Annons

regler för Fotoklubb...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mio L.

Aktiv medlem
Är medlem i en fotoklubb som jag inte tycker fungera så bra. Har tidigare i höst samt nu i veckan framfört önskemål om att få gå ur föreningen. Men utan att lyckas...

Jag undrar om det finns något regelverk för hur (foto)-föreningar ska skötas... Stadgar som talar om hur det ska gå till på möten och dokumentation m.m.

Hoppas någon kan hjälpa mig...

Maria
 
Hur kan du inte lyckas gå ur en klubb? Menar du att det är någon insats det vägrar betala tillbaka?
 
Mio L. skrev:
Är medlem i en fotoklubb som jag inte tycker fungera så bra. Har tidigare i höst samt nu i veckan framfört önskemål om att få gå ur föreningen. Men utan att lyckas...

Jag undrar om det finns något regelverk för hur (foto)-föreningar ska skötas... Stadgar som talar om hur det ska gå till på möten och dokumentation m.m.

Hoppas någon kan hjälpa mig...

Maria

Hittade detta på Bolagsverkets hemsida:

Juridisk person
En juridisk person kan själv teckna avtal, ha anställda,
äga saker och vara part i rättegångar. Enligt praxis blir en
ideell förening en juridisk person när medlemmarna har
antagit stadgar som behandlar föreningens namn, ändamål
eller syfte, verksamhet, hur föreningsbeslut ska komma till
stånd och andra grundläggande bestämmelser. Dessutom
ska de ha valt en styrelse. Registrering krävs inte.
Det bör finna minst tre medlemmar. Alla föreningar som
har annat än obetydliga tillgångar brukar ha en revisor.

Om jag tolkar detta lite löst så "finns" föreningen inte innan den har antagit stadgar som reglerar verksamheten. I dessa borde det framgå hura man går med och går ur föreningen. Står det inget så borde det räcka med att, meddela att Du inte vill vara medlem längre.

Hoppas att det hjälper.

/Jörgen
 
Hej och tack för era svar!

Det är så här...

Det har varit en hel del bråk, smutskastning, regelverk som inte följs, styrelsen kör över sina medlemmar, håller hemliga möten m.m. Och nu känner jag att jag inte kan stå bakom detta.

Jag har inte skrivit på något papper om att jag vill vara medlem, utan bara muntligt. Nu visar det sig att i ett utskick (som jag fått) som kom mars -05 står det att man måste säga upp sitt medlemskap senast den 1/10 för att då börja gälla den 1/1... Men det står inte till vem eller om det ska vara muntligt eller skriftligt...

Hur gör man då?

Har jag inte som medlem rätt att säga upp mitt medlemskap i en förening där paragrafer och regler bara gäller för medlemmarna och inte för styrelsen?

Till saken hör oxå att jag när jag mailade om mitt önskemål att lämna klubben fått svar som både är ärekränkning, förtal och önskemål om angiveri...

Maria
 
Hmmm... vad jag förstår så är man väl inte medlem förrän man betalat in medlemsavgiften och då bara under ett års tid. Det låter ju som att du bara visat intresse för att gå med och inte ens behöver säga upp ditt medlemskap eftersom du inte betalat in avgiften och gått med, och även om du betalat in den så gäller ju medlemsavgiften bara i ett år tills nästa medlemsavgift ska betalas in. Sedan vad styrelsen försöker göra, utpressa eller kräva av dig (och säkerligen andra) är ointressant, även om det naturligtvis är väldigt obehagligt för dig att bli utsatt för allt detta.

:: Susanne ::
 
Hur menar du?
Om man säger upp medlemskapet efter 1/10 tvingas man vara medlem i ett år till?

Enklast är väl att maila till högsta hönset i föreningen och tala om att du lämnar föreningen NU! Tala gärna om varför och vad du tycker om dom. :)
 
Oskäliga medlemsvillkor?

Du har i alla fall rätt att se vad som står i stadgarna för föreningen, dessa skall ha antagits vid ett möte som alla medlemmar skall ha fått inbjudan till. Det kan ju vara så att stadgarna har antagits när föreningen startade och då skall det framgå när och hur dessa stadgar antogs.

