** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Tony Nortrup: föreslår Nikon att göra som Sony och andra tillverkare av spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är av övertygelsen att en kamera kan vara modern och yrkesmässigt konservativ på en gång. Att tillåta appar, inbyggd wifi och blåtand, avancerad fjärrstyrning, pekskärm a la iphone och varför inte en simkortport så kameran själv kan vara uppkopplad...allt skulle gå att göra och kameran skulle ändå kunna se ut och hanteras som tex D5.

Några av de saker du nämner skulle faktiskt få mig mindre intresserad, då jag tror de snabbt skulle kännas omoderna. Jag har en kamera med pekskärm, och det driver mig till vansinne. Fokuspunkter, vitbalans och gud vet vad ändras hejvilt om jag inte håller näsan i styr. Fjärrstyrning via mobilen har den också, och det fungerar så uselt att jag istället köpt en vanlig sladd-fjärr.

Ibland är det förstås användbart att kunna dra över bilder till mobilen och publicera på Instagram redan på tåget hem från att ha plåtat. Men nja. Det hela har gjort att kameran från 2013 (Panasonic GH3) som har massor av fiffiga funktioner känns mer omodern i hanteringen än den från 2008 (Nikon D700), och jag har helt slutat använda den förutom till video där den fortfarande håller fin klass.

Det beror säkert mycket på skillnaden i nypris också, men i den senare är det egentligen enbart sensorn som börjar kännas lite ålderstigen i vissa lägen. Och avsaknaden av video kanske. Den startar direkt och reagerar snabbt. En heldags jobb tar inte ens slut på ett batteri, och jag känner mig alltid trygg med att allt funkar. Det är egentligen allt jag bryr mig om vad beträffar jobbet.

Men å andra sidan: simkort tror jag är en utmärkt idé för pressfotografer som måste leverera omedelbart. Några av de andra grejorna måste nog åtminstone mogna en del först, och jag tror inte Nikon och Canon gör fel som är lite gammaldags.

Dessutom: hur omodernt det än må vara med spegelreflexsökare, och hur bra än de elektroniska är, så är det nog många som uppskattar att inte alltid se världen genom en skärm. Personligen upplever jag en spegelreflex som mindre ansträngande för ögat, vilket betyder mycket om man fotograferar mycket.
 
Senast ändrad:
Jag har en kamera med pekskärm, och det driver mig till vansinne. Fokuspunkter, vitbalans och gud vet vad ändras hejvilt om jag inte håller näsan i styr.
Såvitt jag vet så går det att stänga skärmens pekfunktion, men det kanske gör kameran långsammare att arbeta med?

Annars är det väl så det bör vara när en high end-kamera får nya finesser som de konservativa gamla stötarna ogillar. I pekskärmsfallet ska det gå att göra alla inställningar utan att ha pekfunktionen aktiverad (och det finns väl kameror som är precis så).
 
Det är sant. Dock finns det ett fåtal lägen då pekskärmen har sina poänger, så lite är det kanske så att det blir som varken hackat eller malet, då designen inte riktigt fokuserar på att få det att funka supersmidigt på något av sätten.

Visserligen är jag en gammal stöt i själ och hjärta, men mer handlar det om att varje investering för en ständigt halvpank frilans måste räcka i så många år som möjligt, och såhär långt har mer konservativ design visat sig (för mina behov) mer hållbar.
 
Många klagar på Nikon och Canon för att de är lite omoderna. Utan att riktigt veta, misstänker jag att det är fler yrkesfotografer än jag som vill ha det just så. En kamera som kanske inte har det allra senaste i något avseende, men som fungerar i många år. Min nuvarande kamera, D700, var ett så vansinnigt bra köp att den har sju år på nacken (och nio som modell) och fortfarande funkar fint yrkesmässigt i de flesta aktuella sammanhang.

Nu när det är dags att byta ut den, har jag som så många andra kikat på Fuji och Sony. Båda skulle spara massor av vikt, och Sonyn är i teorin en riktig dräpare. Ändå känns ingen av dem riktigt som en förlängning av armen på samma sätt som Nikonhuset. Mitt nästa hus blir troligen en D810 av ungefär samma skäl som taxichaffisar tenderar att välja hopplöst omoderna Mercedes-kärror.

Vill du spara lite mer vikt så finns ju även lättare DSLR:er (som tex. D750).
 
Eller Df, som är ännu lättare.

Df är den perfekta digitalkameran för den bakåtsträvande ärkekonservative fotografen. :)
 
Eller Df, som är ännu lättare.

