Annons

Tony Nortrup: föreslår Nikon att göra som Sony och andra tillverkare av spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det är det också. :)

En iPhone från 2012 kan dock köra senaste versionen av iOs.
 

iSolen.se

Guest
Det där låter lite för bra för att vara sant.
Modern är ett subjektivt begrepp men nog går det byta appar på en gammal iphone och visst har en iphone 2009 ett operativ som är betydligt yngre än 8 år.

Går det på engammal iphone ska det väl gå på en androidkamera också.
 

afe

Aktiv medlem
Iphone 3GS som kom 2009 kan använda IOS 6.1 som nyast (det är uppe i version 10 nu). Vad detta har med ämnet att göra har jag dock ingen aning om :)
 

PMD

Aktiv medlem
Modern är ett subjektivt begrepp men nog går det byta appar på en gammal iphone och visst har en iphone 2009 ett operativ som är betydligt yngre än 8 år.

Går det på engammal iphone ska det väl gå på en androidkamera också.
De flesta tillverkare av Androidtelefoner slutar med säkerhetsuppdateringar efter cirka tre år, vilket är rätt dåligt.

Krystad återgång till ämnet: Om Nikon (och andra) börjar sälja kameror med internetkonnektivitet på riktigt så får vi väl hoppas att de håller kamerorma uppdaterade vad gäller säkerhet i mer än tre år.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Samsung försökte väl med en Android-kamera. Det var kanske inte det enda som gjorde att den fick ett svalt mottagande, men det tycktes inte hjälpa heller.
Det här med appar i kameran, riskerar inte det att bli lite som Minoltas gamla programkort?
 

afe

Aktiv medlem
Samsung försökte väl med en Android-kamera. Det var kanske inte det enda som gjorde att den fick ett svalt mottagande, men det tycktes inte hjälpa heller.
Det här med appar i kameran, riskerar inte det att bli lite som Minoltas gamla programkort?
Sony kör med appar i en del kameror. T.ex. var jag tvungen att köpa en app för att kunna göra timelapse (vilket är med som standard i många andra kameror). Jag tycker inte det är en speciellt bra lösning.
 

PMD

Aktiv medlem
Samsung försökte väl med en Android-kamera. Det var kanske inte det enda som gjorde att den fick ett svalt mottagande, men det tycktes inte hjälpa heller.
Det här med appar i kameran, riskerar inte det att bli lite som Minoltas gamla programkort?
Android utvecklades från början för att vara ett operativsystem för kameror. Sen köpte Google det och gjorde det till ett telefon-operativsystem.
 

iSolen.se

Guest
De flesta tillverkare av Androidtelefoner slutar med säkerhetsuppdateringar efter cirka tre år, vilket är rätt dåligt.

Krystad återgång till ämnet: Om Nikon (och andra) börjar sälja kameror med internetkonnektivitet på riktigt så får vi väl hoppas att de håller kamerorma uppdaterade vad gäller säkerhet i mer än tre år.
Ni kan roa er med att såga min telefonanalogi men om en telefon beräknas hålla tre-fyra år så kommer det i alla fall osuppdateringar under den tiden.

Så en androidkamera borde få uppdateringar under kamerans längre livslängd.

Men os är bara en del.

Man kan fortfarande installera nya versioner av appar och nya appar. I en kamera skulle en ny app tex kunna vara en timerstyrning.
 

afe

Aktiv medlem
Appen var inte speciellt dyr (en hundring eller så), så det är inte det som är problemet. Problemet är att Sony implementerar appar i en helt egen meny, så användandet av dem skiljer sig helt från när man fotograferar utan app. Jag vill ha en kamera som beter sig konsekvent, och inte behöva använda ett helt annat gränssnitt plötsligt.

Och nej - det går inte alltid att installera nya appar eller nya versioner av appar om operativsystemet är för gammalt. Det finns massor av exempel på detta till både Android och IOS.
 

iSolen.se

Guest
Appen var inte speciellt dyr (en hundring eller så), så det är inte det som är problemet. Problemet är att Sony implementerar appar i en helt egen meny, så användandet av dem skiljer sig helt från när man fotograferar utan app. Jag vill ha en kamera som beter sig konsekvent, och inte behöva använda ett helt annat gränssnitt plötsligt.

Och nej - det går inte alltid att installera nya appar eller nya versioner av appar om operativsystemet är för gammalt. Det finns massor av exempel på detta till både Android och IOS.
Det låter som du sågar hela konceptet på hur Sony genomfört sin version.

Jag tror fortfarande att app-tänket kan vara bra. Och precis som med en telefon, det är upp till var och en att prova nya appar eller bara använda de inbyggda.
 

PMD

Aktiv medlem
Ni kan roa er med att såga min telefonanalogi men om en telefon beräknas hålla tre-fyra år så kommer det i alla fall osuppdateringar under den tiden.

