Annons

Pentax *ist D 6mp officiell info

Produkter
(logga in för att koppla)
julgus skrev:
o tydlig information internt då kanske. Marknaden har inte fått denna tydliga information.

Pentax gjorde ett tydligt pressmeddelande om detta och om vi hade haft denna diskussion före jul hade jag givit dig länken till den, för så lälnge fanns den kvar på Pentax Scandinavias hemsida. Nu har de gjort om sidan helt och hållet och mycket av de gamla nyheterna är borttagna. Du får tro mig på mitt ord.

Scandinavian Photo tog emot beställningar på kameran enligt deras annonser.

Scandinavian Photo var alldeles för snabba här. Ta emot beställningar på en kamera när Pentax inte anger när de kommer att släppa den. Pentax kan självfallet inte belastas för Scandinvian Photos hantering av ärendet.

o Ok, Pentax MZ-s skall grupperas tillsammans med Contax o Leica.. ok, då förstår jag bättre ;-). Ber att få uppmärksamma dig på testen i Foto. De testar många kameror och dessa uppseendeväckande egenskaper, i klass med Leica, Contax gick dem förbi. De tyckte den hade medelmåttig prestanda och ett alldeles för högt pris. Men, vad vet tidningen Foto?
Det är märkligt hur olika man kan läsa tester. FOTO tyckte MZ-S hade hög kvalitet och väldigt fina prestanda, bl.a. så hyllar de exponeringsmätningen. De ansåg däremot att den hade ett högt pris i förhållande till kamerans tekniska specifikationer. Och visst, om man jämför med Dynax 7 så är den dyr om man ser på det sättet. Enligt FOTO så är inte MZ-S profesionell eftersom den saknar EOS 1 och F5:s tekniska specifikationer. De anser inte att Leicas kameror är professionella heller... Jag har haft en privat brevkonversation med FOTO om detta, och jag kritiserar FOTO för att de låter tekniska specifikationer var avgörande för kamerans marknadspositionering istället för att se till verkliga tekniska prestanda och byggkvalitet. Jag menar, det är löjligt att säga att en kamera inte är professionell bara för att den har 6 AF sensorer istället för 35 stycken. Särskilt med tanke på att de flesta professionella fotografer bara använder centralsensor, därför att det är snabbare så. FOTO har gjort många märkliga tester genom åren. Ett exempel är när de gav Nikon F65 ett utmärkt betyg, trots att den saknar uttag för trådutlösare. En väldigt viktig funktion för många fotografer. Och när de testade MZ-30 gav de den kameran ett lågt betyg för att den, enligt dem, saknade vissa funktioner. Hade de läst handboken till kameran att de sett att den inte alls gjorde det, de gjorde en notis om detta i ett senare nummer och bad om ursäkt för att de hade missat detta. FOTO:s tester ska man inte lita blint på. De har märkliga åsikter ibland.

o Min Z1 var inget under av exponering. F100 avsevärt bättre, inkl blixt exponering.

F100:an är en betydligt nyare kamera, jämför Z-1:an med F90 och F801:an. Z-1:an tillhör den generationen. MZ-serien har bättre exponeringsmätning. Z-1:an saknar P-TTL, ett avancerat blixtsystem som introducerades med MZ-S. Att bedöma Pentax idag efter vad de gjorde för 10 år sedan är inte särskilt sjysst. Det har hänt mycket sedan dess.

Angåend optiken så har jag full respekt för den som föredrar Nikons högre kontrast och kallare färgåtergivning (syns särskilt i djupa skuggor, Pentax är mer neutral), men att påstå att deras optik är mycket bättre - det är fel. Det är en annan karaktäristik. Pentax och Minolta ligger närmare varandra. (Minolta har mycket fin optik, något som många glömmer bort. En gång såg jag på Photozone en som hade bytt från Nikon till Minolta och äntligen förstått vad riktig skärpa är, den högre kontrasten på Nikon ger ju en illusion av skärpa).

