Annons

Problem med mailprogram och XP

Produkter
(logga in för att koppla)

Sushan

Avslutat medlemskap
Jag har trassel med mitt mailprogram (IncrediMail) som inte längre vill fungera ihop med XP trots att det ska vara kompatibelt. Sedan jag installerade uppdateringen av IncrediMail så blir skärmen blå ibland och dumpar det "fysiska minnet" så att jag får lov att starta om datorn och gå tillbaka till en tidigare tidpunkt (vad det nu kallas). Har provat att köra igång Outlook för det borde väl fungera bäst ihop med XP, men det funkar inte heller trots att jag lägger in mina användaruppgifter enligt samma info som för IncrediMail (som fungerat tidigare). Finns det nå't annat program man kan använda förutom Outlook eller går det att få igång det på något sätt?
 
Jag har trassel med mitt mailprogram (IncrediMail) som inte längre vill fungera ihop med XP trots att det ska vara kompatibelt. Sedan jag installerade uppdateringen av IncrediMail så blir skärmen blå ibland och dumpar det "fysiska minnet" så att jag får lov att starta om datorn och gå tillbaka till en tidigare tidpunkt (vad det nu kallas). Har provat att köra igång Outlook för det borde väl fungera bäst ihop med XP, men det funkar inte heller trots att jag lägger in mina användaruppgifter enligt samma info som för IncrediMail (som fungerat tidigare). Finns det nå't annat program man kan använda förutom Outlook eller går det att få igång det på något sätt?

Thunderbird funkar och det är gratis.
http://www.mozilla.com/en-US/thunderbird/
/FW
 
Jag har trassel med mitt mailprogram (IncrediMail) som inte längre vill fungera ihop med XP trots att det ska vara kompatibelt. Sedan jag installerade uppdateringen av IncrediMail så blir skärmen blå ibland och dumpar det "fysiska minnet" så att jag får lov att starta om datorn och gå tillbaka till en tidigare tidpunkt (vad det nu kallas). Har provat att köra igång Outlook för det borde väl fungera bäst ihop med XP, men det funkar inte heller trots att jag lägger in mina användaruppgifter enligt samma info som för IncrediMail (som fungerat tidigare). Finns det nå't annat program man kan använda förutom Outlook eller går det att få igång det på något sätt?
Ett annat program, som är kostnadsdritt, och funkar bra på XP, är Thunderbird.

http://www.mozilla.se/thunderbird.shtml

Frode och jag postade tydligen samtidigt :)

/Daniel.
 
Kolla så du har alla uppdatering som finns till XP, både för själva OSet och till drivrutiner för grafikkortet. Men kör du WindowsUpdate (manuellt eller automatiskt) så borde det vara ok.

Alternativt mailprogram kan också vara PegasusMail, se http://pmail.com/
 
Åh, tack Frode, Daniel och Jonas för tipsen! :eek:)
Jag ska kolla både Thunderbird och Pegasus också och se hur de ser ut och funkar.
 
När du får en blåskärm (BSOD) så finns det rätt viktig information på skärmen.
Dels en felkod, dels vilken modul som krashade.
Särefter har du en massa siffror som vbörjar med 0X......

Om du skriver av dessa och postar här so kan man flörmodligen komma fram till exakt vad som är felet.
Om datorn startar om automatiskt så stäng av det, detta gör du i kontrollpanelen/system, där har du antingen flik eller en knapp att trycka på för att komma till rätt fönster.
Där hittar du en kryssruta med valet om automatisk omstart.
Blåskärmen kommer nästan utan undantag från krockande/felaktiga drivrutiner, dvs när hårdvara och drivrutiner inte kommer överens, mer sällan från programvara i sig.
 
Jag har trassel med mitt mailprogram (IncrediMail) som inte längre vill fungera ihop med XP trots att det ska vara kompatibelt. Sedan jag installerade uppdateringen av IncrediMail så blir skärmen blå ibland och dumpar det "fysiska minnet" så att jag får lov att starta om datorn och gå tillbaka till en tidigare tidpunkt (vad det nu kallas). Har provat att köra igång Outlook för det borde väl fungera bäst ihop med XP, men det funkar inte heller trots att jag lägger in mina användaruppgifter enligt samma info som för IncrediMail (som fungerat tidigare). Finns det nå't annat program man kan använda förutom Outlook eller går det att få igång det på något sätt?

Outlook går alldeles säkert att få igång, men du måste vara mer specifik och berätta vad som går fel och vilka felmeddelanden du får.
 
Incredimail är en riktigt dålig idé.

Jag vill bara göra dig uppmärksam på att IncrediMail har en dold agenda. Det rapporterar med vilka du kommunicerar och vilka du kommunicerar med, för att bättre kunna rikta reklam till just er.
 
Ja, jag har märkt att Incredimail försämrats för varje ny version, tagit större plats, blivit mindre kompatibelt och det har också blivit mycket långsammare. Förutom all reklam också. Jag bytte till Thunderbird och det verkar fungera utmärkt - enkelt och bra, inte alls samma mängd spam och det som råkar dyka upp rensas verkligen bort så man slipper det nästa gång. Än så länge har jag inte haft några liknande problem som med Incredimail. Stort tack för alla tips!
 
Även om du slutat använda incredimail (eller tillochmed avinstallerat det) så ligger dock "spion"komponenterna kvar på ditt system.
 
Jag har trassel med mitt mailprogram (IncrediMail) som inte längre vill fungera ihop med XP trots att det ska vara kompatibelt. Sedan jag installerade uppdateringen av IncrediMail så blir skärmen blå ibland och dumpar det "fysiska minnet" så att jag får lov att starta om datorn och gå tillbaka till en tidigare tidpunkt (vad det nu kallas). Har provat att köra igång Outlook för det borde väl fungera bäst ihop med XP, men det funkar inte heller trots att jag lägger in mina användaruppgifter enligt samma info som för IncrediMail (som fungerat tidigare). Finns det nå't annat program man kan använda förutom Outlook eller går det att få igång det på något sätt?

Jag som trodde Incredimail räknades som trojan eller virus... :)
Gmail är annars en utmärkt mail, som man kan kolla vart man vill på jorden. Man slipper en klient att hålla reda på och mail att backa om datorn beter sig konstigt. Thunderbird är ju annars som många sagt ett bra alternativ i klient väg.
 
Trams. Det ser helt onödigt ut att följa de instruktionerna om du inte har just det problemet som KB-artikeln handlar om.

Det är inga "spionkomponenter".


Men titta... numera så tar faktiskt IM bort alla sina executables tydligen.

Sorry, så var inte fallet på versionen som var aktuell för nåt år sen, och jag uppdaterade inte min mentala cache :=)
 
Jag som trodde Incredimail räknades som trojan eller virus... :)
Gmail är annars en utmärkt mail, som man kan kolla vart man vill på jorden. Man slipper en klient att hålla reda på och mail att backa om datorn beter sig konstigt. Thunderbird är ju annars som många sagt ett bra alternativ i klient väg.

Vågar man inte använda Incredimail på grund av den riktade reklamen ska man nog inte använda Gmail heller. Med Gmail lämnar man ju verkligen ut all information om mail och kontakter.

(Bara för att inte bli missförstådd: själv använder jag Thunderbird/Gmail och skulle inte rekommendera Incredimail till någon).
 
ANNONS