Df är den perfekta digitalkameran för den bakåtsträvande ärkekonservative fotografen. :)

Personligen tycker jag Df är en grotesk kamera. Den försöker se ut som en gammal FM/FE, men är mycket större och logiken i hanteringen haltar en hel del. Dess enda fördel är att den har en bra sensor, även om det finns bättre.
 
Jag var och kände på en igår. De har på ett helt outgrundligt sätt lyckats göra kameran väldigt ocharmig, trots den motsatta ambitionen...
 
Personligen tycker jag Df är en grotesk kamera. Den försöker se ut som en gammal FM/FE, men är mycket större och logiken i hanteringen haltar en hel del. Dess enda fördel är att den har en bra sensor, även om det finns bättre.

Nej, njet, non, det viktiga är förstås att det inte går att filma med den! ;)
 
Jag tycker tvärtom mot Anders och Mattias. Df är en mycket trevlig kamera att använda. Den kommer mest till sin rätt med ett objektiv som har bländarring.

Att den är större, framförallt tjockare, än en FE är mer eller mindre oundvikligt. En digital bildsensor tar mer plats än film.
 
Nej, njet, non, det viktiga är förstås att det inte går att filma med den! ;)

Det går (sägs det) med min Fuji, men den är absolut inte gjord för det. Nikon Df har fullständigt ologiska inställningsmöjligheter där de fysiska rattarna inte har något som helst att göra med hur kameran faktiskt beter sig.
 
Vilka inställningsmöjligheter tänker du på?

F.ö. så kan man ju nöja sig med de logiska inställningsmöjligheterna och strunta i de ologiska.
 
Eller Df, som är ännu lättare.

Df är den perfekta digitalkameran för den bakåtsträvande ärkekonservative fotografen. :)

Hade nog reserverat Fujifilm XT-2 för den titeln. Visserligen spegellös men med tillräckligt bra och laggfri sökare för att det ska ge några obehag. Logiska rattar och vred och till och med en graderad bländaring på objektiv med fast ljusstyrka. En fröjd att använda. Bildresutatet dessutom helt OK:
 
Om man accepterar spegelfritt (Leica M-kameror undantagna) så är man nog inte direkt ärkekonservativ. :)
 
750 gram plus/minus nånting. Titta på camerasize.com så kan du dessutom jämföra med t.ex. D750.
 
Några av de saker du nämner skulle faktiskt få mig mindre intresserad, då jag tror de snabbt skulle kännas omoderna. Jag har en kamera med pekskärm, och det driver mig till vansinne. Fokuspunkter, vitbalans och gud vet vad ändras hejvilt om jag inte håller näsan i styr. Fjärrstyrning via mobilen har den också, och det fungerar så uselt att jag istället köpt en vanlig sladd-fjärr.

Ibland är det förstås användbart att kunna dra över bilder till mobilen och publicera på Instagram redan på tåget hem från att ha plåtat. Men nja. Det hela har gjort att kameran från 2013 (Panasonic GH3) som har massor av fiffiga funktioner känns mer omodern i hanteringen än den från 2008 (Nikon D700), och jag har helt slutat använda den förutom till video där den fortfarande håller fin klass.

Det beror säkert mycket på skillnaden i nypris också, men i den senare är det egentligen enbart sensorn som börjar kännas lite ålderstigen i vissa lägen. Och avsaknaden av video kanske. Den startar direkt och reagerar snabbt. En heldags jobb tar inte ens slut på ett batteri, och jag känner mig alltid trygg med att allt funkar. Det är egentligen allt jag bryr mig om vad beträffar jobbet.

Men å andra sidan: simkort tror jag är en utmärkt idé för pressfotografer som måste leverera omedelbart. Några av de andra grejorna måste nog åtminstone mogna en del först, och jag tror inte Nikon och Canon gör fel som är lite gammaldags.

Dessutom: hur omodernt det än må vara med spegelreflexsökare, och hur bra än de elektroniska är, så är det nog många som uppskattar att inte alltid se världen genom en skärm. Personligen upplever jag en spegelreflex som mindre ansträngande för ögat, vilket betyder mycket om man fotograferar mycket.

Pekskärmen ska givetvis stängas av när man fotar...precis som en telefonskärm stängs av när man håller den mot örat.

En iphone 2009 är fortfarande modern. Appar och os uppgraderas kontunuerligt.
 
Mhn....jag har en liten Xperia 2,5 tums skärm, eget tangentbord, 5mp kamera och Wifi från 2010. Litet batteri dock som inte tillåter så mycket surf, så den ringer jag bara på numera.

Nyare EVF har väl möjlighet till olika justeringar, så det går att skruva lite med färger och annat, det nämns inte så ofta när man tänker på det, det kanske inte är så värst eller glöms bort bland alla finesser.
 
ANNONS