Med vänlig hälsning
Roland
 
Erik_N skrev:
Här finns en bild på den:

http://www.steves-digicams.com/pr/pentax_02262003_istD_pr.html

Verkar som om de övergett de mer traditionellt inspirerade användargränssnittet till förmån för något som liknar de andra tillverkarnas. Synd, tycker jag, som inte kan tänka mig en (för mig) bättre kamera än min MZ-S.

Pentax har gått tillbaka till att använda HyperMode som fanns på Z-1:an. Rör man bländaren, ställer kameran slutaren. Rör man slutaren, ställer kameran bländaren. Rör man ingenting ställer kameran båda. Det behövs inga menyer, det är bara att röra bländare eller slutare. Rör man bländarringen på kameran så kommer man till bländarförval (tidsautomatik). Du kan använda *ist D på samma sätt som du använder MZ-S. Du behöver inte använda bländarratten på kameran om du föredrar att använda bländarringen på objektivet. Det är fritt val. *ist D har både elektronisk och mekanisk bländarkoppling.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Christer.jonsson skrev:
Vad är det för kul med alla finesser och olika mätningar och allt annat tjafs, är man beroende av all dom finesser som ni radar upp så tycker jag personligen inte att man är en riktig "Fotograf" , mer en hacker eller nått liknande !

Det är självfallet personen bakom som tar bilden. Själv använder jag gärna en kamera manuellt och det är ett av skälen till att det blev Pentax för mig en gång i tiden, då jag tycker den är enklare för manuell fotografering. Det känns t.o.m som att den uppmuntrar till det.

Men jag tror att finesser behövs mer inom digital fotografering för den som har intresse för digitalt, inte är så intresserad av sköta kameran manuellt. Jag tror det manuella intresset är högre bland de som kör analogt och som vill fortsätta att göra det.

Vitbalansering och annat, tillhör inte riktigt fotografering. Digitala effekter... nä, optiska framför filmen ger naturligare och personligare, kanske mer konstnärliga, effekter. Det tycker jag. Det är skillnad att måla på duk och att rita i datorn, det blir en annan känsla.

Men utveckligen går framåt och om Pentax digitala kamera blir en succé är detta till gagn för deras analoga kameror. I och med att D:n är kompatibel, så kommer efterfrågan på objektiv öka och vi kan se fram emot högre andrahandsvärden när vi säljer saker (men får betala mer när vi köper...). Hursomhelst, marknaden kryller av prisbilliga M-objektiv.

Med vänlig hälsning
Roland
 
FotoZ skrev:
Men jag tror att finesser behövs mer inom digital fotografering för den som har intresse för digitalt, inte är så intresserad av sköta kameran manuellt. Jag tror det manuella intresset är högre bland de som kör analogt och som vill fortsätta att göra det.
Jag kör min D100 med centrumvägd mätning, inte Matrix, och jag mäter ljuset manuellt. Det går faktiskt.

Vitbalansering och annat, tillhör inte riktigt fotografering.
Jag tänker inte ge mig in i en diskussion med dig om att digitalt medium inte är riktig fotografi, det tar jag nämligen som en förolämpning.
Du får hemskt gärna titta i mina album där ett flertal bilder är digitala. Om du inte anser att jag ägnar mig åt, som du säger, "riktig fotografering", fine. Då låtsasfotograferar jag väl då när jag har min kamera för ögat.

Vitbalans på digitalkamera, filter och färgtemperaturmätare för diafotografen. So what?
 
FotoZ skrev:

Vitbalansering och annat, tillhör inte riktigt fotografering.

Jag vet inte vad "vitbalansering" är för något men hur man kan påstå att det inte tillhör riktig fotografering förstår jag inte.

Jag slog upp ordet fotografi i Bra Böckers Lexikon och där står:

Fotografi (av grekiskans phos: ljus, och grafein: skriva), framställning av bilder med kamera.

Skriva med ljus, det är vad det handlar om, inget annat. Spot, centrumvägd eller flerfältsmätning, film eller digitalt, med eller utan filter osv., allt detta är bara olika metoder för att åstadkomma fotografier.

