Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Dum fråga kanske, men räcker Sandisk Ultra II (class 4) för att filma i 1080p eller måste man gå upp till Extremekorten (class 10)?
 
Ok, tack. Känns meningslöst att kräma på med bättre kort än vad som behövs och det är ju en viss prisskillnad. Synd att den stora klunsen använder sig av CF. ;)
 
Kameran klarar av 32 Gb SDHC- kort va? Hittar inget i manualen om detta men tar det för givet.

Borde inte vara något problem. SDHC-standarden är till för att det ska vara kompatibelt.

Att det inte står i manualen beror väl sannolikt på att det inte fanns några 32GB-kort då den skrevs. Dessa kort är ju rät nya.

Apropå den andra frågan om det behövs extra snabba kort för filmning så är svaret nej. Även filmning i högsta upplösning kräver inte särskilt snabba kort, utan det man vill åt med snabbheten är ju överföring från kameran till datorn fäör stillbilder. Det finns dock kort märkta "video" som skriver data i en annan sekvens och därför sägs vara "optimerade" för video. Jag har ett sånt oc det märks inte minska skillnad vare sig vid filmning eller stillbilder. Enda skillnaden var att det var lite dyrare och det känns helt bortkastat.

Dagens SDHC-kort är dock allihop gott och väl tillräckligt snabba, så handla det billigaste är mitt enkla råd.


/Mats
 
Borde inte vara något problem. SDHC-standarden är till för att det ska vara kompatibelt.

Att det inte står i manualen beror väl sannolikt på att det inte fanns några 32GB-kort då den skrevs. Dessa kort är ju rät nya.

Apropå den andra frågan om det behövs extra snabba kort för filmning så är svaret nej. Även filmning i högsta upplösning kräver inte särskilt snabba kort, utan det man vill åt med snabbheten är ju överföring från kameran till datorn fäör stillbilder. Det finns dock kort märkta "video" som skriver data i en annan sekvens och därför sägs vara "optimerade" för video. Jag har ett sånt oc det märks inte minska skillnad vare sig vid filmning eller stillbilder. Enda skillnaden var att det var lite dyrare och det känns helt bortkastat.

Dagens SDHC-kort är dock allihop gott och väl tillräckligt snabba, så handla det billigaste är mitt enkla råd.


/Mats

Hej och tack för svaret - blir således ett Ultra II - kort eftersom ett sådant 32 Gb kostar i princip lika mycket som ett hälften så stort Extremekort.
 
Tja, har haft min NEX i snart ett är nu, med 18-55 kit och ett 30/2.8 macro och tänkte nu komplettera med ett tele-objektiv... har någon något tips på ett bra objektiv jag kan sikta.in mig på, ljusstarkt känns viktigare än mm... idéer?
 
Menar du NEX E-objektiv, eller objektiv från andra system + adapter? I det senare fallet kan du ju i välja i princip vilket objektiv som helst som någonsin tillverkats, för vilket system som helst... Dock får du då ingen autofokus, förutom för Minolta AF SSM och Sony SSM och SAM-objektiv, då du får långsam AF.

Ett ljusstarkt tele till måttligt pris är ett Minolta AF 135/2,8.


Syftar du på E-objektiv, så finns rykten (kanske delvis läckor) om en "Road Map" för NEX-objektiven enligt nedan.

År 2011:
• Wide angle, fixed focal length (Carl Zeiss) lens - 24/1,7
• Macro lens - 30/3,5
• Portrait lens - 50/1,8
• Telephoto zoom lens - 50-200/4,0-5,6

År 2012:
• High performance standard zoom G lens in 2012
• Wide angle zoom lens in 2012
• Middle telephoto lens in 2012

Det fasta teleobjektivet som planeras för nästa år skulle kunna bli det som kan komma att passa dig bäst. Generellt gäller att man kan förvänta sig att fasta objektiv har högre ljusstyrka än zoomar.

Porträtt-objektivet 50/1,8 blir ju ett kort teleobjektiv för APS-C sensorer (vilket NEX har, som bekant). Detta ger samma bildvinkel som ett 75 mm-objektiv ger på fullformat.
.
 
Senast ändrad:
Menar du NEX E-objektiv, eller objektiv från andra system + adapter? I det senare fallet kan du ju i välja i princip vilket objektiv som helst som någonsin tillverkats, för vilket system som helst... Dock får du då ingen autofokus, förutom för Minolta AF SSM och Sony SSM och SAM-objektiv, då du får långsam AF.

Ett ljusstarkt tele till måttligt pris är ett Minolta AF 135/2,8.


Syftar du på E-objektiv, så finns rykten (kanske delvis läckor) om en "Road Map" för NEX-objektiven enligt nedan.

År 2011:
• Wide angle, fixed focal length (Carl Zeiss) lens - 24/1,7
• Macro lens - 30/3,5
• Portrait lens - 50/1,8
• Telephoto zoom lens - 50-200/4,0-5,6

År 2012:
• High performance standard zoom G lens in 2012
• Wide angle zoom lens in 2012
• Middle telephoto lens in 2012

Det fasta teleobjektivet som planeras för nästa år skulle kunna bli det som kan komma att passa dig bäst. Generellt gäller att man kan förvänta sig att fasta objektiv har högre ljusstyrka än zoomar.