Så en androidkamera borde få uppdateringar under kamerans längre livslängd.
Det är nog snarare det faktum att telefonen inte får säkerhetsuppdateringar efter cirka tre år som begränsar dess operativa livslängd. Hårdvaran kan nog hålla betydligt längre om man inte är ovarsam med den.
 

iSolen.se

Guest
Det är nog snarare det faktum att telefonen inte får säkerhetsuppdateringar efter cirka tre år som begränsar dess operativa livslängd. Hårdvaran kan nog hålla betydligt längre om man inte är ovarsam med den.
Jag har några äldre telefoner och de uppdateringar de fått är inte bara säkerhetsuppdateringar utan hela OS.

Har tex en telefon som mediaspelare och kunde ladda ner Spotify.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony verkar göra sitt bästa för att inte ta marknadsandelar från Canon och Nikons fullformatmodeller trots många nya fina innovationer. T.ex. alldeles för små batterier, inga dubbla minneskortplatser, segt buggigt användargränssnit med "trainwreck usability", klent objektivprogram där de fina objektiven väger bortåt kilot och helt förtar vinsten med ett mindre kamerahus.

Skulle tro att fujifilm är betydligt större hot mot Nikon och Canon än Sony. Deras små lättanvända X serie med strålande gränssnitt lockar många liksom jag tror deras nya billiga mellanformatare skulle kunna locka dem som behöver många pixlar, såväl från Canon och Nikon som från Sony.
Vi får se. När det gäller mellanformatet så beror ju väldigt mycket på om de kommer ner i pris de med för de måste de nog göra om det ska bli några volymer och hur stora de blir. Får inte bli för klumpiga. FF är trots allt en väldigt bra kompromiss som för många är tillräckligt bra. Dessutom utvecklas även FF fortfarande och snabbare tekniskt än MF-sensorerna. Med tanke på hur långa produktcyklar man ofta har i mellanformat så kommer eventuella gap mellan FF och MF att ömsom slutas och krympa mycket beroende av det, precis som mellan PSC-C och FF.

Beträffande batterikapaciteten i Sonys lösningar så är de ju anpassade efter kamerahusens storlek när kamerorna behöver vara små. En DSLR kan ALDRIG vara lite. Vill man ha längre batteritid så är det ju numera inga större problem med det tycker jag sedan jag skaffade ett smidigt Jupio PowerVault DSLR. För de som arbetar i studio eller som jag som nu reprofotar under hela dagar så har ju en Jupio fyra gånger den kapacitet ett orginalbatteri har. Så jag har min kamera på hela dagen utan några som helst problem - det går finfint.

Om jag visste att jag skulle ta en massa bilder i en studio eller på exv. en idrottstävling typ orientering, löpning eller skidor så skulle det bara vara att sätta ett batteripack i bältet (man får ju med ett hölster till batteripacket), plugga in sladd med batteridummyplugg och köra hela dagen. Det finns alltid lösningar om man vill. Ibland ser vi dock bara hinder fast de faktiskt inte nödvändigt behöver vara där. En Jupio är exakt fyra ggr större än ett originalbatteri så den även den är ganska smidig.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har några äldre telefoner och de uppdateringar de fått är inte bara säkerhetsuppdateringar utan hela OS.

Har tex en telefon som mediaspelare och kunde ladda ner Spotify.
Att installera olika program (som tex. Spotify) är inte likvärdigt med att operativsystemet kommit i en ny version.

Däremot så förstår jag inte, precis som AFE, alls hur detta kom in i tråden?
 

PMD

Aktiv medlem
Vi får se. När det gäller mellanformatet så beror ju väldigt mycket på om de kommer ner i pris de med för de måste de nog göra om det ska bli några volymer och hur stora de blir. Får inte bli för klumpiga.
De senaste mellanformatskamerorna från Hasselblad och Fujifilm är inte speciellt klumpiga. Jämfört med Canons och Nikons pixelstinnaste spegelreflexer är de faktiskt rätt små.

Tricket är förstås att skippa spegeln, och applicerar man det på småbildskameror så ser man i jämförelsen ovan att det även medför en fördel för det formatet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja nu är vi där igen, Sony har inte batteri för 6000 bilder eller är intressant för 1DXII eller D5 ägare, och Fuji har dom bästa objektiven för APS-C. och Canon säljer bättre än Sony, Olympus och Panasonic och Pentax tillsammans. Mest innovativa har Gopro varit enligt en liten röstning här på fotosidorna för något år sedan, fast dom går sämre nu på börsen enligt TN.
Som sagt, med Jupio PowerVault så får man smidigt tillgång till ett batteripack som ger fyra ggr kapaciteten av ett vanligt standardbatteri. Man kan ha den i bältet "i fält" eller i studio eller bara ligga där vid reprostativet en hel dag när man digitaliserar och kameran kan vara på hela dagen utan problem. Fler kanske skulle kolla på den lösningen istället för att ha lösa batterier i fickan. Det kan vara en bra lösning för många även om den säkert inte faller alla på läppen.

Om du kollade filmen så såg du kanske att den handlade om kamerafunktioner. Det var det jag ville lyfta.
 
ANNONS