Det är patetiskt, om än ganska underhållande, att se den här typen av pajkastning mellan märkesentusiaster. Ni befinner er på den lägsta nivån i Ken Rockwells "The Seven Levels of Photographers" dvs Equipment Measurbator. http://www.kenrockwell.com/tech/7.htm

Skaffa er ett liv och börja fotografera med er fina utrustning annars sitter ni fortfarande där om 20 år i era hålor och putsar på objektiven så antireflexbehandlingen flagnar och talar om för folk vad "riktig fotografering är".
 
Calle S skrev:
Jag kör min D100 med centrumvägd mätning, inte Matrix, och jag mäter ljuset manuellt. Det går faktiskt.

Jag har inte någonstans skrivit att det inte går, bara att jag tror att klassisk manuellt hanterande av en kamera mer appelerar till analoga fotoentusiaster än de som kör digitalt. Digital fotografering förutsätter ett intresse för datorer, och jag vet många analoga fotografer som knappt vet vad en dator än mindre vill lära sig en. Jag tror inte att de kommer att gå över till digitalt.

Vitbalans på digitalkamera, filter och färgtemperaturmätare för diafotografen. So what? ]

Det är en fråga om känsla. Jämför att se en digital utskrift av en datorteckning med en oljeduk, eller känslan i en hantverkstillverkad möbel jämfört med IKEA. Jämför den känsla som krukmakaren har jämfört med maskintillverkade. Jämför handsydda kläder med maskintillverkade. En maskinell digital process ger inte samma känsla som en analog. Att digital justera av andra programmerade filter, sitta och markera punkter i gammakurva - det är inte riktigt samma sak som att stå i ett mörkrum och manuellt föra händerna under förstoringsoptiken för att belysa lite mer här och lite mindre där.

Ska man se filosofiskt på det hela, kan man säga att när en hantverkare har hållit i grejjerna och lagt ner sin personlighet i det - så får konstverket del av själens/personlighetens energi och detta kan vi uppfatta på ett undermedvetet plan.

Detta är ingen teknisk eller ens vetenskaplig förklaring, utan en känslomässig och konstnärlig. Och det är det fotografi handlar om för mig.

Med vänlig hälsning
Roland
 
migchelsen skrev:
Skaffa er ett liv och börja fotografera med er fina utrustning annars sitter ni fortfarande där om 20 år i era hålor och putsar på objektiven så antireflexbehandlingen flagnar och talar om för folk vad "riktig fotografering är".
Dagens sanning.
 
FotoZ skrev:
Jag har inte någonstans skrivit att det inte går, bara att jag tror att klassisk manuellt hanterande av en kamera mer appelerar till analoga fotoentusiaster än de som kör digitalt. Digital fotografering förutsätter ett intresse för datorer, och jag vet många analoga fotografer som knappt vet vad en dator än mindre vill lära sig en. Jag tror inte att de kommer att gå över till digitalt.
Låter bra. Jag orkar i alla fall inte med en till sån här diskussion och avbryter bevakningen.

Dags för det gamla citatet:
Now show me your pictures.
 
FotoZ skrev:
Jag har inte någonstans skrivit att det inte går, bara att jag tror att klassisk manuellt hanterande av en kamera mer appelerar till analoga fotoentusiaster än de som kör digitalt. Digital fotografering förutsätter ett intresse för datorer, och jag vet många analoga fotografer som knappt vet vad en dator än mindre vill lära sig en. Jag tror inte att de kommer att gå över till digitalt.



Det är en fråga om känsla. Jämför att se en digital utskrift av en datorteckning med en oljeduk, eller känslan i en hantverkstillverkad möbel jämfört med IKEA. Jämför den känsla som krukmakaren har jämfört med maskintillverkade. Jämför handsydda kläder med maskintillverkade. En maskinell digital process ger inte samma känsla som en analog. Att digital justera av andra programmerade filter, sitta och markera punkter i gammakurva - det är inte riktigt samma sak som att stå i ett mörkrum och manuellt föra händerna under förstoringsoptiken för att belysa lite mer här och lite mindre där.

