Annons

Unken feministpropaganda tillåten som bildkommentar?

Produkter
(logga in för att koppla)

maxzomborszki

Aktiv medlem
husander skrev:
Anledningen att JAG tycker det är lite synd att man väljer att exponera tjejer på nätet halvnakna i "sexiga" poser är att man ser hur det påverkar människor. Tyvärr finns det svaga människor som tror att det är så man måste se ut för att bli accepterad.
Samtidigt undrar jag inte om detta är lite av en överförmyndarmentalitet som griper in när man inte attackerar problemet i sig. För problemet är väl inte att bilderna finns utan att det finns personer som påverkas av dem, eller?

Man kan tänka sig en massa saker vi skulle kunna göra för att "skydda" de svaga. Är det inte bättre att se till att de inte är "svaga" i första början?

Visst kommer det alltid att finnas folk med dålig självbild som vänder sig till knäppa ideal för att få någon form av bekräftelse. Och tyvärr tror jag inte att alla går att hjälpa fullt ut. Tror inte heller att de hjälps av att man gömmer undan denna typ av bilder, de hittar andra vägar att finna dessa sjuka ideal på. Men jag tror att man kommer långt med de relativt enkla medel jag föreslagit tidigare.
 

BME

Aktiv medlem
cw-op skrev:

.. det handlar bara om en gnutta medmänsklighet inget annat... JANNE
Medmänsklighet gentemot vem då? Modellerna eller de som tittar på, och kanske påverkas av, bilderna?

Återigen, jag försöker inte raljera, göra mig lustig eller dylikt. Jag tycker att du Janne har skrivit vettiga och sansade inlägg, och håller med om en hel del. Men jag har svårt att se en "lösning" etc. Jag har med andra ord svårt att förstå var man vill komma med den här debatten? Det är därför jag ställde mina frågor. Om man inte kan peka på något specifikt som man tycker är fel och vill ha ändring på och bara vill tala om hur felaktiga andras personliga åsikter, smak och tycke är, så undrar jag vad man egentligen är ute efter?
 

husander

Aktiv medlem
Anddje skrev:
Precis, är dom över 18 får dom ta ansvar för sig själva och tänka igenom sina beslut, någon annan kommer ju knappast göra det åt dom.
det är sant, med den inställningen skall man aldrig påpeka för en berusad att det är fel att sätta sej bakom ratten, eller att försöka hjälpa en knarkare. Dom får ju skylla sej själva. Att andra människor kan drabbas av den berusade förarens färd är ointressant, eller att knarkaren är i extremt behov av pengar och begår inbrott osv. Sköt dit och skit i andras. Va fin världen blir med den inställningen...
//Maths
 

Anddje

Aktiv medlem
husander skrev:
det är sant, med den inställningen skall man aldrig påpeka för en berusad att det är fel att sätta sej bakom ratten, eller att försöka hjälpa en knarkare. Dom får ju skylla sej själva. Att andra människor kan drabbas av den berusade förarens färd är ointressant, eller att knarkaren är i extremt behov av pengar och begår inbrott osv. Sköt dit och skit i andras. Va fin världen blir med den inställningen...
//Maths
Rattfylla mm. är väl ändå en HELT annan sak än att nån tjej leker modell och sen ångrar sig om några år? Hon är ju knappast en fara för allmänheten. Dum jämförelse.
 

mannbro

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Det här är lustigt, jag ställer en fråga men jag får inga svar bara frågor ... Nästa! JANNE
Att du inte får svar kanske beror på att fler än jag anser frågan irrellevant för debatten.


Anser jag att det är bra att FN skickar fredsbevarande trupper till oroshärdar? JA!

Skulle jag vilja att det var min son? NEJ! (Men jag skulle respektera hans val om han ville)


Anser jag att det är bra att det finns städare, gatsopare och reningsverksarbetare? JA!

Skulle jag vilja att det var min som som hade något av de arbetena? NEJ! (Men jag skulle respektera hans val om han ville)


Anser jag att det är bra att det finns vackra och sensuella bilder på halvnakna/nakna människor på fotosidan? JA!