Du har egentligen ingen rätt att göra fel bara för att andra har också gjort det. Om det strider mot stadgarna att gå ur föreningen, på det sätt som Du gjort, så känns det som om Du måste vara med ett år till. Jag har dock inte varit medlem i någon förening som har skickat inkasso på icke betalande medlemmar. Dessa har helt sonika strukits ur föreningen. Utan något egentligt tjafs.

Vad kräver de av Dig som medlem om Du måste vara kvar ett år till?

Kräv stadgarna och eventuella beslut som stöder deras krav på ytterligare medlemsskap.

Jag skulle inte vilja vara medlem i en förening där man måste säga upp sitt medlemsskap som om det var en fast anställning.

Det har varit en del prat om att en del gym har oskäliga avtal med sina medlemmar, detta kanske också kan vara oskäligt?

/Jörgen
 
Svårt att tolka detta, Du har inte ens betalat någon medlemsavgift?

Du är formellt inte ens medlem?

Ett muntligt löfte om att gå med räcker?

Ett skriftligt krävs för att gå ur?

Som sagts tidigare, skicka ett mejl och säg att Du inte är intresserad.

Hoppas att det går vägen

/Jörgen
 
Jag har varit (är) med i en förening där man automatisk blev påförd avgiften om man inte begär uträde. Våran nitiska kassör försökte självklart jaga rätt på pengarna via kronofogden men där gick han på en nit. Han hävdade att stadgarna krävde skriftligt urträden men myndigheterna ogitigförklarade de paragaferna med hänvisning till någon regel/lag.
Nu mera så kan man endast förlänga sitt medlemskap genom att betala årsavgiften(undantaget är ständiga- och hedersmedlemmar). En icke betalt avgift är synonymt med ett utträde ur klubben.

Jag tror inte man kan tvinga någon till att fullfölja ett medlemskap i en ekonomisk förening till slutet på verksamhetsåret. Ett skriftligt brev med krav på bekräftelse bör räcka för att lämna en förening. Inbetalda årsavgifter är självklart förbrukade, innestående medel på medlemskonto och lån till föreningen är svårare.
 
Senast ändrad:
Mio L. skrev:
Jag undrar om det finns något regelverk för hur (foto)-föreningar ska skötas... Stadgar som talar om hur det ska gå till på möten och dokumentation m.m.

Hoppas någon kan hjälpa mig...

Maria

Lokalavdelningar av ett förbund brukar ju anta moderförbundets stadgar vid bildande. Så det är väl Rifo du ska vända dig till.
 
Mio L. skrev:
...Jag har inte skrivit på något papper om att jag vill vara medlem, utan bara muntligt. Nu visar det sig att i ett utskick (som jag fått) som kom mars -05 står det att man måste säga upp sitt medlemskap senast den 1/10 för att då börja gälla den 1/1...

Jag tycker inte medlemsreglerna låter speciellt konstiga. Att anmäla sig muntligt borde vara ok, och en viss uppsägningstid också.

Vissa andra saker du nämner är desto knasigare. Kanske ni är flera i klubben som inte gillar nuvarande styrelse?
Byt i så fall ut dem vid nästa årsmöte!
 
Nome Nescio skrev:
...En icke betalt avgift är synonymt med ett utträde ur klubben...

Vettigt. Så borde varje seriös föreing agera.
Dock, som medlem tycker jag faktiskt att man kan ta telefonen och ringa för att avböja fortsatt medlemskap. Detta för att bespara föreningen tid o portokostnader för påminnelser.
 
Oavsett du har betalt medlemskap eller ej kan du sluta precis när du vill.Det är bara att meddela skriftligt eller muntligt-du kanske inte får tillbaka ev erlagd avgift -men so what?!.
 
Jag har ägnat de senaste tio minuterna åt att snabbutreda frågan (dvs. ca 15 ml NaCL ordineras till följande).