Ska man se filosofiskt på det hela, kan man säga att när en hantverkare har hållit i grejjerna och lagt ner sin personlighet i det - så får konstverket del av själens/personlighetens energi och detta kan vi uppfatta på ett undermedvetet plan.

Detta är ingen teknisk eller ens vetenskaplig förklaring, utan en känslomässig och konstnärlig. Och det är det fotografi handlar om för mig.

Med vänlig hälsning
Roland
Mao: använder man inte en spotmatic är det inte fotografi enligt dig. Det behövs väl inte någon teknisk eller vetenskaplig förklaring att förstå det heller. :)

Glöm bara inte att det finns ca 500 miljoner personer som använder ca 300.000 andra produkter som har andra åsikter.
 
Calle S skrev:
Låter bra. Jag orkar i alla fall inte med en till sån här diskussion och avbryter bevakningen.

Dags för det gamla citatet:
Now show me your pictures.

Man behöver ju inte delta, de här grabbarna klarar av det så bra själva. Se det som underhålling, tuppfäktning, och gläds åt de muntra stridsropen "LÄNGER LEVE MANUELLT !".

Tycker man att glöden falnar kan man ju alltid kasta in en vedklabbe i brasan, "Zeiss 75mm f/4.5 Biogon från 1953 är faktiskt mycket bättre än Schneider 75mm f/5.6 Super Angulon från 1967" eller något i den stilen.
 
Det som är så elegant med MZ-S (och MZ-3/5/5N) är att man inte behöver bekymra som om P/Tv/Av/M-inställningar. Man ställer tid och bländare separat, ställer man båda på auto blir det programautomatik, ändrar man bländaren men låter tiden stå på auto blir det tidsautomatik etc. "Exponeringsmod" är en konsekvens av vad man bestämt sig för att ställa in själv resp vad man överlåter till kameran, inget man måste börja med att bestämma sig för. Mycket naturligare, tycker jag. Det är tid och bländare som är det väsentliga, inte vad automatikläget heter på kameran.

*ist-D har helt tydligt en omkopplare för P/Tv etc. Naturligtvis kan man fortfarande göra allt man vill, men jag uppskattar MZ-lösningen bättre. Den leder rakare fram till det jag vill göra med kameran.
 
Linmajon skrev:
Du kan vara helt säker på att >alla< ingående detaljer i den kameran är konstruerade i CAD samt tillverkade med CNC(dator)styrda maskiner eller pressgjutna.
Tack vare det blir det fin passning vid sammanbyggnaden som ger den fina kvaliteten.
Hur kameran skruvas ihop är inte alls utan betydelse men kvaliteten ska man i huvudsak tacka den senaste tekniken för och inte gubben som råkar skruva ihop den. (inget ont sagt om yrkesskickliga monterare, men ändå)

De är mer än monterare, jag skrev att ytskiktet appliceras för hand. De målar alltså på ytbeläggningen för hand, lager för lager. Detta ger varje MZ-S en unik karaktär - som alla andra produkter där hantverk ingår. En del tycker detta är löjligt, andra bryr sig om sådana saker.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Erik_N skrev:
*ist-D har helt tydligt en omkopplare för P/Tv etc. Naturligtvis kan man fortfarande göra allt man vill, men jag uppskattar MZ-lösningen bättre. Den leder rakare fram till det jag vill göra med kameran.

Men man behöver inte använda den omkopplaren om man inte vill. Den finns till för de Nikon-vana fotografer som förvirras av ett läge där bländar- och tidsautomatik är tillgängligt samtidigt. Sätter man kameran på det gröna läget (HyperProgram) så ställer kameran tiden om man ställer bländaren, och bländaren om man ställer tiden. Om man trycker på den gröna knappen återgår kameran till programlägets rekommenderade bländare och tidsinställningar.