Skulle jag vilja att det var min son i vissa av poserna? Troligtvis inte (Men jag skulle respektera hans val om han ville)


(Har ingen dotter men gissar att mitt svar skulle bli detsamma på samtliga frågor om jag hade haft det)
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
husander skrev:
[...] eller att försöka hjälpa en knarkare.
I mitt tycke bottennapp i liknelser... Om vi nu ska använda dåliga liknelser (för rattfylla och narkotika ser åtminstone inte jag som paralleller till nakenfoto) så kan vi väl ändå se att din "lösning" är precis vad som använts i det senare fallet.

Man har sagt att narkotiska preparat är förbjudna och "gömt" dem. Likförbaskat hittar "svaga" människor till dem och använder dem.

Så om du tror på denna liknelse tror du fortfarande att "svaga" människor skulle vara så jättebehjälpta av att denna typ av bilder försvinner från fotosidan?
 

husander

Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Samtidigt undrar jag inte om detta är lite av en överförmyndarmentalitet som griper in när man inte attackerar problemet i sig. För problemet är väl inte att bilderna finns utan att det finns personer som påverkas av dem, eller?

Man kan tänka sig en massa saker vi skulle kunna göra för att "skydda" de svaga. Är det inte bättre att se till att de inte är "svaga" i första början?

Visst kommer det alltid att finnas folk med dålig självbild som vänder sig till knäppa ideal för att få någon form av bekräftelse. Och tyvärr tror jag inte att alla går att hjälpa fullt ut. Tror inte heller att de hjälps av att man gömmer undan denna typ av bilder, de hittar andra vägar att finna dessa sjuka ideal på. Men jag tror att man kommer långt med de relativt enkla medel jag föreslagit tidigare.
Nån ända måste man ju börja i. Blir man som tjej dagligen överöst med ideal från tidningar och nätet om hur man KSA se ut osv kan det kanske vara svårt att blunda för det. Men jag förstår vad du menar, jag önskar också att föräldrarna kanske skulle bry sej mer, kanske säga nej när deras dotter bara mååste ha ett par jeans för 2000.- för annars blir hon mobbad. Samtidigt tror jag tyvärr inte det blir bättre av att seriösa sidor som Fs blir ett perfekt forum för dessa fotografer som till största delen plåtar lättklädda brudar i utmanande poser. Önskar bara att jag kunde blunda för skiten och skita i att bry mej, men senaste tiden har det nästan ökat. Det blir fler och fler som lägger ut bilder med samma innehåll. Solnedgångar och annat får man gärna kritisera som tråkiga och klichéaktiga, men inte bilder på brudar i märkliga poser. Då är man nymoralist och jag vet inte vad. Det finns så många exempel man skulle kunna visa på hur det har utvecklats på några år, men då skulle ingen orka läsa...
 

husander

Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
I mitt tycke bottennapp i liknelser... Om vi nu ska använda dåliga liknelser (för rattfylla och narkotika ser åtminstone inte jag som paralleller till nakenfoto) så kan vi väl ändå se att din "lösning" är precis vad som använts i det senare fallet.

Man har sagt att narkotiska preparat är förbjudna och "gömt" dem. Likförbaskat hittar "svaga" människor till dem och använder dem.

Så om du tror på denna liknelse tror du fortfarande att "svaga" människor skulle vara så jättebehjälpta av att denna typ av bilder försvinner från fotosidan?
Visst va det ett bottennapp, men tydligen förstod du inte liknelsen heller. Vi tycker inte det är okej att nån kör full för att andra kan påverkas. men det finns faktist människor som påverkas av att det blir mer och mer vanligt att visa upp sej lättklädda. Personligen tycker jag inte att Fotosidan passar för sådana bilder, och läser man poolreglerna så har ju vissa bilder jag kritiserat faktist inte passat in heller.. men man måste försöka se helheten för att förstå. Men jag står för min åsikt.
 

