Annons

Rimligt pris för ett bröllop som hobby-fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

225237

Avslutat medlemskap
Det är bra att veta att för hobbyfotografer gäller andra regler för beskattning än för yrkesfotografer. Exempelvis betalar man inte moms, däremot betalar man 30% i skatt på överskottet. Se bifogat dokument utgivet av skatteverket.
Tackar :)
 

iSolen.se

Guest
Det är bra att veta att för hobbyfotografer gäller andra regler för beskattning än för yrkesfotografer. Exempelvis betalar man inte moms, däremot betalar man 30% i skatt på överskottet. Se bifogat dokument utgivet av skatteverket.
Man får inte heller ta flera uppdrag eftersom det då är näringsverksamhet.
 

Visom

Aktiv medlem
Det här tycker jag låter tveksamt, stämmer det? Hobbyverksamhet handlar mer om omsättning än att man har fler än en kund trodde jag.
Regeln är väl att man inte får ta uppdrag alls? Hobbyfotografer får sälja bilder ur sin bildbank, men att fota bröllop eller ett porträtt på beställning går nog utanför ramarna som jag förstått det.
 

lofling

Aktiv medlem
Regeln är väl att man inte får ta uppdrag alls? Hobbyfotografer får sälja bilder ur sin bildbank, men att fota bröllop eller ett porträtt på beställning går nog utanför ramarna som jag förstått det.
Jag har ingen koll på vad man får göra som hobbyfotograf så därför undrar jag. Men man får t.ex. få betalt för flera små uppdrag som statist i film utan att det räknas som anställning vad jag vet.

Kollade nyss regler för hobbyverksamhet på skatteverkets hemsida. Det står
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.

Så då är det rätt klart :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har ingen koll på vad man får göra som hobbyfotograf så därför undrar jag. Men man får t.ex. få betalt för flera små uppdrag som statist i film utan att det räknas som anställning vad jag vet.

Kollade nyss regler för hobbyverksamhet på skatteverkets hemsida. Det står
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.

Så då är det rätt klart :)
Gå via frilansfinans så det det rätt gjort. Tar du 10.000kr för ett uppdrag så blir det 5000kr efter all skatt, moms och 6% som frilans finans tar.
 

iSolen.se

Guest
Gå via frilansfinans så det det rätt gjort. Tar du 10.000kr för ett uppdrag så blir det 5000kr efter all skatt, moms och 6% som frilans finans tar.
Uppdrag via frilansfinans ska också beskattas.

Du nämner moms. Då måste du vara momsregistrerad, vilket är lätt, och då kan både uppdragsgivaren och du kvitta bort momsen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Uppdrag via frilansfinans ska också beskattas.

Du nämner moms. Då måste du vara momsregistrerad, vilket är lätt, och då kan både uppdragsgivaren och du kvitta bort momsen.
Man gör faktiskt inget av det där du nämnt. Frilansfinans sköter allt. Tar du 10.000kr för ett uppdrag via frilansfinans så får man typ ca 5000kr. Skrev lite fel, men jag menar skatter och sociala avgifter.
Mkt bra sätt att sköta sina uppdrag på om man kör hobbyverksamhet. Dessutom kan ju dela upp exempelvis ett bröllopsupdrag dels via frilansfinans och dels genom hobbyverksamhet för att maximera vinsten inom det regelverk och lagar som råder. Men det där lämnar jag åt en annan diskussion.
Men jag rekommenderar varmt frilansfinans eftersom det numera är svårt att få igenom fa-skatt baserat på en mindre verksamhet.
 

peranders

Aktiv medlem
Man kan faktiskt starta firma seriöst med moms och allt. Det finns inget som säger hur mycket man behöver tjäna i uppstartsfasen. Skatteverket kommer så småningom att undra om du inte får igång firman men det kan ta år.

Det är ju bara att säga att målet är att köra seriöst men du har inget tvång att prestera.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Man kan faktiskt starta firma seriöst med moms och allt. Det finns inget som säger hur mycket man behöver tjäna i uppstartsfasen. Skatteverket kommer så småningom att undra om du inte får igång firman men det kan ta år.

