Annons

Rimligt pris för ett bröllop som hobby-fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Vem ska få sista ordet, E eller O,

just nu har E sagt att O försöker inbilla oss och TS saker.

Vi alla väntar med spänning(ironi) på responsen från O.... vad kan han kontra med? Kanske en ny vinkling på problematiken?


//M
Jag hade lagt ner men nu ber du om ett svar och du verkar inte heller ha läst den bra länken som admin postade ovan som klargjorde mycket.

Man kan inte ta ett uppdrag i sin hobbyverksamhet och sedan lösa problemet med faktureringen genom att omvandla uppdraget till visstidsanslällning/tillfällig tjänst genom att gå till Frilans Finans. Man måste ingå avtal med FF först för att upplägget ska vara tillåtet.

Jag citerar:

"Du kan alltså inte först personligen avtala om ett uppdrag och sedan i efterhand be företaget skicka en faktura till din uppdragsgivare"

Jag gissar att det i praktiken är bara att kontakta kunden och om kunden går med på det riva orginalavtalet...hur ska någon kunna se att man gjort så? Men nu är vi formella och det uttryckligen står att man inte får göra det som jag utryckt vara problematiskt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag klargjorde redan i inlägg #26 hur man skulle göra på lagligt vis med det citerade inlägget om reglerna angående hobbyverksamhet.
Det lustiga är de okunniga som ifrågasätter istället för att kolla upp det istället på ex skatteverkets hemsida och frilansfinans hemsida hur det går till. Det blir istället en massa hypoteser av såna som vet mindre o tjafsar med de som redan kollat upp det och kör vitt genom detta. Såklart det blir tjafs då för ena parten försöker få fotosidans foumanvändare tro något felaktigt medan andra parten försöker rå rätsida på saken.
 

iSolen.se

Guest
Jag klargjorde redan i inlägg #26 hur man skulle göra på lagligt vis med det citerade inlägget om reglerna angående hobbyverksamhet.
Det lustiga är de okunniga som ifrågasätter istället för att kolla upp det istället på ex skatteverkets hemsida och frilansfinans hemsida hur det går till. Det blir istället en massa hypoteser av såna som vet mindre o tjafsar med de som redan kollat upp det och kör vitt genom detta. Såklart det blir tjafs då för ena parten försöker få fotosidans foumanvändare tro något felaktigt medan andra parten försöker rå rätsida på saken.
Du skrev redan i inlägg #28 att du skrivit fel så det är svårt att få förtroende för det du skrev i #26. Siffrorna är f ö godtyckliga. Läs admins länk så ser du att min invändning är korrekt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du skrev redan i inlägg #28 att du skrivit fel så det är svårt att få förtroende för det du skrev i #26. Siffrorna är f ö godtyckliga. Läs admins länk så ser du att min invändning är korrekt.
Nej jag ändrade inte ställning till tillvägagångssättett utan moms istället.för annat ord. Moms är ändå en typ av skatt och det är fortfarande ordnat av frilansfinans.Behöver inte läsa länkarna. Är ju redan beläst angående reglerna för längesedan ända sedan skatteverket ändrade reglerna.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad bra, då har du också sett att min invändning var korrekt.

Vad det gäller kryphål tror jag du ska hålla dem till dig själv.
Absolut. Kryphål är till för att täppas till. Inte bra ju.
Ena uppenbara kryphålet som är ok för hobbyverksamhet är ju såklart att använda sig flitigt av frilansfinans.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Jag hade lagt ner men nu ber du om ett svar och du verkar inte heller ha läst den bra länken som admin postade ovan som klargjorde mycket.

Man kan inte ta ett uppdrag i sin hobbyverksamhet och sedan lösa problemet med faktureringen genom att omvandla uppdraget till visstidsanslällning/tillfällig tjänst genom att gå till Frilans Finans. Man måste ingå avtal med FF först för att upplägget ska vara tillåtet.

