** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sugen på en Holga

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe-77

Aktiv medlem
Efter ett besök på lunds konsthall idag såg jag att de sålde Holga-kameror för 350 pix där. Har länge varit sugen på en Holga men har lite frågor om den.
1. Är det väldigt mycket krångligare att fota mellanformat?
2. Fördelen med vanliga mellanformatskameror är om jag fattat det rätt att man får större negativ och möjlighet till skarpare bilder. Kan man få skarpa bilder med holgan eller är det inbyggda objektivet inte tillräckligt bra för det?
Mvh
Tobbe
 
Du kan inte räkna med "bra" bilder med holgan, däremot "orginella" bilder med extrem vinjettering och stora färgförskjutningar et.c

Det är dock ganska kul att labborera med, man får tillochmed med en bit tejp för att täcka igen ljusläckage i kameran... och en beskrivning hur man gör!

Men för 350 pix kan man ju inte räkna med mycket mer eller?
 
Är det "bra" bilder du är ute efter så kan du hålla utkik på loppmarknader. Då och då dyker det upp nån gammal tvåögd spegelreflex från öststaterna eller med lite tur Japan för väldigt låga priser.

Är det "Holgabilder" du är ute efter, då är det en Holga du skall ha :)
 
Tobias:

Jag har rätt stor erfarenhet av att fota med Holgor, och om man vet vad man gör och är duktig på att "rädda" negativ så går det att få hyfsade bilder från kameran. Fast det kräver oftas att man har en separat ljusmätare och mäter ljuset med, för att ungefär veta hur man skall kompensera i framkallningen för att få negativ som är OK att arbeta med. (holgan har fast bländare och tid).

Det som jag tycker är roligast med holgan är sättet man tvingas arbeta på. Snabbt och orädd är nog två ledord. Kameran kostar som sagt nästan inga pengar, väger ingenting och ser lite lustig ut. Helt perfekt för festivaler, fester och dylikt. Har en del bilder från förra årets Roskildefestival som är tagna med en holga. Det är bara och vara mitt i folkmassan, fota och slippa tänka på att kameran kan gå sönder. Väldigt befriande.

Själv har jag modifierat min kamera med ett motljusskydd, vältejpad insida (för att förhindra ljusläckor och repmärken på filmen) och ännu lite mer tejp för att få en bra svart kant på filmen.

Hursomhelst, en rolig kamera som blir fantastisk att jobba med om man är medveten om dess begränsningar och hur man använder dessa!


Bilder finns på:

http://www.40h.net

Klicka bara på roskilde 2002.

mvh erik
 
Tackar för de snabba svaren, finns det några labb i Lund/Malmö området som kan framkalla 120-film(till rimlig kostnad) eller är jag tvungen att slabba själv?
 
Örjan: Om du vill ha mer oskärpa och vinjettering, öppna kameran och borra upp en större bländare. Kvalitén sjunker rätt dramatiskt. Fast optiken blir ju lite snabbare :)

Jag har inte gjort det själv, men jag såg en sida med bilder från en kille som hade borrat upp den till ca f4 eller nått sånt. Riktigt cool.
 
Låter som en intressant kamera, om det inte är för jobbigt får ni gärna ladda upp en bild så vi "vanliga" människor får se hur underverken ser ut :)


Uffe
 
Exakt! Jag är enormt nyfiken på denna kamera :) Går den att köpa i Stockholmsområdet?
 
här kommer en liten bild. en förpackning film som skalgubbe.

pålimmat motljusskydd. gummisnoddarna är för att inte bakstycket ska ramla av.

det finns riktigt mycket information om holgor på nätet också. google är en guldgruva.
 

Bilagor

  • holga.jpg
    holga.jpg
    29.7 KB · Visningar: 798
Jag tycker det är helskoj att läsa om era Holgor.

utström skrev:
pålimmat motljusskydd. gummisnoddarna är för att inte bakstycket ska ramla av.
festfotografen skrev:
Måste säga att jag är besviken på min Holga
Alldelens för skarp och nästan ingen vinjettering
utström skrev:
Om du vill ha mer oskärpa och vinjettering, öppna kameran och borra upp en större bländare. Kvalitén sjunker rätt dramatiskt. Fast optiken blir ju lite snabbare
 
Såg att man kan beställa framkallningspåsar från scandinavian photo för 120-film, de kostade dock 220 pix...
 
utström skrev:
Örjan: Om du vill ha mer oskärpa och vinjettering, öppna kameran och borra upp en större bländare. Kvalitén sjunker rätt dramatiskt. Fast optiken blir ju lite snabbare :)

Jag har inte gjort det själv, men jag såg en sida med bilder från en kille som hade borrat upp den till ca f4 eller nått sånt. Riktigt cool.

Nu har jag borrat upp den och negativen ser riktigt lovande ut ! :)
 
Jag har blivet inresserad av en holga efter att ha läst om den och sett bilderna här på FS.

Eftersom det bara finns en slutartid och två olika bländare, är det inte svårt att få bilder som är rätt exponerade. Jag tycker att det skulle bli många under resp. överexponerade bilder. Hur gör ni när ni fotar med holgan? Tar ni bara bilder och hoppas på att det blir bra?

Mattias
 
Enligt flera källor på nätet så fungerar inte bländarknappen. Jag har kommit fram till samma sak. Metallskivan med den mindre bländaren som ska sitta på den lilla plastarmen saknas nämligen så det händer ingenting när man rör på den. Så det är bländare 8 hela tiden. Fast, man kan använda bländarknappen till att montera in rödfilter och annat skoj om man vill!

Ang. exponeringen så blir det precis som du säger. Man får tänka efter och själv brukar jag mäta ljuset för att veta ungefär hur jag ska kompensera i framkallningen för att få negativ som är ok. Men det ger sig. Är det mörkt så är det bara och köra med blixt som är inställd på bländare 8. Funkar helt ok. Men räkna inte med rulle efter rulle perfekt exponerade bilder.

mvh erik.

föresten örjan: kan du lägga upp bilderna så att man får se hur det blev? har du räknat ungefär vilken bländare du har fått också?
 
Blev lite imponerad av din Holga, Erik Wåhlström. Speciellt blixten som du installerat. Själv har jag aldrig tänkt på det, trodde att det behövdes en speciell blixt till Holgan. Av ren nyfikenhet undrar jag vad för blixt du har på din Holga?
 
ANNONS