Anddje

Aktiv medlem
husander skrev:
Solnedgångar och annat får man gärna kritisera som tråkiga och klichéaktiga, men inte bilder på brudar i märkliga poser. Då är man nymoralist och jag vet inte vad.
Självklart får man kritisera bilderna, det är många som gör det med (även om "Wow snyggt!" är snäppet fler), men jag skulle inte bli glad om jag lade upp en bild på en tjej och blev kallad kvinnoförtryckare...

Långt ifrån alla har "märkliga poser" heller, och även om posen är konstig så kan ju bilden vara perfekt ljussatt och perfekt skärpa och bra djup och närvaro osv. osv. och vara jävligt bra ändå.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Om och om och om igen....

Jag hade lovat mig själv att inte skriva några fler inlägg i den här tråden, men det är svårt att låta bli...


Bland dom som är "anti" finns ett argument varför man som tjej inte ska låta sig plåtas "sexigt", nämligen, "Du kommer att ångra dig när du blir äldre".

-Jaså? Varför skulle dom göra det?

Tanken bakom detta argument kan inte vara annat än ett sätt att banka in det i huvet på dessa tjejer om och om igen tills man lyckats övertyga dom om att "så är det, därmed basta".

Vilket jävla skitsnack. Varför skulle man skämmas när man är 38 över de bilder man var nöjd med när man var 18? "-Usch och fy, när jag var ung var jag stolt och nöjd över mitt utseende och hade "sex-appeal". Hur kunde jag tänka så fel? Jag borde aldrig ha visat upp mig för världen utan hållt det för mig själv". Någon kanske tog skada av att jag var vacker...."

Alltså vilket idiotresonemang.

Enda anledningen till att en tjej som åldras helt plötsligt skulle börja skämmas över bilderna hon tog är just denna mekaniska hjärntvätt från er som moraliserar över att en tjej vill känna sig sexig och vacker samt gärna visa detta för sin omgivning att "-Du kommer att ångra dig...."

Jag har läst flera reportage om kvinnor som figurerade med "zlitsbilder" (vem fan hittade på detta uttryck) i sin ungdom, som på äldre dar är stolta över det och gärna både tittar själva på bilderna och visar upp dem för alla som vill se.

Så mitt budskap till alla tjejer som nu är helnöjda med de bilder vi modellfootgrafer tar på dom; Fortsätt med det så länge du lever. Sätt upp dom på väggen när du hamnar på äldrevården...
Skit i alla pryda människor (moralister/religiösa/feminister or whatever) som försöker hjärntvätta dig att tro att du kommer att ångra dig när du blir äldre. Var STOLT över dig själv, både nu och i framtiden.

Kanske är det den berömda svenska jantelagen som spelar in...

Mats som nornalt inte brukar svära i trådar...
 
Senast ändrad:

maxzomborszki

Aktiv medlem
husander skrev:
Nån ända måste man ju börja i. [...] Men jag förstår vad du menar, jag önskar också att föräldrarna kanske skulle bry sej mer [...]
Precis, där är vi överens, "i någon ände måste man börja". Skillnaden är att jag inte tror att detta är rätt ände om man ska börja, till och med en ganska fruktlös ände där man inte gör någon vidare nytta.

Och tyvärr är nog föräldrarna inte alltid "rätt" personer att bry sig (även om de ska det), för visst bryr sig de flesta föräldrar problemet är att barnen inte lyssnar på dessa. Förhållandet förälder-barn är väldigt speciellt, det kommer till en tid då barnen vill bryta sig loss och då kan budskapet gå förbi. Men hör de samma budskap även från andra i sin omgivning, som inte gör det av rena blodsband tror jag det kan förstärka budskapet och ta skruv. Och vice versa!
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
husander skrev:
Visst va det ett bottennapp, men tydligen förstod du inte liknelsen heller. Vi tycker inte det är okej att nån kör full för att andra kan påverkas. men det finns faktist människor som påverkas av att det blir mer och mer vanligt att visa upp sej lättklädda.
Visst förstår jag din liknelse och det som jag tycker gör att det är ett bottennapp är att jag ser en skillnad mellan företeelserna.

