlig aluminiumburk. Usch säger jag bara, jag tycker faktiskt att min MZ-5n känns bättre än min väns EOS 3.



Jag håller inte med dig alls. Men visst, Nikon har ju en fantastisk fin kvalitetskänsla i sin G optik utan bländarring, utan avståndskala och med objektivfattning av plats. Och Nikons fina tradition av kameror utan mekanisk bländarkoppling är ju helt underbar (märker du min ironi? :) ). Jämför med Pentax som fortfarande har kvar sin mekaniska bländarkoppling (dubbla bländarsystem) i alla kameror utom instegsmodellen MZ-60. Pentax har mycket fin proffsoptik. Har du någonsin känt på en FA 43, 77 eller 31 Limited? Vilken känsla, vilken kvalite och framförallt - den optiska prestandan är superb. När Popular Photography listade världens 3 bästa objektiv, så var Pentax FA 31 Limited ett av dem. Även FA* serien är riktigt fin med väldigt fina optiska prestanda. FOTO har genom åren givit mycket beröm åt Pentax optik. Exempelvis FA* 28-70 ansågs ju som den bästa, och billigaste (av de stora märkena) i sin klass. FA optiken är också mycket bra, och inte alls "racklig". Mina FA 28 f/2.8 AL, 50 f/1.7 och FA 135 f/2.8 känns fina och solida, särskilt 135:an (men skillanden är liten, alla är bra).


Varför köpa en Pentax digital slr? Kanske om man sitter på massor av manuella gluggar annars vet jag inte vad det finns för skäl. Nikon o Canon har bättre hus, bättre optik och fler 3:e part tillverkare.
[/QUOTE]

1. Överlägsen exponeringsmätning (vilket flertal tester visat, det finns en djurfototograf som skriver mycket i Outdoor Photography, och han har gått över från EOS 1 till Pentax 645 därför att EOS:en exponerade så himla dåligt. Med Pentax är flersegmentsmätningen "spot on". *ist har samma fina mätning, skälet till att segmenten har ökat är inte för att få bättre mätning (kan det bli bättre än "spot on"?) utan för att kunna spotmäta där AF sensorerna ligger (de är 11 stycken).

2. Mindre hus utan att tumma på kvalitet eller prestanda. Detta minskar risken för belastningsskador, nog så viktigt för "nerlastade" fotografer.

3. Användarvänlighet. Med *ist D rör du bländaren och slutaren, kameran kopplar om mellan olika automatiklägen automatiskt. Och att använda manuella läget är busenkelt, dessutom med direkt övergång till automatiskt. Det är krångligare med Canon, Nikon är bättre men HyperMode är en fantastisk Pentax idé.

4. Bra optik. Pentax fasta gluggar har ett erkänt gott rykte och många, inklusive mig, kan inte tänka sig något annat. Nikon har ofta något högre kontrast vilket hämmar detaljupplösningen och ger en fiktiv känsla av skärpa. Pentax är mer naturlig och välbalanserad. Det finns även ett flertal mycket fina zoomar och specialoptik. Shift, soft focus, Limited serien i rostfritt stål m.m.

Men vi måste komma ihåg att *ist D inte riktar sig mot samma användare som EOS 1D, utan målgruppen är samma som för Canon EOS 10D och Sigma SD9. Enligt Pentax Japan så är *ist D "entry level". Det kommer att komma mer avancerade modeller längre fram, men jag tycker det är klokt av Pentax att börja med att försöka prisa in sig genom att vända sig till avancerade amatörer och entusiaster.



*ist är ett typiskt japanskt fenomen som innebär något kompakt, snyggt och fullt med finesser. Toyota har exempelvis en bil som heter *ist. Det finns många *ist produkter i Japan. Ja, man kan ersätta asterixen med valfritt innehåll. Enligt Pentax så indikerar det att kameran passar alla. Human-ist, Philosoph-ist, Natural-ist är några exempel som Pentax själva nämner.

Med vänlig hälsning
Roland
[/QUOTE]
 
julgus skrev:
[o Pentax visade en ofärdig produkt för marknaden. Man lanserade den men sköt upp detta i omgångar. Man kunde tom förbeställa den.

Pentax gjorde aldrig någon hemlighet av att det var en *prototyp* som man visade upp. Att visa en prototyp och att lansera en kamera är två skilda saker. Man sköt inte heller upp den i omgångar. Var har du fått det ifrån? Och när beslutet togs att den inte skulle tillverkas så talade Pentax klart och tydligt om varför och att man istället skulle arbeta på en kamera som mer låg i linje vad konsumenterna efterfrågade. Det är precis det som de har gjort nu. De har varit väldigt tydliga och klara hela tiden.

o MZ-s är för dyr jmf med konkurrenterna i mina ögon.

