Annons

Utrustning för 360 fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kommer alltså att behöva fler än ett program, dels "3dVista Stitcher 4" och sedan för web-publiceringen "3DVista VirtualTour Pro". Det går säkert att kombinera PTGui med VirtualTour också, men det kan ju hända att 3DVista-programmen är smidiga att använda ihop på nåt sätt.

Men återigen då, en varning för att "stitch-processen" (undrar vad det heter på svenska) kanske inte alltid är enkel och automatisk. Eftersom du ska använda det i jobbet så vill du förmodligen inte sitta i timmar med en bild för att få den perfekt. Jag tycker det är kul, men det är jag det.
 
Du kommer alltså att behöva fler än ett program, dels "3dVista Stitcher 4" och sedan för web-publiceringen "3DVista VirtualTour Pro". Det går säkert att kombinera PTGui med VirtualTour också, men det kan ju hända att 3DVista-programmen är smidiga att använda ihop på nåt sätt.

Men återigen då, en varning för att "stitch-processen" (undrar vad det heter på svenska) kanske inte alltid är enkel och automatisk. Eftersom du ska använda det i jobbet så vill du förmodligen inte sitta i timmar med en bild för att få den perfekt. Jag tycker det är kul, men det är jag det.
Om jag har fattat det rätt ingår detta i Pro..
Man kan även köra manuell stiching.

3DVista Virtual Tour Pro allows you to create multimedia virtual tours that captivate with interactivity and an impressive range of features such as Live Pano, Adaptive HDR, Hotspots, Auto-Pilot, Video, Photo Albums, Floor Plans, Immersive Audio and much more.

Includes 3DVista Stitcher 4 and Publisher with an increased set of functions and reality simulating technology that is unique to 3DVista. Inspired by the behavior of the human eye, 3DVista has developed two new technologies that make virtual tours even more realistic (Live Pano and Adaptive HDR). With a few simple clicks your tours can be published on any website – ready to be seen with any device or computer.
 
Jag har bara erfarenhet av PTGui pro.
Oavsett vilket du väljer så kan du räkna med att automatisk "stitching" inte alltid funkar, och det är då du kommer att upptäcka om programmet är bra eller inte. Man måste kunna editera kontrollpunkter för hand, och du vill kanske kunna maska bort saker ur bilden, som stativben. PTGui är bara ett program för att skapa själva panoramat, så det hjälper dig inte med "virtual tours", web-publicering eller liknande.

Jag kan inte göra reklam för PTGui eftersom jag inte har så mycket att jämföra med. Det är extremt kapabelt, men har eventuellt en ganska hög inlärningströskel. Det har varit "industristandard" väldigt länge. Skulle jag börja idag så skulle jag nog titta på t.ex. 3dVista. De verkar ju ha en demo man kan ladda ner.

Man lägger en typ logga där stativbenen ståt, kolla filmen i menyn till vänster under sektionen TUTORIALS: WHAT ARE TRIPOD CAPS? Ca 45 sec in i filmen.
http://www.3dvista.com/en/products/stitcher
 
Det ser ju bra ut. Som sagt, för professionellt bruk så skulle jag nog börja med att titta på 3Dvista just för att smidigt arbetsflöde är så viktigt. Detta trots att jag är helt säker på att PTGui är långt mer kapabelt.
 
Det ser ju bra ut. Som sagt, för professionellt bruk så skulle jag nog börja med att titta på 3Dvista just för att smidigt arbetsflöde är så viktigt. Detta trots att jag är helt säker på att PTGui är långt mer kapabelt.

jag har testat flera program ingen är i närheten av att stitcha lika bra som pt gui varför rekommendera något du inte ens testat? ptgui funkar bra inte alls svårt att lära sig däremot andra program är hopplösa att få ihop bilden i.

Det viktigaste för yrkesbruk är att det fungerar klockrent o det gör ptgui men kör ts mac? har för mig att ptgui bara är för mac.
När jag började med 360 bilder så var det ingen yrkesfotograf som ville tala om vad dom använde för software så därför köpte jag 3 st innan jag hittade rätt. Jag mailade flera stycken av dom som är duktiga men fick aldrig svar hade jag fått det hade jag sluppit slänga ut pengar på andra software som inte funkar lika bra.

här är en bild som är tagen med canon fisheye 8 bilder.
 

Bilagor

  • liten.jpg
    liten.jpg
    321.6 KB · Visningar: 41
jag har testat flera program ingen är i närheten av att stitcha lika bra som pt gui varför rekommendera något du inte ens testat? ptgui funkar bra inte alls svårt att lära sig däremot andra program är hopplösa att få ihop bilden i.

Därför att om 3DVista räcker för Jennys ändamål så finns det en chans att det är smidigare om hon nu ändå tänker köpa 3DVista Virtual Tour Pro (det ingår dessutom där). Det är gratis att ladda ned en demo. Det är gratis att testa PTGui också. Alla program går att lära sig, men det betyder inte att alla program är lika enkla att använda.

Jag har redan varnat för stitch-processen och att det kan krävas ett avancerat program som PTGui om det krånglar. Det är bara att testa och prova. Jag skulle inte byta ut PTGui, men jag är ingenjör och gillar program med hundra optioner som kan göra allt man kan önska. Skulle jag däremot sitta i ett företag där tid är pengar så kanske jag skulle föredra en "one click solution" och acceptera att alla skarvar inte blir osynliga, eller att man inte kan lägga till en botten-bild tagen på frihand, utan får nöja sig med att täcka hålet med en logga.
 
360 graders photografering

Nu var det länge sedan jag tog 360 graders panobilder, men du kan se några av mina panobilder på adressen: https://alturphotography.wordpress.com/ ... bilderna är skapade i flash format och filerna är ganska stora, varför kan det ta längre tid att laddas till datorn. Jag använde för dessa bilder manfrottos panohuvud och det objektiv som du själv har skaffat dig (Canons 8-15 mm). Väldigt nöjd med båda. Som mjukvara använde jag bl. a. ptgui PRO och pano2VR för att skapa flash filen. Jag har en PowerPoint presentation med mitt arbetsflöde samt annan kanske intressant information ang. panofotograferingen (bl.a. en lista med länkar till olika "tutorials" som kan vara till stor hjälp). Presentationen är ca. 2 MB, om du vill jag kan maila den till dig... hör av dig i så fall på mail: [email protected]
MVH, Alex
 
ANNONS