Personligen är jag lite av en motståndare till överförmynderi. Det är en sak om man försöker skydda folk mot saker de inte har något att säga till om, saker som står utanför deras makt att påverka, som när en rattfull kör ner dem/deras barn eller när en narkoman gör inbrott i deras lägenhet/bil/sommarstuga för att få ihop till nästa sil. Men att lyssna på ett budskap innebär en viss grad av medveten inblandning. Det går att välja att inte lyssna, även om vissa har väldigt svårt för det. Där kan man försöka gå in och hjälpa.
 

Makten

Aktiv medlem
BME skrev:
Ni som hackar på flickfotograferna och/eller modellerna, varför är ni så sura egentligen?

1. Är ni sura på modellerna för att de ställer upp på dessa bilder?
2. Är ni sura på fotograferna och deras aktiviteter för att de är omoraliska?
3. Är ni sura på Fotosidan och dess redaktion för att de tillåter sensuella (eller vad helst ni vill kalla dem) bilder?
4. Är ni sura på dagens samhälle för att dessa bilder får förekomma?

Jag försöker inte raljera, jag undrar ärligt talat bara var det är skon egentligen klämmer?
Nu är väl jag egentligen inte en av dem som är sura, snarast tvärtom. Jag försvarar fotograferna, men förstår i alla fall "de suras" argument och tankar.

Jag tycker såhär; det som är lite motbjudande med såna här bilder är att de ofta inte handlar om fotografi verkar det som. Fotografen får jordens uppskattning för objektet han/hon avbildar, även om det med största möjliga tydlighet framgår att det är just kroppen på bilden som är intressant; inte bilden som sådan. Precis som den jättesöta katten, eller det förtjusande barnet. Skillnaden är där att alla inte är intresserade av grannens katt eller snoriga unge, men minst halva befolkningen är nästan undantagslöst MYCKET intresserade av den nakna grannen. Släng in en gammal påklädd tant i bilden med samma komposition och omständigheter och vänta på kommenterarena. De lär vänta på sig...

Men som sagt; låt fotograferna fota vad fan de vill, och låt modellerna klä av sig bäst de vill. Det är mest pinsamt att det går hem, tyvärr. Men det kan man inte göra nåt åt genom att via moralpanik förkasta nakenbilder. De har sin roll också, bara betraktaren begriper hur verkligheten egentligen ser ut. Det ska inte behöva ingjuta skuldkänslor och ångest hos barn när de ser nån som ser "bättre ut" än de själva. Det handlar om nåt helt annat; självinsikt och självförtroende på alla plan, inte bara det sexuella. Det är ont om detta verkar det som.
 

husander

Aktiv medlem
Anddje skrev:
Rattfylla mm. är väl ändå en HELT annan sak än att nån tjej leker modell och sen ångrar sig om några år? Hon är ju knappast en fara för allmänheten. Dum jämförelse.
men du förstår ju inte vad jag menar?? om du läser vad jag svarat tidigare så kanske du förstår. Jag prtar faktist inte om bara tjejen. det är hela SYNEN på tjejer jag pratar om, att tjejer blir mer och mer objekt. Det finns en anledning (som jag tidigare skrivit) att tjejer i mycket låg ålder bandtar, att tjejer operera brösten osv. För samhällets syn på tjejer är ju sådan. Dom skall vara snygga och sexiga med stora bröst, gärna visa sej lättklädda osv. Hur många av dessa modeller vill stå lättklädda framför en snubbe med kamera, EGENTIGEN? hon kanske ser det som enda chansen att bli sedd och uppmärksammad. Det finns ju massa exempel på att det är så i vissa fall. Kolla bara på Linda Rosing, hon har ju berättat själv att hon ville bli känd, vara den snygga bruden efterssom hon blev mobbad i skolan och kallades plankan. Hon gjorde allt för att bli känd och beundrad. Jag kanske överreagerar, men samtidigt skulle jag inte göra det om jag inte märkt det själv i min egen omgivning, har sett alldeles för många exempel på det jag just beskrev. Men vill man ha inställningen att sköt ditt och skit i andra så varsegod, alla gör ett val här i livet. Men tydligen är det inte okej att ha en åsikt, utan man skall lyssna på vad andra tycker och tänker annars passar man inte in.. //Maths
 

