Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

x-country

Aktiv medlem
Tanken lär inte vara att den direkt eller specifikt skall konkurrera med Fuji X100 sett till pris och storlek.....dessutom är inte Fuji X100 en systemkamera.

Ang pris och storleksnivå så ligger Zeiss 24mm/f1,8 i princip i samma storleks och prisklass som Panasonic Leica Summilux DG 25/1,4....o som sagt 9000kr är riktpriset så den lär blir något billigare när den väl finns i butik.

Canon 5D med en 35mm/f1,4 är ett betydligt större,tyngre,klumpigare och dyrare(jämför nypriser) kombination är Nex-7 med Zeiss 24mm/f1,8

Folk verkar missa poängen lite...det är inte en fickkamera och har aldrig tänkt att vara det heller utan ett mindre,smidigare och lättare alternativ till den vanliga DSLR:en utan att göra avkall på bildkvalité och funktioner mm.

Men visst pannkaksobjektiv hade varit ett välkommet tillskott men annars så kan man ju köpa små manuella objektiv(typ voightländer) och använda dom via adapter...MF med Sonys peakingfunktion fungerar väldigt bra så det är inga problem att ställa skäpan rätt o snabbt med MF.
Om det finns en bra K-adapter så är NEX-7:an höginstressant för mig eftersom Pentax inte ser ut att ha en vursting-spegellös på G inom överskådlig tid. Då har jag ett smidigare komplement till mina Limited-linser. Måtte NEX-7 komma i silverfinish!!!

Tillägg: Hmm, såg just att Cosina har en K-adapter!!! Någon här som har testat NEX-systemet med adapter? Nu har jag nästa bestämt mig!!!
 
Senast ändrad:

pet

Aktiv medlem
Om det finns en bra K-adapter så är NEX-7:an höginstressant för mig eftersom Pentax inte ser ut att ha en vursting-spegellös på G inom överskådlig tid. Då har jag ett smidigare komplement till mina Limited-linser. Måtte NEX-7 komma i silverfinish!!!

Tillägg: Hmm, såg just att Cosina har en K-adapter!!! Någon här som har testat NEX-systemet med adapter? Nu har jag nästa bestämt mig!!!
Det finns adapter så att man kan använda Pentax-K objektiv på Nex...men det är MF som gäller då.
 

pet

Aktiv medlem
Jo jag är beredd på manuell fokus men mina linser har bländarring.

Vad är "peakingfunktion"?
Konturena/området som är i fokus markeras med färg och hur mycket/stor mängd som markeras beror på vilken bländare man använder...fungerar hur bra som helst....man kan även anpassa/välja mellan lite olika storlekar/grovheter och färger på markeringen.

Två exempel som visar hur det fungerar:

http://www.youtube.com/watch?v=Wlwl7rTsHGA

http://www.youtube.com/watch?v=UPQroziHz-M&feature=related
 

jelu1661

Aktiv medlem
Men visst pannkaksobjektiv hade varit ett välkommet tillskott men annars så kan man ju köpa små manuella objektiv(typ voightländer) och använda dom via adapter...
Precis, med mindre registeravstånd än bessorna och mindre bildformat borde väl det inte var någon större konst att göra ett objektiv i storlek med t.ex voigtländer 35/1.4? Något klumpigare blir det förstås med af, men inte betydande.

Lyckades de med något sådant skulle jag, oavsett vad de eller du anser att syftet är med kameran är, fundera allvarligt på att göra mig av med all spegelreflexutrustning till förmån för detta.
 

x-country

Aktiv medlem
Konturena/området som är i fokus markeras med färg och hur mycket/stor mängd som markeras beror på vilken bländare man använder...fungerar hur bra som helst....man kan även anpassa/välja mellan lite olika storlekar/grovheter och färger på markeringen.

Två exempel som visar hur det fungerar:

http://www.youtube.com/watch?v=Wlwl7rTsHGA

http://www.youtube.com/watch?v=UPQroziHz-M&feature=related
Alltså det är sådant här som glädjer en tekniknörd. Det här betyder att jag kan nyttja min manuella 50/1.2 mm precis som jag har önskat. Det går segt med min K-5:a eftersom jag måste köra liveview och förstora några gånger för att sätta skärpan rätt.

Saken är klar. En K-adapter är redan beställd. Sedan återstår bara att testa den hos någon återförsäljare innan jag köper den.
 

PMD

Aktiv medlem
NEX-7 verkar vara en riktigt intressant kamera. Med sökaren på samma plats som en gammal Olympus Pen eller en Olympus E-300/E-330.

Inbyggd sökare på en sån här kamera är en stor fördel för min del. Jag tycker rätt illa om att använda skärmen som sökare eftersom jag måste ta av mig glasögonen för att se på så nära håll. Övriga EVIL-kameror, utom Panasonics G- och GH-kameror, har antingen ingen sökare alls eller en påhängssökare ovanpå. G- och GH-kamerorna har sökaren på fel ställe, medan NEX-7 har den på rätt ställe.

Det som irriterar mig är dock att Sony valde att bygga in bildstabiliseringen i objektiven i E-serien. De har ju en rätt bra sensorbaserad bildstabilisering redan som de gärna kunde ha byggt in i NEX:arna.
Nu blir ju objektiven alldeles för stora och klumpiga.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är nog som vanligt att man tyckte att Nikons lansering var intressantare (det var den INTE) och missade därför Sony. :)
Det är svårt att vara på presskonferens och skriva samtidigt. När jag åkte hemifrån fanns ingen officiell info på nätet. Jag la dock ut de läckta produktbilder några dagar innan.

Vi har skrivit en nyhet om Nikon och fem om Sony. Så intressant tyckte vi Nikon var.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Haha, äntligen, snacka om att fotosidan.se är seg.. Detta är nog bland det mest intressanta på länge, är sååå nyfiken på OLED EVF:n! Men kanske framförallt på hur dom har förbättrat autofokus-hastigheten... eftersom det är det viktigaste på en kamera som inte har en optiskt sökare och ingen bra Nikon-Ai-optiks- liknande manuell fokus med bra fast känsla.
Till skillnad mot Dpreview så fick vi ingen förhandsinfo. Jag hoppas att du ändå är nöjd med vår bevakning.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kort fråga: vad jag förstått skall EVF i NEX 7 vara samma som i de nya SLT modellerna men den SER mindre ut. Vet någon vad förstoringsgraden på den i NEX 7 är. Specarna på A77/65 vet jag då dpreview fick en förhandstitt - men hur är det med NEX 7?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kort fråga: vad jag förstått skall EVF i NEX 7 vara samma som i de nya SLT modellerna men den SER mindre ut. Vet någon vad förstoringsgraden på den i NEX 7 är. Specarna på A77/65 vet jag då dpreview fick en förhandstitt - men hur är det med NEX 7?
Nex-7:
Magnification: Approx. 1.09x with 50mm lens at infinity, -1m
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Inbyggd sökare på en sån här kamera är en stor fördel för min del. Jag tycker rätt illa om att använda skärmen som sökare eftersom jag måste ta av mig glasögonen för att se på så nära håll. Övriga EVIL-kameror, utom Panasonics G- och GH-kameror, har antingen ingen sökare alls eller en påhängssökare ovanpå. G- och GH-kamerorna har sökaren på fel ställe, medan NEX-7 har den på rätt ställe.
.
Jag har både glasögon och en G2. Vadå fel ställe? Funkar ypperligt för mig
 
ANNONS