Jag citerar:

"Du kan alltså inte först personligen avtala om ett uppdrag och sedan i efterhand be företaget skicka en faktura till din uppdragsgivare"

Jag gissar att det i praktiken är bara att kontakta kunden och om kunden går med på det riva orginalavtalet...hur ska någon kunna se att man gjort så? Men nu är vi formella och det uttryckligen står att man inte får göra det som jag utryckt vara problematiskt.
Så det är inte okej att använda frilans finans istället för egen firma?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Så det är inte okej att använda frilans finans istället för egen firma?
Jo det helt ok. Det du citerade är ett fabricerat scenario. I verkligheten finns inget kontrakt för uppdrag inom hobbyverksamheten utan sker utanför såklart. Annars har man ju börjat vandra på en olaglig väg. Att avtala är inte olagligt och heller inte utföra uppdraget. Men det är när man begär betalt för tjänsten man kommer i kläm.
Så ett äkta scenario är att ifall man vill ta ett uppdrag är att gå via frilansfinans. Hobbyverksamheten kommer inte finnas med i ekvationen för uppdrag.
 

iSolen.se

Guest
Jo det helt ok. Det du citerade är ett fabricerat scenario. I verkligheten finns inget kontrakt för uppdrag inom hobbyverksamheten utan sker före såklart. Annars har man ju börjat vandra på en olaglig väg. Att avtala är inte olagligt och heller inte utföra uppdraget. Men det är när man begär betalt för tjänsten man kommer i kläm.
Så ett äkta scenario är att ifall man vill ta ett uppdrag är att gå via frilansfinans. Hobbyverksamheten kommer inte finnas med i ekvationen för uppdrag.
Brukar du inte läsa forumen?

Det är inte fabricerat utan det dyker upp då och då exempel på folk som "fått uppdrag och har problem att fakturera".

Scenariot är som sagt även nämnt i artikeln som du påstår att du läst många gånger.

"Avtalat" betyder, som du säkert vet, kommit överens med kunden, muntligt eller mail är väl de vanligaste sätten.

Så, ja, det är ok om du från början blandar in FF, dvs innan ni avtalar något men inte om du sen kommer dragandes med FF: "förresten, jag vill fakturera via FF" som det står uttryckligen att det inte är tillåtet.

I din hobbyverksamhet får du inte ta uppdrag, det är flera gånger utrett ovan.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Visst läser jag men i denna diskussion handlar det inte om det. Ditt scenario är olagligt från början. Min ståndpunkt är att köra vitt rakt igenom. Därför är mina exempel med rent mjöl i påsen och jag blandar inte in andra trådar i denna diskussion.
Och visst får man ta uppdrag i hobbyverksamhet, men man får inte ta betalt i någon form.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad bra, äntligen någon som förstått!



Skatteverket skriver så här om hobbyverksamhet:

"Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan"
Då har du haft för lite kontakt med dom om gällande regler och tror du vekligen du kan få reda på alla regler på en pdf fil avsedd som snabb information?
 

iSolen.se

Guest
Då har du haft för lite kontakt med dom om gällande regler och tror du vekligen du kan få reda på alla regler på en pdf fil avsedd som snabb information?
Vad är det som saknas som du känner till via dina kontakter? Är det något som inte stämmer om hobbyverksamhet eller om Frilans Finans upplägget?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad är det som saknas som du känner till via dina kontakter?
Äskar dina tolkningar. Mina kontakter? Du är expert på att hitta på saker. Jag har inte nämnt att jag har kontakter. Dessutom är du inne på sidospår som jag inte tänker ta upp. Du vill ha allt framdukat, orkar inte ta reda på fakta själv. Kolla upp det istället för att fråga en du ifrågasätter och länka hit.
 

iSolen.se

Guest
Äskar dina tolkningar. Mina kontakter? Du är expert på att hitta på saker. Jag har inte nämnt att jag har kontakter. Dessutom är du inne på sidospår som jag inte tänker ta upp. Du vill ha allt framdukat, orkar inte ta reda på fakta själv. Kolla upp det istället för att fråga en du ifrågasätter och länka hit.
Det var du som skrev att jag varit för lite i kontakt med dem, underförstått att du varit i tillräcklig kontakt med dem :)

Om du inte gillar sidospår, ta inte upp och antyd att officiellt publicerade dokument inte är korrekta, dokument som är till för att hjälpa till just vid sådana här situationer.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det var du som skrev att jag varit för lite i kontakt med dem, underförstått att du varit i tillräcklig kontakt med dem :)

Om du inte gillar sidospår, ta inte upp och ifrågasätt officiellt publicerade dokument som är till för att hjälpa till just vid sådana här situationer.
Det är ett informationsblad, inget annat och allt är inte svart o vitt. Och jag råkar veta reglerna och det är inte så konstigt då jag bedrivit min verksamhet snart 10 år med kontakt med både revisor och skatteverket inom hobbyverksamhet. Som du och alla redan vet så gäller det att kunna reglerna för att dra nytta av dom.
 
ANNONS