Annons

Pentaxobjektiv i EOS-fattning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bryggarn

Aktiv medlem
Har letat på både FS och andra ställen efter en adapterring som gör att jag kan sätta PK-bajonettobjektiv på mitt EOS-hus.
Det finns för Nikon, Olympus och ett par tre märken till, men jag har inte hittat nåt till pentax.
Finns detta överhuvudtaget, är det nån som vet?

Magnus, just nu både och.
 
Det finns förvisso 1,46 mm över att montera en adapter på, men jag har för mig att det är något annat som omöjliggör det med k-bajonettoptiken.

Någon pinne eller dylikt som sticker ut ur objektivet tror jag. Jag har åtminstone aldrig sett någon dylik adapter.
 
Om du har både och så kanske du kan testa själv förresten. Går det att hålla objektivet 1,46 mm [ca ;-)] framför EF-bajonetten, centrerat? Eller tar något i? Det vore intressant att höra.
 
Mjo, den finns och brukar säljas ibland fast man får ta bort "pinnen" så det är lite mer tveksamt att gå tillbaka till Pentax igen med det objektivet.

Leta på e-handelspalatser. Vet inte om Photax kan ordna, de är annars rätt bra på detta.
 
Tackar ödmjukast för hjälpen.

Jo jag har testat och tycker att det borde kunna gå utan att plocka bort den mekaniska bländaröverföringen, men det är svårt att bedöma sånt genom att hålla ihop prylarna med bara händerna och kika i sökaren samtidigt.
Min tyska är inte vad den borde vara men jag tyckte mig kunna tyda nåt om ombyggnad i den länken. I så fall får det nog vara, då är det bättre att skaffa ett Canonhus för film också och göra sig av med Pentaxprylarna.
 
Om K-bajonetten har bländarpinnen på samma plats som M42-fattningen (jag vet inte om de har det, men det är en kvalificerad gissning att det är så.) så ska det fungera utan att ta bort pinnen. Jag har haft flera M42-objektiv på canonhus utan att ta bort pinnen. Dock byggde jag om ett av objektiven så att det gick att blända ner manuellt genom att låsa pinnen i sitt inre läge på ett enkelt återställbart sätt. Jag gjorde en tråd i "gör det själv"-forumet om detta.
 
Säg till om du vill sälja dina Pentax bajonett objektiv billigt, tar dem gärna för en liten slant! Du har precis vad jag är ute efter :D :D

./martin
 
martook skrev:
Säg till om du vill sälja dina Pentax bajonett objektiv billigt, tar dem gärna för en liten slant! Du har precis vad jag är ute efter :D :D

./martin

Håll koll bland radannonserna. Jag har ett par vidvinkliga objektiv ute just nu.
Men jag kan tänka mig att byta också, du hade ju ett par intressanta pjäser.
 
Nu har jag köpt en av ringarna som Ohls länkar till ovan.
Det funkar utmärkt på 20d utan några som helst modifikationer.
Har också provat på en analog EOS 30 och det gick inte, där måste man isf ta bort bländarpinnen på objektivet.

Tror det kan vara 20d:s speciella EF-S fattning som är hemligheten.

Gott att kunna använda mina fina 50/1.4 och 100/2.8 macro även på Canonen.

(Och plötsligt känns 20d:s sökare ännu mindre)
 
ANNONS