Porträtt-objektivet 50/1,8 blir ju ett kort teleobjektiv för APS-C sensorer (vilket NEX har, som bekant). Detta ger samma bildvinkel som ett 75 mm-objektiv ger på fullformat.
.

Eller den befintliga SEL 18-255.
Största fördelen med den är att den finns.

Ett riktigt e-objektiv gr sig bäst på NEX. Som Gunnar sa så får alpha-mount objekt slö fokus då de inte är konstruerade för CDAF. Andra objektiv får ingen AF alls och i många fall inte heller auto-bländare. Det är tydligen en adapter för Canon-objektiv på gång med fullständig AF och stabilisering för de objektiv som har det.

Men som sagt, E-objektiv är bättre på NEX. Det 18-250 somf finns är mycket välbyggt och trevligt och är anpassat för ystemet med snabba bra AF osv., samt har inbyggd bildstabilisering Det lär vara optiskt bra, så det är det självklara valet anser jag om det är är NEX du ska ha det på.

Om det är högllassigt långt ljusstarkt tele du är ute efter så köp en kamera. (T.ex. A580 och Sigma 150-500 OS, eller en Canon - just telephoto är deras starka sida.)


/Mats
 
Såg att du har en LA-EA1 adapter för NEX.

Då kan du titta på andra alpha-objektiv som har inbyggd fokusmotor.
Sony 70-300G SSM är trevligt och passar fint på NEX och har suverän inbyggd SSM AF-motor.
Ganska prisvärt. Går att få för c:a 5K beg och drygt 6K utomlands.

Ljusstarka telen blir dyrare. Sony 2,8/70-200G SSM finns, men kostar betydligt mer. Sony 70-400G SSM är också ganska dyrt jämförelsevis och jag gissar att det inte var det du var ute efter.

Sigma har en del överkomliga och bra tele-objektiv med inbyggd HSM-motor och även objektiv med stabilisering till Sony-systemet. Är inte tvärsäker på att OS funkar med adapern, men det borde göra det. Har tyvärr ingen adapter, annars kunde jag prova det med mitt Sigma 150-500 HSM OS (har iofs inte objektivet just nu heller då det är inne för rep. :-( ). Planerar dock att införskaffa adapter och då kan du få en rapport hur det funkar.

Men det självklara valet av teleobjektiv för NEX är ändå e-mount SEL 18-250 tycker jag.


/Mats
 
Tack för bra svar!

Jo, jag har ju införskaffat LA-EA1 för att kunna köra lite alpha-objektiv, så det är väl kanske främst ett sådan jag är ute efter, har haft möjlighet att kunna känna och prova ett SEL-18250 på jobbet och är klart nöjd med hur det presterar, men tycker kanske att det ligger lite dyrt i prisläge, om man jämför med motsvarande Alpha..

Antar att jag i nuläget får vänta o se vad det släpps för nya E-Mount, och se om det kommer ut några begagnade 18-250 snart...
 
Eller den befintliga SEL 18-255.
Största fördelen med den är att den finns.
---
Anledningen till att jag inte nämnde detta objektiv i mitt inlägg är att det inte har hög ljusstyrka, vilket trådskaparen sökte, utan bara "normal".

Sony E 18-200/3,5-6,3 OSS räcker till 200 mm (motsvarar 300 mm för fullformat).
 
---
... har haft möjlighet att kunna känna och prova ett SEL-18250 på jobbet och är klart nöjd med hur det presterar, men tycker kanske att det ligger lite dyrt i prisläge, om man jämför med motsvarande Alpha..
---
Det är ett SEL-18200, som sagt.

Detta objektiv är faktiskt INTE dyrt med tanke på dess IQ - det är ett helt annat objektiv än SAL-18200. Det är optiskt väsentligt bättre än det billigare Alpha 18-200 mm objektivet, så det högre priset för detta E-mount objektiv är helt motiverat. Dessutom ger ju SEL-18200 stabiliserad bild med NEX-kamerorna (stabiliseringen är dessutom mycket, mycket bra, enligt de rapporter jag läst - det går tydligen att i de flesta fall videofilma på fri hand, så att man inte nödvändigtvis måste släpa med sig det annars sedvanliga videostativet).
.
 
Senast ändrad:
Anledningen till att jag inte nämnde detta objektiv i mitt inlägg är att det inte har hög ljusstyrka, vilket trådskaparen sökte, utan bara "normal".

Sony E 18-200/3,5-6,3 OSS räcker till 200 mm (motsvarar 300 mm för fullformat).

Jaha, det är bara till 200 mm. Hade visst blandat ihop det.
Men det är ändå det bästa alternativet för NEX anser jag.

Visst, inte speciellt ljusstarkt, men ljusstarka teleobjektiv blir stora och dyra och då passar ju inte NEX-systemet riktigt för att det bygger till stor del på sin litenhet. Snabb AF och stabilisering är ju viktiga aspekter med.

