** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

UPS, nån som använder det som batteri?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kort drifttid, piper och slår av sig själv. Låg kapacitet. Köp en växelriktare och ett bilbatteri på biltema istället.
 
har en kompis som kört ett tag med den här typen. han fick ut ca 250x2 300w blixtar på full när det var nytt, så det är jag inte orolig för.
vill mest veta det här med watten, kan man köra 600w blixtar på den som ger 480w ändå, blixten ger väl bara ut 600w när den går av?
är grymt okunnig på på el...
 
Är det inte så att det är watt-sekunder som blixtarnas styrka mäts i?
 
boon skrev:
måste veta om jag kommer kunna använda denna http://www.webhallen.com/prod.php?id=71801 till en 600w blixt?
vet att den bara ger 480w, blixten drar väl inte 600w konstant?
tack på förhand...

Jag använder ett 1500VA UPS från APC. Det heter SmartUPS 1500i. Det genererar 350-400 blixtar med mina 300Ws Studio blixtar.

UPS är bättre än Växelriktare/Generatorer då det sitter transformatorer i blixtarna. Det går bara att transformera sinusformad växelström. Fyrkantsvåg ger stora påfrestningar och risken finns att blixtarna brinner upp eller skadas allvarligt.
 
Robin Gyllander skrev:
Är det inte så att det är watt-sekunder som blixtarnas styrka mäts i?

Jo, 1 Ws=1 Joule, det stämmer för uteffekten på blixten!
Blixten drar ca 3-4 Amp när den laddas fullt. Det sitter 5 Amp säkringar i mina 300Ws blixtar.
 
boon skrev:
bara för att vara på det klara så behöver jag 600w för att köra en blixt?

Nej. Blixtens styrka (som mäts i Wattsekunder) har mycket liten korrelation till det faktiska strömuttaget.

Det kan vara svårt att förstå wattsekunder, men tänk så här: Blixtens brinntid är kanske 1/20000 sekunder. Men på den tiden brakar den iväg lika mycket ljus som om du hade lampa på 600 watt igång i en sekund. Du måste komma ihåg att dina blixtar INTE är på 600 Watt. De är på 600 wattsekunder, det är en avgörande och fundamental skillnad där.

Gör som Max, kolla vad säkringarna i blixten har för brytström. Ta sedan brytströmmen och multiplicera den med nätspänningen (220-240 Volt. Normalt runt 230 volt, det är inte så viktigt). Är säkringen på 5 A så behöver blixten maximalt 1150 VA (voltampere. Inte att förväxlas med Watt. Det är nästan samma sak, men bara nästan. Det Beror på faktorer såsom fasvinkel mm).

Men altså, räkna med att UPS'en måste kunna leverera ca 1200 VA.
 
Senast ändrad:
ANNONS