Den fina byggkvaliteten som kommer av hantverksmässig sammansättning (ja, den byggs för hand, inga robotar där inte), precisionen i det mekaniska utförandet med särskilt utvalda komponenter och prestandan gör den inte dyr. Det är ingen "run-of-the-mill" produkt, utan målgruppen ligger snarare åt Leica och Contax hållet. Fotografiska konässörer som uppskattar fint hantverk, mekanisk precision (som det närmast sensuella avtrycket, det är många som anser att MZ-S har bäst känsla på slutaravtrycket än någon annan kamera) och förnämlig prestanda. Dessutom med roliga finesser som lampa i bajonettfattningen (bra vid optikbyte i mörker och svagt ljus) och exponeringsdata som läggs mellan filmens perforeringshål.

MZ-S är en exceptionell kamera i dagens alltmer plastinriktade värld. Den är ett utmärkt exempel på Pentax nya filosofi, som enligt Fumio Urano (VD) är att göra kameror som man vill ta med sig i graven.

o Exp mätningen säkerligen bra men "överlägsen "Nikons Matrix... knappast

Redan 1987 hade Pentax D-funktionalitet i sina AF objektiv. Japp, alla Pentax autofokus objektiv har alltid sänt avståndsinformation till kameran och detta användes redan av SF-1:an.

När Amateur Photographer i november -99 gjorde ett test av exponeringsmätningen bland vanliga konsumentkameror så tog Pentax första och andra platserna. Alltså före Nikon F50 (matrix), Canon och Minolta. Jag vet att Nikon alltid har gjort stort nummer av sin exponeringsmätning, men det är bara en efterapning av ett system som Pentax har använt mycket längre och därmed har större erfarenhet av.

Det lustiga är att MZ-50:n (2:a plats) ansågs ha bättre exponeringsmätning än Nikon matrix. Och den hade ett enklare tvåsegments system än Pentax fina 6-segments system. Jämfört nu inte med Z-1:an. 8-segmentssystemet i Z-1:an var bra, men 6-segmentsystemet har visat sig vara bättre.

Pentax P-TTL blixtsystem är dessutom mer avancerat än Nikon. Nikon har ju fortfarande inte höghastighets-sync. P-TTL skickar ut en förblixt som avläses av kamerans 3D flersegmentsmätning för att ställa in optimal exponering. Självklart finns stöd för kabelfri blixtsync, kontrastkontroll och massa roliga funktioner.

o Nikon har många billiga gluggar. Nikon har många extremt fina gluggar. Pentax har många billiga gluggar och några fina.

Jag märker att du inte är uppdaterad på Pentax objektivprogram. Limited serien är "extremt fina", vilket även många tester i tidskrifter som Popular Photography, Colour Foto och andra visat. Även FA* har rönt stora framgångar i tester, ja även FA serien för den delen. "några fina" är ett understatement.

o Mindre hus är inget argument som jag förstår. Jag vill ha rejäla kameror.

Rejäla kameror med riktigt stora och långa objektiv... jaja, jag förstår.

o Användarvänlighet. Enklare kamera än min F100 finns inte. Pentax Z1 var definitivt inte enkel.

Jag kan räkna upp många Pentax kameror som är enklare att använda än F100:an. Min egen MZ-5n exempelvis. Vad kan vara enklare än klassisk bländarring och ratt för slutare och exponeringskompensation? Nikons objektiv har inte ens ett A-läge, utan man måste ställa dem på minsta bländaren när man använder automatik. Detta är klart förvirrande.

o Tycker att Pentax skall bygga ett par hus som top of the line så de märkestrogna kan stanna och nya kunder kan lockas till märket. Detta före någon budget digital slr.

MZ-S är top-of-the-line med utsökt byggkvalitet och mekanisk precision. Precis lika hög klass som Leica och Contax finaste kameror, men med AF (och betydligt trevligare i känsla än N1:an). FA* och Limited håller dessutom en lika hög klass, vilket ett flertal tester i tidskrifter har visat. (jag återupprepar: PopularPhoto anser att FA 31 Limited är ett av de tre bästa objektiven i världen, oavsett tillverkare.)

Men du kan vara lugn, Pentax arbetar på en efterföljare till MZ-S. Det sägs att detta "flaggskepp" kommer att vara en perfekt matchning till Limited-serien av optik. LX med AF typ. Pentax har utlovat tre filmbaserade *ist kameror, de har två kvar att visa.

o Slutligen namnet. Att använda något så lokalt betingat är dumt. Detta ger bara upphov till spekulationer. Det spekuleras på Dpreview (med miljontals besökare) vad det skall betyda - olyckligt tycker jag.

Namnet är mycket väl valt om människor diskuterar det, det innebär att det är ett begrepp. Det är bara bra för Pentax att det pratas om dem.