Ett tredje sätt att använda kameran på är att köra via bländarringen på objektivet. Om man är i s.k. "låst" bländarautomatik (menyratten på "Tv", ej gröna läget som innebär bländar- och tidsautomatik på samma gång), och vrider bländarringen från A)uto läget (motsvaras på Nikon av minsta bländaren) hamnar man i manuellt läge eftersom både bländaren och tiden nu sköts, ja, manuellt. För man tillbaka bländarringen till A-läget, är man åter i bländarautomatik. Om man är i P-läget, hamnar man i bländarautomatik när man ställer en bländare med objektivets bländarring. Är man i tidsautomatik händer ingenting, eftersom det för kameran inte spelar någon roll om man ställer bländaren med objektivets bländarring eller ratten på kameran. Samma sak med manuellt läge, du kan ställa bländaren elektroniskt eller mekaniskt - vilket du föredrar.

Men det bästa sättet att använda automatiken på är att använda gröna läget, där fotografen rör en inställning och kameran automatiskt väljer den andra.

Det manuella läget är inget vanligt manuellt läge (förstår man nog eftersom det heter "HyperManuellt"). Det innebär att man i det manuella läget automatiskt kan låta kameran när som helst ställa in bländare och tid, värden som man sedan utgår från. Detta utan att lämna det manuella läget. Genom att trycka på den gröna knappen, så går kameran till program läget, ställer bländare och tid, hoppar tillbaka till manuellt läge med dessa värden förvalda. Allt genom en enda knapptryckning.

Denna flexibilitet är en fördel. Vill man köra som en Nikon fotograf, gör det. Vill man köra som en Pentax fotograf, så kan man göra det också. Det är som när man kör Corel Draw och låter den imitera Illustrator, eller när man kör Word menyer i Lotus WordPro. :)

Och vill man köra klassiskt med bländarring och slutarratt så är även det möjligt.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Ett tillägg - om man är i HyperProgram läget ( alltså där man rör kamerans bländarratt (främe) så ställer kameran tiden och när man rör den bakre ratten (slutaren) så ställer kameran bländaren, utan att man behöver gå via någon extra P, Tv, Av-ratt) så är frågan vad den gör om man rör bländarringen på objektivet.

Jag är inte helt säker på hur det är här (jag måste fråga Pentax först), men *troligen* är det enligt följande:

Rör man objektivets bländarring i HyperProgram läget så har man tidsautomatik. Snurrar man nu tidsratten så går kameran automatiskt över till manuellt läge. När man trycker på den gröna Auto-knappen så ställs tiden åter igen automatiskt (tidsautomatik). Vill man återgå till manuellt läge rör man tiden. Det är så det fungerar på MZ-S och jag kan ge mig den på att det fungerar så också med *ist D.

Detta är en modern variant av MZ-5:ans och MZ-3:ans system, som i sig är en variant på klassikern Super A som blev Camera-of-the-year 1982.

Skillnaden här är att på *ist D så har man inget markerat A-läge på slutarratten, utan A-läget når man genom att trycka på en grön knapp. Men annars är det precis samma system.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Pentax *ist D: 9 korssensorer (AF)

De som har besökt den utställningsturné som Pentax genomför just nu i Japan, rapporterar att nya *ist-serien (*ist och den digitala *ist D) med 11 punkters AF, har 9 korssensorer (känsliga för både vertikala och horisontella linjer) samt 2 horisontella. Detta har även bekräftats av Pentax personal.

Källa: http://www.mail-archive.com/[email protected]/msg119007.html

Mig veterligen innebär detta att *ist D har en mer avancerad autofokus än konkurrenterna.

Varför många AF punkter? Därför att om man låser fokus på den centrala punkten och komponerar om bilden, så förändras fokuset eftersom avståndet till det man fokuserade på förändras när man byter vinkel. Detta ligger vanligtvis inom marginalen för objektivets skärpedjup, men för ultimat skärpa är det bra om man kan lägga fokuset direkt där det ska vara, utan att behöva komponera om bilden.

Eller ställa in skärpan manuellt.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Re: Pentax *ist D: 9 korssensorer (AF)

FotoZ skrev:
avancerad autofokus än konkurrenterna.

Varför många AF punkter? Därför att om man låser fokus på den centrala punkten och komponerar om bilden, så förändras fokuset eftersom avståndet till det man fokuserade på förändras när man byter vinkel. Detta ligger vanligtvis inom marginalen för objektivets skärpedjup, men för ultimat skärpa är det bra om man kan lägga fokuset direkt där det ska vara, utan att behöva komponera om bilden.