Makten

Aktiv medlem
husander skrev:
För samhällets syn på tjejer är ju sådan.
Nä, fan heller. De tror att samhällets syn är sådan. Om jag frågar mina polare hur en perfekt kropp ska se ut, så tror jag inte att NÅN av dem skulle beskriva en sån som figurerar på dessa bilder. Det är en svällande lögn som när sig själv, men som ingen egentligen vill åt.

Edit: För att inte tala om insidan då förstås. Ännu värre med bara kropp, vem vill ha det?
Linda Rosing ser för övrigt vedervärdig ut, ursäkta mig. Snacka om att förstöra sig.
 

Mattsen

Aktiv medlem
husander skrev:
.....Hur många av dessa modeller vill stå lättklädda framför en snubbe med kamera,EGENTIGEN?´..
Till dagens dato - ALLA jag har plåtat.
Det märks på ditt resonemang att du aldrig har träffat en av dessa tjejer "in real life"....

När jag påbörjar en fotosession men en ny modell utgår vi båda alltid från påklätt. Men efter ett antal shots, så har hittintills ALLA tjejer velat pröva på det lite sexigare stuket. Det är alltså inte jag som "klär av dom på uppmaning", det fixar dom väldigt bra på egen hand.

Än mer intressant att när vi sedan tittar på bilderna tillsammans, så är det återigen de lättklädda bilderna de gillar mest...

Även om vi träffas ett par år senare har detta inte förändrats. Så Maths, kom inte ned lösa antaganden om sådant du inte har erfarenhet av...
 

husander

Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Uppenbarligen har denna bild fått ungefär en träff i minuten sedan Martin skrev sitt inlägg. Jag antar att en hel del av de senaste träffarna är för att den länkades till i denna tråd. Jag erkänner att jag är en av de i skrivande stund drygt 800+ missdådarna då jag besökte bilden för att kunna göra mig en egen uppfattning om hur det låg till med såväl bild som kommentarer. Så om avsikten var att ondgöra sig över många visningar har uthängning fått rakt motsatt effekt.

Om man är ute efter att komma åt problemen i samhället tror jag personligen att det är effektivare att visa dessa unga människor uppskattning för den de är snarare än att försöka övertala fotografer att sluta ta denna typ av bilder (eller förbjuda dem). Jag tror att ett långt större problem med människors självkänsla är att de inte har någon som bryr sig om dem och tycker om dem som de är samt säger detta till dem! Våga säga vad du tycker till dem direkt! Skulle bara en del av oss se till att bekräfta ett fåtal personer i sin närkrets vågar jag sätta pengar på att problemen skulle vara långt mindre. Så länge de inte får höra detta från någon de litar på och tycker om är det väl allt annat än underligt om de vänder sig utåt för att hitta något de tror ska kunna leda till bekräftelse!?!

Att ge okonstruktiva kommentarer till bilder som är formulerade på ett sådant sätt att de väcker vrede gör i min mening ingen nytta alls i frågan. Ifrågasätt gärna, men gör det då på ett sådant sätt att mottagaren är mottaglig för frågan.
Jag har frågat flera st vad syftet med bilden varit, men aldrig fått svar. Har även frågat om modellen vart medveten om att bilderna på nätet finns kvar även efter flera år. Men ingen av de fotografer jag frågat har varit intresserade av att svara..
 

Anddje

Aktiv medlem
husander skrev:
men du förstår ju inte vad jag menar??
Jo då jag förstår, men jag tycker ändå att liknelsen "tjej som vill vara modell" och Rattfyllerist är helt åt skogen.