Det är ju bara att säga att målet är att köra seriöst men du har inget tvång att prestera.
Beror såklart på hur man formulerar det. Men är man ärlig vilket jag alltid är och skriver att man bara har ett fåtal uppdrag per år och inte tänker ta det till nästa nivå så blir man nekad. Jag har och 2 andra. De rekommenderade att fortsätta mitt sätt som hobbyverksamhet.
 

iSolen.se

Guest
Man gör faktiskt inget av det där du nämnt. Frilansfinans sköter allt. Tar du 10.000kr för ett uppdrag via frilansfinans så får man typ ca 5000kr. Skrev lite fel, men jag menar skatter och sociala avgifter.
Mkt bra sätt att sköta sina uppdrag på om man kör hobbyverksamhet. Dessutom kan ju dela upp exempelvis ett bröllopsupdrag dels via frilansfinans och dels genom hobbyverksamhet för att maximera vinsten inom det regelverk och lagar som råder. Men det där lämnar jag åt en annan diskussion.
Men jag rekommenderar varmt frilansfinans eftersom det numera är svårt att få igenom fa-skatt baserat på en mindre verksamhet.
Du får inte ta uppdrag när det är hobby, det är redan utrett ovan.
 

martinot

Aktiv medlem
Tiden är värd lika mycket för oss alla anser jag.
Det där är galet feltänk anser jag.

Tiden är väldigt olika värd för oss alla, och dessutom olika mycket värd i olika situationer.

Därav att vissa fotografer kan ta 10 kr i timmen, medans vissa kan ta 100 000 kr i timmen.

Själv så tjänar jag såpass bra på mitt normala jobb att jag aldrig skulle få för mig att ta något betalt alls för mitt fotograferande. För mig är det rent fritidsintresse och nöje. Vill också att det förblir så.

Samma med dykning. Grymt kul att dyka för nöjes skull, men skulle aldrig få för mig att bli yrkesdykare bara för det. Det misstänker jag bara skulle riskera mitt nöje och hur jag ser och upplever dykning. Vill inte fördärva det nöjet.

Helt OK om andra vill göra på annat sätt, men då värderar de sin tid och sysselsättning annorlunda än vad jag gör. Inget av det är rätt eller fel.

Det gäller att komma fram till vad man själv trivs bäst med, och hur man gillar att spendera sin tid här på jorden på bästa sätt. Vi alla värderar saker på väldigt olika sätt.

Svaret kommer därför att bli väldigt olika för olika personer, i olika faser i livet, och i olika situationer - och därmed blir även ett eventuellt timpris (eller annat pris) väldigt olika.

Fundera på vad som passar just dig - efter vad du själv värderar din egna tid till.
 

afe

Aktiv medlem
Du får inte ta uppdrag när det är hobby, det är redan utrett ovan.
Det är därför man använder Frilansfinans (eller liknande) för själva uppdragsdelen. Däremot får man sälja bilder som hobbyverksamhet.

Det här har vi diskuterat förut, men poletten verkar inte trillat ned ..
 

iSolen.se

Guest
Det är därför man använder Frilansfinans (eller liknande) för själva uppdragsdelen. Däremot får man sälja bilder som hobbyverksamhet.

Det här har vi diskuterat förut, men poletten verkar inte trillat ned ..
Enligt bl a ovan, frilans finans ändrar inte faktumet att man inte får fota på uppdrag i hobbyverksamhet. Ser inte hur de löser den biten. De döljer att det är ett uppdrag genom omskrivningen "anställningsförhållande".

Har det verkligen prövats?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Enligt bl a ovan, frilans finans ändrar inte faktumet att man inte får fota på uppdrag i hobbyverksamhet. Ser inte hur de löser den biten. De döljer att det är ett uppdrag genom omskrivningen "anställningsförhållande".

Har det verkligen prövats?
Då är det tur att du inte behöver veta som redan har företag.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Enligt bl a ovan, frilans finans ändrar inte faktumet att man inte får fota på uppdrag i hobbyverksamhet. Ser inte hur de löser den biten. De döljer att det är ett uppdrag genom omskrivningen "anställningsförhållande".

Har det verkligen prövats?
Det behöver de inte lösa eftersom det inte deklareras och beskattas som hobbyverksamhet, utan som inkomst av tjänst.
 

afe

Aktiv medlem
Varför skulle det behöva prövas rättsligt? Alla skatter och avgifter betalas enligt konstens alla regler.

Det mesta finns förklarat här: https://www.frilansfinans.se/fragor-och-svar/

Det är inga konstigheter, och som fotograf löper man ingen som helst risk att åka på några skattesmällar, då det ekonomiskt inte innebär några fördelar att gå via den typen av bolag.
 

afe

Aktiv medlem
Vad är det som ska prövas menar du? Om de betalar in skatter och avgifter finns det väl ingen som helst anledning till prövning. Som fotograf är du som vilken anställd löntagare som helst om du använder tjänsten, och du får betala en slant för det. Det har funnits i massor av år och såvitt jag vet har det inte varit några problem med Skatteverket.
 
ANNONS