Eller ställa in skärpan manuellt.

Med vänlig hälsning
Roland
Menar du att fokus ändras bara för att man vrider kameran lite? Det låter lite väl långsökt/teoretiskt för mig.
Däremot har man ofta rörliga motiv som ex. vrider huvudet precis när man komponerat om. Då blir det lätt oskarpt. Det är ett större problem för mig.
 
Re: Re: Pentax *ist D: 9 korssensorer (AF)

Linmajon skrev:
Menar du att fokus ändras bara för att man vrider kameran lite? Det låter lite väl långsökt/teoretiskt för mig.

Fokuset ändras därför att avståndet ändras när du ändrar vinkeln, men oftast när vi komponerar om så vill vi ha motivet nära mitten och då blir skärpeskillnaden så liten att den försvinner i optikens skärpedjup och märks egentligen bara när man analyserar med lupp och är väldigt petig. Men skillnaden kan även bli större, det beror på var i bilden man lägger motivet. Kör man handhållen kamera blir skillnaden större därför att det är svårt att komponera om bilden så att kameran inte förflyttas några millimeter i längsled när vi vrider den (jag vet att jag inte kan göra det iaf). Med stativ minskar man avståndsfelet till så lågt det är möjligt, men det finns fortfarande där.

Tillåt mig att citera Mannfred Mornhinweg, en fotograf verksam i Chile som är väldigt kunnig:"The reson is the relatively flat field of most lenses. When you focus at the center
of the image (be it manual or automatic), then the lens will be focused for the entire plane that goes through the focused spot and is perpendicular to the lens axis. But the distance to an off-center object is larger! So, if you aim
the camera straight at that object, focus on it, and then recompose and shoot, the actual focus plane will be behind your subject."
(ovanstående citat kommer från PentaxUser gruppen på http://www.yahoogroups.com - välkommen att ta del av de gemtyliga, kunniga, spännande diskussionerna med Pentax vänner från hela världen!)

Med vänlig hälsning
Roland
 
Jag vet att man fokus ändras när man vrider kameran men det är oerhört lite. Millimetrar. Med handhållen kamera rör man sig (eller motivet) mer än några millimeter om man inte är död.
Vid ex. porträttfoto med ljusstark optik är skärpedjupet några millimeter vid full öppning. Då hjälper det även med ett litet mått tur.
Jag är fortfarande skeptisk till hur stor 'förbättring' en fokuspunkt vid sidan är. Jag har aldrig haft det, men vem vet. Jag kanske uppskattar finessen.
// Mats (snart D10-ägare) :)
 
Linmajon skrev:
Jag vet att man fokus ändras när man vrider kameran men det är oerhört lite. Millimetrar. Med handhållen kamera rör man sig (eller motivet) mer än några millimeter om man inte är död.
Vid ex. porträttfoto med ljusstark optik är skärpedjupet några millimeter vid full öppning. Då hjälper det även med ett litet mått tur.
Jag är fortfarande skeptisk till hur stor 'förbättring' en fokuspunkt vid sidan är. Jag har aldrig haft det, men vem vet. Jag kanske uppskattar finessen.

Tja, det finns de som ställer skärpan på folks näsor när de tar porträtt istället för ögonen. det finns även de som ställer skärpan på ögonlocken eller ögonfransarna. Det ger inte ultimat skärpa, men för "vanlig" storlek på bilder så märks det knappst någon större skillnad eftersom det tas om hand av skärpedjupet. Dock kan det märkas vid stora förstoringar.

Jag tillhör dem som tror på ultimat skärpa och jag ställer gärna in skärpan manuellt, då slipper man fibbla med omkomponering också. Även om man har många fokuspunkter så är det inte alltid de ligger just där man vill. Men *ist D verkar ha det bättre täckt än de flesta andra, och 9 korssensorer är imponerande när konkurrenterna har en i mitten och resten är linjära.

Med vänlig hälsning
Roland
 
ANNONS