Visst är det säkert ett jättestort problem med femåringar som bantar, det sitter säkert en i varje taxibil* ;)

Men då tycker jag precis som endel andra här, man får ta tag i det från andra hållet, inte försöka stoppa folk från att ta modellbilder, jag är rent allmänt emot alla förbud som folk vill införa för allt de inte tycker om, "Jag stör mig som fan på att grannens katt låter så mycket, jag tycker vi förbjuder katter!".
Utan börja som sagt i andra änden och förhindra att dessa personer känner sig otillräckliga från första början.

Dessuto, om man skulle ta bort alla modellbilder, ta bort alla ideal, om människor fick se ut precis hur dom ville, du tror inte att fetma osv. skulle vara ett mycket större problem än vad det är idag? :)

* det brukar hävdas att det finns lika många rattfulla som taxibilar ute på vägarna. :)
 

LasseL

Aktiv medlem
cw-op skrev:
.

Du är lite luddig med "ni & er" och vem du riktar dig till i ditt inlägg men känner mig delvis manad att svara iaf. Du har väl läst mitt inlägg men jag ställer frågan igen och till dig den här gången;; Vad skulle du tycka om att DIN dotter, mammna eller syster valsade runt som runkobjekt i en sån där blaska eller på nån nätsite? Svara ärligt på den frågan så kan vi gå vidare sen, ok? JANNE
Ok, då har jag väl varit lite luddig... Sorry för det. Hur det skulle kännas? I min värld har människor rätten till sina egna val, om min dotter skulle ställa upp på den typen av bilder som finns här på fotosidan.se så visst, inga problem. Och varför skulle det vara det? Kanske har tråden blivit lite OT i och med detta. Jag trodde att vi snackade om fotosidans bilder... Du snackar tydligen om moralen i porrbilder i största allmänhet vilket knappast är fallet på fotosidan.se. Du kan väl inte på fullaste allvar tycka att fotosidans bilder är porr? Isåfall är du nog lite mer känslig för nakenhet än vad jag är. Och då är det knappast någon mening att vi fortsätter tråden oss emellan heller.


Ett mycket klokt inlägg:

"Nä, fan heller. De tror att samhällets syn är sådan. Om jag frågar mina polare hur en perfekt kropp ska se ut, så tror jag inte att NÅN av dem skulle beskriva en sån som figurerar på dessa bilder. Det är en svällande lögn som när sig själv, men som ingen egentligen vill åt.

Edit: För att inte tala om insidan då förstås. Ännu värre med bara kropp, vem vill ha det?
Linda Rosing ser för övrigt vedervärdig ut, ursäkta mig. Snacka om att förstöra sig."

Du pratar om den offentliga mediala bilden av vad som är rätt och fel Husander, jag pratar om hur jag tycker och tänker helt efter eget huvud.
 

husander

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Till dagens dato - ALLA jag har plåtat.
Det märks på ditt resonemang att du aldrig har träffat en av dessa tjejer "in real life"....

När jag påbörjar en fotosession men en ny modell utgår vi båda alltid från påklätt. Men efter ett antal shots, så har hittintills ALLA tjejer velat pröva på det lite sexigare stuket. Det är alltså inte jag som "klär av dom på uppmaning", det fixar dom väldigt bra på egen hand.

Än mer intressant att när vi sedan tittar på bilderna tillsammans, så är det återigen de lättklädda bilderna de gillar mest...

Även om vi träffas ett par år senare har detta inte förändrats. Så Maths, kom inte ned lösa antaganden om sådant du inte har erfarenhet av...
Okej va bra att du kan svara för alla fotografer som plåtar brudar, att alla har samma seriösa inställning till plåtandet som du har. Om det va så enkelt ändå. Jag respekterar att du är seriös och tar fotandet på allvar. Men förstår inte riktigt hur du kan reprecentera alla "brud fotografer" Det finns nyanser, inte bara svart och vitt.
 
ANNONS