Med vänlig hälsning
Roland
 
julgus skrev:
o MZ-s är för dyr jmf med konkurrenterna i mina ögon.

Vilka konkurrenter byggda i magnesium jämför du med? EOS 3:an har ju ett aluminiumchassi och väldigt mycket plast. Magnesium är dyrare än aluminium... ,men det ger onekligen en viss känsla. Ytbeläggningen på MZ-S är för övrigt gjord i 6 lager och dessa lager appliceras för hand med ugnsbakning mellan. Det hantverksmässiga förfarandet gör att alla MZ-S får en personlig touch. Det är som att jämföra en IKEA-möbel med en möbel som en riktig möbelsnickare gjort. Det *är* skillnad.

En skillnad som F100 och EOS 3 ägare knappast bryr sig om, men målgruppen för MZ-S är inte de som vill ha en massa teknisk-jumbo utan en kamera med klassisk kvalitet men moderna prestanda.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Hej

o tydlig information internt då kanske. Marknaden har inte fått denna tydliga information. Scandinavian Photo tog emot beställningar på kameran enligt deras annonser. Den avbrutna lanseringen höjde en hel del frågetecken, bl a på dpreview.
o Ok, Pentax MZ-s skall grupperas tillsammans med Contax o Leica.. ok, då förstår jag bättre ;-). Ber att få uppmärksamma dig på testen i Foto. De testar många kameror och dessa uppseendeväckande egenskaper, i klass med Leica, Contax gick dem förbi. De tyckte den hade medelmåttig prestanda och ett alldeles för högt pris. Men, vad vet tidningen Foto?
o Min Z1 var inget under av exponering. F100 avsevärt bättre, inkl blixt exponering.


Slutligen; Avsikten var inte att kasta elände på Pentax, det märke jag var trogen i 15 år. Utan bara beklaga att jag tycker att de prioriterat fel, ett tag var ju slr-utbudet från Pentax direkt begränsat och man satsade all kraft på kompaktkameror. Detta gav ett tapp till konkurrenterna som man kommer få svårt att ta igen tror jag.

Med vänlig hälsning
Johan

FotoZ skrev:
Pentax gjorde aldrig någon hemlighet av att det var en *prototyp* som man visade upp. Att visa en prototyp och att lansera en kamera är två skilda saker. Man sköt inte heller upp den i omgångar. Var har du fått det ifrån? Och när beslutet togs att den inte skulle tillverkas så talade Pentax klart och tydligt om varför och att man istället skulle arbeta på en kamera som mer låg i linje vad konsumenterna efterfrågade. Det är precis det som de har gjort nu. De har varit väldigt tydliga och klara hela tiden.



Den fina byggkvaliteten som kommer av hantverksmässig sammansättning (ja, den byggs för hand, inga robotar där inte), precisionen i det mekaniska utförandet med särskilt utvalda komponenter och prestandan gör den inte dyr. Det är ingen "run-of-the-mill" produkt, utan målgruppen ligger snarare åt Leica och Contax hållet. Fotografiska konässörer som uppskattar fint hantverk, mekanisk precision (som det närmast sensuella avtrycket, det är många som anser att MZ-S har bäst känsla på slutaravtrycket än någon annan kamera) och förnämlig prestanda. Dessutom med roliga finesser som lampa i bajonettfattningen (bra vid optikbyte i mörker och svagt ljus) och exponeringsdata som läggs mellan filmens perforeringshål.

MZ-S är en exceptionell kamera i dagens alltmer plastinriktade värld. Den är ett utmärkt exempel på Pentax nya filosofi, som enligt Fumio Urano (VD) är att göra kameror som man vill ta med sig i graven.



Redan 1987 hade Pentax D-funktionalitet i sina AF objektiv. Japp, alla Pentax autofokus objektiv har alltid sänt avståndsinformation till kameran och detta användes redan av SF-1:an.

När Amateur Photographer i november -99 gjorde ett test av exponeringsmätningen bland vanliga konsumentkameror så tog Pentax första och andra platserna. Alltså före Nikon F50 (matrix), Canon och Minolta. Jag vet att Nikon alltid har gjort stort nummer av sin exponeringsmätning, men det är bara en efterapning av ett system som Pentax har använt mycket längre och därmed har större erfarenhet av.

Det lustiga är att MZ-50:n (2:a plats) ansågs ha bättre exponeringsmätning än Nikon matrix. Och den hade ett enklare tvåsegments system än Pentax fina 6-segments system. Jämfört nu inte med Z-1:an. 8-segmentssystemet i Z-1:an var bra, men 6-segmentsystemet har visat sig vara bättre.