Det finns i stort sett ingen lagreglering av ideella föreningar. I viss mån kan analogier göras med ekonomiska föreningar (lag (1987:667) om ek. för.) men annars är det praxis som gäller.

Problemet är (givetvis) att praxis i den här frågan inte är speciellt omfattande (årets understatement). I korthet gäller att om inte stadgarna säger något annat så är man fri att närsomhelst utträda ur en ideell förening. Man ska i princip inte behöva betala ytterligare medlemsavgifter för tid efter det att man har anmält sin avsikt att utträda ur föreningen.

Däremot kan stadgarna stadga (sic) viss uppsägningstid. Då uppstår givetvis frågan om hur lång sådan som kan anses icke oskälig. 3 månader har t.ex. ansetts som skälig uppsägningstid vid utträde ur fackförening.

Därmed låter jag det vara osagt om medlemsskapet pga. uppsägningstid kan "knuffas in" i nästa avgiftsperiod och därmed utlösa betalningsskyldighet för del av eller hela denna period. Jag håller iaf. det första för sannolikt eftersom man rimligen åtnjuter eventuella medlemsförmåner under uppsägningstiden.

När det gäller frågan huruvida man blir skyldig att betala hela årsavgiften om man pga. uppsägningstid kvarstår som medlem till och med t.ex. januari ett visst år, skulle jag kunna tänka mig att det blir en skälighetsbedömning med hänsyn till bl.a. avgiftens storlek. Antagligen spelar stadgarna stor roll här.

Sen kan det också vara så att det liksom enligt lag i ekonomiska föreningar, föreligger en rätt till omedelbart utträde om stadgarna ändras så att de ekonomiska prestationskraven på medlemmar ändras till ens nackdel, eller om utträdeskraven förändras. Detta är dock "bara" prof. Carl Hemströms funderingar i boken som jag sitter och läser i.

Associationsrätt är ju kul. Varför får aldrig jag vara med i några knasiga föreningar? ;-)
 
Senast ändrad:
walter-g skrev:
...Oavsett du har betalt medlemskap eller ej kan du sluta precis när du vill.Det är bara att meddela skriftligt eller muntligt-du kanske inte får tillbaka ev erlagd avgift -men so what?!...


Möjligt att du har rätt, men vad stödjer du ditt antagande på?
Ngn regel/lag?

En viss uppsägningstid torde ju finnas... Men jag kanske har fel.
 
Finns det inga paragrafer i stadgarna som beskriver hur man utesluts ur föreningen? Jävlas lite och kasta skit på klubben offentligt brukar räcka...
 
Hej!

Oj så mycket hjälp jag fått... Tack så mycket!!!

Har kontrollerat föreningesn stadgar och det står ingenting om urträde... Det finns regler för inträde men inget om urträde...

Det som finns om urträde är ett skriftlig papper som kom till på ett vanligt månadsmöte där det sägs att om man inte sagt upp sitt medlemskap senast 1/10 så är man automatiskt medlem ett år till... Men det står inte till vem man ska säga upp eller hur det ska ske... Beslutet har iej heller tagits av majoritet i föreningen...

De hävdar oxå att detta ska gälla min son (12 år) som inte ens var medlem den 1/10 utan gick med i november. Så nu måste han automatiskt vara medlem ett år.

Men jag har skrivit till dem igen så vi får se vad som händer nu...

Det är synd bara för hade det varit en fungerande förening hade det kunnat ge så mycket.
 
Be dem fara åt helvete och sluta gå på möten och sammankomster helt enkelt, det hade jag gjort.
 
Betala in medlemsavgifterna och säg omedelbart upp era medlemskap skriftligt så har ni gjort det innan 1 oktober. Då kan de inte påstå att ni inte gjort det i god tid före nästkommande år. Sedan behöver ni ju inte delta i aktiviteterna under året.

Hoppas det löser sig för dig och din son!

:: Susanne ::
 
Jag är inne på Andreas linje. Vad ligger medlemsavgiften på?

Som jag skrev ovan så ska du varken behöva vänta eller betala något om inte stadgarna säger någonting annat.
 
ANNONS