Om man ska ljusstarka långa telen och inte "sitter fast" i ett kamerasystem så ska man absolut börja att titta i objektivändan och sen komplettera med ett kamerahus tycker jag. Om det är högsta priritet är det inte omöjligt att man hamnar i Canon, men nu prtar vi om objektiv som kostar från 30 000-flera hunrda tusen, vilket troligen inte alls är det som frågeställaren är ute efter.

Alltså, glöm ljusstarkt tele för NEX.
Visst är det en definition av vad ljusstarkt är, men jag tänker då på 300/2,8 osv, eller 500/4 eller så. Visst kör David Bittner sitt Sony 2,8/300G SSM med NEX i denna film: http://www.youtube.com/watch?v=y-IdYcL5BQg&feature=player_embedded Det får dock anses lite extremt ;-), det är ju trots allt ett objektiv som kostar kring 75 000 kr.

Om du vill ha ett alpha-objektiv och har planer pår att senare bygga ut ditt system med t.ex. en A77, så titta på Sigma. De har bra prisvärda, hyggligt ljusstarka telen för Sony Alpha med stabilisering och HSM AF-motor. http://www.sigmaphoto.com/shop/telephoto-zoom-lenses

Undvik dock de billiga 75-300 från Sony/Minolta och Sigma. De är betydligt sämre än de nya objektiven upp till 200 mm. och ska du ha det till NEX så ska du ha inbyggd fokusmotor. Ett vettigt alternativ dock är Sony 70-300G SSM.

Men som sagt, bästa tele-alternativet för NEX är utan tvekan SEL 3,5-6,3/18-200 OSS, även om det bara räcker till 200 mm oc inte 250 som jag inbillade mig. http://www.sony.se/product/ddl-nex-5-nex-3-lenses-and-a-mount-adaptor/sel-18200


/Mats
 
.moff .modd

Jag måste ha hjälp! Det är så här att jag har märkt att ljudet försvinner de sista sekunderna av videoklippen. Jag är inte hundra, men jag har för mig att när jag först la in dem så var det inte så. Men jag har ju inte gjort något med dem förutom att placera om dem på datorn. Varför blir det så? Det är så på exakt ALLA! Så irriterande! Är det något som spökar på mina videoklipp eller blir det verkligen så för er också?

Sen undrar jag vad MOFF- och MODD-fil är för något (.moff .modd)? När jag för över bilderna och videoklippen dyker det upp en massa MOFF- och MODD-filer och jag begriper inte alls vad det är för något. Jag har försökt att öppna dem men det går inte utan man måste välja något program att öppna med och jag vet givetvis inte vad det ska vara för program. Vad gör de för nytta och varför har jag dem?

Bara för att det är så många och det blir rörigt i albumen så skapade jag en mapp där jag la alla. Jag vågar inte radera dem utan att veta vad det är jag radera.

Om någon mer kunnig kan och vill förklara för mig så är jag mer än tacksam för det. Jag är fullkomligt grön så om frågan är dum får ni ursäkta. ^^
 
Har ingen aning eftersom jag ännu inte hunnit filma med Nex:en, men VLC brukar kunna spela upp det mesta.
 
Har ingen aning eftersom jag ännu inte hunnit filma med Nex:en, men VLC brukar kunna spela upp det mesta.

Fast jag har ju inte problem att spela upp precis... Jag spelar upp de utan problem i Windows Media Player bara det att ljudet försvinner de sista sekunderna i varje klipp. :( Så blir det inte med mina klipp från min kompaktkamera (Canon PowerShot A540).

Ingen som vet vad MOFF- och MODD-filer är? Varför får jag såna filer och måste man spara dem?
 
Har ingen aning eftersom jag ännu inte hunnit filma med Nex:en, men VLC brukar kunna spela upp det mesta.

Jag laddade hem VLC för se om det blev någon skillnad och det blev det. Ljudet som försvann i slutet i Windows Media Player var ett resultat av att ljudet inte var helt synkat.

TACK! Det var inget viktigt ljud i slutet av varje klipp men jag blev rädd att det var något fel på kameran eller något. Nu vet jag att så inte var fallet. *andas ut*
 
hej alla. Det var länge sedan jag skrev något här.. Det har varit mycket vårdfrågor som snurrat.. Ni som vill kan se det sista som skett på min facebook sida.. Var på möte och talade ihop med en modig läkare till politiker inför valet i mellansverige.. Båda talen finns på min sida..
http://www.facebook.com/?ref=home#!/profile.php?id=100000778228125

Men jag har fotat lite också. och jag är så förbannat nöjd med Nex5án så den är med alltid då det skall iväg.. En riktigt alround kompis är den att ha med sig.. :)
 

Bilagor

  • DSC00642.jpg
    DSC00642.jpg
    26.4 KB · Visningar: 646
  • DSC00768 2.jpg
    DSC00768 2.jpg
    19.4 KB · Visningar: 648
  • DSC00723.jpg
    DSC00723.jpg
    20 KB · Visningar: 642
Suddigt biddde det vid förminskandet ser jag. men men. Tänkte bara visa man lever och fotar lite.. Mvh Tobbe
 
ANNONS