Pentax P-TTL blixtsystem är dessutom mer avancerat än Nikon. Nikon har ju fortfarande inte höghastighets-sync. P-TTL skickar ut en förblixt som avläses av kamerans 3D flersegmentsmätning för att ställa in optimal exponering. Självklart finns stöd för kabelfri blixtsync, kontrastkontroll och massa roliga funktioner.



Jag märker att du inte är uppdaterad på Pentax objektivprogram. Limited serien är "extremt fina", vilket även många tester i tidskrifter som Popular Photography, Colour Foto och andra visat. Även FA* har rönt stora framgångar i tester, ja även FA serien för den delen. "några fina" är ett understatement.



Rejäla kameror med riktigt stora och långa objektiv... jaja, jag förstår.



Jag kan räkna upp många Pentax kameror som är enklare att använda än F100:an. Min egen MZ-5n exempelvis. Vad kan vara enklare än klassisk bländarring och ratt för slutare och exponeringskompensation? Nikons objektiv har inte ens ett A-läge, utan man måste ställa dem på minsta bländaren när man använder automatik. Detta är klart förvirrande.



MZ-S är top-of-the-line med utsökt byggkvalitet och mekanisk precision. Precis lika hög klass som Leica och Contax finaste kameror, men med AF (och betydligt trevligare i känsla än N1:an). FA* och Limited håller dessutom en lika hög klass, vilket ett flertal tester i tidskrifter har visat. (jag återupprepar: PopularPhoto anser att FA 31 Limited är ett av de tre bästa objektiven i världen, oavsett tillverkare.)

Men du kan vara lugn, Pentax arbetar på en efterföljare till MZ-S. Det sägs att detta "flaggskepp" kommer att vara en perfekt matchning till Limited-serien av optik. LX med AF typ. Pentax har utlovat tre filmbaserade *ist kameror, de har två kvar att visa.



Namnet är mycket väl valt om människor diskuterar det, det innebär att det är ett begrepp. Det är bara bra för Pentax att det pratas om dem.

Med vänlig hälsning
Roland
 
F100 är byggd i magnesium och har en helt överlägsen HP-eyefinder. 6.5 bilder (med MB-15) i sekunden med efterföljande AF.

återigen ett högre pris men mer prisvärt i mina ögon.

Med vänlig hälsning
Johan

FotoZ skrev:
Vilka konkurrenter byggda i magnesium jämför du med? EOS 3:an har ju ett aluminiumchassi och väldigt mycket plast. Magnesium är dyrare än aluminium... ,men det ger onekligen en viss känsla. Ytbeläggningen på MZ-S är för övrigt gjord i 6 lager och dessa lager appliceras för hand med ugnsbakning mellan. Det hantverksmässiga förfarandet gör att alla MZ-S får en personlig touch. Det är som att jämföra en IKEA-möbel med en möbel som en riktig möbelsnickare gjort. Det *är* skillnad.

En skillnad som F100 och EOS 3 ägare knappast bryr sig om, men målgruppen för MZ-S är inte de som vill ha en massa teknisk-jumbo utan en kamera med klassisk kvalitet men moderna prestanda.

Med vänlig hälsning
Roland
 
FotoZ skrev:

Den fina byggkvaliteten som kommer av hantverksmässig sammansättning (ja, den byggs för hand, inga robotar där inte)

Du kan vara helt säker på att >alla< ingående detaljer i den kameran är konstruerade i CAD samt tillverkade med CNC(dator)styrda maskiner eller pressgjutna.
Tack vare det blir det fin passning vid sammanbyggnaden som ger den fina kvaliteten.
Hur kameran skruvas ihop är inte alls utan betydelse men kvaliteten ska man i huvudsak tacka den senaste tekniken för och inte gubben som råkar skruva ihop den. (inget ont sagt om yrkesskickliga monterare, men ändå)
 
Senast ändrad:
Vad är det för kul med alla finesser och olika mätningar och allt annat tjafs, är man beroende av all dom finesser som ni radar upp så tycker jag personligen inte att man är en riktig "Fotograf" , mer en hacker eller nått liknande !

Det är inte mätningar och liknade som gör att kameran tar bra bilder det är väl personen bakom ! Eller ....:)

Dom flesta trådar har en förmåga att starta ett "Märkesbögeri" krig det tycker jag personligen är lite tråkigt

Pentax/Canon/Nikon/Minolta och alla andra gör alla bra kameror det beror bara på hur man använder dom !



LÄNGER LEVE MANUELLT !
 
Det bästa med *ist är att alla gamla fina PK-fattade gluggar passar. F*N att jag sålde mitt 100mm macro, 300.4.0 osv.
Om inte Minolta släpper en DSLR nu snart så blir det en Pentax i väskan istället.
För min del är AF den minst intressanta funktionen, men bra ljusmätning och bra hantering av bilden är viktigt.

Det kanske är dags att börja samla på dig lite gamla Takumar-gluggar igen :)
 
ANNONS